Organisatie | Brummen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling op de ambtelijk organisatie van de gemeente Brummen |
Citeertitel | Organisatieregeling gemeente Brummen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Met ingang van deze regeling vervallen de ‘Instructie voor den Secretaris der Gemeente Brummen’, vastgesteld door de gemeenteraad op 16 augustus 1920 en de mogelijk nadien vastgestelde wijzigingen en Organisatieverordeningen betreffende de ambtelijke organisatie van de gemeente Brummen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-07-2004 | 01-07-2004 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 13-07-2004 GemeenteThuis, 14-07-2004 | 04.002019 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Brummen;
overwegende dat de organisatie van het ambtelijk apparaat per 1 januari 2004 is gewijzigd door splitsing van de afdeling Facilitair in een afdeling Staf en een afdeling Services;
dat de door de gemeenteraad op 16 augustus 1920 vastgestelde ‘Instructie voor den Secretaris der
Gemeente Brummen’ dient te worden herzien;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;
gelezen het instemmend advies van de Ondernemingsraad, bij brief d.d. 24 juni 2004;
Regeling op de ambtelijk organisatie van de gemeente Brummen
Structuur van de ambtelijke organisatie
Artikel 5. Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de gemeentesecretaris
toetst de aan de bestuursorganen ter besluitvorming aangeboden ambtelijke adviezen op beslissingsrijpheid. In het bijzonder let hij daarbij op een voldoende geïntegreerde en gecoördineerde advisering. Stukken die naar zijn mening daaraan niet voldoen worden door hem terugverwezen naar de verantwoordelijk manager;
Ambtelijke organisatie en uitoefening van bestuursbevoegdheid
Artikel 6. Delegatie en mandatering
Het college, respectievelijk de burgemeester kan, na overleg met de gemeentesecretaris, voor nader door haar, respectievelijk hem aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van bevoegdheden en de ondertekening van stukken mandateren aan door haar, respectievelijk hem aan te wijzen ambtenaren.
De werkwijze van de ambtelijke organisatie
Paragraaf Het Managementteam (MT)
In de organisatie is eenheid in de uitoefening van de aan de ambtelijke organisatie opgedragen taken een randvoorwaarde. Ter bewaking hiervan en ter bevordering van een goede samenwerking en samenhang tussen de afdelingen, voert de gemeentesecretaris met de afdelingsmanagers regelmatig gezamenlijk overleg. Dit overleg wordt aangeduid met de benaming "Managementteam".
De leden van het managementteam kunnen zich allen in geval van afwezigheid wegens verlof of ziekte laten vervangen. Het managementteam bepaalt wie als vervanger van de afdelingsmanager de vergaderingen kunnen bijwonen. Ingeval van afwezigheid van de voorzitter treedt de loco-secretaris als voorzitter op.
De gemeentesecretaris als voorzitter van het managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het managementteam vast. De leden van het managementteam kunnen zaken voor agendering indienen bij de voorzitter. De voorzitter zorgt er voor dat de agenda en de bijbehorende stukken worden gereedgemaakt en zo mogelijk ten minste vijf dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het managementteam.
In overleg met de gemeentesecretaris kunnen leden van het managementteam, onder door hen gezamenlijk te bepalen leiding en ondersteuning gevende ambtenaren, deelopdrachten (projecten) van het managementteam uitvoeren. Zij rapporteren daarover aan het managementteam, dat het uiteindelijke advies daarover aan het college van burgemeester en wethouders uitbrengt.
Het managementteam is verantwoordelijk voor:
1.Voor zover hij/zij zulks in aanvulling op hetgeen daaromtrent in deze verordening is bepaald nodig acht, stelt de voorzitter van het managementteam in overleg met het managementteam procedures vast voor de behandeling van zaken die door het bestuur aan het ambtelijk apparaat ter voorbereiding of uitvoering zijn opgedragen.
Paragraaf De afdelingsmanagers.
pleegt periodiek overleg met de portefeuillehouder over beleidsaangelegenheden van de hem toegewezen taakgebieden, de prioriteitstelling en de planning van de daaruit voortvloeiende werkzaamheden. De afdelingsmanager kan bepalen of ook medewerkers aan dit overleg deelnemen. Van dit overleg wordt een kort verslag gemaakt.
Essentiële onderwerpen worden door de afdelingsmanager ter kennis gebracht aan het managementteam en het college van burgemeester en wethouders.
Paragraaf Procedures en spelregels.
Ten aanzien van aangelegenheden waarin dit gewenst wordt geacht geeft het college van burgemeester en wethouders een kader aan voor de inbreng van de ambtelijk organisatie bij het ontwikkelen van beleid. Dit kader wordt aangeduid met de benaming "bestuursopdracht". Het college van burgemeester en wethouders stelt nadere regels vast waaraan de inhoud van bestuursopdrachten moet voldoen.
De bepalingen in dit artikel geven op hoofdlijnen de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de controllers weer. Nadere uitwerking daarvan is opgenomen in de functiebeschrijving. De concern-controller is verantwoordelijk voor de ontwikkeling en implementatie van het management control systeem en de coördinatie van de hierna genoemde taken van het controllersteam:
Artikel 15. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college.
Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum vervallen de ‘Instructie voor den Secretaris der Gemeente Brummen’, vastgesteld door de gemeenteraad op 16 augustus 1920 en de mogelijk nadien vastgestelde wijzigingen en Organisatieverordeningen betreffende de ambtelijke organisatie van de gemeente Brummen.