Organisatie | Doesburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Integraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027 |
Citeertitel | Integraal veiligheidsbeleid gemeente Doesburg 2024-2027 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-11-2023 | nieuwe regeling | 28-09-2023 |
De gemeente Doesburg wil een samenleving zijn waarin inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen en ook veilig zijn. De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Beleid en uitvoering van veiligheid worden echter integraal aangepakt, met interne-en externe partners. Met gezamenlijke inspanning en integrale samenwerking zorgen we voor een leefbaar en veilig Doesburg, waarbij overlast en criminaliteit zo veel mogelijk wordt voorkomen.
Van analyse tot beleid tot uitvoering
De reikwijdte van het beleid is groot. Veel thema’s zijn op meerdere afdelingen belegd binnen de gemeente en worden gezamenlijk aangepakt.
Er zijn ook thema’s die buiten dit beleid vallen en bij een andere beleidsafdeling is verankerd, zoals verkeersveiligheid.
In het 4e kwartaal van 2022 en het 1e kwartaal van 2023 heeft de veiligheidsanalyse plaatsgevonden. Deze analyse vormt de basis voor het integrale veiligheidsbeleid Doesburg 2024-2027.
Per thema zijn er cijfers weergegeven met een korte analyse. Daarnaast is de huidige aanpak beschreven. Bij veel thema’s is de basis op orde. We blijven doorgaan met de huidige aanpak en indien blijkt dat het nodig is wordt de aanpak geactualiseerd of geoptimaliseerd.
Enkele thema’s vragen om een doorontwikkeling of om extra aandacht, deze thema’s zijn dan ook geprioriteerd in de veiligheidsanalyse.
Deze prioriteiten worden verder uitgewerkt in dit integrale veiligheidsbeleid(IVB). We richten ons de komende 4 jaar dan ook met name op deze thema’s:
Aan de hand van het IVB zullen er 2 jaarlijkse uitvoeringsplannen worden opgesteld. Deze uitvoeringsplannen zullen deels gezamenlijk worden gemaakt met de gemeenten Rheden en Rozendaal.
Veilige samenleving door samenwerking
De zorg voor veiligheid is één van de kerntaken van de gemeente. De gemeente voert de regie op veiligheid. De aanpak van onveiligheid ligt in handen van velen: van politie en Openbaar Ministerie tot elke bewoner van Doesburg en alle partners die investeren in een veilig Doesburg. Er wordt dan ook nauw samengewerkt in het veiligheidsdomein met lokale en regionale partners. Partners waarmee wij samen werken zijn: VGGM, Politie, het OM, het RIEC, gemeente Rheden, gemeente Rozendaal, het Veiligheidshuis, zorginstellingen, woonservice IJsselland en niet te vergeten onze inwoners. Daarnaast zijn er ook diverse samenwerkingsverbanden.
Samen met de gemeenten Rheden en Rozendaal, het OM en het politiebasisteam IJsselwaarden wordt de regionale driehoek gevormd. In de driehoek wordt de structurele inzet en thema’s bepaald. Gezamenlijk worden er ook uitvoeringsprogramma’s gemaakt.
In Oost-Nederland werken 78 gemeenten samen met het veiligheidsnetwerk Oost-Nederland en het RIEC. Het RIEC (Regionaal Informatie en Expertise Centrum) ondersteunt de gemeente bij de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Met als doel samenwerking te stimuleren en de overheid en maatschappij weerbaarder te maken om zo ondermijning tegen te gaan.
Tijdens een ramp, crisis of ingrijpend incident dat leidt tot maatschappelijke onrust is het belangrijk dat er strak wordt samengewerkt en er rolduidelijkheid is. Beslissingen worden op diverse niveaus genomen (operationeel, tactisch en strategisch). Er is op dat moment vaak een samenwerking tussen VGGM, politie, OM, GHOR en gemeente. Bij een grotere ramp, waarbij de consequenties de gemeentegrenzen overschrijden, pakt de voorzitter van de veiligheidsregio de leiding, dit is de burgemeester van de gemeente Arnhem.
Het politiebasisteam Ijsselwaarden is gevestigd in de plaats Velp. Daarnaast is er een ook politiepost in Doesburg gevestigd, bij de brandweer. De gemeente faciliteert de politie hierin. De binding van de inwoners met de politie en brandweer is hierdoor groot, omdat zij midden in Doesburg zitten. Daarnaast zijn de aanrijtijden in Doesburg ruim binnen de norm die gesteld is.
De gemeente Rheden en Doesburg werken samen op het gebied van handhaving. De handhavers (boa’s), zijn in dienst van de gemeente Rheden en Doesburg huurt de boa’s weer in. Zij werken intensief samen met de gemeente en politie om Doesburg veiliger te maken en om de overlast tegen te gaan.
Als inwoners van Doesburg zorg nodig hebben, zijn er diverse zorgaanbieders die hulp kunnen bieden. Een kleine groep hulpbehoevende inwoners heeft meerdere persoonlijke problemen en krijgen hun leven niet op orde. Zij zijn vaak zelf niet in staat om de situatie te veranderen en de problemen stapelen zich op. De problemen kunnen zo groot worden dat ze uiteindelijk een gevaar voor zichzelf of hun omgeving gaan vormen. Zij veroorzaken uiteindelijk overlast in een buurt of er komen veiligheidsproblemen. Daarnaast worden zij eerder slachtoffer van misbruik of criminaliteit door hun kwetsbaarheid.
We vinden het belangrijk dat iedereen veilig kan wonen in Doesburg en daarom is het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen zorg en veiligheid.
Een duidelijke structuur, verbinding tussen de samenwerkingspartners en een duidelijke werkwijze zal helpen in de aanpak.
Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?
Het voorkomen van overlast en criminaliteit begint bij de jeugd. Door te zorgen dat zij veilig opgroeien, kan er voorkomen worden dat zij in de criminaliteit belanden. Jeugdige daders, zijn vaak in hun thuissituatie slachtoffer en zijn erg kwetsbaar. Het is daarom belangrijk om naar het gehele gezin te kijken. Deze problematiek vraagt om een integrale aanpak met diverse partners en de juiste informatie uitwisseling. Daarnaast is het belangrijk dat er een goede verbinding is tussen het sociaal- en veiligheidsdomein. Binnen de aanpak ligt de focus op preventie, maar er is ook aandacht voor zorg en repressie. De aanpak richt zich op individuen en op groepen jongeren.
Naast preventie wordt er ook ingezet op vroegsignalering.
Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?
Ondermijnende criminaliteit is een thema dat de afgelopen jaren een steeds grotere rol heeft ingenomen op zowel de nationale, regionale, als lokale agenda. Bij ondermijnende criminaliteit is er sprake van vermenging van onder- en bovenwereld, doordat plegers van (georganiseerde) criminaliteit gebruik maken van dezelfde legale diensten en voorzieningen als gewone inwoners voor illegale activiteiten, zoals: transportvoorzieningen, financiële en juridische dienstverlening, de vastgoedsector et cetera. Ondermijnende criminaliteit is diep geworteld in de (lokale) samenleving. De combinatie van omvangrijke criminele vermogens en de toegang tot zware geweldsmiddelen stelt criminelen in staat om invloed uit te oefenen op de maatschappij en rechtstaat. Zo ondermijnen zij het gezag van de overheid en vervagen normen en waarden bij bonafide partijen. Hierdoor kan het de veiligheid, leefbaarheid, economie en onze democratie aantasten.
De gemeente heeft ook een belangrijke rol in de aanpak van ondermijning. De rol van de gemeente richt zich op bewustwording en preventie , dit kan door het geven van voorlichtingen, maar ook door de beleidsregels en aanpak op orde te hebben, bijvoorbeeld op het gebied van Bibob. De basis moet op orde zijn.
We maken actief gebruik van de mogelijkheden die de diverse wet- en regelgeving ons bieden (bijvoorbeeld Wet Bibob, Opiumwet en Algemene Plaatselijke Verordening) om ondermijnende criminaliteit tegen te gaan door bestuurlijke maatregelen te nemen tegen drugscriminelen. Hierbij kan gedacht worden aan het sluiten van een drugspand;
Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?
De samenleving digitaliseert. Steeds vaker regelen inwoners, ondernemers en publieke instellingen hun zaken en diensten online. De online wereld biedt veel mogelijkheden en kansen, maar er zijn ook veiligheidsrisico’s zoals de opkomst van digitale criminaliteit. Digitale criminaliteit bestaat uit cybercrime (criminaliteit met ICT als middel en doelwit) en gedigitaliseerde criminaliteit (ICT wordt gebruikt om ‘traditionele’ vormen van criminaliteit te plegen, zoals bedreiging, diefstal of fraude). Naast digitale criminaliteit is het ook belangrijk dat wij als gemeente aandacht besteden aan onze informatieveiligheid, ons ‘eigen huis moet op orde zijn’. Gemeenten zijn, net als andere (overheids-)organisaties, kwetsbaar als het gaat om de (digitale) dienstverlening - met name het veilig/beveiligd uitvoeren van deze dienstverlening - en het beheer van persoonsgegevens. Als de overheid de digitale beveiliging hiervan niet voldoende kan borgen, is het vertrouwen in de overheid in het geding. Ook kan het de fysieke veiligheid van burgers en organisaties in gevaar brengen; bijvoorbeeld als besturingssystemen van sluizen en bruggen gehackt worden. Een verlengde hiervan is dat een gemeente naast voorbereid te zijn op een klassieke ramp (zoals een grote brand of een gaslek) ook voorbereid moet zijn op een cyberincident of -crisis.
Wat gaan we dan bijvoorbeeld doen?
De 4 prioriteiten waar we mee aan de slag gaan, kunnen in principe binnen de bestaande formatie worden opgepakt. Het is echter belangrijk om te realiseren dat er de laatste jaren veel te doen is geweest omtrent het onderwerp veiligheid. Er zijn diverse langdurige crisissen geweest, waarop inzet was vereist. Hierdoor kon er minder tijd worden besteed aan andere onderwerpen. De maatschappij wordt complexer en daarmee ook de veiligheidsvraagstukken.
De diverse projecten, voornamelijk in de preventiesfeer zullen extra kosten met zich mee brengen. Bijvoorbeeld het project Hackshield of voorlichtingen op het gebied van digitale weerbaarheid en ondermijning. Het is belangrijk om voortdurend aandacht te besteden aan deze onderwerpen, zodat er minder inwoners slachtoffer worden van deze criminaliteit en er meldingen blijven binnenkomen over ondermijning.
Binnen de huidige begroting zal dit te krap worden. Met een voorstel voor de kadernota 2024 komen wij met een uitgewerkt voorstel hiervoor bij u terug.
Mochten er tussendoor ontwikkelingen zijn, waardoor er extra financiële middelen nodig zijn, zal daarvoor een voorstel komen.