Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Moerdijk

Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMoerdijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob
CiteertitelBeleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling vervangt de Beleidsregels BIBOB voor omgevingsvergunningen en exploitatievergunningen op grond van artikel 2:40j APV Gemeente Moerdijk.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-497595

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob

overwegende dat,

het gewenst is om een beleidsregel vast te stellen omtrent de toepassing van de Wet Bibob omdat de gemeente Moerdijk alleen zaken wil doen met integere partijen;

Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob, artikel 4:81, 4.83 en 1:3 vierde lid van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Omgevingswet, de Huisvestingswet en Huisvestingsverordening, de Algemene plaatselijke verordening (Apv) van de gemeente Moerdijk, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de gemeentelijke Horecaverordening en Subsidieverordening(en), de Wet op de Kansspelen, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.

 

Besluit

vast te stellen de volgende beleidsregel:

 

‘Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob’

 

Hoofdstuk 1 Algemeen

Artikel 1.1 Begripsbepalingen

  • 1.

    De definities uit paragraaf 1.1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel.

  • 2.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      De Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob).

    • b.

      Het RIEC: het Regionaal informatie- en expertisecentrum; het regionaal samenwerkingsverband zoals bedoeld in artikel 28 lid 2 onder d van de Wet;

    • c.

      Landelijk Bureau Bibob (verder LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet.

    • d.

      Bibob-vragenformulier: een formulier gebaseerd op de regeling als bedoeld in artikel 7a lid 5 van de Wet.

  • 3.

    Waar in deze beleidsregel “de gemeente” wordt genoemd, wordt hiermee zowel het bestuursorgaan als -wanneer van toepassing- de rechtspersoon met een overheidstaak bedoeld.

     

Publiekrechtelijke beschikkingen

Hoofdstuk 2 APV en bijzondere wetten

Artikel 2.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een vergunning

Uitvoering van een Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een:

  • a.

    Alcoholwetvergunning op grond van art. 3 Alcoholwet;

  • b.

    Exploitatievergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening;

  • c.

    Verhuurdersvergunning huisvesting arbeidsmigranten;

  • d.

    Evenementenvergunning: in het geval van een aanvraag als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening blijft de toepassing van een Bibob-onderzoek beperkt tot de gevallen benoemd in Bijlage 1 van deze beleidsregel of de bij afzonderlijk besluit van de burgemeester aangewezen evenementenvergunningen.

Artikel 2.2 Uitzonderingen

  • 1.

    Wanneer een Alcoholwetvergunning of een exploitatievergunning wordt aangevraagd voor een slijtersbedrijf of door een paracommerciële rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 van de Alcoholwet vindt er in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats;

  • 2.

    Bij het bijschrijven van leidinggevenden op het aanhangsel (art. 30 Alcoholwet) vindt er in beginsel geen Bibob-onderzoek plaats, tenzij het een wijziging van (één van) de bestuurder(s) van een horecabedrijf betreft;

  • 3.

    Bij een aanvraag om aanwezigheidsvergunning kansspelautomaat (artikel 30b Wet op de kansspelen).

Hoofdstuk 3 Omgevingsactiviteit Bouw

Artikel 3.1 Bibob-onderzoek bij aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 5.1 Omgevingswet (waaronder de aanlegvergunning) als zij vallen onder één van de onderstaande gevallen:

 

A. Bouwkosten

Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit waarbij de bouwkosten hoger of gelijk zijn aan € 500.000,- (exclusief btw). De bouwkosten worden door de gemeente berekend op basis van de vigerende Legesverordening.

 

B. Risico-categorieën

Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit waarbij de bouwkosten hoger of gelijk zijn aan € 50.000,- (exclusief btw) én waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën zoals aangegeven in bijlage 1 van deze Beleidsregel.

 

C. Risicogebied

Een Bibob-onderzoek vindt plaats in geval van een aanvraag voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit, waarbij de bouwkosten hoger of gelijk zijn aan € 50.000,- (excl. btw) en waarbij het een locatie betreft die gelegen is in een door het college bij afzonderlijk besluit aangewezen risicogebied zoals bepaald in bijlage 2 van deze Beleidsregel.

 

D. Cumulatie

In het geval dat een aanvrager in het tijdvak van twee jaar, gerekend vanaf de ontvangstdatum van de eerste aanvraag, vier aanvragen (of meer) indient voor een omgevingsvergunning bouwactiviteit, waarbij de bouwkosten meer dan € 50.000,- maar minder dan € 500.000,- (exclusief btw) bedragen, kan vanaf de vierde aanvraag voor een omgevingsvergunning-bouwactiviteit van dezelfde aanvrager een Bibob-onderzoek plaatsvinden.

Artikel 3.2 Uitzonderingen

Bij een aanvraag als bedoeld in artikel 3.1 zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a.

    een overheidsinstantie;

  • b.

    een semi-overheidsinstantie;

  • c.

    een toegelaten woningcorporatie, waarmee wordt bedoeld dat de woningcorporatie is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform artikel 19 van de Woningwet;

  • d.

    (rechts-) personen die bouwactiviteiten namens of in opdracht van een toegelaten woningcorporatie verrichten én worden gefinancierd uit de eigen middelen van de toegelaten woningcorporatie.

Hoofdstuk 4 Omgevingsactiviteit milieu

Artikel 4.1 Bibob-onderzoek bij een aanvraag voor een milieubelastende activiteit (MBA)

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een omgevingsvergunning milieubelastende activiteit (artikelen 5.1 en 5.2 Omgevingswet) waarbij sprake is van een of meerdere risicocategorieën genoemd in bijlage 1.

 

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 5.1 Omgevingswet

Artikel 4.2 Uitzonderingen

Bij een aanvraag of een reeds verleende omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit(artikelen 5.1 en 5.2 Omgevingswet) zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden in het geval dat de aanvraag afkomstig is van:

  • a.

    een overheidsinstantie;

  • b.

    een semi-overheidsinstantie.

Hoofdstuk 5 Bibob-onderzoek bij reeds verleende vergunningen

Artikel 5.1 Bibob-onderzoek bij verleende vergunningen

Uitvoering van het Bibob-onderzoek vindt plaats bij alle verleende vergunningen waarop deze Beleidsregel van toepassing is, indien:

  • a.

    Wanneer sprake is van een van de gevallen zoals benoemd in Hoofdstuk 9 van deze Beleidsregel;

  • b.

    er sprake is van een situatie zoals bedoeld in artikel 5:37 lid 3 (wijziging tenaamstelling vergunninghouder) en de activiteit(en) waar deze beschikking op ziet in Bijlage 1 van deze Beleidsregel zijn aangewezen als een risicocategorie en/of vallen binnen een in Bijlage 2 van deze Beleidsregel genoemd risicogebied.

Artikel 5.2  

De gemeente kan een Bibob-onderzoek starten bij een verleende vergunning

  • a.

    Wanneer de verstrekte vergunning betrekking heeft op een activiteit die op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de vergunning in Bijlage 1 is aangewezen als risicocategorie.

  • b.

    Wanneer de locatie waarop de verstrekte vergunning betrekking heeft is gelegen in een concreet aangewezen gebied dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente na de verstrekking van de beschikking valt binnen een in Bijlage 2 genoemd risicogebied.

Hoofdstuk 6 Subsidies

Artikel 6.1  

De gemeente kan een Bibob-onderzoek verrichten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening.

Artikel 6.2  

De gemeente zal een Bibob-onderzoek starten met betrekking tot een aanvraag om een subsidie dan wel een reeds vastgestelde of verleende subsidie zoals bedoeld in de Algemene subsidieverordening wanneer sprake is van een van de gevallen zoals benoemd in Hoofdstuk 9 van deze Beleidsregel.

 

Privaatrechtelijke transacties

Hoofdstuk 7 Vastgoed

Artikel 7.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

  • 1.

    De gemeente kan de Wet toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente partij is.

  • 2.

    Bij de start van de onderhandelingen daartoe, zal de gemeente de wederpartij schriftelijk in kennis stellen dat een Bibob-onderzoek deel kan uitmaken van de procedure.

  • 3.

    Een negatieve uitkomst van dit onderzoek kan leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst.

  • 4.

    In de overeenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen, op basis waarvan kan worden overgegaan tot ontbinding, opzegging, vernietiging of opschorting van de overeenkomst bij een negatieve uitkomst van het Bibob-onderzoek.

  • 5.

    De gemeente zal een Bibob onderzoek starten indien:

    • a.

      in de toekomst een aanvraag voor een beschikking zoals genoemd in deze beleidsregel nodig is, ongeacht of hiervoor een afzonderlijk Bibob-onderzoek zal worden uitgevoerd;

    • b.

      de beoogde contractspartij een bedrijfsstructuur heeft die aanleiding geeft voor een onderzoek;

    • c.

      het vastgoedobject gebruikt wordt of gebruikt gaat worden voor één of meerdere activiteiten die genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel en/of het object gesitueerd is in een in Bijlage 2 bij deze beleidsregel genoemd risicogebied;

    • d.

      het een beeldbepalend vastgoedobject betreft;

    • e.

      het een pand betreft met een specifieke (voormalige) overheidsfunctie.

Artikel 7.2 Uitzonderingen

  • 1.

    Bij een vastgoedtransactie zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden, in het geval sprake is van een transactie met een van de volgende partijen:

    • a.

      Een overheidsinstantie

    • b.

      Een semi-overheidsinstantie

    • c.

      Een toegelaten woningcorporatie, waarmee wordt bedoeld dat de woningcorporatie is toegelaten door de Minister van Volkshuisvesting conform artikel 19 van de Woningwet

Hoofdstuk 8 Overheidsopdrachten

Artikel 8.1 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

  • 1.

    De gemeente kan de Wet toepassen bij overheidsopdrachten zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012, dan wel een overeenkomst zorg vanuit de Jeugdwet en/of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Conform inkoop- en aanbestedingsbeleid van de Gemeente Moerdijk.

  • 2.

    In de aanbestedingsdocumenten wordt opgenomen dat inschrijvende partijen er rekening mee moeten houden dat de gemeente, alvorens tot definitieve gunning wordt overgegaan, een Bibob onderzoek kan starten, dan wel advies kan inwinnen als bedoeld in artikel 9 lid 2 van de Wet. Dit onderzoek kan zich ook richten op eventuele onderaannemers.

  • 3.

    In de aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet voordoet danwel een situatie zoals bedoeld in artikel 10.3 van deze Beleidsregel.

  • 4.

    In de conceptovereenkomst wordt een integriteitsclausule opgenomen waarin wordt aangegeven dat de overeenkomst kan worden ontbonden indien één van de situaties zoals bedoeld in artikel 9, tweede lid van de Wet zich voordoet.

  • 5.

    De gemeente zal een Bibob- onderzoek starten indien de activiteit(en) waarop de overheidsopdracht ziet genoemd zijn in Bijlage 1 van deze beleidsregel en/ of de opdracht wordt uitgevoerd in een gebied die in Bijlage 2 bij deze beleidsregel genoemd is als risicogebied;

Hoofdstuk 9 Algemene uitzonderingen

In deze Beleidsregel staat een aantal gevallen genoemd waarin de gemeente de Wet kan toepassen danwel in beginsel geen Bibob-onderzoek zal verrichten. Echter, kan de gemeente toch overgaan tot het starten van een Bibob-onderzoek indien:

  • a.

    er sprake is van ambtelijke informatie en/of informatie afkomstig van een van de partners uit het samenwerkingsverband (taskforce-)RIEC;

  • b.

    er door het LBB een zogenaamde tip wordt gegeven als bedoeld in art. 11 van de Wet;

  • c.

    er door de Officier van Justitie gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de Wet.

  • d.

    er door een bestuursorgaan dat of een rechtspersoon met een overheidstaak die bevoegd is tot toepassing van de Wet, gebruik wordt gemaakt van zijn tipfunctie bedoeld in art. 26 van de Wet.

Hoofdstuk 10 Weigeren volledig invullen Bibob-vragenformulieren

Artikel 10.1 Vastgoed en overheidsopdrachten

Indien er sprake is van een vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet niet of niet volledig ingevuld te retourneren danwel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet aanvullende gegevens te verstrekken aan het Landelijk Bureau Bibob (LBB) leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst danwel het uitsluiten van de overheidsopdracht (artikel 2:87 lid 1 onder h juncto lid 2 onder e van de Aanbestedingswet 2012).

Hoofdstuk 11 Slotbepalingen

Artikel 11.1  

De ‘Beleidsregels BIBOB voor omgevingsvergunningen en exploitatievergunningen op grond van artikel 2:40j APV Gemeente Moerdijk’ wordt ingetrokken met ingang van de datum waarop deze beleidsregel in werking treedt.

Artikel 11.2  

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking op 1 januari 2024 gelijktijdig met de inwerkingtreding van de Omgevingswet en wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad;

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als: ‘Beleidsregel voor de toepassing van de Wet Bibob’ .

Aldus vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk in de vergadering van 7 november 2023.

De secretaris,

Ir. J.C. Slagboom

De burgemeester,

A.J .Moerkerke

De burgemeester,

A.J .Moerkerke

Bijlage 1: Risicocategorieën

 

In deze bijlage zijn categorieën/activiteiten opgenomen, waarbij er een risico aanwezig is dat met die activiteiten strafbare feiten worden gepleegd, dan wel dat die activiteit wordt gebruikt om onrechtmatig verkregen voordelen te benutten. In alle gevallen moet sprake zijn van een aanvraag om een beschikking (of een verleende vergunning) of een situatie waarbij een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.

 

Risicocategorieën waarbij de gemeente Moerdijk de Wet Bibob kan toepassen voor zover de beslissingsbevoegdheid bij de gemeente ligt:

  • Hotels/ pensions

  • Kamerverhuurbedrijven (alsmede omgevingsvergunningen voor kamerverhuur- en/of logiespanden waarbij sprake is van 5 of meer kamers

  • Omzetten/ splitsen van woningen/ panden voor kamerverhuur of realisatie van (meerdere) woonruimten

  • Transformatie kantoorpanden (naar woningen en/ of kamers)

  • Recreatieparken en jachthavens

  • Garageboxen/ opslagruimtes

  • Bedrijfsverzamelgebouwen

  • Dark stores

  • Horecabedrijven

  • Coffeeshops

  • Shisha-lounges

  • Smartshops/ Headshops/ Giftshops

  • Prostitutie- en seksbedrijven, escortbedrijven, seksbioscopen, erotische massagesalons

  • Sekswinkels

  • Vechtsportgala’s (of vergelijkbare evenementen)

  • Ride outs motorclubs (of vergelijkbare evenementen)

  • Speelautomatenhallen/ Gamecenters

  • Afvalbewerking- en -verwerkingsbedrijven

  • Mestbewerking- en -verwerkingsbedrijven

  • Afvalrecyclingbedrijven

  • Milieu belastende activiteit (MBA) het reinigen van drukhouders, insluitsystemen, ketels, vaten, mobiele tanks, tankauto's, tank- of bulkcontainers

  • Verhuur van transportmiddelen (auto’s, (bestel)bussen, deelvoertuigen)

  • Transportbedrijven

  • Sloopbedrijven/ asbestverwijderingsbedrijven

  • Autodemontagebedrijven

  • Vuurwerkbranche

  • Wellnesscentra/ zonnestudio’s

  • Kappers/ Barbershops/ Nagelstudio’s/ Tattooshops

  • Fitnessbedrijven/ sportscholen

  • Sporthallen/complexen

  • Religieuze instellingen

  • Scholen

  • Palletbedrijven

  • Energieproducenten (w.o. (mest)vergisters, windmolens, zonneparken, etc.)

  • Grootschalige batterijstystemen/energieopslag

  • Zorgbureaus/ zorgaanbieders (inclusief aanbieden van zorgwoningen)

  • Reïntegratiebedrijven en/of -activiteiten

  • Verkoop van bedrijfskavels waarop één of meerdere van in deze Bijlage 1 genoemde activiteiten plaatsvinden of zullen gaan plaatsvinden

  • Verhuur gemeentelijke vastgoed waarop één of meerdere van in deze Bijlage 1 genoemde activiteiten plaatsvinden of zullen gaan plaatsvinden

  • Verkoop (voormalige) overheidsgebouwen

  • Bedrijven die gebruik maken van voormalige bedrijfspanden van akkerbouw-, veehouderij- of tuinbouwbedrijven

Bovenstaande opsomming van risicocategorieën is niet-limitatief, maar geeft een indicatie van mogelijke risicocategorieën. Deze opsomming kan aangepast worden, indien ontwikkelingen hiertoe aanleiding geven.

 

Bijlage 2: Risicogebieden

 

De gemeente kan bepaalde gebieden aanwijzen waarbij het wenselijk is dat in dat gebied een Bibob-onderzoek wordt gestart indien sprake is van een aanvraag om een beschikking, een verleende vergunning of een vastgoedtransactie wordt aangegaan of een overheidsopdracht wordt gegund.

 

Hiervan kan bijvoorbeeld sprake zijn bij nieuw te ontwikkelen bedrijventerreinen, revitalisatie van gebieden of bijvoorbeeld bepaalde gebieden waar sprake is van (vermoedens van) ondermijnende activiteiten.