Organisatie | Tytsjerksteradiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 31 december 2024.
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Samenleving d.d. 22 november 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2024 | nieuwe regeling | 14-11-2023 | Z2023-03051 |
Wanneer de aanvrager op grond van artikel 4:5 Awb de gelegenheid heeft gehad om zijn aanvraag aan te vullen, geldt voor het bepalen van de verdeling van de subsidie het moment waarop de subsidieaanvraag volledig is, als moment van binnenkomst.
2.1.1 Harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands
Artikel 2.2 Te subsidiëren activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen een subsidie verstrekken voor harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Een vereniging geeft ten minste twee openbare uitvoeringen per jaar in de gemeente Tytsjerksteradiel.
Artikel 2.5 Te subsidiëren activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verstrekken voor het organiseren van culturele activiteiten op het gebied van podiumkunsten, beeldende kunst, literatuur, muziek en cultureel erfgoed.
Artikel 3.1 Te subsidiëren activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verstrekken voor het organiseren van sportactiviteiten. De activiteiten worden als volgt verdeeld:
Voor het organiseren van activiteiten in samenwerking met het onderwijs dient vooraf afstemming plaats te vinden met de medewerkers Sportstimulering High Five.
In aanvulling op het bepaalde in artikel 1.5 van deze subsidieregeling weigeren burgemeester en wethouders een subsidieaanvraag voor activiteiten waarbij tijdens de uitvoering begeleiding aanwezig is van de medewerkers Sportstimulering High Five, dan wel dat zij in grote mate betrokken zijn geweest bij de voorbereiding.
Om voor een subsidie in aanmerking te kunnen komen dient het evenement te voldoen aan de volgende criteria:
Artikel 3.7 Subsidieplafond, hoogte van de subsidie en wijze van verdeling
Aan de hand van de volgende vragen wordt beoordeeld in welke categorie een evenement thuishoort.
Op welke wijze komt het evenement door middel van een redactioneel verslag in de publiciteit?
Waar komen de deelnemers vandaan?
Wat is het aantal bezoekers van het evenement?
Bij een totaal van 3 tot en met 6 punten komt het evenement in categorie 'regionaal'
Bij een totaal van 7 tot en met 9 punten komt het evenement in categorie 'nationaal'
Artikel 4.1 Te subsidiëren activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verstrekken voor activiteiten ter stimulering van recreatie en toerisme in de gemeente Tytsjerksteradiel.
In afwijking van artikel 1.3, eerste lid, kan naast rechtspersonen zonder winstoogmerk ook aan ondernemers in de vrijetijdssector subsidie verstrekt worden.
Artikel 4.5 Te subsidiëren activiteiten
Burgemeester en wethouders kunnen jaarlijks een subsidie verstrekken voor activiteiten ter handhaving of verbetering van de leefbaarheid van een dorp dat deel uitmaakt van de gemeente Tytsjerksteradiel.
De subsidie wordt alleen verstrekt aan één vereniging per dorp die zich specifiek ten doel heeft gesteld het dorpsbelang te behartigen.
Een aanvraag tot vaststelling van de subsidie moet worden ingediend voor 1 juni van het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
De bepalingen in de ‘Wurkwizer’, de werkovereenkomst tussen de verenigingen dorpsbelang en de gemeente Tytsjerksteradiel, blijven van kracht, met uitzondering van artikel 5.
Een aanvraag om een jaarlijkse subsidie voor armoedebestrijding moet vóór 1 november voorafgaand aan het jaar waarin de activiteiten plaatsvinden bij burgemeester en wethouders zijn ingediend.
Voor zover de toepassing van deze subsidieregeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders in bijzondere gevallen afwijken van het bepaalde in deze regeling.
Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze regeling zijn verstrekt, blijven de bepalingen zoals opgenomen in de Subsidieregeling Samenleving d.d. 22 november 2022 van toepassing.
Artikel 5.3 Intrekken oude regeling
De Subsidieregeling Samenleving d.d. 22 november 2022 wordt gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze subsidieregeling ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tytsjerksteradiel op 14 november 2023.
secretaris,
mevr. H.M. van Gils
burgemeester,
dhr. drs. L.J. Gebben
Toelichting Subsidieregeling Samenleving
De Subsidieregeling Samenleving Tytsjerksteradiel geeft aan voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is een uitwerking van artikel 2, vierde lid van de Algemene subsidieverordening Tytsjerksteradiel 2016 (Asv). Daarin is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders nadere regels kunnen vaststellen ter uitvoering van de Asv.
Hiermee wordt voldaan aan de bepalingen van artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarin is voorgeschreven dat subsidie slechts wordt verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Het is overigens niet voorgeschreven om voor alle gemeentelijke subsidies afzonderlijke subsidieregelingen vast te stellen. Met name in die gevallen waarin de te subsidiëren activiteiten slechts door één of een zeer gering aantal subsidieontvangers worden verricht, kan worden volstaan met het vermelden van de naam van de subsidieontvanger en de maximumsubsidie per ontvanger in de begroting. Een voorbeeld is het bibliotheekwerk.
In de Subsidieregeling Samenleving zijn alleen die subsidies opgenomen waarbij meerdere subsidieontvangers zijn of kunnen zijn.
Van de artikelen die hieronder niet worden toegelicht, spreekt de inhoud voor zichzelf.
Artikel 1.2Algemene subsidieverordening
Naast de Subsidieregeling Samenleving is ook de Asv van toepassing op de subsidiëring van activiteiten. Regelt de Subsidieregeling Samenleving iets anders dan de Asv, dan gaat de Subsidieregeling Samenleving voor.
In het eerste lid is bepaald dat subsidies alleen kunnen worden toegekend aan organisaties die volledige rechtspersoonlijkheid bezitten, met de mogelijkheid van ontheffing in bijzondere gevallen (tweede lid). Deze bepaling is opgenomen om te voorkomen dat allerlei informele organisaties zonder duidelijke organisatiestructuur en bevoegdhedenverdeling aanspraak op subsidie kunnen maken.
Artikel 1.5Te subsidiëren activiteiten
Diverse activiteiten worden van belang geacht voor het welzijn van de inwoners en de leefbaarheid van de gemeente Tytsjerksteradiel. De activiteiten zijn in de subsidieregeling onderverdeeld in cultuur, sport en samenlevingszaken. Deze onderdelen zijn uitgewerkt in de hoofdstukken 2 tot en met 4. Om ervoor te zorgen dat de subsidie daadwerkelijk voorziet in een behoefte moeten de activiteiten aansluiten bij de initiatieven en wensen van de inwoners van Tytsjerksteradiel.
In aanvulling op de weigeringsgronden in de Awb bevat de subsidieregeling weigeringsgronden die moeten voorkomen dat subsidie wordt verleend ten behoeve van activiteiten die niet in het algemeen belang zijn van de inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel.
Hoofdstukken 2 tot en met 4 (algemeen)
De opbouw van de hoofdstukken waarin nadere bepalingen over de te subsidiëren activiteiten zijn uitgewerkt, is in grote lijnen steeds dezelfde. Aangegeven is welke specifieke activiteiten worden gesubsidieerd en aan welke nadere eisen voldaan moet zijn om in aanmerking te komen voor subsidiëring. Per hoofdstuk of paragraaf is het subsidieplafond opgenomen en de hoogte van de subsidiebedragen. Indien van toepassing zijn ook verdeelregels opgenomen.
De amateurkunst is onderverdeeld in harmonie-, fanfarekorpsen, brassbands en drumbands.
De verenigingen amateurkunst vergroten het saamhorigheidsgevoel, verstevigen de sociale structuur in de samenleving en dus ook de leefbaarheid van het platteland. Deze verenigingen vervullen een belangrijke rol binnen het culturele klimaat van onze gemeente.
Paragraaf 2.2 Culturele activiteiten
Cultuur kan bijdragen aan de ontplooiing en verrijking van individuele burgers, maar deelname aan culturele activiteiten heeft ook een belangrijke bindende werking voor de lokale samenleving. Door middel van het creëren van subsidiemogelijkheden willen we culturele activiteiten stimuleren.
Onder culturele activiteiten worden verstaan:
Paragraaf 2.3Friese taal en cultuur
Om het gebruik en behoud van de Friese taal en cultuur te stimuleren zijn er subsidiemogelijkheden voor het organiseren van activiteiten op dit terrein.
Paragraaf 3.1 Sportactiviteiten
Sportbeoefening is in het belang van de gezondheid en het welzijn van de inwoners van de gemeente Tytsjerksteradiel. Sport heeft een preventieve rol en kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke uitdagingen binnen het sociaal domein. Met het verstrekken van subsidie willen we deelname aan sportactiviteiten door alle inwoners van Tytsjerksteradiel stimuleren. Uitdrukkelijk regelt de subsidieregeling dat het moet gaan om de vorming van lichaam en/of geest. Ook denksporten vallen onder de reikwijdte van de subsidieregeling.
De medewerkers Sportstimulering High Five werken op het gebied van sport nauw samen met het onderwijs. Daarom is het belangrijk dat bij sportactiviteiten georganiseerd door derden, in samenwerking met scholen, vooraf contact is met de medewerkers Sportstimulering High Five. Voor deze sportactiviteiten, waarbij onder schooltijd of schoolgym sportactiviteiten worden aangeboden, geldt een lager subsidiebedrag.
Paragraaf 3.2 Sportevenementen
Voor het stimuleren van sportevenementen met een bovengemeentelijke uitstraling zijn subsidiemogelijkheden gecreëerd. De sportevenementen moeten in positieve zin bijdragen aan de vergroting van de naamsbekendheid van de gemeente en bijdragen aan het welzijn van haar inwoners. Bovendien zal het bezoeken van een sportevenement burgers stimuleren tot bewegen en/of sportbeoefening.
Paragraaf 4.1 Recreatie en toerisme
Recreatie en toerisme dragen bij aan de lokale economie: bestedingen en werkgelegenheid, maar ook aan de leefbaarheid voor inwoners omdat het prettig wonen is in een recreatieve gemeente. Aantrekkelijke routestructuren en evenementenprogrammering zorgen voor verbinding binnen en buiten de gemeente tussen landschappen, natuurgebieden, cultuur-, horeca-, recreatieaanbieders en de bezoekers. Vitale logiesaccommodaties zorgen jaarrond voor de stuwende gastenmotor. Ondernemers weten elkaar te vinden en werken krachtig samen.
De gemeente wil de ruimte bieden aan ondernemers en organisaties en hen stimuleren om met (innovatieve) ideeën te komen om de gastvrijheidssector een impuls te geven. De gemeente ziet daarvoor met name kansen wanneer ondernemers in de vrijetijdssector zich verbinden. Daarom beoogt de regeling de samenwerking tussen ondernemers te stimuleren en dat ondernemers projectmatig bij elkaar komen. Deze verbinding en samenwerking van ondernemers zien we als meerwaarde voor toerisme en recreatie in de gemeente met als resultaat een krachtige vrijetijdssector.
Om de leefbaarheid van de dorpen van gemeente Tytsjerksteradiel te handhaven of te verbeteren, verstrekken burgemeester en wethouders jaarlijks een subsidie aan de verenigingen die zich specifiek ten doel stellen het dorpsbelang te behartigen.
Paragraaf 4.3 Armoedebestrijding
De gemeente Tytsjerksteradiel staat een minimabeleid met aandacht voor de duurzame ontwikkeling van de burger voor, waarbij onder het aanspreken van de eigen verantwoordelijkheid iedere inwoner (vraaggericht) recht heeft op een individuele ondersteuning van de gemeente vanuit bijzondere bijstand en gemeentelijke voorzieningen waarbij individueel maatwerk de basis is.
Gelukkig staat de gemeente in de taak op het gebied van armoedebestrijding niet alleen en zijn er andere organisaties die ook een onderdeel hiervan voor hun rekening nemen. Op basis van wederkerigheid ligt het voor de hand dat wij dergelijke instanties kunnen subsidiëren. Met deze paragraaf zijn de criteria vastgelegd onder welke voorwaarden wij dat kunnen doen. Centraal staat dat gemeente en organisaties een gezamenlijke verantwoordelijkheid hebben en versterkend ten opzichte van elkaar moeten zijn. Vanwege deze reden is bepaald dat subsidieaanvragers zich conformeren aan een inspanningsverplichting om zoveel mogelijk met de gemeente en andere organisaties samen te werken.
Uitdrukkelijk speelt bij de vaststelling van de subsidie het aantal inwoners dat gebruik maakt van de diensten van de organisaties geen rol, omdat hieruit een stimulans zou kunnen uitgaan voor het in stand houden van de activiteit, terwijl het achterliggende doel van armoedebestrijding moet zijn dat men zichzelf op termijn ‘overbodig’ maakt.
Wij verwachten van de subsidieaanvragers dat deze alles doen om ook andere financieringsbronnen aan te boren.
Er wordt een onderscheid gemaakt in subsidieaanvragers die structurele activiteiten verrichten en subsidieaanvragers die een eenmalige activiteit willen uitvoeren. Onder structurele activiteiten verstaan wij dat de activiteiten gedurende het hele jaar binnen het grootste deel van de weken met een zekere regelmaat worden uitgevoerd. Een eenmalige activiteit kan een eendaags evenement zijn, zoals een thema-avond.