Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Moerdijk

Verordening gemeentelijke rekenkamer Moerdijk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMoerdijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Moerdijk
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Moerdijk
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2021 vastgesteld op 17 december 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 81k van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

02-11-2023

gmb-2023-497616

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Moerdijk

De raad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 2 november 2023:

 

gelezen het voorstel van de auditcommissie d.d. 20 september 2023.

 

gelet op de artikelen 81a, 81k en 149 van de Gemeentewet,

 

BESLUIT

 

vast te stellen de :

 

VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER MOERDIJK

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

 

  • a)

    Raad: de raad van de gemeente Moerdijk

  • b)

    Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer van de gemeente Moerdijk als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet

  • c)

    Voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer gemeente Moerdijk

  • d)

    Gemeente: de gemeente Moerdijk

Artikel 2 Rekenkamer

Er is een rekenkamer gemeente Moerdijk.

Artikel 3 Taak van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur alsmede van instellingen waarvan de activiteiten door de gemeente worden bekostigd.

  • 2.

    Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid, van de Gemeentewet.

Artikel 4 Klankbordgroep

  • 1.

    De auditcommissie van de raad fungeert als klankbordgroep voor de rekenkamer en als vertegenwoordiger van de raad.

  • 2.

    De auditcommissie adviseert de raad over het benoemen, ontslaan en op non-actief stellen van de voorzitter en leden van de rekenkamer.

  • 3.

    De rekenkamer rapporteert aan de auditcommissie overeen onderzoeksplan en de voortgang van een onderzoek.

  • 4.

    De auditcommissie kan op basis van het onderwerp van onderzoek overige burger- en raadsleden vragen om voor dat onderwerp als klankbord van de rekenkamer te fungeren.

Artikel 5 Samenstelling van de rekenkamercommissie

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter,

  • 2.

    De raad benoemt, op voordracht van de auditcommissie, de voorzitter en de leden voor een periode van zes jaar.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen eenmaal worden herbenoemd voor een periode van zes jaar.

  • 4.

    De rekenkamer wijst een van de leden aan als secretaris en een van de leden als penningmeester.

  • 5.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 6.

    De secretaris draagt zorg voor de verslaglegging van de vergaderingen van de rekenkamer.

  • 7.

    De penningmeester draagt zorg voor de financiële afwikkeling van de werkzaamheden van de rekenkamer.

Artikel 6 Ondersteuning rekenkamer

  • 1.

    De griffier is contactpersoon voor de rekenkamer. De griffier kan voor deze taak een medewerker van de griffie aanwijzen.

  • 2.

    De griffiecontactpersoon ondersteunt de rekenkamer bij het formuleren van raadsvoorstellen, het inventariseren van relevante stukken, het maken van een jaarplanning en archivering van stukken.

  • 3.

    De griffiecontactpersoon ondersteunt de penningmeester bij de afwikkeling van financiële werkzaamheden.

Artikel 7 Budget rekenkamer

  • 1.

    De raad stelt, na overleg met de rekenkamer, de rekenkamer de nodige middelen ter beschikking voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De rekenkamer is bevoegd om binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 3.

    Ten laste van het in het tweede lid genoemde budget worden in ieder geval gebracht de kosten van:

    • a.

      De vergoedingen aan de leden van de rekenkamer

    • b.

      De eventuele door de rekenkamercommissie ingeschakelde deskundigen;

    • c.

      De kosten voor extern onderzoek

    • d.

      Eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taken.

  • 4.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

Artikel 8 Vergoeding leden rekenkamercommissie

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie ontvangen een maandelijkse vergoeding van respectievelijk € 350 en €250 voor het bijwonen van een vergadering van de rekenkamercommissie.

  • 2.

    Aan de voorzitter en de leden van de rekenkamer wordt een vergoeding in de reis- en verblijfkosten toegekend:

    • a)

      Voor reizen met eigen vervoermiddel: een vergoeding van de in redelijkheid noodzakelijk gemaakte reiskosten overeenkomstig de bedragen in artikel 2 van de Reisregeling binnenland.

    • b)

      Voor reizen met openbaar vervoer: de werkelijke kosten

    • c)

      Voor verblijfkosten: de noodzakelijk gemaakt kosten voor maaltijden en logies.

Artikel 9 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden

  • 1.

    Jaarlijks presenteert de rekenkamer voor 1 februari een jaarplan.

  • 2.

    Per onderzoek stelt de rekenkamer een onderzoeksplan op.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht. Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is e.e.a. van overeenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde dan wel van degene die de administratie in opdracht van die derde voert. Het gemeentebestuur verstrekt desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamer ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd alle documenten die berusten bij de besturen en/of directies van de hierna genoemde organisaties te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht. Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is e.e.a. van overeenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde dan wel van degenen die de administratie in opdracht van die derde voert. Tevens verstrekken de besturen en/of directies van de hierna genoemde organisaties desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamer ter vervulling van haar taak nodig acht:

    • a.

      Openbare lichamen, gemeenschappelijke organen en bedrijfsvoeringsorganisaties, ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in deze regeling.

    • b.

      Naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente 50% of meer van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de gemeente 50% of meer van het geplaatste aandelenkapitaal houdt;

    • c.

      Andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middellijk een subsidie , lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van tenminste 50% van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft.

  • 5.

    De rekenkamer kan zich bij haar taakuitvoering laten bijstaan door deskundigen.

  • 6.

    Om de onderzoeken van de rekenkamer naar behoren te kunnen uitvoeren, zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamer ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de door de rekenkamer aangewezen deskundigen.

  • 7.

    Jaarlijks rapporteert de rekenkamer voor 1 april over haar werkzaamheden in het voorgaande jaar.

Artikel 10 Verzoeken tot het verrichten van onderzoek

De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek, in aanvulling van het in artikel 9, lid 1 genoemde onderzoeksplan. De rekenkamer bericht de raad binnen een maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 11 Beslotenheid vergaderingen

De vergaderingen van de rekenkamer worden als regel in beslotenheid gehouden

Artikel 12 Geheimhouding

  • 1.

    De rekenkamer kan op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, omtrent de inhoud van stukken die aan haar worden overlegd, geheimhouding opleggen.

  • 2.

    De geheimhouding wordt door allen die van deze stukken kennis dragen in acht genomen totdat de rekenkamer haar opheft.

Artikel 13 Vergader- en stemmingsquorum

  • 1.

    De rekenkamer vergadert niet als behalve de voorzitter niet tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2.

    De rekenkamer beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 3.

    Indien de stemmen staken is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 14 Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer voert het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet uit.

  • 2.

    De rekenkamer kan de verzoeker tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek dat naar aanleiding van het verzoek is ingesteld.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 185 van de Gemeentewet, stelt de rekenkamer bestuurlijke en ambtelijke betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die vier weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 4.

    De raad stelt in openbaarheid de onderzoeksresultaten, de conclusies en aanbevelingen vast.

Artikel 15 Voorziening

  • 1.

    In alle gevallen, waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamer.

  • 2.

    Voordat de rekenkamer een besluit als bedoeld in lid 1 neemt, krijgt de raad de gelegenheid hierop een zienswijze in te dienen.

Artikel 16 Citeertitel

De verordening kan worden aangehaald als “Verordening gemeentelijke rekenkamer Moerdijk”.

Artikel 17 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2021 vastgesteld op 17 december 2020 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 2 november 2023.

De griffier,

De plaatsvervangend voorzitter,

H.M. Vonk-Schenkel

J. van Brenkelen