Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijkerk

Reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2016.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  2. artikel 63 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  3. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  6. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-11-2023nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2023-498074

1620244

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024

Zaak nummer: 1620244

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

 

gelet op: het bepaalde in de artikelen 16 en 63, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, alsmede de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

Besluit:

 

vast te stellen het Reglement burgerlijke stand 2024

Artikel 1 Begripsbepaling en definities

Het reglement verstaat onder :

 

ambtenaar van de burgerlijke stand: een door het college daartoe benoemde ambtenaar, die belast is met de uitvoering van alle wettelijke taken en bevoegdheden op het gebied van de burgerlijke stand;

 

besluit: het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een door het college daartoe benoemde persoon, die uitsluitend belast is met het voltrekken van huwelijken, het registreren van partnerschappen en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;

 

college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

 

huis der gemeente: alle locaties die door burgemeester en wethouders als zodanig zijn aangewezen;

 

wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 2 Leiding Burgerlijke stand

De teamleider Burgerzaken en Service en Informatie is belast met de leiding aan de (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van het team burgerzaken.

Artikel 3 Aanwijzing (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Voor aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand komen uitsluitend in aanmerking werknemers die werkzaam zijn binnen het team Burgerzaken.

  • 2.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand dat in dienst is bij de gemeente is twee.

  • 3.

    Voor aanwijzing tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand komen in aanmerking personen die niet werkzaam zijn binnen het team Burgerzaken.

Artikel 4 Aanwijzingsperiode

  • 1.

    De aanwijzing van de ambtenaren van de burgerlijke stand vindt plaats voor de maximale duur van de periode dat zij in dienst van de gemeente zijn en wordt vastgelegd in een aanwijzingsbesluit.

  • 2.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vindt plaats onder de volgende voorwaarden:

    • a.

      De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.

    • b.

      Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of van de Gemeenteraad, is de aanwijzingstermijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende college- of raadslid.

    • c.

      Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente Nijkerk zullen sluiten, geldt de aanwijzing voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt. Dit onder voorwaarde dat de persoon voorafgaand aan het huwelijk aangewezen is als Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke stand bij een andere gemeente in Nederland en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank.

    • d.

      Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de aanwijsbaarheid van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Locatie

  • 1.

    De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taken in het huis van de gemeente.

  • 2.

     

    • a.

      De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand (kosteloze plechtigheden) vindt plaats in een beschikbare vergaderruimte het huis van de gemeente. Bij de voltrekking zijn buiten het bruidspaar alleen 4 getuigen aanwezig.

    • b.

      De eenvoudige plechtigheid vindt plaats in een beschikbare ruimte in het huis der gemeente. Bij de voltrekking zijn naast het bruidspaar maximaal 20 personen (inclusief getuigen) aanwezig.

    • c.

      De uitgebreide plechtigheid vindt plaats in de trouwzaal van het Stadhuis. Hierbij kunnen maximaal 60 personen, inclusief bruidspaar en getuigen, aanwezig zijn.

    • d.

      De uitgebreide plechtigheid kan tevens plaatsvinden in een van de vaste trouwlocaties in Nijkerk, en binnen ieder gebouw binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Nijkerk, mits hierbij voldaan wordt aan de in bijlage 1 bij dit besluit genoemde “Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een huis van de gemeente”.

  • 3.

    Op de huizen van de gemeente waar de ambtenaar van de burgerlijke stand doorgaans kantoor houdt, kunnen alle werkzaamheden de burgerlijke stand betreffende worden verricht. Aanwijzing van een locatie tot huis van de gemeente voor incidenteel gebruik is gemandateerd aan het college van Burgemeester en wethouders. In de aangewezen huizen van de gemeente voor incidenteel gebruik kunnen slechts huwelijken worden gesloten, partnerschappen worden geregistreerd of omzettingen van partnerschappen in huwelijken plaatsvinden.

  • 4.

    De aanwijzing van een locatie tot huis van de gemeente voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar hiervan een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. Het bruidspaar en de locatiebeheerder vullen hiertoe de “Instemmingsverklaring voor gebruik van de locatie voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap” in en leveren dit in bij het kenbaar maken van het huwelijk of partnerschap. In deze Instemmingsverklaring staan de voorwaarden waar de locatie aan moet voldoen tijdens de plechtigheid.

Artikel 6 Aanmelden, wijzigen en afzeggen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap

  • 1.

    De datum voor het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap kan maximaal een jaar voorafgaand aan de huwelijksdatum worden vastgelegd.

  • 2.

    De afgesproken datum kan, indien gewenst, geannuleerd of gewijzigd worden. Bij een annulering of wijziging van de locatie en de datum binnen 3 maanden voor de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie worden leges betaald volgens het tarief dat is opgenomen in de legesverordening.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    De actuele openingstijden van de Burgerlijke Stand voor publiek staan vermeld op de gemeentelijke website.

  • 2.

    De actuele openingstijden van de Burgerlijke stand voor het voltrekken van huwelijken of registreren van partnerschappen staan vermeld op de gemeentelijke website bij het onderwerp “trouwen en geregistreerd partnerschap”.

Artikel 8 Gezicht bedekkende materialen of voorwerpen

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is bevoegd om van de partners en de getuigen te verlangen dat zij tijdens de huwelijksvoltrekking, registratie van het partnerschap en het omzetten van een partnerschapsregistratie in een huwelijk geen gezicht bedekkende materialen of voorwerpen dragen

Artikel 9 Wijze van voltrekking kosteloze en eenvoudige plechtigheden

Voor de voltrekking van de kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand en voor de eenvoudige plechtigheid gelden de volgende bepalingen als het (bruids)paar kiest voor de plechtigheid in Nijkerk:

 

Algemeen:

  • a.

    (Bruids)paren kunnen alleen een kosteloze of eenvoudige plechtigheid kiezen op een daartoe opengesteld tijdstip, zoals aangeven op de website.

  • b.

    Voorafgaand aan de ceremonie vindt er géén gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk of het partnerschap zal voltrekken.

  • c.

    Er wordt geen bode ingezet.

  • d.

    Het huwelijk of geregistreerde partnerschap wordt voltrokken in een beschikbare vergaderruimte van het gemeentehuis.

  • e.

    Er kan geen voorkeur worden uitgesproken voor een ambtenaar die het huwelijk of het partnerschap zal voltrekken.

  • f.

    Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek, etc. is niet toegestaan.

Voor de kosteloze plechtigheid gelden aanvullend op de algemene regels ook onderstaande regels:

  • a.

    Van de (bruids)paren die gebruik willen maken van een huwelijk of een geregistreerd partnerschap op een kosteloos tijdstip, moet tenminste één van de partners ingezetene zijn (als bedoeld in art 1.1 onder f van de wet Basis Registratie Personen (“BRP”)) van de gemeente Nijkerk.

  • b.

    Tijdens de “kosteloze plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Er is geen ruimte voor een toespraak.

  • c.

    Tijdens de kosteloze plechtigheid mogen naast het (bruids)paar en de trouwambtenaar alleen de getuigen aanwezig zijn.

Voor de eenvoudige plechtigheid gelden aanvullend op de algemene regels ook onderstaande regels:

Tijdens de “eenvoudige plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Er is ruimte voor een korte toespraak door de trouwambtenaar. Tijdens de eenvoudige plechtigheid mogen naast het (bruids)paar en de trouwambtenaar maximaal 20 personen aanwezig zijn. Dit is inclusief getuigen.

Artikel 10 Vergoeding

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals genoemd in artikel 3, lid 3, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de arbeidsvoorwaardenregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement heet : “ Reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024”.

  • 2.

    Dit reglement treedt 1 dag na bekendmaking in werking

  • 3.

    Het reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2016 wordt per dezelfde datum ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 november 2023.

Burgemeester en wethouders van Nijkerk,

de secretaris,

de heer drs. J.G. de Jager

de burgemeester,

de heer mr. drs. G.D. Renkema

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand Nijkerk 2024

Algemeen

De bevoegdheid tot aanwijzen van een huis van de gemeente berust op grond van de vigerende Gemeentewet bij de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft deze bevoegdheid overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 2

De teamleider Burgerzaken en service en informatie heeft de algemene leiding over de burgerlijke stand. De (B)ABS is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichtte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijke opgelegde verplichtingen. Ten aanzien van de uitvoering van deze werkzaamheden staat hij dan ook niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van de gemeente als werkgever of de afdelingsmanager Burgerzaken. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (B)ABS is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (B)ABS als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.

 

Artikel 3

In dit artikel wordt bepaald wie als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Nijkerk kan worden aangewezen. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt art 3 lid 1 van dit reglement dat alleen personen die werkzaam zijn binnen de afdeling burgerzaken als ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS) kunnen worden aangewezen.

In tegenstelling tot de ABS wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) specifiek aangewezen voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden aangewezen als BABS. Als ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan alleen een persoon aangewezen worden die in de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid maakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.

 

Artikel 4

In artikel BW 1:16, lid 2 van het Burgerlijke Wetboek is bepaald dat een (B)ABS voor een bepaalde periode kan worden aangewezen.

De aanwijzing als ABS is verbonden aan de periode dat de ABS onafgebroken werkzaam is binnen de afdeling Burgerzaken van de gemeente Nijkerk. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen deze afdeling, de aanwijzing van rechtswege vervalt.

De aanwijzing als BABS vindt plaats voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd.

Het (bruids) paar kan een voorkeur voor een BABS opgeven, tenzij sprake is van een kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand of wanneer sprake is van een eenvoudige plechtigheid.

Op verzoek van een bruidspaar is het mogelijk iemand voor één dag als BABS aan te wijzen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de gemeente Nijkerk te sluiten. Dit onder voorwaarde 6 dat de persoon voorafgaand aan de plechtigheid is aangewezen is bij een gemeente in Nederland en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank.

 

Artikel 5

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten Burgerlijk stand is de gemeente Nijkerk verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in de trouwkamer in het huis van de gemeente in het bijzijn van de getuigen.

De eenvoudige plechtigheid wordt geboden voor (bruids)paren die geen prijs stellen op een uitgebreide ceremonie. De voltrekking vindt plaats in de trouwkamer en in het bijzijn van maximaal 6 personen, inclusief getuigen.

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het huis van de gemeente moet worden gesloten. Als huis van de gemeente wordt beschouwd iedere locatie binnen de grenzen van de gemeente en dat als zodanig is aangewezen. De voorwaarden voor deze aanwijzing staan in bijlage 1, waaronder de voorwaarde dat de locatie een adres heeft. De overige voorwaarden beschrijven de eisen voor o.a. veiligheid, goede toegankelijkheid, voorzieningen voor de huwelijksvoltrekking (toilet en kleedgelegenheid), (zo nodig) met een waarneming ter plaatse door een toezichthouder.

De eigenaar/gebruiker van het aan te wijzen adres moet toestemming geven. De toestemming wordt geregeld door de “instemmingsverklaring” samen met het (bruids)paar in te vullen en te ondertekenen. De “instemmingsverklaring” wordt bij de gemeente ingeleverd. De schriftelijke bevestiging met de toestemming wordt door de gemeente aan het (bruids)paar verstuurd.

 

Artikel 6

De teruggave van leges ná een annulering is vastgesteld in de legesverordening. Het bedrag staat vermeld op de gemeentelijke website.

 

Artikel 7

In dit artikel is de verplichting van het college om op grond van artikel 1:16c van het Burgerlijk Wetboek een regeling voor de openingstijden van de burgerlijke stand te treffen, uitgewerkt. Met uitzondering van de huwelijken verricht de ABS de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van de afdeling Burgerzaken.

Voor de verschillende mogelijkheden en voor de openingstijden wordt doorverwezen naar de website van de gemeente. Daar staat de actuele informatie.

Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en iedere dag van de week worden gesloten met instemming van de eigenaar/beheerder van de locatie en na goedkeuring van de gemeente.

 

Artikel 8

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (B)ABS gesloten in de trouwkamer in het huis van de gemeente. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het (bruids)paar maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk.

Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonieën een aantal beperkingen kennen en dus een sober karakter hebben. Steeds vaker zijn er (bruids)paren die geen enkele binding hebben met Nijkerk maar wel hier kosteloos willen trouwen. Om deze trend tegen te gaan en de wachttijd binnen een redelijke termijn te houden, is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente Nijkerk moet zijn.

De eenvoudige plechtigheid is een plechtigheid voor personen die geen prijs stellen op een uitgebreide plechtigheid met een persoonlijke toespraak, maar wel bereid zijn te betalen voor de plechtigheid.

 

Bijlage 1 Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een huis van de gemeente

 

  • 1.

    De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

  • 2.

    Het begrip huis van de gemeente binnen de gemeente Nijkerk is ruim. Als huis van de gemeente kan elk adres binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen en dit hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een locatie tot huis van de gemeente voor incidenteel (eenmalig) gebruik mag niet leiden tot strijd met de openbare orde.

  • 3.

    De eigenaar dan wel de daartoe bevoegde beheerder van de locatie verleent schriftelijk toestemming.

  • 4.

    Aanwijzing van een locatie tot huis van de gemeente voor incidenteel gebruik is pas effectief nadat het bruidspaar een schriftelijke bevestiging heeft ontvangen. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk 8 weken vóór de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 5.

    De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van huis van de gemeente.

  • 6.

    Gebruikmaking van de openbare ruimte geschiedt met inachtneming van de regels in de APV.

  • 7.

    De tot huis van de gemeente aangewezen locatie dient voor het doel en de duur van de huwelijkssluiting voor iedereen vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn. In de openbare ruimten mag gedurende de gehele plechtigheid niet worden gerookt.

  • 8.

    Als een boot wordt gekozen als aangewezen locatie, dient de boot gedurende de plechtigheid voor een ieder bereikbaar en vrij toegankelijk te zijn. De boot ligt tijdens de plechtigheid aangemeerd aan de opstapplaats/ligplaats binnen de grenzen van de gemeente Nijkerk.

  • 9.

    De gemeente is niet verantwoordelijk voor het regelen van parkeervoorzieningen ter plaatse.

  • 10.

    Indien de eigenaar of beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt, is deze geheel voor rekening van het bruidspaar.

  • 11.

    Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting, een kleedruimte voor de trouwambtenaar en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 12.

    Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 13.

    De gemeente Nijkerk is niet aansprakelijk voor de door huwelijkspartners, bezoekers behorend tot de bruiloftsgasten, of derden geleden schade, als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie.

* De afdelingsmanager Burgerzaken is bevoegd de algemene voorwaarden (zoals vermeld in de bijlage) voor “aanwijzing van een huis van de gemeente” aan te passen. 10

 

Bijlage 2 Huisregels oude stadhuis en Stadhuisplein

 

Voor uw en onze veiligheid, hebben wij een aantal huisregels opgesteld. Wij vragen u zich aan deze regels te houden. Zo blijft onze locatie (en de directe omgeving) een prettige en veilige plaats voor u, uw gasten en onze medewerkers. De huisregels in alle gemeentelijke gebouwen zijn:

  • geen huisdieren (met uitzondering van geleidehonden)

  • niet roken,

  • geen alcoholische dranken en drugs

  • geen agressie

  • niet strooien met rijst, confetti en dergelijke

  • geen wensballonnen oplaten

  • geen duiven loslaten

  • filmen en/of fotograferen mag alleen op een wijze dat medewerkers van de gemeente niet zichtbaar in beeld zijn, tenzij zij hier uitdrukkelijk toestemming voor hebben verleend.