Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heumen

Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen – gemeente Heumen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeumen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen – gemeente Heumen 2024
CiteertitelAlgemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2023-499466

191580

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen – gemeente Heumen 2024

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;

 

overwegende dat:

  • het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van zijn daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden, behorende tot de bij de omgevingsdienst Regio Nijmegen ondergebrachte taken als bedoeld in de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen, op te dragen aan de directeur van de omgevingsdienst Regio Nijmegen en de directeur toe te staan ondermandaat te verlenen;

  • het met het oog op een efficiënte bedrijfsvoering van de omgevingsdienst Regio Nijmegen en de andere Gelderse omgevingsdiensten gewenst is hiervoor een Gelders uniform format te hanteren,

  • het dientengevolge gewenst is de eerder verleende algemene mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluiten aan de omgevingsdienst Regio Nijmegen in te trekken.

 

gelet op:

  • artikel 8 lid 2 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Gemeentewet

  • titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

 

Besluit

vast te stellen het Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen – gemeente Heumen 2024 met de bijbehorende bijlagen.

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;

  • b.

    directeur: de directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 1, lid 1, onder e van de gemeenschappelijke regeling;

  • c.

    gemeenschappelijke regeling: de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • d.

    lijst van bevoegdheden: het als bijlage 1 bij dit mandaatbesluit behorende overzicht van bevoegdheden als vastgelegd in de Awb, waarop de in artikel 1 het bestuursorgaan heeft aangekruist welke (categorieën van) bevoegdheden zijn gemandateerd en in artikel 2 welke feitelijke handelingen niet zijn gemandateerd

  • e.

    lijst van overige bevoegdheden: het als bijlage 2 en 3 bij dit mandaatbesluit behorende overzicht, waarop in artikel 1 het bestuursorgaan heeft aangekruist welke (categorieën van) bevoegdheden (niet zijnde Awb bevoegdheden als bedoeld in bijlage 1) zijn gemandateerd in artikel 2 welke feitelijke handelingen niet zijn gemandateerd

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten die niet vallen onder de definitie van mandaat als bedoeld in sub h van dit artikel of volmacht als bedoeld in sub l van dit artikel;

  • g.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering daarvan te verrichten;

  • h.

    mandaatinstructie: de gebundeld op schrift gestelde algemene instructies van het bestuursorgaan aan de directeur omtrent de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden als bedoeld in artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en welke niet reeds zijn vervat in dit besluit;

  • i.

    omgevingsdienst: de omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • j.

    ondermandaat: de figuur dat de gemandateerde op zijn beurt mandaat verleent aan een ander;

  • k.

    plaatsvervangend directeur: degene die op grond van de vervangingsregeling is aangewezen om de directeur te vervangen bij diens verhindering of ontstentenis;

  • l.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding en uitvoering daarvan te verrichten.

 

Artikel 2 Schakelbepaling

  • 1.

    Hetgeen in dit besluit is bepaald met betrekking tot mandaat is van overeenkomstige toepassing op volmacht, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.

  • 2.

    Op bij afzonderlijk besluit door het bevoegde bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten, volmachten en machtigingen is het bepaalde in dit besluit van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 3 Gemandateerde bevoegdheden

  • 1.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover het bevoegd is, mandaat aan de directeur tot het uitoefenen van de (categorieën van) bevoegdheden die zijn aangekruist in artikel 1 van de lijst van overige bevoegdheden.

  • 2.

    In het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid als bedoeld in lid 1, is de directeur tevens bevoegd tot het verrichten van de daartoe noodzakelijke feitelijke handelingen. Onder feitelijke handelingen worden in dit verband mede verstaan de feitelijke handelingen genoemd in artikel 2 van de lijst van de Awb-bevoegdheden, alsmede de feitelijke handelingen die voor de betreffende (categorie van) bevoegdheden, in artikel 2 van de lijst van overige bevoegdheden zijn aangeduid, met uitzondering van de aldaar aangekruiste feitelijke handelingen welke voorbehouden blijven aan het bestuursorgaan.

  • 3.

    In het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid als bedoeld in lid 1, worden aan de directeur tevens de aangekruiste bevoegdheden genoemd in artikel 1 van de lijst van Awb-bevoegdheden gemandateerd.

 

Artikel 4 Opt-out besluitbevoegdheid

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan voor één of meer (categorieën van) bevoegdheden als aangeduid in de lijst van overige bevoegdheden bepalen dat, voor zover de betreffende (categorie van) bevoegdheden de bevoegdheid omvat(ten) om besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, laatstgenoemde bevoegdheid niet wordt gemandateerd. Dit geschiedt door het plaatsen van een kruis in de hiertoe aangewezen kolom van artikel 1 van de lijst van overige bevoegdheden en artikel 1 van de lijst van Awb-bevoegdheden.

  • 2.

    De mandaatverlening blijft in dat geval beperkt tot de bevoegdheid feitelijke handelingen te verrichten in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van de door het bestuursorgaan zelf te nemen en/of genomen besluiten. Onder feitelijke handelingen worden in dit verband mede verstaan de feitelijke handelingen genoemd in artikel 2 van de lijst van Awb-bevoegdheden, alsmede de feitelijke handelingen die voor de betreffende (categorie van) bevoegdheden, in artikel 2 van de lijst van overige bevoegdheden zijn aangeduid, met uitzondering van de aldaar aangekruiste feitelijke handelingen welke voorbehouden blijven aan het bestuursorgaan.

 

Artikel 5 Ondermandaat en vervanging

  • 1.

    De directeur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen aan degenen die werkzaam zijn onder zijn verantwoordelijkheid of, indien door het bestuursorgaan toegestaan, aan derden. In dat laatste geval dient degene aan wie ondermandaat is verleend, alsmede degene onder wiens verantwoordelijk- heid hij werkzaam is, schriftelijk met de verlening van het ondermandaat in te stemmen.

  • 2.

    Op het ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit, met uitzondering van het vorige lid, van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    In de gevallen waarin de plaatsvervangend directeur de directeur vervangt wegens verhindering of ontstentenis, beschikt deze krachtens dit besluit over dezelfde bevoegdheden als de directeur.

 

Artikel 6 Grondgebied en begrenzing

  • 1.

    De door het bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten gelden voor het grondgebied van het bestuursorgaan, tenzij in het betreffende mandaat in de kolom aangeduid met ‘begrenzing’ anders is bepaald.

  • 2.

    De omvang van de door het bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten kan ook anderszins begrenst worden dan bepaald in de laatste zinsnede van het vorige lid. Dit geschiedt door vermelding in het betreffende mandaat in de kolom aangeduid met ‘begrenzing’.

 

Artikel 7 Voorschriften en instructies

  • 1.

    De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen en met inachtneming van de ter zake voor het bestuursorgaan geldende wettelijke regelingen en beleidsregels.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan de directeur algemene instructies en instructies per geval geven omtrent de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Indien sprake is van ondermandatering, is de directeur gehouden deze instructies onverwijld aan de betreffende ondergemandateerden door te geven, onverminderd de bevoegdheid van het bestuursorgaan dit zelf te doen.

  • 3.

    Indien instructies worden gegeven, geschiedt dit schriftelijk en op een zodanig tijdstip dat de inachtneming of tijdige verdaging van beslistermijnen gewaarborgd wordt.

  • 4.

    De in lid 2 genoemde algemene instructies, voor zover deze niet in dit besluit zijn opgenomen, worden gebundeld op schrift gesteld in een afzonderlijke mandaatinstructie.

 

Artikel 8 Informatieverstrekking

  • 1.

    De directeur draagt ervoor zorg dat het bestuursorgaan tijdig in kennis wordt gesteld van krachtens mandaat te nemen besluiten, waarvan moet worden aangenomen dat kennisneming door het bestuursorgaan gewenst is. Hier is in ieder geval sprake van indien:

    • a.

      de maatschappelijke, beleidsmatige, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven;

    • b.

      advies nodig is van anderen dan de omgevingsdienst of onder hem ressorterende medewerkers, en het advies niet aansluit op het eigen standpunt van de omgevingsdienst dan wel niet tot dezelfde uitkomsten leidt.

  • In zulks geval lichten partijen elkaar over en weer op een zodanig tijdstip in dat de inachtneming of tijdige verdaging van beslistermijnen gewaarborgd wordt.

  • 2.

    Het niet-voldoen aan de in het vorige lid genoemde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van een krachtens mandaat genomen besluit.

 

Artikel 9 Ondertekening

  • 1.

    Bij de uitoefening van een mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: “Namens ……………. (volgt de naam van het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, sub a), ……………. (volgt de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur)”.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden uitgaande stukken overeenkomstig het bepaalde in lid 1 ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de ondergemandateerde in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur worden geplaatst.

  • 3.

    Het is de (onder)mandataris, met inachtneming van de Awb, toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.

  • 4.

    Bij volledig geautomatiseerd aangemaakte besluiten, is, met inachtneming van de Awb, een handtekening niet noodzakelijk.

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024

  • 2.

    Met ingang van de inwerkingtreding van dit besluit wordt het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2019, vastgesteld op 18 december 2018 ingetrokken.

  • 3.

    Voor aanvragen die op grond van het overgangsrecht moeten worden behandeld volgens het oude recht, blijft het Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst gelden Regio Nijmegen – gemeente Heumen 2019 gelden.

 

Artikel 11 Citeerwijze

Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen – Gemeente Heumen 2024.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 november 2023,

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen,

de secretaris,

mr. J. de Graaf

de burgemeester,

mr. J.W.M.S. Minses

BIJLAGE 1 behorende Bij het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2024

 

Lijst van Awb - bevoegdheden

 

Artikel 1 Accessoire besluitbevoegdheden

In onderstaand overzicht is met een ‘x’ in de kolom ‘mandaat’ aangegeven welke besluitbevoegdheden de gemeente Heumen als vastgelegd in de Awb heeft gemandateerd aan de directeur van de omgevingsdienst Regio Nijmegen.

Indien de betreffende bevoegdheid niet wordt gemandateerd voor zover deze de bevoegdheid omvat om besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht te nemen, dan louter een ‘x’ geplaatst in de kolom ‘opt-out’.

In de kolom ‘begrenzing’ is vermeld tot welke omvang de (al dan niet met opt-out) gemandateerde bevoegdheid is begrenst.

 

Nr.

Art.

Algemene wet bestuursrecht

Mandaat

Opt-

out

Begrenzing

1

2:15 lid 1

Besluiten tot openstelling van elektronische weg voor bij de Omgevingsdienst ingebrachte taken

X

 

 

2

2:15 lid 1

Stellen van nadere eisen aan gebruik van elektronische weg voor bij de Omgevingsdienst ingebrachte taken

X

 

 

3

2:15 lid 2

Besluiten tot weigering elektronisch verschafte gegevens en bescheiden vanwege onevenredige belasting

X

 

 

4

2:15 lid 3

Besluiten tot weigering elektronisch verzonden bericht vanwege onvoldoende betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid

X

 

 

5

3:10 lid 1

Besluiten tot toepassing uniforme openbare voorbereidingsprocedure

X

 

 

6

3:18 lid 2

Besluiten tot verlenging beslistermijn van besluit op aanvraag

X

 

 

7

4:5

Besluiten tot buiten behandeling laten van aanvraag

X

 

 

8

4:6

Besluiten tot afwijzing van aanvraag zonder nieuwe feiten of veranderde omstandigheden

X

 

 

9

4:18

Besluiten tot vaststelling verschuldigdheid en hoogte van dwangsom

X

 

 

10

4:20

Besluiten tot terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsom

X

 

 

11

4:20f lid 1

Besluiten om voorschriften te verbinden aan de beschikking van rechtswege of de beschikking van rechtswege in te trekken

X

 

 

12

4:86

Besluiten tot vaststelling van verplichting tot betaling geldsom

X

 

 

13

5:14

Besluiten tot beperking van aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden

X

 

 

14

5:25 lid 6

Besluiten tot vaststelling van verschuldigde kosten bestuursdwang (ofwel kostenbeschikking bestuursdwang)

X

 

 

15

5:27 lid 2

Besluiten tot geven van machtiging Awbi bij toepassing van bestuursdwang

X

 

 

16

5:31

Besluiten tot toepassing spoedeisende bestuursdwang

X

 

 

17

5:31a lid 3

Op verzoek besluiten tot toepassing bestuursdwang

X

 

 

18

5:32

Besluiten tot oplegging last onder dwangsom met begunstigingstermijn

X

 

 

19

5:34

Ambtshalve of op verzoek besluiten tot opheffing van last onder dwangsom, tot opschorting van de looptijd ervan of vermindering van de dwangsom

X

 

 

20

5:37 lid 1

Ambtshalve besluiten omtrent invordering dwangsom

(ofwel ambtshalve invorderingsbeschikking)

X

 

 

21

5:37 lid 2

Op verzoek besluiten omtrent invordering dwangsom

(ofwel invorderingsbeschikking op verzoek)

X

 

 

22

5:38 lid 2

Nieuwe beschikking tot invordering

X

 

 

23

7:1a lid 2, 3 en 4

Besluiten op een verzoek om instemming met rechtstreeks beroep

 

X

 

24

7:10 lid 2

Besluiten tot opschorten van beslistermijn bezwaarschrift

 

X

 

25

7:10 lid 3

Besluiten tot verdagen van beslistermijn bezwaarschrift

 

X

 

26

7:10 lid 4

Besluiten tot verder uitstellen van beslistermijn bezwaarschrift

 

X

 

27

7:11 lid 1

Heroverwegen van bestreden besluit op grondslag van ontvankelijk bezwaar

 

X

 

28

7:11 lid 2

Herroepen van bestreden besluit en voor zover nodig in plaats daarvan een nieuw besluit nemen

 

X

 

29

7:15 lid 3

Besluiten op verzoek om vergoeding van in bezwaar gemaakte proceskosten bij de beslissing op bezwaar

 

X

 

 

Artikel 2 Feitelijke handelingen

Voorts worden alle feitelijke handelingen voor zover deze noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van een (al dan niet met opt-out) gemandateerde besluitbevoegdheid als genoemd in artikel 1 van deze bijlage respectievelijk artikel 1 van bijlage 2 bij het Algemeen mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2019 gemandateerd, met uitzondering van de feitelijke handelingen in onderstaand overzicht waarachter een ‘X’ in de kolom ‘uitgezonderd’ is gezet. Deze aangekruiste handelingen blijven voorbehouden aan het bestuursorgaan.

 

Nr.

Art.

Algemene wet bestuursrecht

Uitgezonderd

1

2:1 lid 2

Verlangen schriftelijke machtiging

 

2

2:2

Weigeren gemachtigde

 

3

2:3

Doorzenden stukken

 

4

2:6 lid 2

Gebruik afwijkende taal

 

5

3:6

Aangeven termijn aan adviseur waarbinnen adviseur advies moet uitbrengen, indien geen wettelijke termijn is bepaald

 

6

3:7

Ter beschikking stellen gegevens aan adviseur

 

7

3:11

Ter inzage leggen ontwerpbesluit en stukken

 

8

3:12

Kennisgeving ontwerpbesluit

 

9

3:13

Toezenden ontwerpbesluit

 

10

3:14

Aanvullen ter inzage gelegde stukken

 

11

3:15 lid 1

Gelegenheid bieden tot indienen mondelinge zienswijzen

 

12

3:15 lid 2

Uitbreiden kring inspraakgerechtigden

 

13

3:15 lid 3

Reactie aanvrager op zienswijze

 

14

3:15 lid 4

Reactie belanghebbende bij ambtshalve besluit

 

15

3:17

Verslaglegging mondelinge zienswijze

 

16

3:20 lid 1

Bevorderen dat aanvrager in kennis wordt gesteld van andere op de aanvraag te nemen besluiten

 

17

3:24 lid 2

Afschrift van coördinerend bestuursorgaan aan andere bevoegde gezagen

 

18

3:24 lid 3

Indien een aanvraag ontbreekt, gelegenheid bieden aanvraag in te dienen

 

19

3:24 lid 3

Indien de ontbrekende aanvraag niet tijdig wordt ingediend, kan de coördinatie buiten toepassing worden gelaten

 

20

3:27

Toezenden genomen besluit(en) aan coördinerend bestuursorgaan en gelijktijdig bekend maken en ter inzage leggen gecoördineerde besluiten door coördinerend bestuursorgaan

 

21

3:41

Bekendmaking van besluiten aan belanghebbenden door toezending of uitreiking

 

22

3:42 lid 2

Bekendmaking van besluiten die niet tot een of meerdere belanghebbenden zijn gericht

 

23

3:42 lid 3

Bij kennisgeving van de zakelijke inhoud tegelijkertijd het besluit ter inzage leggen

 

24

3:43

Mededelen besluit indieners zienswijzen en adviseurs

 

25

3:47 lid 3

Verstrekken motivering besluit na bekendmaking

 

26

3:48 lid 2

Verstrekken motivering besluit op verzoek

 

27

4:3a

Ontvangstbevestiging elektronische aanvraag

 

28

4:4

Vaststellen formulier

 

29

4:5

Aanvrager in gelegenheid stellen aan te vullen

 

30

4:7

Horen aanvrager

 

31

4:8

Horen belanghebbenden

 

32

4:11

Achterwege laten hoorplicht

 

33

4:12

Achterwege laten hoorplicht

 

34

4:14

Mededeling vertraging en verlengen beslistermijn

 

35

4:15 lid 1

Mededelen dat redelijkerwijs noodzakelijke informatie aan een buitenlandse instantie is gevraagd

 

36

4:15 lid 2

Verzoeken aan aanvrager om schriftelijk in te stemmen met uitstel van de beslistermijn

 

37

4:15 lid 3

Mededelen opschorting beslistermijn

 

38

4:15 lid 4

Mededelen beëindiging opschorting beslistermijn

 

39

4:20c

Bekendmaken van rechtswege verleende beschikking

 

40

4:20f lid 3

Vergoeden schade wijziging of intrekking

 

41

5:24 lid 3

Bekendmaken last onder bestuursdwang aan overtreder, rechthebbenden en aanvrager

 

42

5:27 lid 3

Aanzeggen plaatsbetreding

 

43

5:27 lid 6

Vergoeding schade welke gevolg is van betreden plaats ten behoeve van uitvoering bestuursdwang

 

44

5:28

Verzegelen gebouwen, terreinen

 

45

5:29

Meevoeren en opslaan zaken

 

46

5:30

Verkoop en vernietiging zaken

 

47

5:31

Achterwege laten last bij spoedeisende bestuursdwang

 

48

6:19 en 6:20

Mededelen nieuw besluit aan orgaan waar beroep aanhangig is

X

49

7:1a lid 5 en 6

Doorsturen bezwaarschrift aan bevoegde rechter

X

50

7:2

Uitnodigen voor hoorzitting

X

51

7:4

Ter inzage leggen van bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan hoorzitting

X

52

8:42

Opsturen procesdossier en indienen verweerschrift

X

 

 

 

BIJLAGE 2 behorende Bij het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2024

 

Artikel 1 Bevoegdheden

In onderstaand overzicht is met een ‘X’ in de kolom ‘Mandaat’ aangegeven welke bevoegdheden het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen heeft gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, waarbij een ‘X’ betekent dat de betreffende bevoegdheid is gemandateerd. In de kolom ‘begrenzing’ is, indien van toepassing, vermeld tot welke omvang de gemandateerde bevoegdheid is begrensd.

 

Nr.

Algemene omschrijving te mandateren bevoegdheid

Nadere

toelichting

Grondslag

Man-

daat

Begrenzing

1.

Beslissen op aanvragen omgevingsvergunning, het opleggen van maatwerkvoorschriften, het opleggen van gedoogplichten, het nemen van een beschikking gelijkwaardige maatregel, het geven van advies met instemming, het nemen van een besluit bijzondere omstandigheden, en het reageren op een melding, het besluiten omtrent benodigde ontheffingen en goedkeuringen.

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het maken van een passende beoordeling of het nemen van een mer-beoordelingsbesluit.

Hieronder moet ook onder meer het intrekken, wijzigen, reviseren of actualiseren van de betreffende besluiten worden verstaan.

Onder een besluit bijzondere omstandigheden wordt verstaan: besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 19 van de Ow.

Hoofdstuk 2, 4, 5, 10, 16, 17 en 19 Ow

X

Het adviseren ten aanzien van besluiten op aanvragen omgevingsvergunning in mandaat door de ODRN voor het (tijdelijk) gebruiken van gronden of bouw-werken in strijd met het omgevings-plan, waarbij de uitgebreide procedure van toepassing is.

2.

Het nemen van besluiten of het verrichten van handelingen op grond van of krachtens de Algemene wet bestuursrecht, voor zover die nodig zijn voor het uitoefenen van een bevoegdheid op grond van elders in dit mandaatbesluit gemandateerde bevoegdheden

 

Awb

X

 

3.

Beslissen op een verzoek om nadeelcompensatie.

 

Titel 4.5 Awb en afd. 15.1 Ow

 

 

4.

Bestuursrechtelijke handhavingstaak: a. het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, met inbegrip van het verzamelen en registreren van gegevens die hiervoor van belang zijn. Hieronder valt ook de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders. b. het behandelen van klachten over de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, en c. het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke sanctie vanwege enig handelen of nalaten in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Ow alsmede het invorderen van een verbeurde dwangsom.

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het onderzoeken van een veiligheidsrapport.

Dit betreft zowel het toezicht op vergunningvoorschriften als toezicht op informatie- en meldingsplichten en algemene regels.

De bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders omvat alle daarmee samenhangende bevoegdheden waaronder het toekennen van de bevoegdheid tot binnentreden en het uitgeven van een legitimatiebewijs.

Art. 125 Gemeentewet jo art. 18.1 Ow (en overige artikelen in afd. 18.1 Ow) en Awb (o.a. art, 5:20 lid 3, 5.7a en 5.33a Awb)

X

Besluiten tot Handhaving bij strijdig gebruik omgevings-plan en bij bouwen zonder of in strijd met een omgevings-vergunning en waarvoor afwijking van omgevings-plan nodig is.

5.

Besluiten tot het namens de gemeente of het gemeentebestuur voeren van een rechtsgeding of een administratief beroepsprocedure, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten.

 

Art. 160 lid 1 onder e en f Gemeentewet en art. 5.1 lid 1 onder a Ow.

X

 

6.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet milieubeheer. milieubeheer (waaronder o.a. besluiten op grond van het Vuurwerkbesluit en het Besluit Bodemkwaliteit).

 

Wet milieu-beheer

X

 

7.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

 

 

 

 

8.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur

 

 

 

 

9.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet open overheid.

 

 

 

 

10.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet BAG.

 

 

 

 

11.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Huisvestingswet

 

 

 

 

12.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Leegstandswet.

 

 

 

 

 

 

BIJLAGE 3 behorende Bij het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen - gemeente Heumen 2024

 

Lijst van overige bevoegdheden – lokale verordeningen

 

Artikel 1 Besluitbevoegdheden

In onderstaand overzicht is met een ‘x’ in de kolom mandaat aangegeven welke besluitbevoegdheden de gemeente Heumen als vastgelegd in lokale verordeningen heeft gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen.

 

Indien de betreffende bevoegdheid niet wordt gemandateerd voor zover deze de bevoegdheid omvat om besluiten als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht te nemen , dan is louter een ’x’ geplaatst in de kolom ‘opt-out’.

 

In de kolom ‘begrenzing ‘is vermeld tot welke omvang de (al dan niet met opt-out) gemandateerde bevoegdheid is begrenst.

 

Nr.

Art.

Naam lokale verordening

Mandaat

Opt-

out

begrenzing

1

14

Erfgoedverordening Heumen

X

 

 

2

15

Erfgoedverordening Heumen

X

 

 

3

18

Erfgoedverordening Heumen

X

 

 

4

19 lid 1

Erfgoedverordening Heumen

X