Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergeijk

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergeijk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergeijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Bergeijk 2024
CiteertitelVerordening Rekenkamer gemeente Bergeijk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe verordening

21-09-2023

gmb-2023-499637

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergeijk 2024

De raad van de gemeente Bergeijk;

gelezen het voorstel van het presidium;

gezien het advies van de commissie ABZ van 7 september 2023;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergeijk 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    Directeur: de directeur is het enige lid van de rekenkamer;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Bergeijk;

  • d.

    Griffie: de griffie van de gemeente Bergeijk

  • e.

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet

  • f.

    Doelmatigheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten worden gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen;

  • g.

    Doeltreffendheid: de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van het beleid daadwerkelijk worden behaald;

  • h.

    Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving.

Artikel 2 Rekenkamer
  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit één lid, die wordt aangeduid met de titel ‘directeur’, en één plaatsvervangend lid, die wordt aangeduid met de titel ‘plaatsvervangend directeur’.

  • 3.

    Bij langdurige afwezigheid van de directeur treedt de plaatsvervangend directeur in zijn plaats.

Artikel 3 Benoeming en ontslag

  • 1.

    De raad benoemt de directeur van de rekenkamer. De benoeming van de directeur wordt voorbereid door het presidium.

  • 2.

    De directeur wordt benoemd voor een periode van zes jaar.

  • 3.

    De directeur kan voor maximaal drie keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

  • 4.

    Leden van de rekenkamer leggen, alvorens hun werkzaamheden aan te vangen, overeenkomstig het bepaalde in artikel 81g lid 1 van de Gemeentewet de eed of belofte af.

  • 5.

    De directeur wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      wanneer hij bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • d.

      indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gestelde vertrouwen.

    • e.

      wanneer hij door ziekte of gebreken, blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen.

Artikel 4 Klankbordgroep
  • 1.

    Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

  • 2.

    De klankbordgroep bestaat uit één vertegenwoordigend raadslid per fractie. De raad kan daarnaast vier plaatsvervangers raadsleden benoemen die hen bij afwezigheid kunnen vervangen.

  • 3.

    De klankbordgroep overlegt minimaal twee keer per jaar met de rekenkamer over de werkzaamheden van de rekenkamer. In dit overleg komt onder andere aan de orde de contacten tussen rekenkamer en raad, de voortgang van de onderzoeken, de afstemming tussen rekenkamer, college en de ambtelijke organisatie en de onderwerpselectie.

  • 4.

    De klankbordgroep fungeert als adviesorgaan voor de rekenkamer. De klankbordgroep heeft geen beslissingsbevoegdheid.

  • 5.

    De leden van de klankbordgroep ontvangen geen vergoeding.

Artikel 5 Onderzoeksplan en onderwerpselectie
  • 1.

    De rekenkamer maakt een inventarisatie van onderwerpen die in aanmerking komen voor een onderzoek na een ronde van consultatie bij alle raadsfracties.

  • 2.

    De directeur van de rekenkamer kiest beargumenteerd zelf de onderwerpen voor onderzoek. Ter bepaling van zijn keuze treedt de directeur in overleg met de klankbordroep.

  • 3.

    In beginsel verricht de rekenkamer jaarlijks één groot onderzoek. In overleg met de klankbordgroep kan ook gekozen worden voor twee kleine(re) onderzoeken.

  • 4.

    De directeur legt per onderzoek een onderzoeksplan voor ter kennisname aan de raad.

  • 5.

    In het onderzoeksplan wordt in ieder geval aangegeven:

    • a.

      De afbakening van het onderzoeksterrein

    • b.

      De formulering van de onderzoeksvraag

    • c.

      Eventuele randvoorwaarden

    • d.

      De planning

  • 6.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen één maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 6 Uitbesteding onderzoek
  • 1.

    Afhankelijk van het onderzoeksplan voert de directeur het onderzoek zelf uit of wordt het onderzoek deels of geheel uitbesteed.

  • 2.

    In het geval van uitbesteding van het onderzoek zal de directeur fungeren als onderzoeksbegeleider.

  • 3.

    Uitbesteding van het onderzoek vindt plaats binnen het in artikel 9 genoemde budget.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning
  • 1.

    De rekenkamer wordt ambtelijk ondersteund door de griffie.

  • 2.

    De griffie is het eerste aanspreekpunt voor de rekenkamer.

  • 3.

    De ondersteuning vanuit de griffie ziet met name op de agendering van rapporten, de coördinatie en agendering van de reacties van de betrokken organen, doorgeleiding onderzoeksplannen en jaarverslagen naar de raad en het college, het bijhouden van de aangenomen aanbevelingen gedaan door de rekenkamer en de afwikkeling van de vergoedingen.

Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de directeur
  • 1.

    De directeur ontvangt een vaste maandelijkse vergoeding van 350 euro. Deze vergoeding is inclusief reis-, verblijf- en overige kosten. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 2.

    De directeur ontvangt daarnaast een uurvergoeding van 55 euro voor het verrichten van onderzoek in eigen beheer.

Artikel 9 Budget
  • 1.

    De raad stelt jaarlijks bij het vaststellen van de begroting een budget voor de rekenkamer vast.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd binnen het aan haar bij de begroting beschikbaar gestelde budgetuitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 3.

    Ten laste van het in voorgaand lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoeding voor de werkzaamheden van de directeur;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 4.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 10 Jaarverslag

De rekenkamer stelt elk jaar vóór 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

Artikel 11 Intrekkingsbepaling

De 'Verordening rekenkamercommissie Bergeijk 2014' wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergeijk 2024'.

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 21 september 2023.

De voorzitter,

De griffier,

De gemeenteraad,

V. van Wieren-Kraayvanger

Plaatsvervangend griffier

A. Callewaert-de Groot

Voorzitter