Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Papendrecht

Verordening rekenkamer gemeente Papendrecht 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePapendrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer gemeente Papendrecht 2023
CiteertitelVerordening rekenkamer gemeente Papendrecht 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-11-2023nieuwe regeling

02-11-2023

gmb-2023-490052

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer gemeente Papendrecht 2023

 

 

De raad van de gemeente Papendrecht;

Gelezen het voorstel van de rekenkamer;

Gelet op artikelen 81a en 149 van de Gemeentewet;

Gehoord de beraadslagingen in raadsvergadering op 2 november 2023,

 

besluit:

vast te stellen de Verordening rekenkamer 2023 gemeente Papendrecht.

 

 

 

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    raad: de raad van de gemeente Papendrecht

  • 2.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • 3.

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • 4.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer;

  • 5.

    lid: lid van de rekenkamer;

  • 6.

    begeleidingscommissie: twee leden van de raad.

 

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

 

Artikel 3 Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit twee raadsleden, te weten één uit de coalitiepartijen en één uit de oppositiepartijen.

  • 3.

    Tot de taken van de begeleidingscommissie behoren in ieder geval:

    • a.

      gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de rekenkamer over zaken aangaande rekenkamer(onderzoek);

    • b.

      de zorg voor werving en selectie bij een vacature (hierbij wordt de rekenkamer bij betrokken);

    • c.

      het aanbevelen van de kandidaten voor het lidmaatschap in de rekenkamer;

    • d.

      het onderhouden van de contacten van de raad met de rekenkamer.

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De raad benoemt de voorzitter en twee leden van de rekenkamer en twee leden van de begeleidingscommissie.

  • 2.

    De leden van de begeleidingscommissie, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer worden benoemd voor een periode van zes jaar.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer kunnen voor maximaal twee perioden van zes jaren worden benoemd.

  • 5.

    De periode zoals genoemd onder lid 3 moet worden beschouwd als de eerste periode van zes jaar.

 

Artikel 5 Eed of belofte

Ten aanzien van de leden van de rekenkamer is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 6 Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De raad ontslaat de voorzitter en de leden of stelt hen op non- activiteit.

  • 2.

    Het lidmaatschap van de begeleidingscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van de commissie te vervullen.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de voorzitter of een lid van de rekenkamer eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer.

    • c.

      wanneer de voorzitter of het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien de voorzitter of het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 4.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer kunnen door de raad worden ontslagen wanneer zij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt zijn hun functie te vervullen.

 

 

 

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is ondergebracht bij de griffie.

 

Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

 

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de raad binnen zes weken in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamer niet aan een verzoek voldoet, zal zij dat motiveren.

 

Artikel 10 Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamer beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren en bij besturen van door de gemeente gesubsidieerde instellingen en verbonden partijen de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamer vergadert zoveel als zij dat nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6.

    De rekenkamer kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7.

    Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    De rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de nota van bevindingen en op het concept - rapport aan de rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt verder wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het eindrapport met conclusies en aanbevelingen, alsmede de in lid 8 van dit artikel bedoelde zienswijzen van betrokkenen zo spoedig mogelijk ter kennisname aan de raad aangeboden, onder toezending van een afschrift aan het college en de betrokkenen.

 

Artikel 11 Monitor aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor 1 april een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen is gegeven.

 

Artikel 12 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de Programmabegroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de (onkosten -) vergoedingen aan leden;

    • b.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      de kosten van ambtelijke ondersteuning;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad als bedoeld in artikel 185 vierde lid van de Gemeentewet.

 

Artikel 13 Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt €195,40 voor de voorzitter en €162,83 voor leden per vergadering. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de onkostenvergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is gelijk aan de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

 

 

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens Verordening op de Rekenkamercommissie van de gemeente Papendrecht, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De Verordening op de Rekenkamercommissie van de gemeente Papendrecht wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treed in werking op 3 november 2023.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer gemeente Papendrecht 2023.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering op 2 november 2023,

 

Plv. griffier, de voorzitter,

N. den Braven, M.J.M. van Driel