Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berg en Dal

Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) gemeente Berg en Dal 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerg en Dal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlgemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) gemeente Berg en Dal 2024
CiteertitelAlgemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgermeester.

Deze regeling vervangt het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
  3. boek 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2023-498687

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) gemeente Berg en Dal 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal en de burgemeester van de gemeente Berg en Dal,

ieder voor zover bevoegd,

 

Gelet op:

  • -

    artikel 3 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • -

    afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    de Gemeentewet;

  • -

    titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

Overwegende dat:

  • -

    het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van zijn daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden, behorende tot de bij de omgevingsdienst ondergebrachte taken op te dragen aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen en de directeur toe te staan ondermandaat te verlenen;

  • -

    het wenselijk is om het huidige mandaatbesluit te actualiseren, mede gelet op de inwerkingtreding van de Omgevingswet;

BESLUIT:

 

vast te stellen het navolgende besluit:

 

Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) gemeente Berg en Dal 2024

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal, en de burgemeester van de gemeente Berg en Dal, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

  • b.

    omgevingsdienst: de omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • c.

    directeur: de directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in de gemeenschappelijke regeling;

  • d.

    plaatsvervangend directeur: degene die is aangewezen om de directeur te vervangen bij diens verhindering of ontstentenis;

  • e.

    gemeenschappelijke regeling: de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;

  • f.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten die niet vallen onder de definitie van mandaat als bedoeld in sub h van dit artikel of volmacht als bedoeld in sub g van dit artikel;

  • g.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding en uitvoering daarvan te verrichten;

  • h.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering daarvan te verrichten;

  • i.

    mandaatinstructie: de gebundeld op schrift gestelde algemene instructies van het bestuursorgaan aan de directeur omtrent de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden als bedoeld in artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en welke niet reeds zijn vervat in dit besluit;

  • j.

    ondermandaat: de figuur dat de gemandateerde op zijn beurt mandaat verleent aan een ander.

Artikel 2 Schakelbepaling

  • 1.

    Hetgeen in dit besluit is bepaald met betrekking tot mandaat is van overeenkomstige toepassing op volmacht, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.

  • 2.

    Op bij afzonderlijk besluit door het bevoegde bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten, volmachten en machtigingen is het bepaalde in dit besluit van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 Gemandateerde bevoegdheden

  • 1.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover het bevoegd is, mandaat aan de directeur tot het uitoefenen van de (categorieën van) bevoegdheden die zijn aangekruist in artikel 1 van de bijlagen 1 en 2.

  • 2.

    In het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid als bedoeld in lid 1, is de directeur tevens bevoegd tot het verrichten van de daartoe noodzakelijke feitelijke handelingen. Onder feitelijke handelingen worden in dit verband mede verstaan de feitelijke handelingen genoemd in artikel 2 van de bijlagen 1 en 2, met uitzondering van de aldaar aangekruiste feitelijke handelingen welke voorbehouden blijven aan het bestuursorgaan.

Artikel 4 Opt-out besluitbevoegdheid

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan voor één of meer (categorieën van) bevoegdheden als bedoeld in artikel 1 van bijlage 1 bepalen dat, voor zover de betreffende (categorie van) bevoegdheden de bevoegdheid omvat(ten) om besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, laatstgenoemde bevoegdheid niet wordt gemandateerd. Dit geschiedt door het plaatsen van een kruis in de hiertoe aangewezen kolom van artikel 1 van bijlage 1.

  • 2.

    De mandaatverlening blijft in dat geval beperkt tot de bevoegdheid feitelijke handelingen te verrichten in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van de door het bestuursorgaan zelf te nemen en/of genomen besluiten. Onder feitelijke handelingen worden in dit verband mede verstaan de feitelijke handelingen genoemd in artikel 2 van de bijlage 1, met uitzondering van de aldaar aangekruiste feitelijke handelingen welke voorbehouden blijven aan het bestuursorgaan.

Artikel 5 Ondermandaat en vervanging

  • 1.

    De directeur kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid ondermandaat verlenen aan degenen die werkzaam zijn onder zijn verantwoordelijkheid of, indien door het bestuursorgaan toegestaan, aan derden. In dat laatste geval dient degene aan wie ondermandaat is verleend, alsmede degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkzaam is, schriftelijk met de verlening van het ondermandaat in te stemmen.

  • 2.

    Op het ondermandaat zijn de bepalingen van dit besluit, met uitzondering van het vorige lid, van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    In de gevallen waarin de plaatsvervangend directeur de directeur vervangt wegens verhindering of ontstentenis, beschikt deze krachtens dit besluit over dezelfde bevoegdheden als de directeur.

Artikel 6 Grondgebied en begrenzing

  • 1.

    De door het bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten gelden voor het grondgebied van het bestuursorgaan, tenzij in het betreffende mandaat in de kolom aangeduid met ‘begrenzing’ anders is bepaald.

  • 2.

    De omvang van de door het bestuursorgaan aan de directeur verleende mandaten kan ook anderszins begrenst worden dan bepaald in de laatste zinsnede van het vorige lid. Dit geschiedt door vermelding in het betreffende mandaat in de kolom aangeduid met ‘begrenzing’.

Artikel 7 Voorschriften en instructies

  • 1.

    De uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden geschiedt binnen de grenzen en met inachtneming van de ter zake voor het bestuursorgaan geldende wettelijke regelingen en beleidsregels.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan de directeur algemene instructies en instructies per geval geven omtrent de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. Indien sprake is van ondermandatering, is de directeur gehouden deze instructies onverwijld aan de betreffende ondergemandateerden door te geven, onverminderd de bevoegdheid van het bestuursorgaan dit zelf te doen.

  • 3.

    Indien instructies worden gegeven, geschiedt dit schriftelijk en op een zodanig tijdstip dat de inachtneming of tijdige verdaging van beslistermijnen gewaarborgd wordt.

  • 4.

    De in lid 2 genoemde algemene instructies, voor zover deze niet in dit besluit zijn opgenomen, kunnen worden gebundeld en op schrift gesteld in een afzonderlijke mandaatinstructie.

Artikel 8 Informatieverstrekking

  • 1.

    De directeur draagt ervoor zorg dat het bestuursorgaan tijdig in kennis wordt gesteld van krachtens mandaat te nemen besluiten, waarvan moet worden aangenomen dat kennisneming door het bestuursorgaan gewenst is. Hier is in ieder geval sprake van indien de maatschappelijke, beleidsmatige, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven. In dat geval lichten partijen elkaar tijdig in zodat de wettelijke beslistermijnen gehaald worden.

  • 2.

    Het niet-voldoen aan de in het vorige lid genoemde verplichting doet niet af aan de rechtsgeldigheid van een krachtens mandaat genomen besluit.

Artikel 9 Ondertekening

  • 1.

    Bij de uitoefening van een mandaat worden uitgaande stukken als volgt ondertekend: “Namens ……………. (volgt de naam van het bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1, sub a), ……………. (volgt de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur)”.

  • 2.

    Ingeval van uitoefening van ondermandaat worden uitgaande stukken overeenkomstig het bepaalde in lid 1 ondertekend, met dien verstande dat de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de ondergemandateerde in de plaats van de naam, de functieaanduiding en de handtekening van de directeur worden geplaatst.

  • 3.

    Het is de (onder)gemandateerde, met inachtneming van de Awb, toegestaan een ondertekening digitaal te laten aanbrengen.

  • 4.

    Bij volledig geautomatiseerd aangemaakte besluiten, is, met inachtneming van de Awb, een handtekening niet noodzakelijk.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op het tijdstip dat de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2.

    Het “Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2019” wordt ingetrokken met ingang van inwerkingtreding van dit besluit.

  • 3.

    Het “Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2019” blijft van toepassing, voor zover het vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet geldende wettelijke stelsel van toepassing is.

Artikel 11 Citeerwijze

Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders, d.d. 14 november 2023

Burgemeester en wethouders van de gemeente Berg en Dal,

E.W.J. van der Velde

Mr. M. Slinkman

Aldus vastgesteld door de burgemeester, d.d. 14 november 2023

Burgemeester van de gemeente Berg en Dal,

Mr. M. Slinkman

Bijlage 1 bij het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2024

 

Lijst van Awb-bevoegdheden

 

Artikel 1 Accessoire besluitbevoegdheden

 

In onderstaand overzicht is met een ‘X’ in de kolom ‘mandaat’ aangegeven welke besluitbevoegdheden als vastgelegd in de Awb zijn gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN).

 

Als de betreffende bevoegdheid niet wordt gemandateerd voor zover deze de bevoegdheid omvat om besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht te nemen, dan is een ‘X’ geplaatst in de kolom ‘opt-out’.

 

In de kolom ‘begrenzing’ is vermeld tot welke omvang de (al dan niet met opt-out) gemandateerde bevoegdheid is begrensd.

 

Algemene begrenzing: binnen de aan de Omgevingsdienst opgedragen taken.

 

Nr.

Art.

Algemene wet bestuursrecht

Mandaat

Opt-

out

Begrenzing

1

2:15 lid 1

Besluiten tot openstelling van elektronische weg voor bij de Omgevingsdienst ingebrachte taken

x

2

2:15 lid 1

Stellen van nadere eisen aan gebruik van elektronische weg voor bij de Omgevingsdienst ingebrachte taken

x

3

2:15 lid 2

Besluiten tot weigering elektronisch verschafte gegevens en bescheiden vanwege onevenredige belasting

x

4

2:15 lid 3

Besluiten tot weigering elektronisch verzonden bericht vanwege onvoldoende betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid

x

5

3:10 lid 1

Besluiten tot toepassing uniforme openbare voorbereidingsprocedure

x

6

3:18 lid 2

Besluiten tot verlenging beslistermijn van besluit op aanvraag

x

7

4:5

Besluiten tot buiten behandeling laten van aanvraag

x

8

4:6

Besluiten tot afwijzing van aanvraag zonder nieuwe feiten of veranderde omstandigheden

x

9

4:18

Besluiten tot vaststelling verschuldigdheid en hoogte van dwangsom

x

x

Voor zover besluit is gemandateerd afstemming met Juridische Zaken gemeente.

 

Opt-out geldt voor besluit op ingebrekestelling ivm niet tijdig beslissen op bezwaar (ligt bij commissiesecretariaat gemeente).

10

4:20

Besluiten tot terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsom

x

11

4:20f lid 1

Besluiten om voorschriften te verbinden aan de beschikking van rechtswege of de beschikking van rechtswege in te trekken

x

12

4:86

Besluiten tot vaststelling van verplichting tot betaling geldsom

x

13

5:14

Besluiten tot beperking van aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden

x

14

5:25 lid 6

Besluiten tot vaststelling van verschuldigde kosten bestuursdwang (ofwel kostenbeschikking bestuursdwang)

x

15

5:27 lid 2

Besluiten tot geven van machtiging Awbi bij toepassing van bestuursdwang

x

16

5:31

Besluiten tot toepassing spoedeisende bestuursdwang

x

17

5:31a lid 3

Op verzoek besluiten tot toepassing bestuursdwang

x

18

5:32

Besluiten tot oplegging last onder dwangsom met begunstigingstermijn

x

19

5:34

Ambtshalve of op verzoek besluiten tot opheffing van last onder dwangsom, tot opschorting van de looptijd ervan of vermindering van de dwangsom

x

20

5:37 lid 1

Ambtshalve besluiten omtrent invordering dwangsom

(ofwel ambtshalve invorderingsbeschikking)

x

cluster Financieel Beheer gemeente informeren

21

5:37 lid 2

Op verzoek besluiten omtrent invordering dwangsom

(ofwel invorderingsbeschikking op verzoek)

x

cluster Financieel Beheer gemeente informeren

22

5:38 lid 2

Nieuwe beschikking tot invordering

x

cluster Financieel Beheer informeren

23

7:1a lid 2, 3 en 4

Besluiten op een verzoek om instemming met rechtstreeks beroep

x

Afstemming met Juridische Zaken gemeente

24

7:10 lid 2

Besluiten tot opschorten van beslistermijn bezwaarschrift

x

Ligt bij commissiesecretariaat gemeente

25

7:10 lid 3

Besluiten tot verdagen van beslistermijn bezwaarschrift

x

Ligt bij commissiesecretariaat gemeente

26

7:10 lid 4

Besluiten tot verder uitstellen van beslistermijn bezwaarschrift

x

Ligt bij commissiesecretariaat gemeente

27

7:11 lid 1

Heroverwegen van bestreden besluit op grondslag van ontvankelijk bezwaar

x,

ondertekenings-

mandaat tav door het college genomen besluit op bezwaar

Het college neemt het besluit op bezwaar

28

7:11 lid 2

Herroepen van bestreden besluit en voor zover nodig in plaats daarvan een nieuw besluit nemen

x

Gaat om intrekken primair besluit en eventueel nieuw besluit nemen

29

7:15 lid 3

Besluiten op verzoek om vergoeding van in bezwaar gemaakte proceskosten bij de beslissing op bezwaar

x

Mee te nemen bij collegevoorstel over besluit op bezwaar

 

Artikel 2 Feitelijke handelingen

 

Verder worden alle feitelijke handelingen voor zover deze noodzakelijk zijn voor de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering van een (al dan niet met opt-out) gemandateerde besluitbevoegdheid als genoemd in artikel 1 van deze bijlage, met uitzondering van de feitelijke handelingen in onderstaand overzicht waarachter een ‘X’ in de kolom ‘uitgezonderd’ is gezet. Deze aangekruiste handelingen blijven voorbehouden aan het bestuursorgaan.

 

Algemene begrenzing: bij belangrijke financiële of bestuurlijke gevolgen afstemming met de gemeente, regiefunctionaris.

 

Nr.

Art.

Algemene wet bestuursrecht

Uitgezonderd

1

2:1 lid 2

Verlangen schriftelijke machtiging

2

2:2

Weigeren gemachtigde

3

2:3

Doorzenden stukken

4

2:6 lid 2

Gebruik afwijkende taal

5

3:6

Aangeven termijn aan adviseur waarbinnen adviseur advies moet uitbrengen, indien geen wettelijke termijn is bepaald

6

3:7

Ter beschikking stellen gegevens aan adviseur

7

3:11

Ter inzage leggen ontwerpbesluit en stukken

8

3:12

Kennisgeving ontwerpbesluit

9

3:13

Toezenden ontwerpbesluit

10

3:14

Aanvullen ter inzage gelegde stukken

11

3:15 lid 1

Gelegenheid bieden tot indienen mondelinge zienswijzen

12

3:15 lid 2

Uitbreiden kring inspraakgerechtigden

13

3:15 lid 3

Reactie aanvrager op zienswijze

14

3:15 lid 4

Reactie belanghebbende bij ambtshalve besluit

15

3:17

Verslaglegging mondelinge zienswijze

16

3:20 lid 1

Bevorderen dat aanvrager in kennis wordt gesteld van andere op de aanvraag te nemen besluiten

17

3:24 lid 2

Afschrift van coördinerend bestuursorgaan aan andere bevoegde gezagen

18

3:24 lid 3

Indien een aanvraag ontbreekt, gelegenheid bieden aanvraag in te dienen

19

3:24 lid 3

Indien de ontbrekende aanvraag niet tijdig wordt ingediend, kan de coördinatie buiten toepassing worden gelaten

20

3:27

Toezenden genomen besluit(en) aan coördinerend bestuursorgaan en gelijktijdig bekend maken en ter inzage leggen gecoördineerde besluiten door coördinerend bestuursorgaan

21

3:41

Bekendmaking van besluiten aan belanghebbenden door toezending of uitreiking

22

3:42 lid 2

Bekendmaking van besluiten die niet tot een of meerdere belanghebbenden zijn gericht

23

3:42 lid 3

Bij kennisgeving van de zakelijke inhoud tegelijkertijd het besluit ter inzage leggen

24

3:43

Mededelen besluit indieners zienswijzen en adviseurs

25

3:47 lid 3

Verstrekken motivering besluit na bekendmaking

26

3:48 lid 2

Verstrekken motivering besluit op verzoek

27

4:3a

Ontvangstbevestiging elektronische aanvraag

28

4:4

Vaststellen formulier

29

4:5

Aanvrager in gelegenheid stellen aan te vullen

30

4:7

Horen aanvrager

31

4:8

Horen belanghebbenden

32

4:11

Achterwege laten hoorplicht

33

4:12

Achterwege laten hoorplicht

34

4:14

Mededeling vertraging en verlengen beslistermijn

35

4:15 lid 1

Mededelen dat redelijkerwijs noodzakelijke informatie aan een buitenlandse instantie is gevraagd

36

4:15 lid 2

Verzoeken aan aanvrager om schriftelijk in te stemmen met uitstel van de beslistermijn

37

4:15 lid 3

Mededelen opschorting beslistermijn

38

4:15 lid 4

Mededelen beëindiging opschorting beslistermijn

39

4:20c

Bekendmaken van rechtswege verleende beschikking

40

4:20f lid 3

Vergoeden schade wijziging of intrekking

x

41

5:24 lid 3

Bekendmaken last onder bestuursdwang aan overtreder, rechthebbenden en aanvrager

42

5:27 lid 3

Aanzeggen plaatsbetreding

43

5:27 lid 6

Vergoeding schade welke gevolg is van betreden plaats ten behoeve van uitvoering bestuursdwang

44

5:28

Verzegelen gebouwen, terreinen

45

5:29

Meevoeren en opslaan zaken

46

5:30

Verkoop en vernietiging zaken

47

5:31

Achterwege laten last bij spoedeisende bestuursdwang

48

6:19 en 6:20

Mededelen nieuw besluit aan orgaan waar beroep aanhangig is

49

7:1a lid 5 en 6

Doorsturen bezwaarschrift aan bevoegde rechter

50

7:2

Uitnodigen voor hoorzitting

x (ligt bij commissiesecretariaat gemeente)

51

7:4

Ter inzage leggen van bezwaarschrift en alle verder op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan hoorzitting

x (ligt bij commissiesecretariaat gemeente)

52

8:42

Opsturen procesdossier en indienen verweerschrift

 

Bijlage 2 bij het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Nijmegen gemeente Berg en Dal 2024

 

Lijst van bevoegdheden – Algemene wet bestuursrecht, Omgevingswet en overige bijzondere wetten

 

Artikel 1 Besluitbevoegdheden

 

In onderstaand overzicht is met een ‘X’ in de kolom ‘Mandaat’ aangegeven welke bevoegdheden het bestuursorgaan van de gemeente Berg en Dal heeft gemandateerd aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen, waarbij een ‘X’ betekent dat de betreffende bevoegdheid is gemandateerd. In de kolom ‘begrenzing’ is, indien van toepassing, vermeld tot welke omvang de gemandateerde bevoegdheid is begrensd.

 

Nr.

Algemene omschrijving te mandateren bevoegdheid

Nadere toelichting

Grondslag

Mandaat

Begrenzing

1.

Beslissen op aanvragen omgevingsvergunning, het opleggen van maatwerkvoorschriften, het opleggen van gedoogplichten, het nemen van een beschikking gelijkwaardige maatregel, het geven van advies met instemming, het nemen van een besluit bijzondere omstandigheden, het reageren op een melding, en het besluiten omtrent benodigde ontheffingen en goedkeuringen.

 

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het maken van een passende beoordeling of het nemen van een mer-beoordelingsbesluit.

Hieronder moet ook onder meer het intrekken, wijzigen, reviseren of actualiseren van de betreffende besluiten worden verstaan.

 

Onder een besluit bijzondere omstandigheden wordt verstaan: besluiten op grond van hoofdstuk 2 en 19 van de Ow.

Hoofdstuk 2, 4, 5, 10, 16, 17 en 19 Ow

x

2.

Het nemen van besluiten of het verrichten van handelingen op grond van of krachtens de Algemene wet bestuursrecht, voor zover die nodig zijn voor het uitoefenen van een bevoegdheid op grond van elders in dit mandaatbesluit gemandateerde bevoegdheden.

Awb

x

3.

Beslissen op een verzoek om nadeelcompensatie.

Titel 4.5 Awb en afd. 15.1 Ow

4.

Bestuursrechtelijke handhavingstaak:

  • a.

    het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, met inbegrip van het verzamelen en registreren van gegevens die hiervoor van belang zijn. Hieronder valt ook de bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders.

  • b.

    het behandelen van klachten over de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Ow, en

  • c.

    het opleggen en ten uitvoer leggen van een bestuurlijke sanctie vanwege enig handelen of nalaten in strijd met het bepaalde bij of krachtens de Ow alsmede het invorderen van een verbeurde dwangsom.

Ook is gemandateerd de bevoegdheid tot het doen/nemen van eventueel benodigde procedurele handelingen en besluiten, zoals het onderzoeken van een veiligheidsrapport.

Dit betreft zowel het toezicht op vergunningvoorschriften als toezicht op informatie- en meldingsplichten en algemene regels.

 

De bevoegdheid tot het aanwijzen van toezichthouders omvat alle daarmee samenhangende bevoegdheden, waaronder het toekennen van de bevoegdheid tot binnentreden en het uitgeven van een legitimatiebewijs.

Art. 125 Gemeentewet jo art. 18.1 Ow (en overige artikelen in afd. 18.1 Ow) en Awb (o.a. art, 5:20 lid 3, 5.7a en 5.33a Awb)

x

5.

Besluiten tot het namens de gemeente en het bestuursorgaan voeren van een rechtsgeding, bezwaarprocedure of een administratief beroepsprocedure, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten.

Dit omvat tevens het voeren van verweer in genoemde rechtsgedingen.

Art. 160 lid 1 onder e en f Gemeentewet en art. 5.1 lid 1 onder a Ow.

x

6.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet milieubeheer (waaronder o.a. besluiten op grond van het Vuurwerkbesluit en het Besluit bodemkwaliteit).

x

7.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet vervoer gevaarlijke stoffen.

7.5.11 CV1 en 8.5 S14 ADR

x

8.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

9.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet open overheid.

x

10.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Wet BAG.

11.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Huisvestingswet.

12.

Het nemen van besluiten op grond van of krachtens de Leegstandswet.

x

 

Artikel 2 Feitelijke handelingen

 

Het college van burgemeester en wethouders, dan wel de burgemeester van de gemeente Berg en Dal mandateren aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen tevens alle daartoe noodzakelijke feitelijke handelingen die nodig zijn in het kader van de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid als bedoeld in artikel 1 van bijlage 2.