Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarden

Handhavingsarrangement bijzondere wetten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarden
Officiële naam regelingHandhavingsarrangement bijzondere wetten
CiteertitelHandhavingsarrangement bijzondere wetten
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

--

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

  • 1.

    Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-12-201027-06-2011nieuwe regeling

14-12-2010

Huis aan Huis; 29 december 2010

--
30-12-201007-11-2013nieuwe regeling

14-12-2010

Huis aan Huis; 29 december 2010

--
29-11-200730-12-2010nieuwe regeling

23-10-2007

Huis aan Huis; 28 november 2007

--

Tekst van de regeling

Inleiding

 

Voor u ligt het nieuwe handhavingsarrangement. Dit stappenplan laat zien hoe gemeente, politie en Openbaar Ministerie optreden bij overtredingen in de horeca, coffeeshops, prostitutie en bij kansspelen.

 

Het nieuwe handhavingsarrangement is het gevolg van de nieuwe Beleidsnota Bijzondere wetten. Deze nota bevat een bundeling van het beleid op het gebied van horeca, coffeeshops, prostitutie en rond de Wet op de Kansspelen. Deze bundeling vindt nu ook plaats voor de handhaving. Daarnaast is het arrangement aangepast aan nieuwe wetgeving en jurisprudentie.

 

Het handhavingsarrangement biedt duidelijkheid bij de aanpak van horecagerelateerde overlast en geweld in het uitgaansgebied, misstanden in de prostitutie en bij de coffeeshops en het tegengaan van de verstrekking van alcohol aan minderjarigen. 

     

De wijze en frequentie van het toezicht op de naleving vloeit voort uit de Uitvoeringsnota handhaving bijzondere wetten. Deze nota is op 22 juni 2010 door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld. Als gevolg hiervan worden jaarlijks uitvoeringsprogramma opgesteld waarin de voorgenomen activiteiten op het gebied van handhaving worden beschreven.

 

Indien bij het toezicht overtredingen worden geconstateerd, dan wordt gehandeld volgens het in dit arrangement opgenomen stappenplan.

 

Taken en bevoegdheden

 

De burgemeester is primair verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De burgemeester verstrekt in die hoedanigheid exploitatievergunningen voor niet-alcohol bedrijven, de prostitutiebedrijven en de gedoogverklaringen voor de coffeeshops. Daarnaast is de burgemeester belast met de vergunningverlening voor de Wet op de Kansspelen.

 

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd voor de handhaving en vergunningverlening van de Drank- en Horecawet. Het is de bedoeling deze bevoegdheid via een wijziging van de Drank- en Horecawet over te hevelen naar de burgemeester.  Dit vanwege diens verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid. De bevoegdheid voor de vergunningverlening en handhaving van de escortbedrijven ligt nu ook nog bij het college van burgemeester en wethouders. De nieuwe Prostitutiewet hevelt deze bevoegdheid over naar de burgemeester. 

 

Het toezicht op de naleving wordt uitgevoerd door de gemeentelijke toezichthouders, de politie en de Voedsel- en Warenautoriteit. Daarbij wordt in voorkomende gevallen ook samengewerkt met de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie.

 

De gemeente heeft bij wijze van proef het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet overgenomen van de Voedsel- en Warenautoriteit.

De voorgenomen wijziging van de Drank- en Horecawet voorziet ook in de definitieve overdracht van het toezicht naar de gemeente.

 

Bestuursrechtelijk en strafrechtelijk optreden

Het handhavingsarrangement is de opvolger van het Handhavingsarrangement Horeca uit 2007. De nadruk van de handhaving van deze regelgeving blijft conform de eerder gemaakte afspraken liggen op bestuursrechtelijk terrein.

De samenwerking met de politie en het Openbaar Ministerie blijft van essentieel belang.

 

Het gaat echter wel om twee gescheiden trajecten. Het bestuursrechtelijk en het strafrechtelijke traject kunnen zowel los van elkaar als gelijktijdig worden toegepast.

 

Het strafrechtelijke traject is een aangelegenheid van het Openbaar Ministerie en niet van de gemeente. Daarom komt in dit stappenplan voornamelijk de bestuursrechtelijke aanpak aan de orde.

Het handhavingsarrangement wordt wel geaccordeerd door het driehoeksoverleg.

 

Het strafrechtelijke kader voor wat betreft de Drank- en Horecawet  wordt gevormd door de Richtlijn voor Strafrechtvordering Drank- en Horecawet van 25 augustus 2010, nummer 13150. Deze richtlijn is afkomstig van het College  van Procureurs-Generaal. Bij de overtredingen van de Drank- en Horecawet wordt in dit arrangement aangesloten bij de indeling in categorieën van het Openbaar Ministerie en de Voedsel- en Warenautoriteit.

 

Relatie met collegeprogramma: vertrouwen geven

Het collegeprogramma 2010 – 2014 geeft aan dat de gemeente wil werken op basis van vertrouwen en de bureaucratische controle- en regeldruk wil verminderen.

 

Dit uitgangspunt is vertaald naar de handhaving van de Drank- en Horecawet. Kleine, veelal onbewust begane, overtredingen zullen voortaan worden afgedaan door de toezichthouder. Deze geeft aan de ondernemer informatie over de geldende wet- en regelgeving (nalevingshulp). Hiermee wordt beoogd dat ondernemers zich beter aan de wet houden.

 

De overtreding wordt wel schriftelijk vastgelegd in het inspectieverslag.

Er komt geen schriftelijke waarschuwing en geen hercontrole. Hiermee wordt de regel- en controledruk verminderd. Bij excessen (forse schending of opzet) of bij zwaardere overtredingen wordt de normale procedure gevolgd.

 

Afwijken beleidsregels

Het handhavingsarrangement geldt als beleidsregels in de zin van artikel 1:3, lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Deze moeten op grond van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt door publicatie.

Op grond van artikel 4:84 Awb wordt overeenkomstig gehandeld, tenzij dit voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

 

Ernst, aard of combinatie van overtredingen

Het is denkbaar dat tegelijkertijd verschillende overtredingen worden begaan. Het achtereenvolgens of tegelijkertijd overtreden van verschillende voorwaarden kan leiden tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in de overheidsreactie op afzonderlijke overtredingen. Ook de ernst en de aard van de feiten en omstandigheden kunnen aanleiding zijn om te besluiten tot het overslaan van bepaalde beschreven stappen in het handhavingsarrangement.

 

Geldigheidsduur maatregelen

Voor de meeste overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de diverse tabellen een geldigheidsduur heeft van een jaar. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd  weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.

 

Bij overtredingen in de categorieën F. (verstoring openbare orde),

G. (artikel 13 B Opiumwet, in voor het publiek toegankelijke lokalen en daarbij behorende erven niet zijnde coffeeshops), H. (artikel 13B Opiumwet bij woningen), I. (Gedoogvoorwaarden coffeeshops), L. (Prostitutie, exploitatie zonder vergunning) en M. (Prostitutie, exploitatie in strijd met  vergunning) geldt een geldigheidsduur van 2 jaar.

 

Vaststelling en inwerkingtreding

Dit arrangement wordt vastgesteld door de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders. Het arrangement treedt de dag na bekendmaking in werking.

 

 A. ADMINISTRATIEVE TEKORTKOMINGEN DRANK- EN HORECAWET
Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Het niet aangeven van de taptijden   (alleen bij exces 1, bijvoorbeeld principieel weigeren vermelding taptijden op te hangen. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie A. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 450,- of € 900,-. De tweede boete is € 675,- of € 1.350,-. Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 9, lid 2 DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Geen aanduiding leeftijdsgrenzen of aanduiding niet goed leesbaar   (alleen bij exces, bijvoorbeeld principiële weigering goede aanduiding aan te brengen. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie A. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 450,- of € 900,-. De tweede boete is   € 675,- of € 1.350,-. Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 6 DHW   Art. 125 Gemeentewet  
De horecavergunning is niet aanwezig      1. Nalevingshulp 2. Schriftelijke waarschuwing 3. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang  Art. 29, lid 2 DHW   Art. 125 Gemeentewet  

1 de in het arrangement opgenomen excessen zijn slechts voorbeelden, ze zijn indicatief niet limitatief.

  • *

    Het opleggen van bestuurlijke boetes is vooralsnog uitsluitend een bevoegdheid van de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA). Mocht de VWA besluiten dat er geen bestuurlijke boete wordt opgelegd, dan wordt in plaats daarvan een waarschuwing of last onder dwangsom verzonden.

  • *

    Nalevingshulp betekent dat de ondernemer informatie krijgt over de geldende wet- en regelgeving. Door nalevingshulp te bieden wil de gemeente ervoor zorgen dat ondernemers zich beter aan de wet houden. Bij nalevingshulp wordt alleen ter plekke mededeling gedaan en wordt de overtreding schriftelijk vastgelegd in het inspectieverslag. Er volgt geen aanschrijving. Nalevingshulp geldt voor de geringe overtredingen.

 

B. GEBODEN EN VERBODEN DRANK- EN HORECAWET

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Verstrekken alcoholhoudende drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit            1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-.Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 12, lid 1 DHW,   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verstrekken sterke drank in een niet op de vergunning vermelde lokaliteit    1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-.Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 12, lid 2 DHW,   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Andere bedrijfsactiviteiten in slijterij   (alleen bij exces, bijvoorbeeld niet alleen incidentele artikelen, maar volledig verboden assortiment. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-.Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 14, lid 1 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    

 

 
Verboden bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras   (alleen bij exces, bijvoorbeeld méér dan incidentele handelingen zoals kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 14, lid 2 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW     Art. 125 Gemeentewet    
Verboden bedrijfactiviteiten in lokaliteit behorende tot de inrichting   (alleen bij exces, bijvoorbeeld méér dan incidentele handelingen zoals kraampjes en dergelijke. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 15, lid 1 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod rechtstreeks verbinding tussen slijterij en andere neringruimte   (indien combinatie slijterij – supermarkt moet sluisje aanwezig zijn)    1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 15, lid 2 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW      
Automatenverkoop zwak alcoholhoudende drank1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 16 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Automatenverkoop sterk alcoholische drank  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 16 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verstrekken alcoholhoudende drank (voor elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking   (alleen bij exces, bijvoorbeeld ter plaatse overschenken in ongeëigende verpakking. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 17 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW
Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank ontbreekt   (alleen bij exces, bijvoorbeeld misleiding door alcoholhoudende drank te presenteren als, tussen resp. omringd door niet alcoholische dranken om te misleiden.  Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)    1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 18, lid 3 DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op illegale bestelservice voor sterke drank, inclusief internetverkoop: bestelservice en/of internetverkoop sterke drank    1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 19, lid 1 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op illegale bestelservice voor zwak alcoholhoudende drank: illegale bestelservice zwak alcoholhoudende drank  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,- 2. Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 19, lid 2 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Geen leidinggevende aanwezig  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150 bij DHW. Art. 24, lid 1 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit, gedurende de tijd dat daarin dranken worden verstrekt, personen jonger dan 16 jaar dienst te laten doen.1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie B. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 680,- of € 1360,-. De tweede boete is   € 1020,- of € 2040,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 24, lid 2 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  

 

C. SPEERPUNTEN ILLEGALE EXPLOITATIE EN OVERTREDING LEEFTIJDSGRENZEN

 

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Het exploiteren van een horecabedrijf zonder geldige exploitatievergunning (artikel 2:28, lid 1 APV)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder bestuursdwang of last onder dwangsomNa 2e keer vervolgen op grond van APVArt. 2:28, lid 1 APV   Art. 125 Gemeentewet  
Het uitoefenen van een horeca- of slijtersbedrijf zonder  vergunning (artikel 3 DHW)    1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder bestuursdwang of last onder dwangsom Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 900,- of € 1800,-. De tweede boete is   € 1350,- of € 2700,- Het OM vervolgt conform richtlijn 13150. Art. 3 DHW,   Art. 125 Gemeentewet
Tappen en slijten in lokaliteit   (alleen bij exces, bijvoorbeeld twee complete bedrijfsuitoefeningen naast elkaar. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden) 1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 1000,- per keer met een maximum van € 3000,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 900,- of € 1800,-. De tweede boete is   € 1350,- of € 2700,-Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 13, lid 1 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Proeverij in slijtlokaliteit   (alleen bij exces, bijvoorbeeld volledige consumptie drank in plaats van proeven. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 1000,- per keer met een maximum van € 3000,- of last onder bestuursdwang 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 900,- of € 1800,-. De tweede boete is   € 1350,- of € 2700,Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 13, lid 2 DHW   Art. 2: 30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Verkoopverbod zwak alcoholhoudende drank voor de non-food sector: verkoop door de non-food sector1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 1000,- per keer met een maximum van € 3000,- of last onder bestuursdwang Stap 2 kan ook worden vervangen door het aanzeggen van een bestuurlijke boete conform het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet, vallend onder categorie C. De eerste boete is, afhankelijk van het aantal werknemers, € 900,- of € 1800,-. De tweede boete is   € 1350,- of € 2700,Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 18, lid 1 DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Het verstrekken van zwak alcoholhoudende drank aan persoon van wie niet is vastgesteld dat deze 16 jaar is bij horecabedrijf of slijterijbedrijf  1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 1 jo. Art. 20, lid 4 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Het verstrekken van sterke drank aan persoon van wie niet is vastgesteld dat deze 18 jaar is bij horecabedrijf of slijterijbedrijf  1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Sluiting voor 1 maand 4. Intrekken DHW vergunning De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 2 jo. Art. 20, lid 4 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Het verstrekken van alcohol aan jongeren onder 16 resp. 18 jaar bij winkel of evenement1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1800,- of € 3600,-) De stappen 1, 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 1 en 2 DHW jo.   Art. 20, lid 4 DHW   Art. 125 Gemeentewet      
De aanwezigheid van een persoon onder de 16 jaar in een slijterij zonder begeleiding van een persoon van 21 jaar of ouder1. Schriftelijke waarschuwing 2. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 3. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 4. Sluiting voor 1 maand 5. Intrekken DHW vergunning De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 3 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 31, lid 2 onder b. DHW   Art. 125 Gemeentewet    
Verstrekking alcoholhoudende drank bij benzinestations en winkels van restaurants langs (auto)snelweg1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1800,- of € 3600,-) De stappen 1, 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 22, lid 1 DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op illegale aanwezigheid sterke drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Sluiting voor 1 maand De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsom Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 1onder a en b DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op illegale aanwezigheid zwak alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf              1. Schriftelijke waarschuwing 2. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 3. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 4. Sluiting voor 1 maand De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 1onder a en b DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op het toelaten van het illegaal nuttigen van sterke drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Sluiting voor 1 maand De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 2 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 125 Gemeentewet  
Verbod op het toelaten van het illegaal nuttigen van zwak alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte anders dan in rechtmatige uitoefening van het slijtersbedrijf of horecabedrijf1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) 3. Sluiting voor 1 maand De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 2 DHW   Art. 2:30, lid 1 APV   Art. 125 Gemeentewet  

 

Aanwezigheid zwak alcoholhoudende drank in vervoermiddel voor rondtrekkend uitoefenen van kleinhandel   (alleen bij exces, bijvoorbeeld actieve aanprijzing in woord en geschrift. Indien geen exces is sprake van een geringe overtreding en wordt nalevingshulp geboden)   N.B. uitzondering is SRV-man  1.  Schriftelijke waarschuwing 2. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 3. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) De stappen 2 en 3 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 3 DHW   Art. 125 Gemeentewet  
Aanwezigheid sterke drank in vervoermiddel voor rondtrekkend uitoefenen van kleinhandel   N.B. uitzondering is SRV-man  1. Bestuurlijke boete categorie C ( € 900,- of € 1800,-) 2. Bestuurlijke boete categorie C (€ 1350,- of € 2700,) De stappen 1 en 2 kunnen ook worden vervangen door het opleggen van een last onder dwangsomHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art.25, lid 3 DHW   Art. 125 Gemeentewet

 

D.  REGELS IN HET KADER VAN DE OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID EN DRANK- EN HORECAWET

 

Hieronder staan overtredingen die niet zijn genoemd in de bijlage bedoeld in artikel 44b, eerste lid van de Drank- en Horecawet. Deze worden dan ook niet via bestuurlijke handhaving afgedaan. Strafrechtelijke handhaving van deze feiten is dan ook de aangewezen weg. Mocht bestuurlijke handhaving toch mogelijk zijn, dan zal dit niet worden nagelaten. Het primaat ligt conform richtlijn 13150 bij het strafrecht.

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Niet naleven gemeentelijk horeca-toelatingsverbod jongeren  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.  Art. 20, lid 5 DHW
Toelaten in slijt- of horecalokaliteit of terras van dronken persoon of personen onder invloed van drugs  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 20, lid 7 DHW
Verstrekken van alcoholhoudende drank indien dit redelijkerwijs zal leiden tot verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 21 DHW
Niet naleven gemeentelijk verstrekkingsverbod van alcoholhoudende drank  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 23, lid 1 DHW
Handelen in strijd met gemeentelijke regels met betrekking tot alcoholverstrekking  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 23, lid 2 DHW
Handelen in strijd met gemeentelijke voorschriften en beperkingen met betrekking tot alcoholverstrekking  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Schriftelijke waarschuwing en consequenties voor volgende aanvraag. Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 23, lid 3 DHW
Handelen in strijd met voorschriften en beperkingen bij gemeentelijke ontheffing  Primaat ligt bij strafrechtelijk optredenHet OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 35, lid 2 DHW
Verstrekken van onjuiste gegevens terzake van een aanvraag om een vergunning of ontheffing  Primaat ligt bij strafrechtelijk optreden   Bestuur kan vergunning intrekken of weigeren.  Het OM vervolgt conform richtlijn 13150.Art. 38 DHW

 

E. OVERIGE GEBODEN EN VERBODEN APV

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Diverse APV artikelen, bijvoorbeeld: aanwezigheid leidinggevende (art. 2:28 b)openings- en sluitingstijden (art. 2:29)terras zonder vergunning (art. 2:34 b lid 1)niet voldoen aan voorschriften terrasvergunning1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1.500,- of last onder bestuursdwangNa 2e keer vervolgen op grond van de APVart. 2:28 b APV   art. 2:29 APV   art. 2:34 b lid 1 APV

F. VERSTORING OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Categorie 1 (incidenten), bijvoorbeeld: geweld (door personeel en/of bezoekers) helingdiscriminatieoverlast in en vanuit de inrichting Schijnbeheertewerkstellen van personen zonder geldige verblijfstitel (illegale werknemers)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden 4. Sluiting voor 6 maandenAfhankelijk van de ernst van de overtreding na 1e of 2e keer vervolgen Art. 2:30, lid 1 APV
Categorie 2 (ernstige incidenten), bijvoorbeeld: Ernstig geweld (door personeel en/of bezoekersAantreffen wapen(s)1. Sluiting voor 3 maanden 2. Sluiting voor 6 maanden 3. Sluiting voor 12 maandenAfhankelijk van de ernst van de overtreding na 1e of 2e keer vervolgenArt. 2:30, lid 1 APV      

 

  • *

    De kwalificatie ‘geweld’ is in ieder geval van toepassing indien sprake is van vechtpartijen en enkelvoudige mishandelingen.

  • *

    De kwalificatie ‘ernstig geweld’ is in ieder geval van toepassing indien sprake is van incidenten waarbij gedreigd is of gebruik is gemaakt van één of meer vuurwapens, waarbij één of meer dodelijke slachtoffer(s) zijn gevallen, waarbij één of meer slachtoffer(s) ernstig gewond is/zijn geraakt, bij steekincidenten, bij grootschalige vechtpartijen al dan niet met slachtoffer(s), bij ernstige zedendelicten (zoals verkrachting) en bij zware mishandeling.

  • *

    Er is sprake van schijnbeheer als degene die zich voordoet als beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende van een horeca-inrichting niet de feitelijke beheerder c.q. exploitant c.q. leidinggevende is. Schijnbeheer kan in verschillende vormen voorkomen. Er kan sprake zijn van een situatie waarbij een persoon niet als beheerder/exploitant/leidinggevende op vergunning staat vermeld, maar wel in de functie van werknemer als exploitant of leidinggevende optreedt. Het door een andere persoon laten exploiteren van een horeca-inrichting omdat men zelf – vanwege antecedenten of het ontbreken van de vereiste diploma’s – niet in aanmerking komt voor een vergunning, is een andere variant. Hiervoor ontvangt diegene dan vaak een financiële vergoeding. In deze gevallen is de vergunning op grond van onjuiste gegevens en bescheiden verleend en kan het bestuur besluiten de vergunning in te trekken.

  • *

    Overlast in en vanuit de inrichting wordt aangemerkt als een incident (categorie 1). De aanwezigheid van overlast wordt afgeleid uit politiemutaties en/of registraties bij het Meldpunt overlast. Ook anonieme meldingen kunnen een rol spelen bij de beoordeling of sprake is van overlast. Als voorbeelden van overlast kunnen worden genoemd: parkeeroverlast, stank, vervuiling, geluidhinder door komende en gaande bezoekers, lastigvallen van passanten, het op luidruchtige wijze exploiteren van een terras en het blokkeren van de doorgang c.q. de openbare weg. Indien de overlast zich concentreert rond bepaalde nachtelijke uren, kan op grond van artikel 2:30, lid 1 APV ook worden gekozen voor het tijdelijk vaststellen van andere sluitingstijden.  

  • *

    Afhankelijk van de hoeveelheid, aard en ernst van de incidenten moet eveneens worden beoordeeld of de Drank- en Horecawetvergunning of de exploitatievergunning moet worden ingetrokken op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet respectievelijk artikel 1:6 van de APV.

 

GARTIKEL 13B OPIUMWET, IN VOOR HET PUBLIEK TOEGANKELIJKE LOKALEN EN DAARBIJ HORENDE ERVEN NIET ZIJNDE      COFFEESHOPS

 

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Overtreden artikel 13b van de Opiumwet (verkoop, aflevering of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel zoals genoemd in lijst I of II bij de Opiumwet   Het gaat hier om de aanwezigheid van een handelshoeveelheid of van handelBij softdrugs: 1. Sluiting voor 3 maanden 2. Sluiting voor 6 maanden Bij harddrugs: 1. Sluiting voor 6 maanden 2. Sluiting voor 1 jaarIn beslag name aanwezige drugs, proces-verbaal en vervolging Art. 13b Opiumwet en art. 2:30 lid 1 APV  

 

  • *

    Op lijst I en II van de Opiumwet staan zowel hard- als softdrugs. Onder een handelsvoorraad wordt verstaan: een hoeveelheid hard- of softdrugs die een gebruikershoeveelheid overschrijdt en bestemd is voor handel en verkoop. Onder een gebruikershoeveelheid wordt verstaan: een hoeveelheid die doorgaans wordt aangeboden voor eigen gebruik. Dit is voor harddrugs één bolletje, één pil of een halve gram. Voor softdrugs is dit maximaal 5 gram.

  • *

    Handel in drugs is aannemelijk in het geval er aanwijzingen zijn op grond waarvan kan worden geconcludeerd dat er in- of vanuit de inrichting in drugs wordt gehandeld. Deze aanwijzingen kunnen voortkomen uit feitelijke acties/observaties c.q. waarnemingen ter plaatse door de politie (onder meer het aantreffen van drugs, verklaringen van schepklanten (d.w.z. getuigen/verdachten van een strafbaar feit) en/of personeel, bekendheid van de inrichting als uitvalsbasis c.q. ontmoetingsplaats voor drugsdealers en verslaafden) en getuigenverklaringen die in die richting wijzen. Andere aanwijzingen zijn het aantreffen van verpakkingsmateriaal (bijvoorbeeld gripzakjes) waarin dergelijke middelen verpakt plegen te worden, het aantreffen van verpakkingsmateriaal in combinatie met een hoeveelheid (handels)geld, voorverpakte en/of geprijsde drugs of bestellijsten in de inrichting.

  • *

    De verkoop van softdrugs mag alleen plaatsvinden vanuit de coffeeshops die door de gemeente worden gedoogd (door middel van een exploitatievergunning op grond van de APV en een gedoogverklaring)

  • *

    Het wordt de exploitant van een reguliere horeca-inrichting zwaar aangerekend wanneer er in een dergelijke inrichting softdrugs wordt aangetroffen en/of vanuit de inrichting illegale verkoop van softdrugs dan wel handel in softdrugs plaatsvindt. Daarom moet ook worden beoordeeld of de Drank- en Horecawetvergunning of de exploitatievergunning moet worden ingetrokken op grond van artikel 31 van de Drank- en Horecawet respectievelijk artikel 1:6 van de APV.

H. ARTIKEL 13B OPIUMWET BIJ WONINGEN

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Overtreden artikel 13b van de Opiumwet (verkoop, aflevering of verstrekking, dan wel het daartoe aanwezig zijn, van een middel zoals genoemd in lijst I of II bij de Opiumwet   Het gaat hier om de aanwezigheid van een handelshoeveelheid of van handelBij softdrugs: 1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 3 maanden 3. Sluiting voor 6 maanden Bij harddrugs: 1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 6 maanden 3. Sluiting voor 1 jaarIn beslag name aanwezige drugs, proces-verbaal en vervolging Art. 13b Opiumwet  

  

  • *

    Gezien de inbreuk van de sluiting van een woning op de persoonlijke levenssfeer wordt in dit handhavingsarrangement onderscheid gemaakt tussen sluiting van een woning en een lokaal (categorie G). Dit ondanks het feit dat de grondslag van beide bevoegdheden uit dezelfde wet voortvloeit.

 

I. GEDOOGVOORWAARDEN COFFEESHOPS

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
AHOJ-G criteria; Afficheringverkoop meer dan 5 gram op eenzelfde dag aan dezelfde koperverkoop/aanwezigheid alcoholhoudende drankhandelsvoorraad tussen 500 en 600 gram  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden 4. Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaringEvt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgenOpiumwet
AHOJ-G criteriaoverlast  1. Afspraken maken met exploitant om overlast te beëindigen 2. Schriftelijke waarschuwing 3. Sluiting voor 1 maand 4. Sluiting voor 3 maanden 5. Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaringEvt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgenOpiumwet
AHOJ-G criteria; aanwezigheid van / verkoop aan minderjarigenhandelsvoorraad boven 600 gram  1. Sluiting voor 1 maand 2. Sluiting voor 3 maanden 3. Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaringEvt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgenOpiumwet
AHOJ-G criteria; verkoop, aflevering, verstrekking of voorhanden hebben van harddrugs 1. Sluiting voor 6 maanden 2. Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaringEvt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgenOpiumwet
Overige eisen; overtreding vergunningvoorschriftengeen leidinggevende aanwezigopenings- en sluitingstijden1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden 4. Intrekken exploitatievergunning en gedoogverklaringEvt. proces-verbaal, in beslag name drugs en vervolgenOpiumwet, APV

 

  • *

    Bij affichering geldt dat coffeeshops geen reclame mogen  maken anders dan een summiere aanduiding op de betreffende lokaliteit, waarvan de afmetingen het formaat 1 meter x 0,50 meter niet mag overschrijden. Daarbij mag er achter de ramen niet nog eens een aanduiding zijn of reclame worden gemaakt door middel van posters. Tevens mag een prijslijst niet als poster achter het raam worden gehangen. Reclame door middel van elk medium is verboden. Hieronder vallen o.a. kranten, televisie, radio, internet, flyers, freecards, relatiegeschenken, posters, shirtreclame of andere objecten, waarop reclame kan worden gemaakt. Ook zogenaamd voorlichtingsmateriaal dat er op gericht is de verkoop levering of verstrekking van softdrugs te bevorderen en dat op enigerlei wijze gelieerd kan worden aan een coffeeshop valt hieronder.

  • Het betreft dan het kenbaar maken van de verkoop van softdrugs of de prijzen hiervan in combinatie met het adres van het verkooppunt. Daarnaast zijn ook kortingsacties of andere acties die de verkoop van softdrugs moeten stimuleren verboden.

  • *

    Bij overlast kan het bijvoorbeeld gaan om parkeeroverlast rond de coffeeshops, geluidhinder, vervuiling en/of overlast door voor- en nabij de coffeeshop rondhangende klanten. Leeuwarden kent sinds 1 december 2010 een pilot met de inzet van buurtgastheren om overlast bij coffeeshops tegen te gaan. Bij overlast zal eerst worden geprobeerd om via afspraken met de exploitant de overlast te beëindigen. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de exploitant een portier aanstelt en/of dat de openings- of sluitingstijden van de coffeeshop worden beperkt in die zin dat de coffeeshop op de uren dat de overlast zich voordoet niet open is.  

  • *

    Geen aanwezigheid van / verkoop aan minderjarigen: onder minderjarigen wordt verstaan personen jonger dan 18 jaar.

J. SPEELAUTOMATEN IN HORECAGELEGENHEDEN

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Aanwezig hebben van kansspelautomaten zonder vergunning  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder bestuursdwangNa 2e keer vervolgen op grond van de APVArt. 30b Wet op de Kansspelen
Verstrekken onjuiste of onvolledige bij aanvraag aanwezigheidsvergunning   Intrekken aanwezigheidsvergunning Art. 30f, lid 1, onder a WOK  
Niet (meer) voldoen aan de eisen van zedelijk gedrag van de vergunningaanvrager, bedrijfsleiders en beheerder van de inrichting  Intrekken aanwezigheidsvergunning Art. 30f lid 1 onder c WOK
Minderjarige (onder 18 jaar) kansspelautomaat laten bespelen1. Schriftelijke waarschuwing 2. Intrekken aanwezigheidsvergunning Art. 30g WOK

 

K. SPEELAUTOMATEN IN EEN SPEELAUTOMATENHAL

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Toegang verlenen minderjarigen (onder 18 jaar)VergunningvoorschriftenVerstoring openbare orde1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden Art. 2:39h APV

 

  • *

    Bij verstoring van de openbare orde gelden dezelfde categorieën als bij onderdeel  F (verstoring openbare orde en veiligheid).

L. PROSTITUTIE: EXPLOITATIE ZONDER VERGUNNING

 

 

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Exploitatie zonder vergunning1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom Art. 3:4, lid 1 APV

M. PROSTITUTIE: EXPLOITATIE IN STRIJD MET VERGUNNING

  

Overtredingen Bestuurlijke maatregelenOpenbaar MinisterieWettelijke grondslag
    
Handelen in strijd met gedragseisen, zoals aangegeven in artikel 3:5 van de APV, bijvoorbeeld:niet onder curateleniet in enig opzicht van slecht levensgedragniet 21 jaar of ouderbepaalde vrijheidsstraffenbepaalde overtredingen uit de Drank- en Horecawet, de Opiumwet, de Vreemdelingenwet en de Wet arbeid vreemdelingen  Indien het de enige exploitant is: exploitatievergunning intrekken   Indien er meerdere exploitanten of beheerders zijn: schrappen van de desbetreffende exploitant of beheerder van de vergunning   Art. 3:5 APV
Aanwezigheid illegale prostituee(s)      1. Sluiting voor 3 maanden 2. Sluiting voor 6 maanden 3. Intrekken exploitatievergunning Art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Aanwezigheid minderjarige prostituee(s)        1. Sluiting voor 3 maanden 2. Sluiting voor 6 maanden 3. Intrekken exploitatievergunning Art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Plegen of gedogen (andere) strafbare feiten (bijvoorbeeld wapens, drugs)  1. Sluiting voor 3 maanden 2. Sluiting voor 6 maanden 3. Intrekken exploitatievergunning Art. 3:8, lid 2 APV
Niet aanwezig zijn van de exploitant of beheerder        1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- 3. Sluiting voor 1 maand 4. Sluiting voor 3 maanden  Art. 3:8, lid 1 APV en art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Overtreding sluitingsuur1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom van € 500,- per keer met een maximum van € 1500,- 3. Sluiting voor 1 maand 4. Sluiting voor 3 maanden Art. 3:6, lid 1 APV, art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Wijziging van de inrichting zonder voorafgaande toestemming (bijvoorbeeld meer werkplekken of nieuwe beheerder)  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom 3. Sluiting voor 1 maand Art. 3:4, lid 1 en art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Het niet inleveren van het jaarlijkse Hygiënerapport  1. Schriftelijke waarschuwing 2. Last onder dwangsom Art. 3:7, lid 1 onder b. APV
Schijnbeheer1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden       Art. 1:6 APV en art. 3:7 lid 1 onder b. APV
Gebruik in strijd met voorschriften uit de vergunning, bijvoorbeeld het niet toelaten van preventiemedewerkers of hulpverleners1. Schriftelijke waarschuwing 2. Sluiting voor 1 maand 3. Sluiting voor 3 maanden Art. 3:3, 3:13 en 3:7 lid 1 onder b. APV

 

  • *

    Bij verstoring van de openbare orde geldt hetgeen is bepaald bij onderdeel F (verstoring openbare orde en veiligheid) van het handhavingsarrangement.

  • *

    Toezicht en handhaving is niet goed mogelijk zonder goed dossieropbouw. Daarom wordt structureel overlegd en informatie gedeeld.

N.  PROSTITUTIE: EXPLOITATIE IN STRIJD MET ARTIKEL 273a

 

Strafrechtelijke handhaving heeft hoge prioriteit bij het OM. Overtreding van dit artikel (mensenhandel, prostitutie door minderjarigen) wordt in opdracht van het OM nauwgezet opgespoord en vervolgd. De gemeente wordt hierover geïnformeerd zodat tijdig bestuurlijke maatregelen genomen kunnen worden. Bij het nemen van deze bestuurlijke maatregelen (veel tijdelijke sluiting) hoeft de uitkomst van de strafrechtelijke procedure niet te worden afgewacht.

 

O. PROSTITUTIE: ERNSTIG GEVAAR VOOR DE VERSPREIDING INFECTIEZIEKTEN

 

De burgemeester heeft op grond van artikel 47 van de Wet op de Publieke Gezondheidszorg maatregelen nemen om het gevaar van verspreiding van infectieziekten te voorkomen. In het geval van een besmetting kan de burgemeester voorschriften van technisch-hygiënische aard geven en/of besluiten tot ontsmetting. De burgemeester kan in het geval van een besmetting waarbij ernstig gevaar dreigt voor de volksgezondheid besluiten tot sluiting van de inrichting.