Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Doesburg

Integraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDoesburg
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIntegraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027
CiteertitelIntegraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-11-2023nieuwe regeling

28-09-2023

gmb-2023-500902

Tekst van de regeling

Intitulé

Integraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027

Introductie

 

De gemeente Doesburg wil een samenleving zijn waarin inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen en ook veilig zijn. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Beleid en uitvoering van veiligheid worden echter integraal aangepakt, met interne-en externe partners. Met gezamenlijke inspanning en integrale samenwerking zorgen we voor een leefbaar en veilig Doesburg, waarbij overlast en criminaliteit zo veel mogelijk wordt voorkomen.

 

Van analyse tot beleid tot uitvoering

De reikwijdte van het beleid is groot. Veel thema’s zijn op meerdere afdelingen belegd binnen de gemeente en worden gezamenlijk aangepakt.

Er zijn ook thema’s die buiten dit beleid vallen en bij een andere beleidsafdeling is verankerd, zoals verkeersveiligheid.

In het 4e kwartaal van 2022 en het 1e kwartaal van 2023 heeft de veiligheidsanalyse plaatsgevonden. Deze analyse vormt de basis voor het integrale veiligheidsbeleid Doesburg 2024-2027.

Per thema zijn er cijfers weergegeven met een korte analyse. Daarnaast is de huidige aanpak beschreven. Bij veel thema’s is de basis op orde. We blijven doorgaan met de huidige aanpak en indien blijkt dat het nodig is wordt de aanpak geactualiseerd of geoptimaliseerd.

Enkele thema’s vragen om een doorontwikkeling of om extra aandacht, deze thema’s zijn dan ook geprioriteerd in de veiligheidsanalyse.

Deze prioriteiten worden verder uitgewerkt in dit integrale veiligheidsbeleid(IVB). We richten ons de komende 4 jaar dan ook met name op deze thema’s:

 

  • Zorg en Veiligheid

  • Jeugd en Veiligheid

  • Ondermijning

  • Digitale criminaliteit

Aan de hand van het IVB zullen er 2 jaarlijkse uitvoeringsplannen worden opgesteld. Deze uitvoeringsplannen zullen deels gezamenlijk worden gemaakt met de gemeenten Rheden en Rozendaal.

 

Veilige samenleving door samenwerking

De zorg voor veiligheid is één van de kerntaken van de gemeente. De gemeente voert de regie op veiligheid. De aanpak van onveiligheid ligt in handen van velen: van politie en Openbaar Ministerie tot elke bewoner van Doesburg en alle partners die investeren in een veilig Doesburg. Er wordt dan ook nauw samengewerkt in het veiligheidsdomein met lokale en regionale partners. Partners waarmee wij samen werken zijn: VGGM, Politie, het OM, het RIEC, gemeente Rheden, gemeente Rozendaal, het Veiligheidshuis, zorginstellingen, woonservice IJsselland en niet te vergeten onze inwoners. Daarnaast zijn er ook diverse samenwerkingsverbanden.

 

Regionale driehoek

Samen met de gemeenten Rheden en Rozendaal, het OM en het politiebasisteam IJsselwaarden wordt de regionale driehoek gevormd. In de driehoek wordt de structurele inzet en thema’s bepaald. Gezamenlijk worden er ook uitvoeringsprogramma’s gemaakt.

 

Veiligheidsnetwerk & RIEC

In Oost-Nederland werken 78 gemeenten samen met het veiligheidsnetwerk Oost-Nederland en het RIEC. Het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) ondersteunt de gemeente bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Met als doel samenwerking te stimuleren en de overheid en maatschappij weerbaarder te maken om zo ondermijning tegen te gaan.

 

Crisissituaties

Tijdens een ramp, crisis of ingrijpend incident dat leidt tot maatschappelijke onrust is het belangrijk dat er strak wordt samengewerkt en er rolduidelijkheid is. Beslissingen worden op diverse niveaus genomen (operationeel, tactisch en strategisch). Er is op dat moment vaak een samenwerking tussen VGGM, politie, OM, GHOR en gemeente. Bij een grotere ramp, waarbij de consequenties de gemeentegrenzen overschrijden, pakt de voorzitter van de veiligheidsregio de leiding, dit is de burgemeester van de gemeente Arnhem.

 

Politiepost

Het politiebasisteam Ijsselwaarden is gevestigd in de plaats Velp. Daarnaast is er een ook politiepost in Doesburg gevestigd, bij de brandweer. De gemeente faciliteert de politie hierin. De binding van de inwoners met de politie en brandweer is hierdoor groot, omdat zij midden in Doesburg zitten. Daarnaast zijn de aanrijtijden in Doesburg ruim binnen de norm die gesteld is.

 

Handhaving

De gemeente Rheden en Doesburg werken samen op het gebied van handhaving. De handhavers (boa’s), zijn in dienst van de gemeente Rheden en Doesburg huurt de boa’s weer in. Zij werken intensief samen met de gemeente en politie om Doesburg veiliger te maken en om de overlast tegen te gaan.

Zorg en veiligheid

Als inwoners van Doesburg zorg nodig hebben, zijn er diverse zorgaanbieders die hulp kunnen bieden. Een kleine groep hulpbehoevende inwoners heeft meerdere persoonlijke problemen en krijgen hun leven niet op orde. Zij zijn vaak zelf niet in staat om de situatie te veranderen en de problemen stapelen zich op. De problemen kunnen zo groot worden dat ze uiteindelijk een gevaar voor zichzelf of hun omgeving gaan vormen. Zij veroorzaken uiteindelijk overlast in een buurt of er komen veiligheidsproblemen. Daarnaast worden zij eerder slachtoffer van misbruik of criminaliteit door hun kwetsbaarheid.

We vinden het belangrijk dat iedereen veilig kan wonen in Doesburg en daarom is het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen zorg en veiligheid.

Een duidelijke structuur, verbinding tussen de samenwerkingspartners en een duidelijke werkwijze zal helpen in de aanpak.

 

Ambities:

  • De gemeente pakt de regierol rondom het thema zorg en veiligheid

  • We hebben een sluitende aanpak op het gebied van zorg en veiligheid

  • We versterken de samenwerking tussen alle partners in het zorg -en veiligheidsdomein

Doelstellingen:

  • Het zorg & veiligheidsoverleg wordt geprofessionaliseerd en de gemeente heeft de vaste voorzittersrol;

  • We volgen landelijke en regionale ontwikkelingen op het gebied van zorg en veiligheid. Waar wij kunnen sluiten wij aan bij regionale en landelijke projecten.

  • We maken intern heldere werkafspraken rondom zorg- en veiligheids casuïstiek. We onderzoeken of de AVE methodiek ons daarbij kan helpen

  • We stellen een convenant op, zodat de noodzakelijke gegevens met ketenpartners kunnen worden gedeeld.

  • Het aantal meldingen van personen met verward en/of onbegrepen gedrag brengen we naar beneden

  • We werken intensief en proactief samen met collega’s en partners in de zorg- en veiligheidsketen. Het netwerk onderhouden we actief en schakelen op het juiste (regionale) niveau.

Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?

  • We lichten alle huidige werkprocessen door en voeren waar nodig verbeteringen door.

  • We maken gebruik van een zorg- en veiligheidsmailbox, daar komen alle meldingen binnen vanuit partners en wordt de eerste triage gedaan.

Jeugd en veiligheid

Het voorkomen van overlast en criminaliteit begint bij de jeugd. Door te zorgen dat zij veilig opgroeien, kan er voorkomen worden dat zij in de criminaliteit belanden. Jeugdige daders, zijn vaak in hun thuissituatie slachtoffer en zijn erg kwetsbaar. Het is daarom belangrijk om naar het gehele gezin te kijken. Deze problematiek vraagt om een integrale aanpak met diverse partners en de juiste informatie uitwisseling. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen het sociaal- en veiligheidsdomein. Binnen de aanpak ligt de focus op preventie, maar er is ook aandacht voor zorg en repressie. De aanpak richt zich op individuen en op groepen jongeren.

Naast preventie wordt er ook ingezet op vroegsignalering.

 

Ambities:

  • We blijven inzetten op vroegsignalering en preventie en focussen op voorlichtingsprogramma’s om jongeren uit de criminaliteit te houden;

  • We verbeteren de informatie-uitwisseling tussen ketenpartners;

  • We willen dat jeugdigen gezond kunnen opgroeien in Doesburg.

Doelstellingen:

  • We continueren de huidige preventieactiviteiten in Doesburg en sluiten waar mogelijk aan bij regionale/landelijke initiatieven of projecten. Dit betekent dat we onder andere doorgaan met de voorlichtingslessen door Halt in groep 8.

  • Met de komst van nieuwe wetgeving: WAMS, zal informatie-uitwisseling eenvoudiger worden tussen ketenpartners. Bij de komst hiervan zullen we kijken wat dit precies betekent en hoe we dit kunnen inpassen in het huidige werkproces of passen het werkproces zo nodig aan.

  • We proberen het alcohol- en drugsgebruik van jongeren omlaag te brengen;

  • We geven uitvoering aan het Doesburgs vitaliteitsakkoord;

  • We stimuleren positieve gezondheid.

Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?

  • We proberen het cybersecurity game Hackshield naar Doesburg te halen. Hierbij leren kinderen tussen de 8 en 12 jaar welke gevaren er online zijn, zoals oplichting en cyberpesten.

  • Bij evenementen werpen we barrières op zodat jongeren geen alcohol kunnen drinken, denk aan polsbandjes en de inzet van Iriszorg

  • Met de inzet van een jongerenjobcoach, naast de huidige jongerenwerkers, worden jongeren gemotiveerd om aan het werk te gaan en hun leven op orde te krijgen. Met een stabiele basis, zal over het algemeen en alcohol- en drugsgebruik afnemen.

Ondermijning

Ondermijnende criminaliteit is een thema dat de afgelopen jaren een steeds grotere rol heeft ingenomen op zowel de nationale, regionale, als lokale agenda. Bij ondermijnende criminaliteit is er sprake van vermenging van onder- en bovenwereld, doordat plegers van (georganiseerde) criminaliteit gebruik maken van dezelfde legale diensten en voorzieningen als gewone inwoners voor illegale activiteiten, zoals: transportvoorzieningen, financiële en juridische dienstverlening, de vastgoedsector et cetera. Ondermijnende criminaliteit is diep geworteld in de (lokale) samenleving. De combinatie van omvangrijke criminele vermogens en de toegang tot zware geweldsmiddelen stelt criminelen in staat om invloed uit te oefenen op de maatschappij en rechtstaat. Zo ondermijnen zij het gezag van de overheid en vervagen normen en waarden bij bonafide partijen. Hierdoor kan het de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie aantasten.

De gemeente heeft ook een belangrijke rol in de aanpak van ondermijning. De rol van de gemeente richt zich op bewustwording en preventie , dit kan door het geven van voorlichtingen, maar ook door de beleidsregels en aanpak op orde te hebben, bijvoorbeeld op het gebied van Bibob. De basis moet op orde zijn.

 

Ambities:

  • Informatiepositie verbeteren, zodat we beschikken over een actueel ondermijningsbeeld

  • We verminderen de kans op georganiseerde criminaliteit door middel van het opwerpen van barrières, het inzetten van juridische instrumenten en aan te sluiten bij actuele wetgeving;

  • We vergroten de kennis over ondermijning van onze eigen ambtenaren en bestuurders

    Door de kennis te vergroten, kan ondermijning worden tegengegaan.

Doelstellingen:

  • We willen criminele samenwerkingsverbanden verstoren en hier beter zicht op krijgen door meer integrale controles uit te voeren in samenwerking met onze partners ( zoals politie, OM, belastingdienst etc.) ;

  • We versterken onze informatiepositieve door interne informatie bij elkaar te brengen, door de start van een intern ondermijningsoverleg;

  • We intensiveren de samenwerking met het RIEC en de politie door ondermijningssignalen gestructureerd de verrijken met informatie vanuit elke partner en een gezamenlijk plan te maken voor een interventie via het lokale ondermijningsoverleg.

  • We maken actief gebruik van de mogelijkheden die de diverse wet- en regelgeving ons bieden (bijvoorbeeld Wet Bibob, Opiumwet en Algemene Plaatselijke Verordening) om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan door bestuurlijke maatregelen te nemen tegen drugscriminelen. Hierbij kan gedacht worden aan het sluiten van een drugspand;

  • We stellen een beleid op op het gebied van mensenhandel en stellen 2 aandachtsfunctionarissen mensenhandel aan.

  • Samen met communicatie besteden we regelmatig aandacht aan het thema ondermijning en zijn er diverse initiatieven om de bewustwording te vergroten.

Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?

  • We geven presentaties aan burgers, ambtenaren en bestuurders en zetten ook bepaalde middelen in om de bewustwording te vergroten, zoals een hennepcontainer of VR-brillen;

  • We houden integrale controles op bedrijventerreinen, garageboxen en in de horeca. We krijgen hierdoor meer zicht op wat er zich in Doesburg afspeelt (zogenoemde witte vlekken controles).

Digitale veiligheid

De samenleving digitaliseert. Steeds vaker regelen inwoners, ondernemers en publieke instellingen hun zaken en diensten online. De online wereld biedt veel mogelijkheden en kansen, maar er zijn ook veiligheidsrisico’s zoals de opkomst van digitale criminaliteit. Digitale criminaliteit bestaat uit cybercrime (criminaliteit met ICT als middel en doelwit) en gedigitaliseerde criminaliteit (ICT wordt gebruikt om ‘traditionele’ vormen van criminaliteit te plegen, zoals bedreiging, diefstal of fraude). Naast digitale criminaliteit is het ook belangrijk dat wij als gemeente aandacht besteden aan onze informatieveiligheid, ons ‘eigen huis moet op orde zijn’. Gemeenten zijn, net als andere (overheids-)organisaties, kwetsbaar als het gaat om de (digitale) dienstverlening - met name het veilig/beveiligd uitvoeren van deze dienstverlening - en het beheer van persoonsgegevens. Als de overheid de digitale beveiliging hiervan niet voldoende kan borgen, is het vertrouwen in de overheid in het geding. Ook kan het de fysieke veiligheid van burgers en organisaties in gevaar brengen; bijvoorbeeld als besturingssystemen van sluizen en bruggen gehackt worden. Een verlengde hiervan is dat een gemeente naast voorbereid te zijn op een klassieke ramp (zoals een grote brand of een gaslek) ook voorbereid moet zijn op een cyberincident of -crisis.

 

Ambities:

  • We vergroten de weerbaarheid van inwoners, ondernemers & medewerkers op het gebied van digitale veiligheid;

  • We hebben ons eigen huis op orde en hebben aandacht voor de informatieveiligheid daarbij sluiten wij aan bij landelijke ontwikkelingen.

  • We hebben onze planvorming op orde en zijn getraind om goed te kunnen handelen op het moment dat er een cybercrisis-of incident plaatsvindt in Doesburg.

Doelstellingen:

  • We gaan samen met de politie inzichtelijk maken welke vormen van digitale criminaliteit voorkomen in Doesburg, wie onze kwetsbare inwoners zijn en waar we alsgemeente op in kunnen spelen met voorlichting en bewustwording;

  • We besteden structureel aandacht aan het thema digitale veiligheid richting inwoners, ondernemers en medewerkers door middel van voorlichtingen en communicatie;

  • We volgen landelijke en regionale ontwikkelingen op het gebied van digitale criminaliteit. Waar wij kunnen sluiten wij aan bij regionale projecten en zetten wij best practices in in Doesburg;

  • We werken continue aan de verbetering van de informatieveiligheid om te voorkomen dat er een cybercrisis-of incident plaatsvindt.

  • Als er een cybercrisis-of incident plaatsvindt handelen we volgens onze Planvorming en zijn we getraind zodat we goed kunnen handelen.

Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?

  • We kijken naar het bestaande aanbod van cursussen over digitale veiligheid en kijken of er wellicht uitbreiding mogelijk is;

  • Samen met de politie geven we preventievoorlichtingen over de diverse vormen van digitale criminaliteit, daarnaast plaatsen we regelmatig informatieve berichten in de krant en op social media.

Overige werkzaamheden team veiligheid

Voor andere onderwerpen op het gebied van veiligheid is de basis op orde en continueren we de huidige werkzaamheden. Hieronder een overzicht hiervan. Er zijn ook werkzaamheden die belegd zijn op andere afdelingen binnen de gemeente, deze worden hier niet genoemd.

 

Sociale veiligheid:

  • Overlast(locaties) en veiligheidscasuïstiek behandelen;

  • Buurtbemiddeling continueren;

  • Mensenhandel casuïstiek behandelen;

  • Overleg zorg en veiligheid (intern);

  • Bestuurlijke optreden bij ernstige overlast;

  • Inzet instrument huisverbod;

  • Coördineren ontruiming woning.

Fysieke veiligheid:

  • Regelmatig preventieacties woninginbraken, fietsendiefstal etc, daarnaast contact met de preventieadviseur;

  • Handhavingscasussen behandelen;

  • Advisering bij evenementen en voorbereiding jaarwisseling;

  • Uitvoering geven aan de themaweek: week van de veiligheid;

  • Evenementenbeleid;

  • Deelnemen KVO-B (keurmerk veilig bedrijventerrein);

  • Aansluiten bij bewustwordingsweken vanuit VGGM, over o.a. brandveiligheid;

  • Crisisbeheersing: planvorming, trainen/opleiden en voorzieningen.

Ondermijning:

  • Bestuurlijk optreden bij drugsoverlast, door bijvoorbeeld een woningsluiting;

  • Ondermijningscasuïstiek behandelen;

  • Bibob coördinatie en Bibob onderzoeken uitvoeren;

  • Aanpak zorgfraude stimuleren;

  • Integrale controles in o.a. de horeca en bedrijventerreinen;

  • Uitvoering geven aan de aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC.

  • Oppakken van radicaliseringscasuïstiek

Digitale veiligheid:

  • Regelmatig preventieacties op het gebied van digitale veiligheid(bewustwording)

Overlegstructuren:

  • Politie, ambtelijk en bestuurlijk overleg;

  • Overleg met boa’s, gemeente Rheden;

  • Brandweer(VGGM), ambtelijk en bestuurlijk overleg;

  • Driehoeksoverleg (burgemeester, politiechef en officier van justitie);

  • Regionaal ondermijningsoverleg.

Borging & Financiën

Financiën

De 4 prioriteiten waar we mee aan de slag gaan, kunnen in principe binnen de bestaande formatie worden opgepakt. Het is echter belangrijk om te realiseren dat er de laatste jaren veel te doen is geweest omtrent het onderwerp veiligheid. Er zijn diverse langdurige crisissen geweest, waarop inzet was vereist. Hierdoor kon er minder tijd worden besteed aan andere onderwerpen. De maatschappij wordt complexer en daarmee ook de veiligheidsvraagstukken.

 

De diverse projecten, voornamelijk in de preventiesfeer zullen extra kosten met zich mee brengen. Bijvoorbeeld het project Hackshield of voorlichtingen op het gebied van digitale weerbaarheid en ondermijning. Het is belangrijk om voortdurend aandacht te besteden aan deze onderwerpen, zodat er minder inwoners slachtoffer worden van deze criminaliteit en er meldingen blijven binnenkomen over ondermijning.

Binnen de huidige begroting zal dit te krap worden. Met een voorstel voor de kadernota 2024 komen wij met een uitgewerkt voorstel hiervoor bij u terug.

 

Mochten er tussendoor ontwikkelingen zijn, waardoor er extra financiële middelen nodig zijn, zal daarvoor een voorstel komen.

 

Borging

  • Het integraal veiligheidsbeleid wordt vastgesteld voor 4 jaar, 2024-2027;

  • Aan de hand van het IVB zullen er 2 jaarlijkse uitvoeringsplannen worden opgesteld. Deze uitvoeringsplannen zullen deels gezamenlijk worden gemaakt met de gemeenten Rheden en Rozendaal;

  • Waar noodzakelijk wordt er bijgestuurd;

  • Eens in de vier jaar wordt het integrale veiligheidsbeleid geëvalueerd en wordt er een nieuw integraal veiligheidsbeleid opgesteld.