Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schouwen-Duiveland

Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchouwen-Duiveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-10-2023

gmb-2023-489491

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024

Besluit van de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland tot vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024 (Verordening gemeentelijke Rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024)

 

 

De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;

gelezen het voorstel van het presidium van 17 mei 2023;

gelet op de artikelen 81k, en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024

 

 

 

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

- college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland;

- rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de wet;

- voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

- griffie: de griffie van de gemeente Schouwen-Duiveland;

- klankbordgroep: vertegenwoordiging vanuit de raad die namens de raad contact onderhoud met de rekenkamer;

- presidium; het presidium zoals vastgelegd in artikel 2 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van Schouwen-Duiveland.

- wet: de Gemeentewet.

 

 

Artikel 2. Rekenkamer

1. Er is een rekenkamer.

2. De rekenkamer bestaat uit drie personen, inclusief de voorzitter.

3. De rekenkamer heeft tot taak onderzoek te doen als bedoeld in artikel 182 van de wet.

 

 

Artikel 3. Klankbordgroep

1. Er is een klankbordgroep voor de rekenkamer.

2. De klankbordgroep bestaat bij voorkeur uit 4 raadsleden, 2 raadsleden uit de coalitie en 2 raadsleden uit de oppositie. Voor fracties die bestaan uit 1 of 2 raadsleden is het mogelijk om deel te nemen aan de klankbordgroep met een burgercommissielid.

3. Het presidium benoemt de leden van de klankbordgroep.

4. De klankbordgroep kiest uit hun midden een voorzitter.

5. De klankbordgroep wordt ondersteund door de griffier of diens plaatsvervanger.

6. De klankbordgroep overlegt minimaal 2 keer per jaar met de rekenkamer over de werkzaamheden van de rekenkamer. In het overleg komt onder andere aan de orde:

a. de contacten tussen en ontwikkelingen van de rekenkamer en de raad;

b. de afstemming tussen rekenkamer, college en ambtelijke organisatie;

c. de onderwerpselectie van toekomstige onderzoeken.

7. Indien nodig vindt er tussentijds overleg plaats tussen de voorzitter van de klankbordgroep, de voorzitter van de rekenkamer en de griffier.

8. De klankbordgroep verstrekt de raad en de rekenkamer jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer, welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf of door de raad en het college gezamenlijk, moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

9. De klankbordgroep beveelt kandidaten aan voor het lidmaatschap van de rekenkamer.

 

 

Artikel 4. Herbenoeming

1. De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

1. De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

2. De ambtelijk secretaris van de rekenkamer is organisatorisch ondergebracht bij de griffie.

3. De ambtelijk secretaris wordt functioneel aangestuurd door de voorzitter van de rekenkamer.

4. De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

 

 

Artikel 6. Vergoeding en tegemoetkoming in kosten

1. Leden van de rekenkamer ontvangen voor hun reguliere werkzaamheden een vergoeding, die voor de voorzitter gelijk is aan 260% en voor de leden gelijk is aan 200% van de vergoeding als bedoeld in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

2. Tot de reguliere werkzaamheden behoren:

a. voorbereiden en bijwonen vergaderingen rekenkamer;

b. verzorgen jaarverslag en opstellen jaarplan;

c. communicatie met gemeenteraad;

d. begeleiden onderzoek.

3. Indien leden van de rekenkamer op basis van een expliciet besluit van de rekenkamer zelf onderzoekwerkzaamheden verrichten ontvangen zij daarvoor een vergoeding per uur die gelijk is aan 80% van de vergoeding voor commissieleden zoals is vastgelegd in artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Het bedrag wordt jaarlijks per 1 januari aangepast overeenkomstig de indexering van de vergoeding als bedoeld in artikel 3.4.1, derde lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

4. De leden ontvangen een vergoeding voor de door hen noodzakelijk gemaakte reiskosten voor het bijwonen van de vergaderingen en voor reis- en verblijfkosten voor reizen zowel binnen de gemeente als daarbuiten, gemaakt voor de uitoefening van de functie.

5. De reiskosten wordt vergoed op basis van:

a. de kosten voor het gebruik van openbaar vervoer;

b. bij gebruik van een eigen auto het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt;

c. bij gebruik van een eigen auto worden tevens de eventuele parkeer-, veer- en tolkosten vergoed;

d. boetes en naheffingsaanslagen voor parkeren worden niet vergoed.

6. De verblijfkosten worden vergoed op basis van de bepalingen hieromtrent die in de CAO Rijk, artikel 10.2 Dienstreizen binnenland, zijn vastgelegd.

7. Alle vergoedingen en kosten worden uitbetaald op basis van een gespecificeerde declaratie en bewijsstukken. Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen 3 maanden na factuurdatum of betaling ingediend.

8. De betaling vindt plaats binnen 1 maand na het indienen van de declaratie.

 

 

Artikel 7. Budget

1. De rekenkamer is bevoegd binnen het bij de begroting beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van zijn taken.

2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

a. de vergoeding en tegemoetkoming in kosten als bedoeld in artikel 6;

b. de inhuur van externe onderzoekers die door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

c. mogelijke overige uitgaven die de rekenkamer nodig oordeelt voor de goede uitoefening van zijn taak.

3. De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorige begrotingsjaar in het jaarverslag, bedoeld in artikel 185 van de Gemeentewet.

4. Indien in enig jaar een wezenlijke onderschrijding op het budget wordt voorzien informeert de rekenkamer de raad tussentijds. Eventuele onderbesteding van het jaarbudget kan jaarlijks via het jaarrekeningsaldo worden meegenomen naar het volgende begrotingsjaar tot een maximumbedrag van het jaarbudget, dit teneinde jaarlijkse fluctuaties in de onderzoekuitgaven op te kunnen vangen.

5. In het Reglement van Orde regelt de rekenkamer de interne verdeling van de financiële taken en verantwoordelijkheden.

 

 

Artikel 8. Slotbepalingen

1. Besluiten, genomen krachtens Verordening nadere inrichting Rekenkamer gemeente Schouwen- Duiveland 2020, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

2. De Verordening nadere inrichting rekenkamer gemeente Schouwen-Duiveland 2020 wordt ingetrokken.

3. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.

4. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Schouwen-Duiveland 2024.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 19 oktober 2023.

De voorzitter

De griffier