Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kerkrade

Besluit openstellen elektronische weg indienen bezwaarschriften en klachten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKerkrade
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit openstellen elektronische weg indienen bezwaarschriften en klachten
CiteertitelBesluit openstellen elektronische weg indienen bezwaarschriften en klachten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-11-2023nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2023-501083

23n00854

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit openstellen elektronische weg indienen bezwaarschriften en klachten

Het college van de gemeente Kerkrade:

 

Gelet op:

 

- Het bepaalde in artikel 2:15 en afdeling 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht

 

Overwegende dat:

 

- De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv), die vanaf 1 juli 2024 in werking zal treden, geeft inwoners en ondernemers het recht om digitaal met de overheid te communiceren en verplicht het college tot het aanwijzen van digitale kanalen voor de communicatie met inwoners en ondernemers.

Besluit:

1. De elektronische weg open te stellen voor het indienen van bezwaarschriften als bedoeld in afdeling 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

2. De elektronische weg open te stellen voor klachten tegen ambtenaren of bestuurders van de gemeente Kerkrade;

3. Daarbij vast te stellen de volgende nadere eisen:

a. Langs elektronische weg indienen van een bezwaarschrift of klacht kan alleen met de gemeentelijke webformulieren “bezwaar indienen” en “klacht indienen” zoals te vinden op www.kerkrade.nl.

b. Als tijdstip van ontvangst van een met het onder a. genoemde webformulier ingediend bezwaarschrift of klacht wordt aangemerkt het tijdstip waarop het gemeentelijke systeem voor gegevensverwerking per e-mail een ontvangstbevestiging heeft verstuurd aan de indiener van het digitale formulier.

4. Dit besluit treedt de dag na publicatie in werking.

5. Dit besluit wordt aangehaald als “Besluit openstellen elektronische weg indienen bezwaarschriften en klachten”.

Aldus vastgesteld in de collegevergadering d.d. 14 november 2023 Het college van Burgemeester en wethouders van Kerkrade,

De burgemeester, De secretaris,

Dr. T.P. Dassen-Housen R.M.J.S. Stijns