Organisatie | ISD BOL |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregels eenmalige energietoeslag 2023 ISD BOL |
Citeertitel | Uitvoeringsregels Eenmalige energietoeslag 2023 ISD BOL |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze uitvoeringsregels vervallen op 1 september 2024.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-11-2023 | nieuwe regeling | 01-11-2023 |
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
De eenmalige energietoeslag 2023 van €800 is bedoeld voor een huishouden (alleenstaande of gezin) die vanuit een andere gemeente reeds een extra toeslag ter hoogte van € 500 boven op de energietoeslag 2022 van € 1.300 heeft ontvangen en thans woonachtig is binnen de gemeente Brunssum of Landgraaf, met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als (categoriale) bijzondere bijstand verleend.
Artikel 4: Ambtshalve toekenning
Als vaststaat dat op de peildatum recht bestaat, wordt de energietoeslag – met uitzondering van studenten die aanmerking komen voor studiefinanciering als bedoeld in artikel 3.1, eerste of tweede lid van de Wet studiefinanciering 2000 en huishoudens met een eigen onderneming - aan de volgende groepen ambtshalve toegekend:
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag kan het bestuur, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de uitvoeringsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur van ISD BOL van 1 november 2023.
de Voorzitter,
de Secretaris,
Deze uitvoeringsregel is gebaseerd op:
Voor de energietoeslag 2023 is de peildatum 1 november 2023 gehanteerd.
Hierbij is de zinsnede ‘of zo veel later’ toegevoegd. Reden hiervoor is de omstandigheid dat een huishouden, die per 1 november 2023 onder één van de uitzonderingen van artikel 3 valt, dan geen positieve beschikking meer zal kunnen krijgen als de uitzondering van artikel 3 na 1 november 2023 niet meer van toepassing is.
In artikel 1 is nu bij de begripsbepalingen omwille van de duidelijkheid uitdrukkelijk de term laag inkomen opgenomen. Hiermee hopen we meer duidelijkheid te scheppen bij de aanvragers voor de energietoeslag 2023. We kiezen voor een inkomensgrens van 120% (exclusief VT) van de toepasselijke bijstandsnorm omdat dit aansluit bij het lokale minimabeleid.
Artikel 2: Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
In dit artikel worden de doelgroepen benoemd.
In lid 2 wordt de doelgroep beschreven die al eerder een extra toeslag op de energietoeslag 2022 van € 500 hebben ontvangen. Dit betreffen huishoudens die vanuit een andere gemeente zijn verhuisd naar de gemeente Brunssum of de gemeente Landgraaf.
Omwille van rechtsgelijkheid wordt de toegekende extra toeslag van €500 verrekend met de energietoeslag 2023 waardoor voor deze huishoudens nog recht hebben op €800. Hiermee wordt bereikt dat alle daarvoor in aanmerking komende huishoudens binnen de gemeente Brunssum en de gemeente Landgraaf een gelijk bedrag van in ontvangen aan energietoeslagen.
Oftewel in 2022 €1.300 en in 2023 €1.300. Een totaal van €2.600.
Oftewel in 2022 €1.300 + extra €500 en in 2023 €800. Een totaal van €2.600.
De regering vindt dit verschil in energietoeslag aanvaardbaar, omdat er voor 2023 meer inkomensmaatregelen zijn getroffen (zoals het prijsplafond).
Er zijn gemeenten die een energietoeslag hebben verstrekt op basis van een hogere inkomensgrens dan 120%. Binnen ISD BOL wordt echter de inkomensgrens van 120% gehanteerd. Energietoeslagen op basis van een inkomensgrens boven de 120% blijven buiten de reikwijdte van deze uitvoeringsregels. De basisvoorwaarde is maximaal 120% van de toepasselijke bijstandsnorm;
In deze regeling is ervoor gekozen omwille van de leesbaarheid de uitsluitingen in een apart artikel op te nemen
De energietoeslag is een vorm van bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand. Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 PW (Rechthebbenden) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de PW van toepassing. Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten. Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de eenmalige energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben. Kamerbewoners worden uitgesloten tenzij zij een eigen energiecontract op naam hebben. In dat geval maken zij immers ook de kosten van energie.
In deze regeling worden ook de studenten uitdrukkelijk uitgesloten. De energietoeslag 2023 voor studenten wordt uitgevoerd door DUO.
Artikel 4: Ambtshalve toekenning
Met de wijziging van artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat het bestuur de eenmalige energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.
In deze regeling is t.o.v. de energietoeslag 2022 de ambtshalve doelgroep substantieel uitgebreid. Voor uitkeringsgerechtigden PW, IOAW en IOAZ wordt gekeken naar het recht op 1 november 2023 en vindt in het bevestigende geval ambtshalve toekenning plaats.
Voor huishoudens die vanaf 1 januari 2023 in aanmerking zijn gekomen voor bijzondere bijstand of een minimaregeling (IIT, VGZ tientje of Regeling Maatschappelijke Participatie) kunnen eveneens ambtshalve worden toegekend, voor zover deze huishoudens over de referteperiode (september 2023) voldoen aan de inkomensgrens.
Dit geldt ook voor de terecht toegekende energietoeslagen 2022 op aanvraag.
Voor deze beide categorieën geldt dat de inkomenstoets verricht wordt door het Inlichtingenbureau.
Artikel 4 sub c spreekt wel van: ‘Huishoudens aan wie terecht een energietoeslag 2022 is verstrekt (hoogte toekenning €1.300)’. Door deze toevoeging worden de ten onterechte verstrekte energietoeslagen - na de steekproefcontrole of de controle vooraf van de energietoeslag 2022 - uitgezonderd van de ambtshalve toekenning.
Voor huishoudens zonder eigen onderneming is de referteperiode bepaald op een volledige kalendermaand voorafgaand aan de maand waarin de aanvraag is gedaan.
Voor huishoudens met een eigen onderneming is de referteperiode bepaald op drie maanden oftewel het kwartaal voorafgaand aan de peildatum (1 november 2023). Door sterk wisselende inkomsten van ondernemers wordt door uitbreiding van de referteperiode een beter inzicht verkregen over het gemiddelde inkomen.
Het inkomen kan aannemelijk gemaakt worden op basis van de aangifte omzetbelasting.
Er wordt een vaste referteperiode gehanteerd omdat uit de praktijk is gebleken dat ondernemers moeite hebben om bewijsstukken op korte termijn aan te leveren.
Hierin is bepaald dat de aanvraag voor een energietoeslag 2023 tot en met 30 juni 2024 kan worden ingediend. De energietoeslag kan voor het jaar 2023 volgens artikel 35, vierde lid, onderdeel b, van de Participatiewet worden verstrekt tot en met 31 augustus 2024. Hieruit blijkt dat de toeslag voor 2023 dus uiterlijk eind augustus 2024 moet zijn uitgekeerd. Hierbij moet ISD BOL rekening houden met de uiterste aanvraagtermijn en zorgen dat de toeslag nog in augustus 2024 kan worden uitbetaald. Door hantering van de datum 30 juni 2024 wordt gegarandeerd dat in voorkomende gevallen ook binnen de redelijke beslistermijn van de Awb (8 weken) duidelijkheid ontstaat over een toekenning of afwijzing van de energietoeslag 2023.