Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pekela

Nummer 7D 2023R109d Legesverordening 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePekela
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNummer 7D 2023R109d Legesverordening 2024
CiteertitelLegesverordening 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpVerordening op de heffing en de invordering van leges 2024

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 156 van de Gemeentewet
  2. artikel 229 van de Gemeentewet
  3. artikel 2 van de Paspoortwet
  4. artikel 7 van de Paspoortwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-492376

7D 2023R109d

Tekst van de regeling

Intitulé

Nummer 7D 2023R109d Legesverordening 2024

De raad van de gemeente Pekela;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 oktober 2023;

 

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en

onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid en 7 van de Paspoortwet;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2024

(Legesverordening 2024)

Artikel 1 Definities

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

 

Artikel 2 Belastbaar feit

  • Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een dienst of het nemen van een besluit;

    • het verlenen van een dienst op aanvraag; of

    • het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een document; een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager of degene voor wie de aanvraag is gedaan.

 

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 13.6 van de Omgevingswet zijn of worden verhaald;

  • b.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;

  • c.

    diensten die ingevolge een wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge kennisgeving, een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, een zegel, een nota of andere schriftuur, of een kennisgeving langs elektronische weg. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving of langs elektronische weg aan de belastingschuldige bekendgemaakt

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving

    • c.

      langs elektronische weg in het aanvraagproces wordt gedaan onverwijld, dan wel als die mogelijkheid wordt geboden binnen acht dagen na het indienen van de aanvraag langs elektronische weg;

    • d.

      langs elektronische weg na indiening van de aanvraag wordt gedaan, binnen acht dagen na dagtekening van kennisgeving.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

 

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst, besluit of handeling wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden (mdv)

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, als de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende paragrafen of artikelen van hoofdstuk 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      paragraaf 1.2 (reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart);

    • 2.

      paragraaf 1.3 (rijbewijzen);

    • 3.

      artikel 1.17 (schriftelijke verstrekking uit de basisregistratie personen);

    • 4.

      artikel 1.25, onder a (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      artikel 1.31 (Wet op de kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden

 

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

 

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Legesverordening 2023’ van 8 november 2022, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2024, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, op- genomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2024.

 

Artikel 14 Citeertitel (huidig Pekela)

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening 2024”.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2023.

De voorzitter, De griffier,

J. Kuin O. Rijkens

Bijlage Tarieventabel 2024

 

 

Tarieventabel 2024

 

 

 

 

Hoofdstuk 1

ALGEMENE DIENSTVERLENING

 

Paragraaf 1.1

Burgerlijke stand

 

1.1

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap

 

 

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruikgemaakt wordt van de raadszaal van het gemeentehuis op:

 

a.

maandag tot en met donderdag en vrijdag tot 12.00 uur

€ 425,70

b.

vrijdag vanaf 12.00 uur, zaterdag, zondag, algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet

€ 967,45

c.

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op één van de door het college daartoe bij besluit aangewezen permanente vaste trouwlocaties

€ 328,40

d.

De huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie in het gemeentehuis, op maandagmorgen om 09.00 en om 09.30 uur geschieden kosteloos

 

1.2

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk

 

 

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruikgemaakt wordt van de raadszaal van het gemeentehuis op:

 

a.

maandag tot en met donderdag en vrijdag tot 12.00 uur

€ 425,70

b.

vrijdag vanaf 12.00 uur, zaterdag, zondag, algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet

€ 967,45

c.

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op één van de door het college daartoe bij besluit aangewezen permanente vaste trouwlocaties

€ 328,40

d.

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk tijdens kantooruren zonder gebruik te maken van een trouwzaal

€ 58,65

e.

De huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie in het gemeentehuis, op maandagmorgen om 09.00 en om 09.30 uur geschieden kosteloos

 

1.3

Huwelijksvoltrekking of registratie partnerschap in bijzonder huis

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie van een partnerschap, al dan niet met inachtneming van het bepaalde in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek, op een andere locatie dan bedoeld in artikel 1.1

€ 508,55

1.4

Omzetten geregistreerd partnerschap in huwelijk in bijzonder huis

 

 

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, al dan niet met inachtneming van het bepaalde in artikel 64 van het Burgerlijk Wetboek, op een andere locatie dan bedoeld in artikel 1.1

497,40

1.5

Aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om bij besluit een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor één dag:

 

a.

als beëdiging bij de rechtbank al heeft plaatsgevonden:

€ 146,95

b.

als beëdiging bij de rechtbank nog niet heeft plaatsgevonden:

€ 293,95

1.6

Beschikbaar stellen getuige door gemeente

 

 

Gereserveerd

 

1.7

Overig Burgerlijke stand

 

a.

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 34,60

b.

Het tarief voor een gewaarmerkt afschrift of uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand bedraagt (wettelijk tarief)

Maximum tarief conform legesbesluit akten burgerlijke stand

c.

Het tarief voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand bedraagt (wettelijk tarief)

Maximum tarief conform legesbesluit akten burgerlijke stand

d.

Het tarief voor de afgifte van een verklaring van huwelijksbevoegdheid bedraagt (wettelijk tarief)

Maximum tarief conform legesbesluit akten burgerlijke stand

1.8

Trouwboekje of partnerschapsboekje

 

 

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

a.

een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering:

€ 54,25

Paragraaf 1.2

Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

 

1.9

Paspoorten of andere reisdocumenten

 

 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 

a.

een nationaal paspoort:

 

1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

b.

een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel a (zakenpaspoort):

 

1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

c.

een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

 

1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

d.

een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

1.10

Nederlandse identiteitskaart

 

 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van:

 

a.

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen tot en met 17 jaar, met een geldigheidsduur van 5 jaar (wettelijk maximum)

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

1

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen van 18 jaar en ouder, met een geldigheidsduur van 10 jaar, inclusief de rijkskostencomponent zoals vastgesteld in het besluit Paspoortgelden (wettelijk maximum)

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

1.11

Modaliteiten

 

 

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

 

a.

De tarieven genoemd in artikel 1.9 en 1.10 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van (wettelijk maximum)

Maximum tarief conform besluit paspoortgelden

b.

Het tarief genoemd bij onderdeel a wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.9 slechts één keer per reisdocument berekend.

 

c.

De tarieven in de artikelen 1.9, 1.10 en 1.11 worden naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05.

 

Paragraaf 1.3

Rijbewijzen

 

1.12

Rijbewijzen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

Maximum tarief Regeling Dienst Wegverkeer

1.13

Modaliteiten

 

1

Het tarief genoemd in artikel 1.12 wordt:

 

a.

bij een spoedlevering vermeerderd met:

Maximum tarief Regeling Dienst Wegverkeer

b.

bij een aanvraag in verband met een vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs vermeerderd met:

Geen tarief

2.

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een aanvraagformulier ter verkrijging van een Geneeskundige Verklaring betreffende lichamelijke en geestelijke geschiktheid tot het besturen van motorvoertuigen, waarvoor een rijbewijs is vereist (zogenaamde Eigen Verklaring) bedraagt

€ 51,80

3.

Het genoemde tarief in artikel 1.12 en 1.13 wordt naar beneden afgerond met inachtneming een afronding op een veelvoud van € 0,05

 

Paragraaf 1.4

Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens

 

1.14

Definities

 

1

Voor de toepassing van artikel 1.15 en 1.17 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

 

2

Voor de toepassing van artikel 1.16 wordt onder één verstrekking verstaan verstrekking van een of meer gegevens over één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

 

1.15

Verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking:

maximum tarief uittreksel burgerlijke stand

2.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

a.

voor 100 verstrekkingen

€ 223,50

b.

voor 500 verstrekkingen

€ 973,35

c.

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.717,70

d.

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5.205,80

e.

voor 10.000 verstrekkingen

€ 10.610,65

1.16

Verstrekking van aangehaakte gegevens

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

maximum tarief uittreksel burgerlijke stand

2.

tot het verstrekken van een internationaal uittreksel uit de BRP

€ 29,45

3.

tot het verstrekken van een gezinsuittreksel uit de BRP

€ 35,15

4.

tot het verstrekken van een afschrift van een persoonslijst, (wettelijke tarieven):

 

a.

indien het afschrift ten hoogste bestaat uit 100 pagina’s, per pagina

€ 0,30

 

met een maximum van:

€ 6,50

c.

indien het afschrift bestaat uit meer dan 100 pagina’s

€ 32,20

d.

indien het afschrift bestaat uit een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 32,20

5.

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

maximum tarief uittreksel burgerlijke stand

6.

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

 

a.

voor 100 verstrekkingen:

€ 223,50

b.

voor 500 verstrekkingen:

€ 973,35

c.

voor 1.000 verstrekkingen:

€ 1.717,70

d.

voor 5.000 verstrekkingen:

€ 5.205,80

e.

voor 10.000 verstrekkingen:

€ 10.610,65

1.17

Papieren verstrekking

 

 

In afwijking van de artikelen 1.15 en 1.16 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen:

maximum tarief

1.18

Op aanvraag doornemen basisregistratie personen

 

1.

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan te besteden kwartier:

€ 33,20

2.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

€ 35,15

Paragraaf 1.5

Bestuursstukken

 

1.19

Afschriften van bestuursstukken

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.

een afschrift van de gemeentebegroting

€ 125,30

2.

een afschrift van de gemeenterekening

€ 105,60

3.

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina

€ 1,00

4.

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 1,00

5.

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie

 € 5,20

6.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van de verordeningen, per pagina

€ 1,00

7.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen in de vorm van een zwart-wit kopie levering per afdruk:

 

a.

A4 formaat

€ 0,50

b.

A3 formaat

€ 2,55

c.

A2 formaat

€ 8,20

d.

A1/A0 formaat

€ 12,30

8.

inlichtingen in de vorm van een kleurenkopie levering per afdruk:

 

a.

A3/A4 formaat

€ 5,10

b.

A0/A1/A2 formaat

€ 29,10

1.20

Abonnement op bestuursstukken

 

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op:

 

a.

de verslagen van de raadsvergaderingen:

€ 24,65

b.

de stukken behorende bij de raadsvergaderingen:

€ 185,65

2.

Voor een politieke groepering, ingeschreven in het register bedoeld in artikel G1, G2 of G3 van de Kieswet, worden de onder a en b genoemde tarieven tot de helft verminderd.

 

Paragraaf 1.6

Vastgoedinformatie

 

1.21

Plan- of kaartinformatie

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.

een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.6.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

 

a.

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€ 1,00

b.

in formaat A3

€ 1,70

2.

een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.6.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan, per dm2 lichtdruk

€ 49,35

1.22

Informatie uit registers

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

 

a.

de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

€ 8,70

b.

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 20,05

c.

een inschrijving in het rijksmonumentenregister die aan de gemeente verzonden is, als bedoeld in artikel 3.3, vijfde lid, van de Erfgoedwet

€ 20,05

d.

het gemeentelijk erfgoedregister, bedoeld in artikel 3.16 van de Erfgoedwet, per aangewezen cultureel erfgoed

€ 20,05

e.

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 20,05

1.23

Informatie uit adressenbestanden

 

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken, per kadastraal perceel of gemeentelijk adres, van:

 

a.

het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres

€ 2,95

b.

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie

€ 2,95

c.

het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat:

€ 2,95

2.

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan voor:

 

a.

het verkrijgen en het verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoedinformatie

€ 13,35

3.

het extra verstrekken van inlichtingen omtrent vastgoedinformatie in de vorm van (al dan niet gecombineerd):

 

 

een zwart-wit kopie:

 

 

levering per afdruk A3/A4-formaat

 

a.

voor de 1e kopie

€ 7,90

b.

voor iedere daaropvolgende kopie

€ 0,35

 

levering per afdruk in groot formaat (A0/A1/A2)

€ 0,00

c.

voor de 1e kopie

€ 13,35

d.

voor iedere daaropvolgende kopie

€ 7,90

 

een digitaal bestand:

 

e.

per gescand document

€ 7,90

3.

Het op grond van het tweede lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

Paragraaf 1.7

Overige publiekszaken

 

1.24

Gemeentegarantie

 

 

Gereserveerd

 

1.25

Overige publiekszaken

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag:

de door of namens de minister vastgestelde rijksleges

b.

tot het legaliseren van een handtekening:

€ 13,45

c.

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn (wettelijk tarief)

Maximum tarief conform legesbesluit akten burgerlijke stand

d.

een enkelvoudig verzoek gezinsinkomsten standaard (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002

d.

een gemeenschappelijk verzoek standaard (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2003

e.

een mee-naturaliserend kind (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2004

f.

een enkelvoudig verzoek verlaagd (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2005

g.

een gemeenschappelijk verzoek verlaagd (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2006

h.

een verzoek ingevolge de wet betreffende de positie van Molukkers (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2007

i.

een enkelvoudig verzoek optieverklaring (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2008

j.

een gemeenschappelijk verzoek optieverklaring (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2009

k.

een mede-opterende minderjarige (wettelijk tarief)

Besluit optie- en naturalisatiegelden 2010

l.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een adresverklaring met vermelding van het waardegegeven (WOZ-waarde) (uitgezonderd waarden die op grond Wet WOZ openbaar gemaakt zijn)

€ 23,20

Paragraaf 1.8

Gemeentearchief

 

1.26

Naspeuringen in gemeentearchief

 

1.

Het tarief bedraagt voor het op aanvraag doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan te besteden kwartier:

€ 36,35

2.

Het op grond van het eerste lid verschuldigde bedrag wordt voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeeld. De aanvraag wordt dan in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop het verschuldigde bedrag aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 

 

 

 

1.27

Afschrift of uittreksel uit gemeentearchief

 

1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per

 

a.

A4 pagina

€ 0,95

b.

A3 pagina

€ 1,70

c.

een kopie van een A0/A1/A2 tekening

€ 15,40

d.

bestelling foto (digitaal, analoog)

€ 7,40

1.28

Uitlenen archiefbescheiden

 

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 1.9

Bijzondere wetten

 

1.29

Huisvestingswet 2014

 

 

Gereserveerd

 

1.30

Leegstandwet

 

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

a.

een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet:

€ 247,75

b.

om verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet:

€ 123,85

1.31

Wet op de kansspelen

 

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning, als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen, voor een periode van 12 maanden (alle tarieven bij regeling vastgesteld):

 

a.

voor één kansspelautomaat

€ 56,50

b.

voor twee of meer kansspelautomaten, per kansspelautomaat:

€ 22,50

 

en voor iedere volgende kansspelautomaat:

€ 34,00

c.

Onderdelen a en b zijn van overeenkomstige toepassing, indien de vergunning geldt voor een tijdvak van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat voor de toepassing van onderdeel a in plaats van een bedrag van € 56,50 een bedrag van € 226,50 en voor de toepassing van onderdeel b in plaats van € 22,50 een bedrag van € 90,50 en in plaats van € 34,00 een bedrag van € 136,00 geldt.

 

 

 

 

2

Het eerste lid, onderdelen a en b, is van overeenkomstige toepassing als de vergunning geldt voor een tijdvak korter dan twaalf maanden of langer dan twaalf maanden maar ten hoogste vier jaar, met dien verstande dat de daar genoemde bedragen naar evenredigheid van het verschil in looptijd van de vergunning verlaagd respectievelijk verhoogd worden.

 

3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€ 56,15

1.32

Telecommunicatiewet

 

1.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 427,40

a.

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 2,00

b.

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 2,00

c.

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 265,05

d.

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 265,05

e.

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

2.

Als een begroting als bedoeld in het eerste lid, onderdeel e, is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

1.33

Wegenverkeerswetgeving

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

a.

een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

€ 58,25

b.

een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen:

€ 58,25

c.

verstrekking van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW):

€ 55,15

d.

De kosten van de keuring komen in beginsel voor rekening van de aanvrager van de gehandicaptenparkeerkaart. Deze keuringskosten worden enkel vergoed door de gemeente indien het inkomen van de aanvrager lager is dan of gelijk is aan 120% van de bijstandsnorm.

 

e.

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in Hoofdstuk 5, afdeling 1, van de thans geldende Algemene Plaatselijke Verordening Pekela

€ 61,00

Paragraaf 1.10

Diversen

 

1.34

Gewaarmerkte afschriften, kopieën, stukken of uittreksels

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina:

€ 1,55

2.

tot het verstrekken van afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

 

a.

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,85

b.

per pagina op papier van A4-formaat in kleur

€ 3,85

c.

per pagina op papier van A3-formaat

€ 1,75

d.

per pagina op papier van A3-formaat in kleur

€ 8,35

e.

per pagina op papier van een ander formaat

€ 1,55

f.

In afwijking van het gestelde in lid 2 onderdeel a t/m e bedragen de tarieven van kopieën in het kader van de Wet Open Overheid de maximumtarieven zoals zijn vastgesteld in het Besluit maximumtarieven open overheid.

 

 

3.

tot het verstrekken van kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in lid 1 en 2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 10,60

a.

per kaart, tekening of lichtdruk van A3-formaat

€ 2,35

b.

per kaart, tekening of lichtdruk van A2-formaat

€ 7,75

c.

per kaart, tekening of lichtdruk van A1-formaat

€ 11,85

d.

per kaart, tekening of lichtdruk van A0-formaat

€ 15,85

1.35

Diverse vergunningen of beschikkingen

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

a.

tot het verstrekken van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6, lid 2 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela (geluidhinder)

€ 61,00

b.

tot het verstrekken van een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 13,70

c.

van makelaars / taxateurs tot het verstrekken van informatie ten behoeve van taxatieopdrachten, per aanvraag

€ 126,35

d.

tot het verstrekken van stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 12,75

Hoofdstuk 2

DIENSTVERLENING EN BESLUITEN IN HET KADER VAN DE OMGEVINGSWET

Gereserveerd

Hoofdstuk 3

DIENSTVERLENING VALLEND ONDER DE DIENSTENRICHTLIJN EN NIET VALLEND ONDER HOOFDSTUK 2

 

Paragraaf 3.1

Horeca

 

3.1

Exploitatie openbare inrichting

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

a.

exploitatievergunning genoemd in artikel 2:28 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela

Geen tarief

b.

Indien een vergunning of melding als bedoeld in dit hoofdstuk niet wordt verleend, wordt op aanvraag een teruggaaf van de leges verleend. De teruggaaf bedraagt:

50%

3.2

Uitoefenen horeca- of slijtersbedrijf

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

 

a.

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet

€ 990,25

b.

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Alcoholwet

€ 247,75

c.

een melding als bedoeld in artikel 30a, tweede lid, van de Alcoholwet

€ 247,75

d.

een melding, niet zijnde een melding als bedoeld in artikel 30 en artikel 30a van de Alcoholwet

€ 80,80

 e.

een ontheffing genoemd in artikel 35 van de Alcoholwet

€ 123,95

paragraaf 3.2

Seksbedrijven

 

3.3

Vergunning seksbedrijf

 

1.

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3:3, eerste lid, van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela

 

a.

voor een seksinrichting

€ 2.616,55

b.

voor een escortbedrijf

€ 2.616,55

3.4

Wijzigen vergunning seksbedrijf

 

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 3.3

Winkeltijdenwet

 

3.5

Ontheffing winkeltijden

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

a.

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet, Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en de geldende Winkeltijdenverordening Pekela

€ 181,20

b.

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel a bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 181,20

c.

tot het wijzigen van een in onderdeel a bedoelde ontheffing

€ 181,20

d.

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:29, lid 3 van de thans geldende Algemene Plaatselijke Verordening (ontheffing sluitingstijden horecabedrijf)

€ 247,75

Paragraaf 3.4

Organiseren evenement of markt

 

3.6

Organiseren evenement

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid, van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

a.

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel (profiel C)

€ 750,00

b.

een kleinschalig evenement met een laag risicoprofiel (profiel B)

€ 43,60

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een:

 

c.

vergunning genoemd in artikel 5:23 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela voor het organiseren van beurzen

Geen tarief

d.

vergunning genoemd in artikel 5:13 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela voor het houden van een collecte of kledinginzameling

Geen tarief

e.

vergunning genoemd in artikel 2:10 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela voor het plaatsen van uitstallingen op of aan de openbare weg

Geen tarief

f.

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela (profiel A)

€ 42,65

g.

vergunning genoemd in artikel 2:10 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela voor het plaatsen van voorwerpen ten behoeve van reclame

Geen tarief

3.7

Organiseren markt

 

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 3.5

Standplaatsen

 

3.8

Marktstandplaatsvergunningen en andere vergunningen op markt

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

a.

een standplaatsvergunning als bedoeld in artikel 5 van de geldende Marktverordening (individuele vergunning):

Geen tarief

3.9

Overige administratieve dienstverlening markt

 

 

Gereserveerd

 

3.10

Losse standplaatsen

 

 

vergunning genoemd in artikel 5:15 en 5:18 van de thans geldende Algemene plaatselijke verordening Pekela voor het innemen van een standplaats

Geen tarief

Paragraaf 3.6

Huisvestingswet 2014

 

3.11

Vergunning onttrekken woonruimte

 

 

Gereserveerd

 

3.12

Vergunning samenvoegen woonruimte

 

 

Gereserveerd

 

3.13

Vergunning omzetten zelfstandige in onzelfstandige woonruimte

 

 

Gereserveerd

 

3.14

Vergunning verbouwen woonruimte tot meer woonruimten

 

 

Gereserveerd

 

3.15

Splitsingsvergunning

 

 

Gereserveerd

 

3.16

Toeristische verhuur

 

 

Gereserveerd

 

3.17

Verhuurvergunning opkoopbescherming

 

 

Gereserveerd

 

3.18

Verhuurvergunning woon- of verblijfsruimte

 

 

Gereserveerd

 

Paragraaf 3.7

In dit hoofdstuk niet benoemd besluit

 

3.19

Niet benoemd besluit op aanvraag

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in dit hoofdstuk niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

€ 92,40

Paragraaf 3.8

Overige

 

3.20

Toeslag bij laat aanvragen vergunning

 

 

Voor de in dit hoofdstuk opgenomen aanvragen geldt een verhoging bij te late indiening. Deze verhoging bedraagt:

 

a.

25% indien er nog minimaal 75% rest van de wettelijke indieningstermijn

 

b.

50% indien er nog minimaal 50% rest van de wettelijke indieningstermijn

 

c.

75% indien er nog minimaal 25% rest van de wettelijke indieningstermijn

 

d.

100% indien er minder rest dan 25% van de wettelijke indieningstermijn

 

3.21

Kinderopvang

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

a.

het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, lid 1 van de Wet kinderopvang

€ 1.195,40

b.

het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, lid 2 van de Wet kinderopvang

€ 544,25

c.

het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2, lid 1 van de Wet kinderopvang

€ 1.196,70

 

Behorende bij raadsbesluit van 7 november 2023

 

De griffier,

 

O. Rijkens