Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weert

Mandaatbesluit aangaande Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit aangaande Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)
CiteertitelMandaatbesluit Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Weert
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-490761

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit aangaande Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG)

Het college van burgemeester en wethouders van Gemeente Weert

 

overwegende dat:

  • -

    in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG), het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen wordt opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    de uitvoering van de taken rondom BAG-beheer en BAG-kwaliteitscoördinatie is opgedragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie ICT NML;

  • -

    het wenselijk is aan het bestuur van ICT NML in het kader van de uitvoering van genoemde taken bepaalde mandaten en machtigingen te verlenen, waarbij geldt dat ondermandaat is toegestaan;

  • -

    het bestuur van ICT NML hiermee heeft ingestemd;

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluiten:

 

het navolgende Mandaatbesluit Wet basisregistratie adressen en gebouwen Gemeente Weert vast te stellen.

Artikel 1 Mandaat

Mandaat wordt verleend aan het bestuur van ICT NML voor:

  • a.

    Het opstellen van de 'ambtelijke verklaringen' zoals bedoeld in artikel 7, onder m, en artikel 10, onder b, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • b.

    Het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen, zoals bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, het Besluit basisregistratie adressen en gebouwen en de Regeling basisregistratie adressen en gebouwen;

  • c.

    Het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen dat brondocumenten waaraan een in de basisregistratie opgenomen gegeven is ontleend, blijvend bewaard worden;

  • d.

    Het ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen zorgdragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de basisregistratie adressen en gebouwen;

  • e.

    Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • f.

    Het op verzoek aan eenieder verlenen van inzage in de basisregistratie adressen en gebouwen, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de basisregistratie opgenomen gegevens, zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid, onder a, van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • g.

    Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

  • g.

    Het vaststellen en opnemen van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 7 en 8 van de wet Bag;

  • h.

    Het ingevolge artikel 42 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen één maal per jaar controleren van de inrichting en werking van de basisregistratie alsmede de verwerking van gegevens in de basisregistratie; en het zenden van een afschrift van de controleresultaten aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 2 Ondermandaat

Het verlenen van ondermandaat aan medewerkers van ICT NML, die in een gezagsverhouding onder het bestuur functioneren, is toegestaan.

Artikel 3 Kaderstelling

Het mandaat als bedoeld in artikel 1 wordt uitgeoefend met inachtneming van de tussen de Gemeente Weert en ICT NML gesloten dienstverleningsovereenkomst en in overeenstemming met de ter zake geldende wet- en regelgeving.

Artikel 4 Grenzen van het mandaat

  • a.

    Het mandaat geldt niet voor het veranderen van straatnamen.

  • b.

    Het mandaat geldt niet voor het vernummeren van meer dan drie aangrenzende adressen.

  • c.

    Het bestuur legt verantwoording af aan het college van burgemeester en wethouders over de uitoefening van het mandaat.

Artikel 5 Toezicht en rapportage

Het bestuur draagt zorg voor een deugdelijke registratie van de in mandaat en ondermandaat genomen besluiten. Aan de hand van de registratie stelt het bestuur periodiek een rapportage op over de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid en brengt deze rapportage ter kennis van het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 6 Bekendmaking en inwerkingtreding

  • a.

    Dit besluit wordt gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad.

  • b.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024

  • c.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Wet basisregistratie adressen en gebouwen gemeente Weert

Aldus vastgesteld te Weert op 7 november 2023,

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris,

A.M.A Vrijenhoek

de burgemeester,

mr. R.J.H. Vlecken