Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Smallingerland

Verordening op de auditcommissie 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSmallingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie 2023
CiteertitelVerordening op de auditcommissie 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de auditcommissie 2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-11-2023nieuwe regeling

17-10-2023

gmb-2023-494973

17-10-2023

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie 2023

De raad van de gemeente Smallingerland;

 

gelezen het voorstel van de Auditcommissie;

 

gelet op artikel 84 en 149 van de Gemeentewet;

 

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de VERORDENING OP DE AUDITCOMMISSIE 2023.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

de wet:

de Gemeentewet;

b.

de commissie:

de auditcommissie;

c.

de raad:

de gemeenteraad;

d.

fractie:

de gekozen raadsleden en benoemde fractievertegenwoordigers die tot een en dezelfde politieke partij of stroming behoren;

e.

de voorzitter:

de voorzitter van de auditcommissie;

f.

de secretaris:

de secretaris van de auditcommissie;

g.

het college:

het college van burgemeester en wethouders;

h.

de accountant:

de accountant als bedoeld in art. 213, 2e lid Gemeentewet;

i.

het controle protocol:

het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2. Doel van de commissie

  • 1.

    De commissie treedt op als vertegenwoordiger van de raad en draagt zorg voor het mogelijk maken van een open communicatie en afstemming tussen onder andere de accountant, de rekenkamercommissie, de raad, het college van burgemeester en wethouders en het management.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken van de commissie

Tot de taken van de commissie kunnen in ieder geval worden gerekend:

  • a)

    de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

  • b)

    het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de jaarlijkse accountantscontrole en de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

  • c)

    het aan de accountant adviseren over onderwerpen die naast de reguliere controle in het bijzonder in een jaar zullen worden getoetst in het kader van de accountantscontrole;

  • d)

    het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

  • e)

    het voorbereiden van de aanbesteding en selectie van de accountant na afloop van het contract en het adviseren van de raad over de aanwijzing van een accountant;

  • f)

    het voeren van overleg met het college of de portefeuillehouder financiën op het gebied van de planning- en control-cyclus en daaruit voortvloeiende stukken;

  • g)

    het verder ontwikkelen van de instrumenten in de planning- en control-cyclus;

  • h)

    het adviseren van de raad over aanpassingen van financiële verordeningen (voortvloeiend uit art. 212, 213 en 213a van de Gemeentewet) en andere financiële stukken die door de raad moeten worden vastgesteld;

  • i)

    het organiseren van regulier overleg tussen de accountant, de rekenkamer en het college / de organisatie over voorgenomen onderzoeken.

Artikel 4. Samenstelling

  • 1.

    De commissie telt maximaal één lid per fractie.

  • 2.

    De raad benoemt de technisch voorzitter uit zijn midden, evenals de plaatsvervangend voorzitter. De (plaatsvervangend) voorzitter is geen lid van de commissie.

  • 3.

    Op uitnodiging van de commissie kunnen derden zoals de accountant, de voorzitter van de rekenkamer(commissie), de concerncontroller, het college van burgemeester en wethouders en vertegenwoordigers vanuit de organisatie deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

  • 4.

    De griffier of zijn plaatsvervanger is secretaris van de commissie.

Artikel 5. Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert afhankelijk van de behoefte tot een vergadering, maar in ieder geval tweemaal per jaar.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt in samenspraak met de secretaris plaats, datum, uur en agenda van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk op.

  • 4.

    De oproepingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, ten minste één week voor de aanvang van de vergadering bezorgd.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 6.

    De secretaris maakt van het verhandelde in de vergaderingen een kort verslag en zendt dit toe aan de leden van de commissie en de overige deelnemers als genoemd in artikel 4, 3e lid voor zover zij hebben deelgenomen aan de vergadering.

Artikel 6. Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing ervan, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 7. Slotbepaling

  • 1.

    De Verordening op de auditcommissie 2008 wordt hiermee ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

  • 3.

    De verordening kan worden aangehaald als Verordening op de auditcommissie 2023.

Drachten, 17 oktober 2023

De raad voornoemd,

de griffier,

G.J. Fokkema

de voorzitter,

J. Rijpstra