Organisatie | Schiermonnikoog |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Schiermonnikoog |
Citeertitel | Beleidsregels eenmalige energietoeslag gemeente Schiermonnikoog 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze beleidsregels vervallen op 1 september 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2023 | nieuwe regeling | 14-11-2023 |
Artikel 4. Aanvraag en toekenning
De energietoeslag wordt per woonadres eenmalig toegekend. In het geval van meerdere huishoudens op één adres wordt de energietoeslag toegekend aan de persoon welke op de peildatum de hoofdbewoner is. Bij onduidelijkheid hieromtrent wordt de persoon, welke op de peildatum het energiecontract voor het betreffende woonadres op zijn naam heeft staan, als hoofdbewoner aangemerkt.
Artikel 5. Ambtshalve toekenning
In afwijking van het eerste lid vindt geen ambtshalve toekenning plaats aan huishoudens waarbij het college op voorhand kan vaststellen dat er geen recht meer bestaat, of dat op voorhand niet is vast te stellen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan een verhuizing of wanneer er een wijziging in de woon- en/of leefsituatie is ontstaan.
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schiermonnikoog in zijn vergadering van 14-11-2023.
Secretaris
T. Kroeze
Burgemeester
I. van Gent
Toelichting op beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023
De ‘Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023’ zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de energietoeslag.
Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij het beleid dat daarvoor al in de gemeente geldt in de eigen beleidsregels bijzondere bijstand, onder hoofdstuk 4 van de Beleidsregels rechtmatigheid Participatiewet, IOAW en IOAZ 2023.
De energietoeslag wordt ambtshalve toegekend aan huishoudens waaraan een energietoeslag is toegekend op grond van de Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2023. Daarnaast kan ambtshalve toegekend worden aan huishoudens met een uitkering en die voldoen aan de voorwaarden en waaraan niet eerder een energietoeslag is toegekend. Voor deze doelgroepen, zoals benoemd in artikel 5 lid 2, hanteren wij 1 oktober 2023 als peildatum.
Aan de ondernemer met een uitkering levensonderhoud op grond van de Bbz 2004, kan de energietoeslag ook ambtshalve worden toegekend. Voor zelfstandig ondernemers die al dan niet een uitkering voor levensonderhoud ontvangen geldt dat het definitieve (jaar)inkomen pas na afloop van het boekjaar kan worden vastgesteld. Of de ondernemer een inkomen heeft onder de voor de energietoeslag geldende inkomensgrens, kan daarom alleen achteraf worden vastgesteld. Er is besloten om het inkomen niet achteraf te toetsen omdat dit tot onredelijke situaties kan leiden. Bij ambtshalve toekenning kan bijvoorbeeld de toeslag automatisch worden toegekend en vervolgens achteraf geen recht meer bestaan. Om onderscheid te voorkomen is ervoor gekozen om het inkomen op één moment te toetsen.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Denk daarbij bijvoorbeeld aan situaties waarbij een dreigende afsluiting van gas en elektriciteit speelt. Wanneer een huishouden een inkomen heeft dat marginaal hoger is dan de inkomensgrens, kan alsnog een toeslag worden toegekend wanneer dit verdere problematiek kan voorkomen.
Huishoudens kregen afhankelijk van de inkomensgrens in 2022 een energietoeslag van € 1.300 of € 650. Op grond van de ‘Beleidsregels eenmalige energietoeslag 2022-3’ kregen deze huishoudens ambtshalve € 500 of € 250 aan toeslag toegekend. Hoewel deze ambtshalve toekenning feitelijk in 2023 is uitgekeerd, is dit juridisch gezien een ophoging van de energietoeslag van 2022. Het totaal aan ontvangen toeslag voor 2022 komt neer op € 1.800 of € 900. Op grond van de huidige beleidsregels ontvangt deze groep ambtshalve een bedrag van € 800 of € 400, vanuit het oogpunt dat het totaal aan ontvangen energietoeslag over het kalenderjaar 2023 maximaal € 1.300 of € 650 bedraagt.
Er wordt voor gewaarschuwd dat in theorie er een beroep op het gelijkheidsbeginsel gedaan kan worden. Het mogelijke gevolg hiervan is dat huishoudens die de toeslag begin dit jaar ambtshalve hebben ontvangen daar bovenop recht hebben op maximaal € 1.300. Er wordt daarom geadviseerd om de energietoeslag voor 2023 vast te stellen op € 800. De vraag is echter of een beroep op het gelijkheidsbeginsel zal slagen bij de Rechtbank.
Om te voorkomen dat een beroep op het gelijkheidsbeginsel gedaan kan worden, is in beleid vastgelegd dat wij uitgaan van de ontvangst van de toeslag per kalenderjaar. Dit met het oogpunt dat elk huishouden in de kalenderjaar 2022 of 2023 een maximaal bedrag van € 1.300 of € 650 ontvangt. Op deze wijze hebben ook huishoudens die niet eerder de toeslag hebben ontvangen, recht op dit bedrag.