Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leeuwarden

Interne Klachtenregeling Leeuwarden

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeeuwarden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInterne Klachtenregeling Leeuwarden
CiteertitelInterne Klachtenregeling Leeuwarden
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-200101-01-2016nieuwe regeling

20-11-2000

Huis aan Huis; 3 januari 2001

19288

Tekst van de regeling

Intitulé

Interne Klachtenregeling Leeuwarden

(Rb. 20-11-2000, nr. 19288)

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    klachtencoördinator: de door burgemeester en wethouders krachtens artikel 5 aangewezen ambtenaar;

  • c.

    klachtenfunctionaris: de door de respectievelijke directeuren van de diensten en de concernstaf krachtens artikel 6 aangewezen ambtenaar.

Artikel 2 Behandeling

Klachten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht worden behandeld conform de afdelingen 9.1 en 9.2 van de wet.

Artikel 3 Mondelinge klachten

Mondeling ingediende klachten worden op schrift gesteld door degene bij wie de klacht is ingediend en worden behandeld als klaagschrift in de zin van afdeling 9.2 van de wet.

Artikel 4 Behandelingswijze

  • 1.

    Klaagschriften die handelen over:

    • a.

      de gemeenteraad worden behandeld namens de gemeenteraad door een door en uit de gemeenteraad aan te wijzen dan wel in te stellen commissie van maximaal 3 leden uit 3 verschillende raadsfracties, waarvan in ieder geval een van de leden geen deel uit maakt van een fractie van een van de collegepartijen;

    • b.

      het college van burgemeester en wethouders als geheel worden behandeld namens het college van burgemeester en wethouders door de voorzitter en een ander collegelid, door het college aan te wijzen;

    • c.

      de burgemeester worden behandeld namens de burgemeester door de loco-burgemeester en een ander collegelid door het college aan te wijzen;

    • d.

      een lid of leden van het college, niet zijnde de burgemeester, worden behandeld namens het college door de burgemeester en een ander collegelid door het college aan te wijzen;

    • e.

      de gemeentesecretaris worden namens het college behandeld door de burgemeester en een ander collegelid door het college aan te wijzen;

    • f.

      een directeur worden behandeld namens het college van burgemeester en wethouders door de gemeentesecretaris;

    • g.

      een ambtenaar worden behandeld namens het college van burgemeester en wethouders door de directeur van de betreffende dienst.

  • 2.

    In de gevallen, bedoeld in het eerste lid, onderdeel g, van dit artikel, kunnen de respectievelijke directeuren van de diensten ondermandaat verlenen aan sectorhoofden of teamleiders van hun dienst.

Artikel 5 Klachtencoördinator

  • 1.

    Burgemeester en wethouders wijzen een ambtenaar aan die als klachtencoördinator belast is met de coördinatie van zaken die voortvloeien uit deze klachtenregeling.

  • 2.

    De klachtencoördinator treedt op als contactpersoon voor de Nationale ombudsman.

  • 3.

    De klachtencoördinator draagt zorg voor registratie van klachten die zijn ingediend bij de Nationale ombudsman en voor publicatie daarvan in het jaarverslag van de dienst Algemene Zaken.

  • 4.

    De klachtencoördinator ondersteunt bestuursorganen of leden daarvan dan wel de gemeentesecretaris bij het behandelen van klachten.

Artikel 6 Klachtenfunctionaris

  • 1.

    De respectievelijke directeuren van de diensten en de concernstaf wijzen elk een ambtenaar aan die als klachtenfunctionaris de directeur ondersteunt bij het behandelen van klachten.

  • 2.

    De klachtenfunctionarissen dragen zorg voor registratie van de ingediende intern behandelde klachten en voor de registratie daarvan in het jaarverslag van de diensten.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Interne klachtenregeling Leeuwarden’.