Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zeist

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZeist
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist
CiteertitelVerordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  4. artikel 2.10 van de Jeugdwet
  5. artikel 47 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-11-2023nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-489423

23RV061

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist

De raad van de gemeente Zeist;

 

gelezen het voorstel van het college van 19 september 2023;

 

gelet op:

  • -

    artikel 84 en 149 van de Gemeentewet;

  • -

    artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015;

  • -

    artikel 2.10 van de Jeugdwet;

  • -

    artikel 47 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    er een nauwe samenhang bestaat tussen de aandachtsgebieden van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

  • -

    het inmiddels gebruikelijk is om de door genoemde wetten begrensde aandachtsgebieden te typeren als het sociaal domein;

  • -

    De adviesraad en het college van burgemeester en wethouders het belangrijk vinden om ingezetenen van de gemeente Zeist te betrekken bij de beleidsontwikkeling van het sociaal domein.

BESLUIT

 

Vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a)

    sociaal domein: de beleidsterreinen behorend tot de Wet maatschappelijke ondersteuning (2015), de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarmee samenhangende onderwerpen (zoals jeugd, senioren, armoede, schuldhulpverlening);

  • b)

    de wethouder: de portefeuillehouder(s) Jeugdwet, Participatiewet en de Wmo (2015);

  • c)

    de contactambtenaar: de door de gemeente aangewezen ambtenaar die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad Sociaal Domein Zeist;

  • d)

    de adviesraad: de adviesraad Sociaal Domein Zeist;

  • e)

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f)

    gemeente: gemeente Zeist.

Artikel 2 Doelstelling van de Adviesraad Sociaal Domein Zeist

  • 2.1

    De adviesraad heeft als doelstelling te bewerkstelligen dat ingezetenen, waaronder in ieder geval cliënten of hun vertegenwoordigers, vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het beleid op het gebied van het sociaal domein. De adviesraad heeft in dat kader de volgende doelstellingen:

    • Actief bij te dragen aan de totstandkoming of evaluatie van het gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat alle inwoners van de gemeente op basis van zelfredzaamheid optimaal kunnen participeren in de samenleving;

    • Gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college van de gemeente;

    • Een onafhankelijke visie te bieden, gestoeld op de kennis en ervaring van de inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen vertegenwoordigd in de adviesraad, zo nodig wordt een beroep gedaan op externe professionele ondersteuning.

  • 2.2

    De adviesraad adviseert het college in ieder geval over:

    • a.

      gemeentelijk beleid in het kader van de Wmo 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

    • b.

      uitwerking van het beleid van de Wmo 2015, Jeugdwet en Participatiewet.

  • 2.3

    De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen adviezen waarmee bevorderd wordt dat er een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.

Artikel 3 Taak van de adviesraad

De taak van de adviesraad bestaat uit het gevraagd en ongevraagd adviseren van het college over de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het beleid betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet, en uit het informeren en raadplegen van de achterban.

Artikel 4 Reikwijdte van de verordening

Deze verordening is van toepassing op de adviesraad Sociaal Domein Zeist die het college adviseert.

Artikel 5 Bevoegdheden adviesraad

  • 5.1

    De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over beleidsonderwerpen die vallen binnen het sociaal domein en van belang zijn voor de inwoners van gemeente.

  • 5.2

    De adviesraad is niet bevoegd te adviseren over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben. Evenmin heeft de adviesraad adviesrecht inzake personeels- en organisatiebeleid.

  • 5.3

    Het college stelt de adviesraad op een zodanig tijdstip in de gelegenheid advies uit te brengen dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de besluitvorming.

  • 5.4

    Het advies wordt binnen acht weken uitgebracht. In goed collegiaal overleg kan een afwijkende termijn afgesproken worden, waarbij de minimale termijn voor het uitbrengen van een advies zes weken is.

  • 5.5

    Het college reageert binnen zes weken schriftelijk dan wel mondeling op het advies van de adviesraad, waarbij het college gemotiveerd aangeeft wat het gedaan heeft met het advies van de adviesraad.

  • 5.6

    In het geval de adviesraad een ongevraagd advies uitbrengt zal het college binnen zes weken na ontvangst van het ongevraagde advies een schriftelijke dan wel mondelinge reactie geven op het ongevraagde advies. Hierbij geeft het college gemotiveerd aan wat het gedaan heeft met het advies.

  • 5.7

    De adviesraad kan werkgroepen instellen rond bepaalde onderwerpen. De bevindingen van de werkgroepen worden aan de adviesraad voorgelegd.

  • 5.8

    De adviesraad kan één of meer (externe) deskundigen uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies, voor zover het budget dat toelaat.

  • 5.9

    De leden van de adviesraad kunnen altijd derden raadplegen over aangelegenheden waarmee zij als lid van de adviesraad te maken krijgen, voor zover het werkbudget dat toelaat.

Artikel 6 Informatierecht

  • 6.1

    De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en klachtrapportages alsmede over de stand van zaken wat betreft het collegeprogramma ten aanzien van de Wmo, de Jeugdwet en de Participatiewet en de daarbij behorende tussenrapportages.

  • 6.2

    De adviesraad krijgt van het college op verzoek tijdig alle informatie die zij voor uitvoering van haar taken nodig acht, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat.

  • 6.3

    De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over ontwikkelingen en zaken die betrekking hebben op het beleid binnen het sociaal domein.

  • 6.4

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de adviesraad wordt dit bij het voorstel vermeld, waarbij tevens is aangegeven wat de motivatie is om van het advies van de adviesraad af te wijken.

  • 6.5

    De adviesraad heeft ook het recht zelf informatie te vragen aan het college.

Artikel 7 Samenstelling, benoeming en zittingsduur adviesraad

  • 7.1

    De adviesraad bestaat uit een voorzitter en 7 tot maximaal 11 leden. Zij vormen qua achtergrond en/of deskundigheid een afspiegeling van de verschillende aandachtsgebieden binnen het sociaal domein. Bij de samenstelling van de adviesraad is diversiteit een voorwaarde.

  • 7.2

    De leden van de adviesraad onderhouden contacten met de organisaties die op het gebied van het sociaal domein actief zijn.

  • 7.3

    De leden van de adviesraad stellen zich in hun functioneren als lid van de adviesraad in hun mondelinge en schriftelijke uitingen politiek neutraal op.

  • 7.4

    De voorzitter en de leden:

    • a.

      zijn bij voorkeur woonachtig in gemeente;

    • b.

      zijn geen vertegenwoordiger van een belangen- of politieke organisatie;

    • c.

      zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van de gemeente;

    • d.

      zijn niet werkzaam als advocaat, procureur, gemachtigde of adviseur behoeve van de wederpartij van de gemeente of van het gemeentebestuur in geschillen;

    • e.

      zijn niet als gemachtigde of adviseur werkzaam ten behoeve van derden tot het aangaan van overeenkomsten met de gemeente;

    • f.

      zijn niet werkzaam bij een organisatie en/of instelling die (een) overeenkomst(en) is/zijn aangegaan met de gemeente.

  • 7.5

    Ontheffing van het bepaalde onder a in lid 4 is door het college van burgemeester en wethouders mogelijk, na de adviesraad gehoord te hebben.

  • 7.6

    De leden van de adviesraad en de voorzitter worden benoemd door het college op voordracht van de adviesraad. De leden worden benoemd voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is éénmaal mogelijk voor opnieuw vier jaar. Alle leden ontvangen een schriftelijke bevestiging van de benoeming van het college.

  • 7.7

    De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren wel ruggenspraak met hun achterban.

Artikel 8 Overleg

  • 8.1

    De adviesraad vergadert tenminste zesmaal per jaar.

  • 8.2

    Het college c.q. de portefeuille houdende wethouder heeft tenminste twee keer per jaar overleg met de adviesraad over:

    • a.

      onderwerpen waarover de adviesraad geconsulteerd wordt;

    • b.

      de wijze en het moment waarop de adviesraad in het beleidsvormingsproces wordt betrokken.

  • 8.3

    De contactambtenaar van de gemeente woont de vergadering van de adviesraad bij voor het geven van informatie, toelichting of advies; de medewerker is geen lid van de adviesraad.

  • 8.4

    De vergaderingen van de adviesraad zijn als regel besloten, maar de adviesraad kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 8.5

    Het verslag van de vergadering en de besluitenlijst worden ter vaststelling aan de adviesraad aangeboden in de eerstvolgende vergadering.

  • 8.6

    De besluiten van de adviesraad worden genomen bij een gewone meerderheid van stemmen.

  • 8.7

    De leden van de adviesraad gaan vertrouwelijk om met die informatie die als zodanig wordt aangemerkt, dan wel waarvan zij de vertrouwelijkheid redelijkerwijs kunnen begrijpen.

Artikel 9 Huishoudelijk reglement

Met inachtneming van deze verordening kan de adviesraad bij huishoudelijk reglement nadere regels stellen ten aanzien van de eigen werkwijze.

Artikel 10 Faciliteiten en vergoedingen

  • 10.1

    De adviesraad krijgt jaarlijks de beschikking over een werkbudget van minimaal € 6000. Dit wordt jaarlijks in overleg tussen de contactambtenaar en de adviesraad vastgesteld.

    Middelen of faciliteiten die voor vergoeding in aanmerking komen, zijn onder andere:

    • -

      onkostenvergoeding voor de leden en de voorzitter;

    • -

      deskundigheidsbevordering;

    • -

      inschakeling van professionele ondersteuning door derden;

    • -

      documentatie, literatuur, vaktijdschriften;

    • -

      faciliteiten voor kantoorkosten, correspondentie, telefoon, computergebruik, internetaansluiting;

    • -

      faciliteiten voor overleg met en activering van de achterban;

    • -

      vergoeding speciale voorzieningen in verband met een handicap;

    • -

      het houden van vergaderingen

    • -

      voorlichting en PR.

  • 10.2

    Het werkbudget wordt slechts verstrekt voor zover de gemeenteraad de benodigde gelden ter beschikking heeft gesteld. Het begrotingsvoorbehoud zoals genoemd in art. 4:34 Awb is daarbij van toepassing.

  • 10.3

    Het werkbudget dient te bevorderen dat de adviesraad redelijkerwijs in staat wordt gesteld namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te kunnen behartigen.

Artikel 11 Ambtelijke ondersteuning

  • 11.1

    Het college wijst een contactambtenaar aan die als contactpersoon voor de adviesraad optreedt.

  • 11.2

    De contactambtenaar is het aanspreekpunt voor de adviesraad en draagt in zijn algemeenheid zorg voor een goede ondersteuning van het adviesraad zodat deze haar taken op een goede wijze kan uitvoeren.

Artikel 12 Evaluatie

  • 12.1

    Het adviesraad stelt jaarlijks een jaarverslag op waarin over zijn werkzaamheden in het voorbije jaar wordt gerapporteerd. Dit jaarverslag wordt aan het college beschikbaar gesteld en gepubliceerd op de openbare website van de adviesraad.

  • 12.2

    De adviesraad evalueert jaarlijks haar functioneren. Wanneer er op basis van deze evaluatie reden is de verordening aan te passen dan wordt hiertoe een gemotiveerd voorstel ingediend bij het college, nadat het voorstel met de wethouder en de contactambtenaar is besproken.

  • 12.4

    Elke 5 jaar wordt deze verordening geëvalueerd en ter aanpassing voorgelegd aan het college en de raad wanneer nodig geacht.

Artikel 13 Geschillen betreffende deze verordening

Over geschillen voortkomende uit de toepassing van deze verordening beslist het college, gehoord de adviesraad.

Artikel 14 Slotbepalingen

  • 14.1

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

  • 14.2

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Adviesraad Sociaal Domein Zeist”.

  • 14.4

    Deze verordening treedt de dag na publicatie in werking.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 07 november 2023.

De raad voornoemd,

mr. J. Janssen, griffier

drs. J.J.L.M. Janssen, voorzitter