Organisatie | Wijchen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2023 | nieuwe regeling | 26-09-2023 |
Om onze klimaatdoelen te halen is het nodig dat ook ons vervoer verduurzaamt. De transitie naar schoon (elektrisch) vervoer, die naar verwachting de komende jaren versnelt, draagt door de CO2-reductie en verbetering van de luchtkwaliteit hieraan bij. In het regeerakkoord en het Klimaatakkoord staat dat uiterlijk in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissievrij moeten zijn. Voor een belangrijk deel worden dat batterij-elektrische auto’s. Een essentieel onderdeel van de transitie naar elektrisch vervoer is de verdere uitrol van laadinfrastructuur. Volgens prognoses uit het Klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) zijn in 2030 landelijk naar schatting 1,7 miljoen laadpunten nodig voor personenvervoer. Het betreft een grote opgave die impact heeft op de openbare ruimte en op het elektriciteitsnet.
Welke richting de gemeente op wil met laadinfrastructuur is eerder vastgelegd in de ‘beleidsstrategie elektrisch rijden gemeente Wijchen’ van 11 mei 2021. De beleidsstrategie (zaaknummer Z/21/61735) is door de gemeenteraad vastgesteld op 24 juni 2021.
Dit plaatsingsbeleid beschrijft hoe de verdere uitrol van laadinfrastructuur in de gemeente Wijchen tot stand komt.
De beleidsregels plaatsing laadinfrastructuur gemeente Wijchen 2023 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
1.2 Doel en scope beleidsregels
Deze beleidsregels geven invulling aan de keuzes die in de beleidsstrategie ‘elektrisch rijden’ van de gemeente Wijchen zijn gemaakt, en worden hierin verder uitgewerkt. Het plaatsingsbeleid richt zich in eerste instantie uitsluitend op de uitrol van laadinfrastructuur voor de gebruikersgroep particuliere rijders (inwoners en bezoekers). Onder particuliere rijders is op dit moment immers al een grote behoefte aan laadpunten en wordt een sterke toename verwacht.
Voor bedrijventerreinen wordt een apart traject doorlopen. Via GO-RAL loopt er een onderzoek naar de beste manier om inzichtelijk te maken wat de laadvraag op bedrijventerreinen is en kijkt men naar het ontwikkelen van plankaarten voor de logistieke sector. Vandaar dat deze doelgroep niet terugkomt in de beleidsregels.
Voor andere gebruikersgroepen volgt de gemeente de ontwikkelingen en indien nodig wordt het plaatsingsbeleid hierop aangepast. Omdat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch vervoer en laadinfrastructuur snel gaan, kan dit aanleiding zijn om het plaatsingsbeleid te herzien en daar waar aanpassingen door te voeren.
Elektrische voertuigen (EV) – Een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt;
Deze beleidsregel is alleen van toepassing op laadinfrastructuur in de openbare ruimte en op of aan de openbare weg.
De in deze beleidsregel beschreven privaatrechtelijke (rechts)handelingen bevatten geen resultaatsverplichting. De publiekrechtelijke verantwoordelijkheid van de gemeente kan tot gevolg hebben dat de gemeente publiekrechtelijke (rechts)handelingen verricht die niet in het voordeel zijn van de aard en strekking van de in deze beleidsregel bedoelde privaatrechtelijke verplichtingen. De gemeente is niet aansprakelijk voor de daaruit voortvloeiende schade
Artikel 2 Uitwerking beleidskeuzes
2.1 Private, semipublieke, openbare laadpunten
We hanteren het uitgangspunt dat EV-rijders zoveel mogelijk laden op privaat terrein. Alleen voor EV-rijders die daar geen mogelijkheid voor hebben, kunnen bij de concessiehouder een openbaar laadpunt aanvragen.
Deze beleidsregels gelden niet voor het plaatsen voor private en semipublieke laadpunten.
De gemeente wijst de locaties aan waar publieke laadinfrastructuur wordt geplaatst. De locaties worden op de volgende manier bepaald:
Per individueel verzoek – Als een verzoek tot plaatsen van laadinfrastructuur is goedgekeurd, bepaalt de gemeente per individueel verzoek wat hiervoor de beste locatie is. Hierbij wordt onder andere rekening gehouden met de plaatsingscriteria zoals die in de artikelen 2.4 t/m 2.6 zijn opgenomen. De (twee) gereserveerde parkeervakken worden geen privéparkeerplaats voor de gebruiker die een verzoek heeft ingediend. Iedereen met een EV mag zijn of haar voertuig hier parkeren om deze op te laden.
Op basis van plankaart – De concessiehouder heeft (in overleg met de gemeente) geschikte locaties voor laadpalen aangegeven. Deze zijn opgenomen in een plankaart. Dit geeft de gemeente, de concessiehouder en de netbeheerder houvast en versnelt het proces rond de plaatsing. Door het plaatsen van laadpalen op deze locaties, realiseren we uiteindelijk een dekkend netwerk. De gemeente gebruikt deze plankaart voor het bepalen van de gewenste locatie voor zowel vraag gestuurde als proactieve laadpalen. Er kan van de locaties op de plankaart afgeweken worden.
Plaatsing beperken – De gemeente plaatst bij voorkeur geen nieuwe laadpalen op de volgende locaties:
In de blauwe zone – Het plaatsen van laadpalen op parkeerplaatsen waar alleen kort geparkeerd mag worden is niet gewenst omdat een elektrische auto op zo’n plaats niet lang genoeg kan staan om zijn accu volledig op te laden. Voor potentiële gebruikers is zo’n laadpaal daardoor minder interessant, en daardoor wordt deze minder goed gebruikt. Bij voorkeur wordt gezocht naar een parkeerplaats (net) buiten de blauwe zone.
Als dit niet mogelijk is, kan besloten worden om de betreffende parkeerplaatsen uit het blauwe zone regime onttrokken worden.
Een uitzondering hierop zijn snelladers. Deze worden bij voorkeur wel in een blauwe zone geplaatst.
2.3 Soorten laadinfrastructuur
We maken onderscheid tussen reguliere laadpunten, laadpleinen en snellaadpunten:
Laadpleinen – Onder een laadplein verstaan wij een clustering van meerdere (minimaal 5) oplaadpalen, waarbij bij voorkeur ook voorzieningen aanwezig zijn voor het voor en na transport. Binnen de gemeente zijn dergelijke laadpleinen nog niet aanwezig. Bij nieuwbouwwijken en werkzaamheden aan bestaande parkeerterreinen zal onderzocht worden of het realiseren van een laadplein tot de mogelijkheid behoort.
Snellaadpunten – De gemeente heeft op dit moment geen actieve rol bij het plaatsen van snellaadpunten. Als er een extern verzoek komt, dan beoordeelt de gemeente deze separaat. Bij voorkeur wordt een locatie bij een bestaande laadinfrastructuur gezocht. Zodat gebruikers de keuze hebben tussen regulier laden, of snelladen.
Door de grotere verkeersaantrekkende werking van snellaadpunten, worden deze niet in woonwijken geplaatst.
De gemeente Wijchen kiest voor een plaatsingsstrategie waarbij zowel vraag gestuurd als proactief wordt geplaatst.
Vraag gestuurd – De gemeente kiest enerzijds voor vraag gestuurde plaatsing, waarbij bewoners en forenzen een aanvraag kunnen indienen voor een publieke laadpaal. Als de aanvraag aan de voorwaarden van artikel 2.5 voldoet, stelt de concessiehouder een locatie voor, die vervolgens door de gemeente wordt getoetst. Voor elke aanvraag stelt het college een apart verkeersbesluit op, waarbij de keuze voor de laadpaallocatie goed wordt onderbouwd.
Proactief – Naast de vraag gestuurde plaatsing realiseert de gemeente ook laadpalen op locaties waar nog geen concrete aanvraag voor is gedaan, maar waar er (in de nabije toekomst) wel een laadbehoefte wordt verwacht. Met behulp van de plankaart schat de gemeente in waar deze laadbehoefte gaat ontstaan en anticipeert hierop. In de regionale concessie is vastgelegd dat de gemeente elk jaar tien van dit soort proactieve laadpalen moet plaatsen.
Bij de realisatie van laadinfrastructuur gelden een aantal criteria. Nieuwe laadinfrastructuur dient in ieder geval aan de volgende criteria te voldoen:
Bebording en markering – De gemeente plaatst de benodigde bebording E8c (parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen) van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), met onderbord OB504 (twee parkeervakken) van bijlage I van het RVV 1990 bij de laadplaatsen. Er wordt geen markering toegepast.
Nieuwbouw – Bij realisatie van laadinfrastructuur bij nieuwbouw worden kencijfers voor laadpalen uit CROW-publicatie 381 “Toekomstbestendig parkeren - Kencijfers parkeren en verkeersgeneratie” (of een opvolger hiervan) gevolgd. Het CROW geeft een bandbreedte met een minimaal en maximaal percentage laadpalen per woning aan. Voor het aantal laadpalen houden wij het maximum percentage aan.
De gemeente houdt bij realisatie van nieuwe laadinfrastructuur, rekening met de volgende voorkeuren:
2.7 Handhaving gebruik laadplaats
Een laadplaats mag alleen door een elektrische auto bezet worden die ook daadwerkelijk aan het opladen is.
Voor het laden bij een laadpaal in de blauwe zone, geldt de maximale parkeerduur van de blauwe zone.
Via de website van de gemeente kan een openbare laadpaal aangevraagd worden. Hier staan ook de belangrijkste criteria waaraan voldoen moet worden, wil je in aanmerking komen voor een openbare laadpaal.
De gemeente Wijchen vindt het belangrijk dat inwoners goed geïnformeerd zijn over ontwikkelingen in hun omgeving. Daarom heeft de gemeente inwoners in een eerder stadium gevraagd om ons te adviseren in hoeverre zij de voorgestelde laadlocaties op de plankaart geschikt vonden. De gemeente heeft de plankaart op basis van de ontvangen reacties en adviezen daar waar mogelijk aangepast.
Aanvraag – Een aanvraag voor een oplaadpaal wordt eerst getoetst aan de hand van de plaatsingscriteria en plaatsingsvoorkeuren uit de artikelen 2.4 en 2.5. Na goedkeuring van de aanvraag neemt het college een verkeersbesluit om twee parkeerplaatsen te reserveren. Dit verkeersbesluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad. De publicatie is te vinden op www.overheid.nl. In het gratis huis aan huisblad In de Wegwijs wordt een korte melding van het verkeersbesluit gepubliceerd. (zie ook: 4.2 Verkeersbesluit). Belanghebbenden kunnen bezwaar maken tegen het verkeersbesluit.
Plaatsing – De laadpaal, inclusief de bijbehorende bebording, wordt pas geplaatst nadat de bezwarentermijn is verstreken en er geen bezwaren zijn ontvangen. Bij een ingediend bezwaar wordt de procedure bij de bezwarencommissie afgewacht. Het plaatsen van de laadpalen gebeurt in opdracht van de concessiehouder. De gemeente is verantwoordelijk voor de juiste bebording.
Het verkeersbesluit geeft de twee parkeerplaatsen de doelbestemming ‘opladen van elektrische voertuigen’. Op deze parkeerplaatsen mag alleen worden geparkeerd door elektrische auto’s die worden opgeladen. Dat wil zeggen dat de stekker in de laadpaal en in de elektrische auto moet zitten én dat de auto nog niet helemaal volgeladen is.
4.3 Verwijdering of verplaatsing