Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Den Helder

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende nadere regels over graven, grafbedekkingen, beplantingen en gedenktekens op de Algemene Begraafplaats Den Helder.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDen Helder
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende nadere regels over graven, grafbedekkingen, beplantingen en gedenktekens op de Algemene Begraafplaats Den Helder.
CiteertitelUitvoeringsbesluit Algemene Begraafplaats Den Helder 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Uitvoeringsbesluit Algemene Begraafplaats Den Helder 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artikel 10, vierde lid van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023
  2. Artikel 13 van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023
  3. Artikel 18, derde lid van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-11-2023nieuwe regeling

31-10-2023

gmb-2023-490237

2023-044939

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder, houdende nadere regels over graven, grafbedekkingen, beplantingen en gedenktekens op de Algemene Begraafplaats Den Helder.

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder;

 

gelet op artikel 10, vierde lid, artikel 13 en artikel 18, derde lid van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023;

 

besluit:

 

de volgende nadere regels vast te stellen:

 

Uitvoeringsbesluit Algemene Begraafplaats Den Helder 2023

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de uitvoering van bovengenoemde verordening en dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    algemeen graf: een graf in beheer bij de gemeente waarin gelegenheid wordt geboden tot het doen begraven van overledenen.

  • b.

    asbus: een bus ter berging van as van een overledene.

  • c.

    begraafplaats: de algemene begraafplaats aan de Kerkhoflaan 4 te Huisduinen, gemeente Den Helder.

  • d.

    beheerder: de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt.

  • e.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder.

  • f.

    columbarium: gedeelte van de begraafplaats bestemd voor het plaatsen van asbussen in de nissen van de urnenmuren.

  • g.

    duurzame materialen: vaste, niet buigzame materialen van natuursteen, glas, hout, keramiek en metaal, welke - van nature of middels een daarvoor toegepaste speciale behandeling - weerbestendig zijn, niet breukgevoelig en welke bestaan uit één geheel en waarvan de praktische toepasbaarheid zoals opnemen, verplaatsen e.d. gewaarborgd is.

  • h.

    gebruiker: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een recht tot gebruik van een ruimte in een algemeen graf, of een urnennis is verleend.

  • i.

    gedenkplaats: een plaats om overledenen te gedenken. Dit kan zijn:

  • een algemene gedenkplaats: eenieder heeft hier de mogelijkheid een overledene te gedenken;

  • een particuliere gedenkplaats: een plaats waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend om overledenen te gedenken. Dit kan ook een (lege) urnennis, een (leeg) urnengraf of een (leeg) (kelder-)graf zijn.

  • j.

    gedenkteken: voorwerp op het graf of op of bij een gedenkplaats voor het aanbrengen van opschriften of figuren, daaronder begrepen kettingen en hekwerken.

  • k.

    graf: een zandgraf of een keldergraf.

  • l.

    grafakte: de beschikking waarin overeenkomstig de bepalingen van deze verordening door of namens het bestuursorgaan een grafrecht wordt verleend.

  • m.

    grafbedekking: gedenkteken en beplanting welke door de rechthebbende en/of (uit naam van) het bestuur op een graf of gedenkplaats wordt aangebracht.

  • n.

    Grafkelder: een betonnen of gemetselde constructie waarin een of meerdere overledenen of asbussen worden bijgezet; grafkelders kunnen onderdeel zijn van een bovengrondse muur of wand.

  • o.

    grafrecht: het recht op een bepaald gebruik op een bepaalde plek op de begraafplaats voor een bepaalde periode. Er zijn rechten voor een algemeen graf en voor een urnennis (gebruiksrecht) en voor een particulier graf en voor een particulier urnengraf (uitsluitend recht).

  • p.

    kindergraf: een particulier graf bestemd voor het begraven van het lichaam van een overleden kind.

  • q.

    graf sterrenkindje: een algemeen graf uitsluitend bedoeld voor kinderen die na minder dan 24 weken zwangerschap levenloos ter wereld zijn gekomen, of kinderen die na minder dan 24 weken zwangerschap levend ter wereld zijn gekomen, maar minder dan 24 uur hebben geleefd.

  • r.

    particulier graf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot:

  • het doen begraven en begraven houden van overledenen;

  • het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;

  • s.

    particulier urnengraf: een graf waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het uitsluitend recht is verleend tot: het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen;

  • t.

    particuliere urnennis: een nis waarvoor aan een natuurlijk persoon of rechtspersoon het gebruik is toegestaan tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen.

  • u.

    rechthebbende: natuurlijk persoon of rechtspersoon aan wie een uitsluitend recht is verleend op een particulier graf, particulier urnengraf of een particuliere gedenkplaats.

  • v.

    urn: een voorwerp ter berging van een asbus.

  • w.

    urnennis: een nis waarvoor het gebruiksrecht is verleend tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen met of zonder urnen.

  • x.

    urnentuin: een gedeelte van de begraafplaats bestemd tot het doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen, met of zonder urn, in een urnengraf.

Artikel 2 Indeling en uitgifte der graven

  • 1.

    In een algemeen graf wordt gelegenheid geboden om overledenen te begraven voor de tijd van tien jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd.

  • 2.

    In een particulier graf wordt gelegenheid geboden om overledenen te begraven, of asbussen - met of zonder urn - bij te zetten voor de tijd van tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaren.

  • 3.

    In een particulier urnengraf of urnennis wordt gelegenheid geboden om asbussen - met of zonder urn - bij te zetten voor de tijd van vijf of tien jaren.

  • 4.

    In een particulier kindergraf wordt gelegenheid geboden om overleden kinderen te begraven voor de tijd van tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaren.

  • 5.

    In een graf voor sterrenkindjes wordt gelegenheid geboden om kindjes te begraven die na minder dan 24 weken zwangerschap levenloos ter wereld zijn gekomen, of kindjes die na minder dan 24 weken zwangerschap levend ter wereld zijn gekomen, maar minder dan 24 uur hebben geleefd. Het graf voor sterrenkindjes bevindt zich in het hiervoor aangegeven sterrenkindjesvak. In het sterrenkindjesvak wordt aaneengesloten begraven; een en ander op aangeven van de beheerder van de begraafplaats.

  • 6.

    Op het strooiveld wordt gelegenheid geboden de as van een overledene te verstrooien.

  • 7.

    Op de meeste plaatsen op de begraafplaats kan tot twee diep (dubbeldiep) worden begraven. Het is de beheerder van de begraafplaats die bepaalt op welke plaatsen dat kan.

Artikel 3 Aantallen en afmetingen graven

  • 1.

    In kindergraven mogen maximaal twee overleden kinderen worden begraven jonger dan 6 jaar, afhankelijk van de beschikbare maximale afmeting van het graf.

  • 2.

    In een particulier graf en een algemeen graf kunnen maximaal twee overledenen worden begraven.

  • 3.

    Indien de wettelijke termijn van tien jaren grafrust is verstreken kunnen de in lid 1 en 2 genoemde graven geschud worden en is wederom begraving van twee overledenen mogelijk.

  • 4.

    In een particulier graf mogen in totaal maximaal tien asbussen - met of zonder urn - worden bijgezet.

  • 5.

    In een particulier urnengraf mogen in totaal maximaal vier asbussen worden bijgezet.

  • 6.

    In een urnennis mogen in totaal maximaal twee asbussen worden bijgezet.

  • 7.

    Een particulier graf (zijnde geen kindergraf) of een algemeen graf heeft een lengte van 2,25 m1 en een breedte van 1,25 m1.

  • 8.

    Een particulier kindergraf heeft een lengte van 1,25 m1 en een breedte van 0,75 m1.

  • 9.

    Een particulier urnengraf heeft een lengte en een breedte van 0,50 m1.

  • 10.

    Een graf voor een sterrenkindje heeft een lengte van 0,40 m1 en een breedte van 0,40 m1

  • 11.

    De afmetingen, zoals genoemd in lid 7, 8 en 9 , gelden niet voor graven die zijn aangelegd vóór de inwerkingtreding van deze nadere regels.

Artikel 4 Gedenktekens vergunning

  • 1.

    Een vergunning voor het houden of vervangen van een gedenkteken dient schriftelijk bij het bestuursorgaan te worden aangevraagd.

  • 2.

    Bij de in lid 1 bedoelde aanvraag dient een ontwerptekening schaal 1:10 en een duidelijke omschrijving van de toe te passen materialen te worden overgelegd.

  • 3.

    Op de in lid 2 bedoelde ontwerptekening dienen tenminste vermeld te worden:

    • a.

      een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte-, breedte-, dikte- en lengtematen;

    • b.

      de soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;

    • c.

      de wijze van aanbrengen van de tekst en figuren (ingehakt, opgebracht, etc.) en het materiaal van de letters (al dan niet van metaal);

    • d.

      de woordindeling van het opschrift en de plaats van de figuratie(s);

    • e.

      het soort materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop;

    • f.

      de handtekening van de rechthebbende.

  • 4.

    Voor gedenktekens op het gedeelte van I-Noord waar op islamitische wijze wordt begraven gelden afwijkende regels over vorm, belettering en toepassing. Zie hiervoor artikel 9 van deze verordening.

  • 5.

    Alvorens de vergunning wordt verleend, worden de persoonsgegevens van de overledene geverifieerd.

  • 6.

    De geldigheidstermijn van de vergunning is gelijk aan die van het grafrecht van het graf.

Artikel 5 Gedenktekens algemeen

  • 1.

    Voor de gedenktekens op de graven mogen alleen duurzame materialen worden gebruikt, zoals natuursteen, metaal, keramiek, duurzame kunststoffen of een verduurzaamde houtsoort. Het bestuursorgaan kan in uitzonderingsgevallen ontheffing verlenen voor de toepassing van andere materialen.

  • 2.

    Het gedenkteken moet zuiver (= haaks, loodrecht en waterpas) worden gesteld.

  • 3.

    De onderdelen moeten vast aan het gedenkteken zijn verbonden.

  • 4.

    Het is verboden een firmanaam of enige andere reclame op een gedenkteken of onderdeel daarvan te vermelden.

  • 5.

    Het tijdstip van plaatsing van het gedenkteken dient tenminste 2 werkdagen tevoren kenbaar gemaakt te worden aan de beheerder. Het plaatsen van de gedenktekens dient plaats te vinden op werkdagen van maandag tot en met vrijdag tussen 08:00 uur en 16:00 uur.

  • 6.

    Alle sporen van afval, ontstaan ten gevolge van werkzaamheden op of aan gedenktekens moeten van de begraafplaats worden verwijderd.

  • 7.

    Beschadigingen, ontstaan ten gevolge van werkzaamheden op of aan de gedenktekens moeten worden hersteld.

  • 8.

    In een grafveld voor sterrenkindjes zijn geen gedenktekens, in welke vorm dan ook, toegestaan. Het gedenkmonument biedt gelegenheid voor een gedenkplaatje (zie hiervoor artikel 10B).

 

Artikel 6 Gedenktekens afmetingen

  • 1.

    De lengte, de breedte en een eventuele fundering van het gedenkteken op een particulier graf mag die van het graf, zoals is weergegeven in artikel 3 van deze nadere regels, niet overschrijden. De hoogte van het gedenkteken is maximaal 1,10 m1.

  • 2.

    De lengte, de breedte en de dikte van een gedenkteken op een algemeen graf heeft de maximale afmeting van respectievelijk 0,6 m1 x 0,75 m1 x 0,08 m1.

  • 3.

    De lengte, de breedte en een eventuele fundering van het gedenkteken op een particulier urnengraf mag niet meer zijn dan 0,70 m1 x 0,70 m1. De hoogte van het gedenkteken is maximaal 1,10 m1.

  • 4.

    Voor de afmetingen, vorm en belettering van monumenten (grafstenen) op het gedeelte van de algemene begraafplaats waar op islamitische wijze wordt begraven (I-Noord), zie artikel 9 van deze verordening.

  • 5.

    Het bestuursorgaan kan in bijzondere gevallen andere maatvoering hanteren dan hierboven in de leden 1 t/m 3 van dit artikel en in artikel 9 genoemd, mits dit wegens de situatie op de begraafplaats niet bezwaarlijk is, zulks ter beoordeling van het bestuursorgaan.

Artikel 7 Gedenktekens urnennis

  • 1.

    Een urnennis dient afgedekt te worden met de gedenkplaat die door de gemeente wordt verstrekt.

  • 2.

    De inscriptie op deze gedenkplaat dient verdiept en in zilverkleur te worden aangebracht.

Artikel 8 Gedenktekens historische grafvelden

  • 1.

    Om het karakter van de historische grafvelden G, R, A, en F in stand te houden, gelden voor het plaatsen van gedenktekens en het aanbrengen van wijzigingen aan bestaande gedenktekens op de historische grafvelden de volgende aanvullende regels:

    • a.

      gedenktekens die geplaatst of veranderd worden, dienen te zijn vervaardigd van mat Belgisch hardsteen;

    • b.

      de steen mag licht gezoet worden, doch moet een matte uitstraling behouden;

    • c.

      het hanteren van andere natuursteen is mogelijk indien het een egaal licht of egaal donker grijze kleur betreft. Om een glimmend effect te voorkomen, mag deze natuursteen niet gepolijst worden.

    • d.

      voor het plaatsen van gedenktekens of doorvoeren van wijzigingen aan bestaande gedenktekens die afwijken van bovenstaande criteria (bv. door het gebruik van een ander materiaal zoals koper, gietijzer of een ander duurzaam materiaal) is het mogelijk toestemming te vragen aan het bestuursorgaan. In die gevallen adviseert de gemeentelijke Monumentencommissie.

  • 1.

    Om het historisch en landschappelijk karakter van het plantsoengedeelte in stand te houden, moeten gedenktekens passend zijn in de parkachtige omgeving. Het bestuursorgaan toetst de aanvragen aan dit criterium en kan hierover advies vragen aan de gemeentelijke Monumentencommissie.

  • 2.

    Het bestuursorgaan beslist over het ruimen van graven en het verwijderen van grafbedekkingen op de historische grafvelden en kan bepalen dat de grafbedekkingen op een daartoe aangewezen gedeelte van de begraafplaats bewaard worden.

Artikel 9 Gedenktekens islamitisch grafveld

Voor aangewezen islamitische grafvelden, op dit moment een gedeelte op I-Noord, gelden voor het plaatsen van grafstenen en gedenktekens de volgende aanvullende regels:

  • 1.

    Er mogen enkel staande monumenten geplaatst worden; per graf maximaal 1,

  • 2.

    Het staande monument heeft een maximale afmeting van 80 cm breed, 110 cm hoog en 10 cm dik,

  • 3.

    Het staande monument dient in portretstand geplaatst te worden,

  • 4.

    Het monument heeft uitsluitend een rechthoekige vorm, alle andere vormen zijn niet toegestaan,

  • 5.

    Het monument mag alleen aan het hoofd van het graf (is bij de haag), op aanwijzing van de beheerder geplaatst worden,

  • 6.

    Het is niet toegestaan het monument te voorzien van teksten, anders dan de (roep-)naam, achternaam, geboortedatum en overlijdensdatum.

  • 7.

    Het is niet toegestaan foto’s, afbeeldingen, of sculpturen van mensen en/of dieren op of bij het monument/het graf aan te brengen.

  • 8.

    Het is niet toegestaan culturele en/of religieuze teksten, tekens, symbolen, plaatjes, vlaggen of enige andere versiering op of bij het monument/graf aan te brengen.

  • 9.

    Het is niet toegestaan enig voorwerp te plaatsen op of naast het graf.

  • 10.

    Het is niet toegestaan op enige wijze verlichting bij het graf te plaatsen.

  • 11.

    Het is niet toegestaan (kunst-)bloemen of planten aan te brengen, anders dan eventuele losse bloemen of kransen bij de begrafenisplechtigheid. Zie ook artikel 12.

  • 12.

    Het is niet toegestaan een afbakening rondom het graf aan te brengen.

  • 13.

    Artikel 11 van deze verordening is niet van toepassing op I-Noord.

De voorschriften in dit artikel zijn zo opgenomen op uitdrukkelijk verzoek en in overleg met Sociaal Cultureel Stichting Nida ul Islam. Bij vragen of onduidelijkheden kan te allen tijde contact opgenomen worden met de Imam of het bestuur van de moskeeën. Tel. 0223-680507, e-mail: nidaulislam@planet.nl.

Artikel 10 Gedenkplaatsen

  • 1.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar het uitsluitend recht een particulier graf te gebruiken als gedenkplaats. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere graf als gedenkplaats is uitgegeven.

  • 2.

    Het in het eerste lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd met telkens een termijn van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn wordt ingediend.

  • 3.

    Begraving of bijzetting in een particulier graf dat in eerste instantie is uitgegeven als gedenkplaats waarvan de termijn binnen 10 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van het grafrecht tot minimaal 10 jaar na deze begraving of bijzetting. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende, indien deze is overleden/zelf de overledene is, door één van de in artikel 16, tweede lid, van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023, bedoelde personen.

  • 4.

    In het geval dat het vorige lid van toepassing is, vindt verrekening plaats van de verlenging van het grafrecht naar evenredigheid van het aantal hele jaren.

  • 5.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar het uitsluitend recht een particulier urnengraf te gebruiken als gedenkplaats. De termijn begint te lopen op de datum waarop het particuliere urnengraf als gedenkplaats is uitgegeven.

  • 6.

    Het in het vijfde lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de rechthebbende verlengd met telkens een termijn van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn wordt ingediend.

  • 7.

    Bijzetting in een particulier urnengraf dat in eerste instantie is uitgegeven als gedenkplaats waarvan de termijn binnen 5 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van het grafrecht tot minimaal 5 jaar na deze bijzetting. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende, indien deze is overleden/zelf de overledene is, door één van de in artikel 16, tweede lid, van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023, bedoelde personen.

  • 8.

    In het geval dat het vorige lid van toepassing is, vindt verrekening plaats van de verlenging van het grafrecht naar evenredigheid van het aantal hele jaren.

  • 9.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar het gebruiksrecht een urnennis te gebruiken als gedenkplaats. De termijn begint te lopen op de datum waarop de urnennis als gedenkplaats is uitgegeven.

  • 10.

    Het in het negende lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de gebruiker verlengd met telkens een termijn van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn wordt ingediend.

  • 11.

    Bijzetting in een urnennis die in eerste instantie is uitgegeven als gedenkplaats waarvan de termijn binnen 5 jaar afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van het gebruiksrecht tot minimaal 5 jaar na deze bijzetting. De verlenging dient te worden aangevraagd door de gebruiker, indien deze is overleden/zelf de overledene is, door één van de in artikel 16, tweede lid, van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023, bedoelde personen.

  • 12.

    In het geval dat het vorige lid van toepassing is, vindt verrekening plaats van de verlenging van het gebruiksrecht naar evenredigheid van het aantal hele jaren.

  • 13.

    Het bestuursorgaan verleent, voor zover de daartoe bestemde ruimte van de begraafplaats dat toelaat, op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag, voor de tijd van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar het gebruiksrecht voor een gedenkbordje op een gedenkmonument. De termijn begint te lopen op de datum waarop de reservering voor plaatsing op een gedenkmonument is afgegeven.

  • 14.

    Het in het dertiende lid van dit artikel bedoelde recht wordt op aanvraag van de gebruiker verlengd met telkens een termijn van vijf, tien, vijftien, twintig, vijfentwintig of dertig jaar, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn wordt ingediend.

Artikel 10 A Gedenkplaatsen – Gedenkboom

  • 1.

    Aan de gedenkboom op de algemene begraafplaats kunnen ca. 450 gedenkplaatjes bevestigd worden.

  • 2.

    Een aanvraag voor een gedenkplaatje kan via de gemeentesite gedaan worden: www.denhelder.nl/gedenkboom

  • 3.

    De gevraagde gegevens dienen hierop volledig ingevuld te worden.

  • 4.

    Op een gedenkplaatje is ruimte voor:

    • a.

      De naam van de overledene

    • b.

      De geboortedatum en sterfdatum

    • c.

      Slechts één persoon

    • d.

      Aanpassingen in tekst zijn vanwege de grootte van het gedenkplaatje slechts zeer beperkt mogelijk. Indien gewenst, kan hierover overleg met de gemeente plaatsvinden. De gemeente bepaalt uiteindelijk wat mogelijk is.

  • 5.

    Zodra de betaling ontvangen is, wordt de aanvraag in behandeling genomen.

  • 6.

    De gemeente regelt de plaatjes en zorgt ervoor dat de opgegeven tekst op het plaatje komt.

  • 7.

    Eigen creaties zijn niet toegestaan. Aanpassingen in tekst zijn zeer beperkt mogelijk; zie onder punt 4.d.

  • 8.

    Per bevestigingspunt is in principe één plaatje toegestaan. Uitzondering kan bijvoorbeeld zijn dat opa en oma met twee afzonderlijke plaatjes aan één bevestigingspunt geplaatst worden. Indien gewenst, kan hierover overleg met de gemeente plaatsvinden.

  • 9.

    De gedenkplaatjes kunnen in twee richtingen geplaatst worden: naar boven of naar beneden. De gemeente bepaalt de richting.

  • 10.

    Zolang er de mogelijkheid is, mag de aanvrager de locatie van het gedenkplaatje aan de gedenkboom bepalen.

  • 11.

    De gemeente bevestigt, in overleg met de rechthebbende, de gedenkplaatjes.

  • 12.

    De uitgiftetermijn voor een gedenkplaatje is 15 jaar.

  • 13.

    Verlenging is mogelijk met een termijn van 5, 10 of 15 jaar, tegen het dan geldende tarief.

  • 14.

    Verlenging dient aangevraagd te worden vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar vóór het verstrijken van die termijn.

  • 15.

    Een gedenkplaatje eerder laten verwijderen is ook mogelijk. Dit kan doorgegeven worden per e-mail: begraafplaats@denhelder.nl

  • 16.

    Bij geen verlenging verwijdert de gemeente na het verstrijken van de uitgiftetermijn een gedenkplaatje uit de boom.

  • 17.

    Verwijderde gedenkplaatjes kunnen binnen twee maanden opgehaald worden bij de begraafplaats. Men dient hiervoor een afspraak te maken met de beheerder van de begraafplaats. Verwijderde gedenkplaatjes die niet binnen twee maanden zijn opgehaald, worden vernietigd.

  • 18.

    Na afloop van de in het vorige lid genoemde periode vervalt het recht op deze voorwerpen aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.

Artikel 10 B Gedenkplaatsen – Sterrenkinderen

  • 1.

    Het gedenkmonument bij het veld voor sterrenkindjes is uitsluitend bestemd ter nagedachtenis van sterrenkindjes.

  • 2.

    Een aanvraag voor een gedenkplaatje kan via de gemeentesite gedaan worden: www.denhelder.nl/gedenkboom

  • 3.

    De gevraagde gegevens dienen hierop volledig ingevuld te worden.

  • 4.

    Op een gedenkplaatje is ruimte voor :

    • a.

      De naam van het sterrenkindje

    • b.

      De geboorte- en sterfdatum

    • c.

      Slechts één persoon

    • d.

      Aanpassingen in tekst zijn vanwege de grootte van het gedenkplaatje slechts zeer beperkt mogelijk. Indien gewenst, kan hierover overleg met de gemeente plaatsvinden. De gemeente bepaalt uiteindelijk wat mogelijk is.

  • 5.

    Zodra de betaling ontvangen is, wordt de aanvraag in behandeling genomen.

  • 6.

    De gemeente regelt de gedenkplaatjes en zorgt er voor dat de opgegeven tekst hier op komt.

  • 7.

    Eigen creaties zijn niet toegestaan. Aanpassingen in tekst zijn zeer beperkt mogelijk; zie onder punt 4.d.

  • 8.

    Per bevestigingspunt is in principe één gedenkplaatje toegestaan. Uitzondering kan bijvoorbeeld gemaakt worden bij meerlingen. Indien gewenst, kan hierover overleg met de gemeente plaatsvinden.

  • 9.

    Zolang er de mogelijkheid is, mag de aanvrager de locatie van het gedenkplaatje aan het gedenkmonument bepalen.

  • 10.

    De gemeente bevestigt, in overleg met de rechthebbende, het gedenkplaatje.

  • 11.

    De uitgiftetermijn voor een gedenkplaatje is 15 jaar.

  • 12.

    Verlenging is mogelijk met een termijn van 5, 10 of 15 jaar, tegen het dan geldende tarief.

  • 13.

    Verlenging dient aangevraagd te worden vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar vóór het verstrijken van die termijn.

  • 14.

    Een gedenkplaatje eerder laten verwijderen is ook mogelijk. Dit kan doorgegeven worden per e-mail: begraafplaats@denhelder.nl

  • 15.

    Bij geen verlenging verwijdert de gemeente na het verstrijken van de uitgiftetermijn een gedenksterretje/-maantje uit de boom.

  • 16.

    Verwijderde gedenkplaatjes kunnen binnen twee maanden opgehaald worden bij de begraafplaats. Men dient hiervoor een afspraak te maken met de beheerder van de begraafplaats. Verwijderde gedenkplaatjes die niet binnen twee maanden zijn opgehaald, worden vernietigd.

  • 17.

    Na afloop van de in het vorige lid genoemde periode vervalt het recht op deze voorwerpen aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.

Artikel 11 Bloemen, planten en winterharde gewassen - algemeen

  • 1.

    De bij een graf aan het gedenkteken aansluitende strook kan door de rechthebbende of gebruiker van het graf worden beplant met gewassen, die de voor het graf beschikbare oppervlakte, zoals genoemd in artikel 3 van dit Uitvoeringsbesluit, niet overschrijden of door snoeien binnen deze oppervlakte kunnen worden gehouden. De hoogte van deze gewassen mag de hoogte van de staande steen niet overschrijden.

  • 2.

    Op een graf kunnen potplanten en bloemen in vazen worden geplaatst, die de voor het graf beschikbare oppervlakte, zoals genoemd in artikel 3 van dit Uitvoeringsbesluit, niet overschrijden of door snoeien binnen deze oppervlakte kunnen worden gehouden. De hoogte van deze gewassen mag de hoogte van de staande steen niet overschrijden.

  • 3.

    Planten en alle overige voorwerpen op alle graven op de begraafplaats die buiten bovengenoemde ruimte aangebracht worden, kunnen van gemeentewege verwijderd worden, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.

  • 4.

    Het is toegestaan op een graf losse bloemen te leggen.

  • 5.

    Dit artikel is niet van toepassing op het gedeelte van de algemene begraafplaats waar op islamitische wijze wordt begraven (I-Noord). Zie ook artikel 9 en artikel 12.

Artikel 12 Bloemen, planten en winterharde gewassen - I-noord (islamitisch deel)

  • 1.

    Na het definitief plaatsen van het staande monument (staande steen) mogen er geen bloemen of planten meer geplaatst worden op of bij het graf.

  • 2.

    Bloemen en kransen die bij de begrafenisplechtigheid zijn geplaatst worden na ca. 2 weken van gemeentewege verwijderd, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.

Artikel 13 Onderhoud door de gemeente

  • 1.

    Overeenkomstig artikel 19, lid 1 van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023, voorziet het bestuursorgaan in het schoonhouden van de begraafplaats.

  • 2.

    Overeenkomstig artikel 19, lid 2 van de Beheersverordening Algemene Begraafplaats Den Helder 2023, kan het onderhoud van gedenktekens door de gemeente worden uitgevoerd op kosten van de rechthebbende/gebruiker. In dat geval wordt door de gemeente uitgevoerd:

    • a.

      het éénmaal per jaar reinigen van het gedenkteken;

    • b.

      het verven of het vergulden van de opschriften op de niet-historische grafvelden;

    • c.

      het onderhouden van meerjarige gewassen; en

    • d.

      het verwijderen van dode planten.

  • De verplichtingen voor de rechthebbende/gebruiker zoals genoemd in artikel 14 van dit Uitvoeringsbesluit zijn in dat geval niet van toepassing.

Artikel 14 Onderhoud door de rechthebbende/gebruiker

  • 1.

    Dit artikel is van toepassing indien het onderhoud van gedenktekens niet door de gemeente is overgenomen zoals is bedoeld in artikel 13.

  • 2.

    De rechthebbende of de gebruiker is verplicht het grafteken en de betreffende beplanting op het graf behoorlijk te onderhouden of te herstellen. Onder dit onderhoud wordt verstaan:

    • a.

      het uitvoeren van herstellingen van de graftekens en losse voorwerpen;

    • b.

      het verven of het vergulden van de opschriften op de niet-historische grafvelden;

    • c.

      het aanbrengen, onderhouden en vernieuwen van losse planten en één- of meerjarige gewassen alsmede het verwijderen van dode planten.

  • Het afval dat vrijkomt bij het onderhoud dient door een ieder in de daarvoor aanwezige afvalbakken te worden gedeponeerd.

  • 3.

    Indien de rechthebbende/gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het bestuursorgaan de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking (doen) verwijderen. Het verwijderde blijft gedurende drie maanden ter beschikking van de rechthebbende/gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is. Verwelkte bloemen of kransen en kapotte voorwerpen kunnen zonder voorafgaande kennisgeving door de beheerder worden verwijderd, zonder dat aanspraak kan worden gedaan op schadevergoeding.

  • 4.

    De verwijdering van de grafbedekking, zoals bedoeld is in lid 3 van dit artikel, vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende/gebruiker per aangetekende brief is opgeroepen het onderhoud uit te voeren binnen de in de aanschrijving gestelde termijn en binnen de kaders van de verordening en het bijbehorende uitvoeringsbesluit. Als het adres van de rechthebbende/gebruiker niet bekend is, wordt de oproeping gedurende één jaar geplaatst bij het betreffende graf. Eveneens zal hierover worden bericht in de plaatselijke krant, de gemeentelijke website en op het mededelingenbord op de begraafplaats.

 

 

Artikel 15 Slotbepalingen, citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    De gemeente aanvaardt op generlei wijze aansprakelijkheid voor schade aan of vermissing van zaken die zich op de algemene begraafplaats bevinden, tenzij deze schade is veroorzaakt door personeel in dienst van de gemeente Den Helder.

  • 2.

    Het Uitvoeringsbesluit Algemene Begraafplaats Den Helder 2014 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als: Uitvoeringsbesluit Algemene Begraafplaats Den Helder 2023.

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekendgemaakt in het elektronisch Gemeenteblad.

Aldus besloten in de collegevergadering van 31 oktober 2023

burgemeester,

J.A. de Boer MSc.

secretaris,

M.J. Pothast