Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Verordening Auditcommissie 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Auditcommissie 2023
CiteertitelVerordening Auditcommissie 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-11-2023nieuwe regeling

09-11-2023

gmb-2023-491911

2023-088

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Auditcommissie 2023

 

Artikel 1 Instelling

  • 1

    De auditcommissie is een adviescommissie (hierna: ‘commissie’) van de raad ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet.

  • 2

    De commissie behartigt een algemene (advies)functie voor de gehele raad over de taakvelden die staan beschreven in artikel 4.

  • 3

    De commissie wordt ondersteund door de griffie.

Artikel 2 Leden

  • 1

    De commissie bestaat uit raadsleden en/of fractieassistenten.

  • 2

    Het aantal leden bedraagt maximaal het aantal fracties bij het begin van een raadsperiode.

  • 3

    Per fractie kan één raadslid of fractieassistent worden voorgedragen.

  • 4

    Een lid van de commissie kan zich laten vervangen.

  • 5

    Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 6

    De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 7

    Ingeval van vertrek van een lid van de commissie, door ontslag of om welke reden dan ook, zal de gemeenteraad, op verzoek van de fractie waar het lid toe behoorde, onverwijld overgaan tot de benoeming van een nieuw lid ter vervanging van het vertrekkende lid.

Artikel 3 Voorzitter

De commissie benoemt uit haar midden en voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 Taakomschrijving

De commissie:

  • 1

    is belast met de voorbereiding van procedures tot selectie en benoeming van een accountant en brengt aan de raad een advies uit over de benoeming;

  • 2

    is het directe aanspreekpunt voor de door de raad aangewezen accountant;

  • 3

    houdt toezicht op de kwaliteit van de interne en externe financiële rapportages en maakt zonodig afspraken met de portefeuillehouder financiën en de concerncontroller.

  • 4

    bespreekt jaarlijks het controleplan van de accountant;

  • 5

    bespreekt de bevindingen van de accountant naar aanleiding van (interim-)controles en naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;

  • 6

    formuleert een advies aan de raad over de wijze van behandeling van de (interim)rapportages van de accountant;

  • 7

    adviseert zonodig aan de raad over het jaarverslag en de programmajaarrekening, mede aan de hand van de accountantsverklaring en het accountantsverslag;

  • 8

    adviseert de raad over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212 en 213 en 213a Gemeentewet;

  • 9

    overlegt zonodig met het college over riskmanagement, weerstandsvermogen en andere actuele financiële thema’s;

  • 10

    adviseert over onderwerpen die naast de reguliere controle in het bijzonder zullen worden getoetst in het kader van de accountantscontrole en andere aspecten van rechtmatigheid.

Artikel 5 Vergaderingen

  • 1

    De commissie vergadert zo dikwijls er zaken aan de orde zijn waarover zij op grond van artikel 4 adviseert, overlegt of de bespreking voorbereidt.

  • 2

    De vergaderingen van de commissie vinden in beslotenheid plaats.

  • 3

    Adviezen van de commissie zijn openbaar. Bij de totstandkoming van adviezen heeft elk lid één stem.

  • 4

    De (beknopte) verslagen van de vergaderingen van de commissie zijn openbaar tenzij dat naar het oordeel van de commissie niet dienstig is gelet op het belang van een bepaald onderwerp.

Artikel 6 Werkwijze

De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en de eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.

Artikel 7 Quorum

Indien de commissie een even aantal leden kent en tijdens een vergadering van de commissie minder dan de helft van de leden plus één zijn opgekomen, wordt de vergadering niet gehouden en wordt een nieuwe vergadering belegd. Indien de commissie een oneven aantal leden kent, geldt dat wanneer minder dan de helft van de leden zijn opgekomen, de vergadering niet wordt gehouden en een nieuwe vergadering wordt belegd.

Artikel 8 Rapportage

De commissie legt haar advies of de overleg- danwel besprekingsresultaten vast in een rapportage. De rapportage wordt ter kennis van de gemeenteraad gebracht. Eventueel kan bij tijdsgebrek de voorzitter van de commissie zaken mondeling terugkoppelen aan de raad.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1

    Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

  • 2

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Auditcommissie 2023

  • 3

    Deze verordening treedt 3 dagen na bekendmaking in werking.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 9 november, nummer 2023-088.

Edzard van Holthe

griffier