Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldambt

Verordening gemeentelijke rekenkamer Oldambt 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldambt
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Oldambt 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Oldambt 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/2023-04-01

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe verordening

15-11-2023

gmb-2023-495946

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Oldambt 2023

De raad van de gemeente Oldambt;

 

gelezen het voorstel van de raadsklankbordgroep rekenkamercommissie van 11 oktober 2023;

 

gelet op artikel 81a en artikel 149 van de Gemeentewet.;

 

besluit vast te stellen:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Oldambt 2023

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    wet: Gemeentewet;

  • 2.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in art. 81a van de Gemeentewet;

  • 3.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • 4.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • 5.

    raad: raad van de gemeente Oldambt;

  • 6.

    leden: lid van de rekenkamer;

  • 7.

    raadsklankbordgroep: raadswerkgroep rekenkamer.

Artikel 2 Rekenkamer

 

  • 1.

    De raad stelt als bedoeld in artikel 81a, eerste lid van de Gemeentewet, een gemeentelijke rekenkamer in.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie (externe) leden waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer zijn niet ondergeschikt aan enig bestuursorgaan

Artikel 3 Taak van de Rekenkamer

 

  • 1.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid alsmede van instellingen waarvan de activiteiten in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • 2.

    Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet.

Artikel 4 Benoeming leden

 

  • 1.

    De raadsklankbordgroep rekenkamer vanuit de raad doet een voordracht voor de benoeming.

  • 2.

    Voorafgaande aan de benoeming dienen de kandidaat leden een actuele verklaring omtrent gedrag te overleggen.

  • 3.

    De leden geven een overzicht van de openbare betrekkingen en nevenactiviteiten welke zij bekleden.

  • 4.

    De raad benoemt de drie leden waaronder de voorzitter.

  • 5.

    De leden worden voor zes jaar benoemd (artikel 81c, eerste lid van de Gemeentewet).

  • 6.

    De leden leggen de eed of de verklaring van gelofte af ingevolge artikel 81g van de Gemeentewet.

Artikel 5 Herbenoeming leden

 

  • 1.

    Op voordracht van de raadsklankbordgroep rekenkamer kan de raad een lid herbenoemen.

  • 2.

    Een herbenoeming kan maximaal één keer plaatsvinden.

Artikel 6 Ontslag

 

  • 1.

    Een lid van de rekenkamer wordt door de raad ontslagen:

  • a.

    Op eigen verzoek;

  • b.

    Bij de aanvaarding van een functie of activiteit die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

  • c.

    Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij het lid zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

  • d.

    Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

  • e.

    Indien het lid naar oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in het lid gesteld vertrouwen.

  • 2.

    Een lid van de rekenkamer kan door de raad worden ontslagen:

  • a.

    Indien het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is de functie te vervullen;

  • b.

    Indien het lid handelt in strijd met artikel 81h van de Gemeentewet.

Artikel 7  

 

  • 1.

    De raad stelt een lid van de rekenkamer op non-activiteit indien:

  • a.

    Het lid zich in voorlopige hechtenis bevindt;

  • b.

    Het lid bij een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

  • c.

    Het lid onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog niet onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak.

  • 2.

    De raad kan een lid van de rekenkamer op non-activiteit stellen, indien tegen het lid een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 5 eerste lid, onder a en tweede lid, zouden kunnen leiden.

  • 3.

    De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in het tweede lid de non-activiteit in ieder geval eindigt na zes maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning

 

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    Op voordracht van de raadsklankbordgroep benoemt de raad deze secretaris vanuit de griffie.

Artikel 9 Aantal leden

 

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit maximaal 3 leden waaronder de voorzitter, de secretaris niet meegerekend.

Artikel 10 Besluitvorming in de rekenkamer

 

  • 1.

    Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

Artikel 11 Onderzoeksprotocol

 

  • 1.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast. In dit protocol beschrijft de rekenkamer in ieder geval hoe zij de kwaliteit en onafhankelijkheid van de begeleiding en uitvoering van extern onderzoek borgt.

  • 2.

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de vastgestelde onderzoeksopzet met inachtneming van het onderzoeksprotocol.

Artikel 12 Budget

 

  • 1.

    Jaarlijks ontvangt de rekenkamer een ‘lumpsum’ budget voor onderzoek en overige kosten van € 25.500,- exclusief de kosten als bedoeld in artikel 13 lid 1 tot en met 4 en de kosten van de ambtelijk secretaris.

  • 2.

    Jaarlijks per 1 januari wordt het budget geïndexeerd in lijn met de Rijksoverheidsnormen.

  • 3.

    Uit dit budget vergoedt de rekenkamer tevens de uren van begeleiding van onderzoeken door de leden (ex artikel 13, vijfde lid).

Artikel 13 Vergoeding

 

  • 1.

    De leden ontvangen een vaste vergoeding van € 140,- per maand.

  • 2.

    De voorzitter ontvangt een vergoeding van € 190,- per maand.

  • 3.

    De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd per 1 januari met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding van raadsleden.

  • 4.

    De leden ontvangen een reis- en verblijfskostenvergoeding conform de regeling die geldt voor de ambtelijke organisatie.

  • 5.

    De hoogte van de vergoeding voor begeleiding van onderzoeken (zie artikel 12 lid 3) wordt door de raadsklankbordgroep – na overleg met de rekenkamer -bepaald.

Artikel 14 Onderzoek

 

  • 1.

    Een voorgenomen onderzoek wordt aan de begeleidende raadsklankbordgroep ter kennisgeving voorgelegd.

Artikel 15 Reglement van orde

 

  • 1.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden vast.

  • 2.

    De rekenkamer zendt het reglement ter kennisneming aan de raadsklankbordgoep.

  • 3.

    De raadsklankbordgroep informeert de raad.

Artikel 16 Inwerkingtreding

 

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Op die datum verliest de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Oldambt 2021zijn werking.

Artikel 17 Citeertitel

 

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening gemeentelijke Rekenkamer Oldambt 2023”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 15 november 2023.

De griffier, De voorzitter,

J. van der Meer C.Y. Sikkema