Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leeuwarden

Handhavingsarrangement Horeca

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leeuwarden
Officiële naam regelingHandhavingsarrangement Horeca
CiteertitelHandhavingsarrangement Horeca
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

--

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

  • 1.

    Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-11-200730-12-2010nieuwe regeling

23-10-2007

Huis aan Huis; 28 november 2007

--

Tekst van de regeling

Categorie Algemeen        
Onjuiste of onvolledige gegevensver-strekking1.Eventueel waarschuwing en rapport voor de gemeente opmaken van overtreding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport voor de gemeente opmaken en een pv voor het OM1.Schriftelijke waarschu-wing, tevens waarschuwing intrekken vergunning en een termijn van 2 weken voor aanvullen gegevens, (vergezeld met telefoon-tje) 2.Binnen twee weken ver-gunningaanvraag ingediend: verlenen gewijzigde ver-gunning indien mogelijk (bij weigering vergunning procedure tot intrekken vergunning). Binnen twee weken geen vergunningaanvraag in-gediend: schriftelijke bevestiging van mondelinge waarschuwing, direct over-gaan tot intrekken vergun-ning, gelegenheid geven voor zienswijze.Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 1.6 APV Art. 31 DHW Art. 30f WOK
Niet nakomen van vergunningsvoor-waarden met uit-zondering van sluitingsuur en overtreding opiumwet1.Eventueel waarschu-wing en rapport op-maken van overtreding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport voor de gemeente opmaken en een pv voor het OM.1.Schriftelijke waarschu-wing. 2.Voornemen tot dwangsom of bestuursdwang of intrekken vergunning, een en ander afhankelijk van de ernst van de overtreding. Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt door-gezet. 4.Bij toepassen dwangsom: € 1000,- per geconsta-teerde overtreding met een maximum van € 5000,-. Als het maximale bedrag wordt bereikt en de overtreding niet wordt beëindigd, wordt het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom ingetrokken en wordt de procedure voor bestuursdwang opgestart: Bij de eerste geconsta-teerde overtreding slui-ting voor een week, bij de volgende overtreding slui-ting voor een maand en daarna sluiting voor een half jaar tot maximaal één jaar.Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 125 Gemw jo. art. 5:22 e.v. Awb Art. 1.6 APV Art. 31 DHW
Geen op de ver-gunning vermelde leidinggevende aanwezig 1.Eventueel waar-schuwing en rapport opmaken van over-treding 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport voor de gemeente opmaken en een pv voor het OM.1.Schriftelijke waarschu-wing. 2.Voornemen tot dwangsom of bestuursdwang of intrekken vergunning, een en ander afhankelijk van de ernst van de overtreding. Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 4.Bij toepassen dwangsom: € 1000,- per geconsta-teerde overtreding met een maximum van € 5000,-. Als het maximale bedrag wordt bereikt en de overtreding niet wordt beëindigd, wordt het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom ingetrokken en wordt de procedure voor bestuursdwang opgestart. Bij toepassen bestuurs-dwang: Bij de eerste ge-constateerde overtreding sluiting voor een week, bij de volgende overtre-ding sluiting voor een maand en daarna sluiting voor een half jaar tot maximaal één jaar.Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 125 Gemw jo. art. 5:22 e.v. Awb Art. 2.3.1.2b en 1.6 APV Art 24 en 31 DHW
Openbare Orde, Veiligheid, Zedelijkheid, GezondheidAfhankelijk van de ernst van de verstoring overgaan tot een waarschuwing, tijdelijke sluiting of onmiddellijke sluiting of aanpassen sluitingstijden.1.Eventueel waarschuwing en rapport voor de gemeente en een pv voor het OM opmaken van overtreding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport voor de gemeente opmaken en een pv voor het OM.1.Schriftelijke waarschu-wing. 2.Voornemen tot bestuurs-dwang of intrekking of wijziging vergunning. Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt door-gezet. Bij bestuursdwang: de inrichting wordt maxi-maal 12 maanden gesloten. Afhankelijk van de ernst van de over-treding na 1e of 2e keer pv vervolgen. Art. 1.6 APV Art. 2.3.1.5 APV Art. 31 DHW Art. 30f WOK
Hinderen of weigeren van daarvoor aangewezen toezichthouders, inspecteurs of politiemedewerkers bij de uitvoering van hun taak 1.Rapport voor de gemeente of pv voor het OM opmaken-Na 1e keer pv vervolgenArt. 5:20 Awb Art. 184 Sr.
Exploitatie zonder geldige exploitatievergunning en, eventueel, drank- en horecavergunning        
De exploitatie is in strijd met het horecabeleid en het bestemmings-plan1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding en een pv voor het OM.1.Schriftelijke waarschu-wing, overgaan tot slui-ting via bestuursdwang, gelegenheid geven voor zienswijze.Na 1e keer pv vervolgen ogv APVArt. 2.3.1.2 APV Art. 3 DHW Art. 125 Gemw jo. Art. 5:22 e.v. Awb
De exploitatie is in overeenstem-ming met het horecabeleid en het bestemmings-plan & Het gaat om een overname van een bedrijf of een nieuw bedrijf of een wijziging van de rechtsvorm met nieuwe leidinggevende(n) Naast de handha-vingsprocedure loopt de proce-dure van legali-satie. Zodra er een concreet zicht op legali-satie is, wordt de handhavings-procedure stopge-zet. 1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding. 2.Bij voortduren overtreding wederom rapport opmaken en een pv voor het OM. 3.Controleren wanneer de horeca-inrich-ting daadwerkelijk gesloten is.1.Gesprek met ondernemer waarbij de aanvraagformu-lieren worden uitgereikt en wordt aangegeven dat een week later een voor-nemen tot sluiting wordt verstuurd. Aan de onder-nemer wordt verteld hoelang beide procedures duren waarbij het belang van een snelle indiening van een ontvankelijke aanvraag wordt benadrukt. 2.Na een week wordt het voornemen tot het toepassen van bestuursdwang verstuurd. Termijn van een week geven voor het indienen van een zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 4.Na begunstigingstermijn van een week daadwerkelijk sluiten. Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 2.3.1.2 APV Art. 3 DHW Art. 125 Gemw jo. Art. 5:22 e.v. Awb
De exploitatie is in overeenstem-ming met het horecabeleid en het bestemmings-plan & Het gaat om een wijziging van de rechtsvorm maar met dezelfde leidinggevende(n)1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Exploitant aanschrijven en meedelen dat er nieuwe vergunningen moeten worden aangevraagd binnen een termijn van twee weken. 2.Tijdig aanvragen ingediend: gewone aanvraagprocedure volgen Niet tijdig aanvragen ingediend/aanvragen buiten behandeling gesteld/aanvragen geweigerd en het bedrijf is toch open voor bezoekers: de procedure vanaf punt 2 volgen zoals die geldt bij een overname/nieuw bedrijf/wijziging rechtsvorm met andere leidinggevende(n) Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 2.3.1.2 APV Art. 3 DHW Art. 125 Gemw jo. Art. 5:22 e.v. Awb
Uitoefenen horecabedrijf zonder geldige drank- en horecavergunning        
Er wordt alcohol verstrekt voor gebruik ter plaatse.1.Eventueel waarschuwing en rapport opmaken van overtreding . 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Exploitant waarschuwen dat er geen alcohol mag worden verstrekt voor gebruik ter plaatse zonder een geldige drank- en horecavergunning. 2.Als geconstateerd wordt dat er toch alcohol voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt, wordt er een voornemen tot bestuursdwang verstuurd (verwijderen drankvoorraad). Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 4.Definitieve besluit tot bestuursdwang versturen met begunstigingstermijn Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 3 en 36 DHW
Uitoefenen slijtersbedrijf zonder geldige drank- en horecavergunning        
Er wordt sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse verstrekt. 1.Eventueel waarschuwing en rapport opmaken van overtreding . 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Exploitant waarschuwen dat er geen alcohol mag worden verstrekt voor gebruik ter plaatse zonder een geldige drank- en horecavergunning. 2.Als geconstateerd wordt dat er toch alcohol voor gebruik ter plaatse wordt verstrekt, wordt er een voornemen tot bestuursdwang verstuurd (verwijderen drankvoorraad). Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 4.Definitieve besluit tot bestuursdwang versturen met begunstigingstermijn Na 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 3 en 36 DHW
Overtreding openings- en sluitingstijden        
Overschrijding sluitingsuur (art 2.3.1.4) Afwijking sluitingsuur via ontheffing (art 2.3.1.5)1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Schriftelijke waarschu-wing. 2.Voornemen tot dwangsom. Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 4.Definitief besluit dwangsom: € 1000,- per geconstateerde overtreding met een maximum van € 5000,-. Als het maximale bedrag wordt bereikt en de overtreding niet wordt beëindigd, wordt het be-sluit tot het opleggen van een last onder dwangsom ingetrokken en wordt de procedure voor bestuurs-dwang opgestartNa 2e keer pv vervolgen ogv APVArt. 125 Gemw jo. 5:32 e.v. Awb
Overtreding Drank- en Horecawet        
Overtreding Drank- en Horeca-wet (schijnbe-heer, niet vol-doen aan inrich-tingseisen, niet naleven leef-tijdsgrenzen enz.)1.Eventueel waarschuwing en rapport opmaken van overtreding en een pv voor het OM. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM. 1.Schriftelijke waarschuwing. 2.Voornemen tot dwangsom of bestuursdwang of intrekken vergunning, een en ander afhankelijk van de ernst van de overtreding. Gelegenheid geven voor zienswijze. Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt door-gezet. Bij toepassen dwangsom: € 1000,- per geconstateerde overtreding met een maximum van € 5000,-. Als het maximale bedrag wordt bereikt en de overtreding niet wordt beëindigd, wordt het be-sluit tot het opleggen van een last onder dwangsom ingetrokken en wordt de procedure voor bestuurs-dwang opgestart. Bij toe-passen bestuursdwang: Bij de eerste geconstateerde overtreding sluiting voor een week, bij de volgende overtreding sluiting voor een maand en daarna slui-ting voor een half jaar tot maximaal één jaar.Na 1e keer pv vervolgen ogv DHWArt. 125 Gemw jo. art. 5:22 e.v. Awb Art. 1.6 APV Art. 31 DHW
Aanwezig hebben van speelautomaten zonder vergunning        
De situatie kan mogelijk gelega-liseerd worden1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Exploitant aanschrijven en meedelen dat er binnen een termijn van twee weken een vergunning moet worden aangevraagd. 2.Tijdig aanvraag ingediend: gewone aanvraagprocedure volgen. Niet tijdig aangevraagd: voornemen tot dwangsom. Gelegenheid geven voor zienswijze. 3.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. Bij toepassen dwangsom: € 2.500,- per geconstateerde overtreding met een maximum van € 7.500,-. Als het maximale bedrag wordt bereikt en de overtreding niet wordt beëindigd, wordt het besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom ingetrokken en wordt de procedure voor bestuursdwang opgestart. Na 2e keer pv vervolgen o.g.v. WOKArt. 125 Gemw jo. Art. 5:32 e.v. Awb Art. 30b WOK 2.3.3.14 APV
De situatie kan niet gelegali-seerd worden1.Eventueel waarschu-wing en rapport opmaken van over-treding. 2.Bij voortduren overtreding wederom een rapport opmaken en een pv voor het OM.1.Vooraankondiging bestuurs-dwang. Gelegenheid geven voor zienswijze. 2.Na termijn voor indienen zienswijze beoordelen of het voornemen wordt doorgezet. 3.Definitief besluit tot bestuurdwang met een begunstigingstermijn van een week. 5.Verwijdering automaat/ automaten.Na 2e keer pv vervolgen o.g.v. WOKArt. 125 Gemw jo. Art. 5:22 e.v. Awb Art. 30b WOK 2.3.3.14 APV

Gebruikte afkortingen: DHW: Drank- en Horecawet, APV: Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden 2003, WOK: Wet op de Kansspelen, Gemw: Gemeentewet, Awb: Algemene wet bestuursrecht, pv: proces-verbaal

Ondertekening

Aldus overeengekomen en ondertekend op 22 november 2007.

De burgemeester van Leeuwarden,

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,

burgemeester,

secretaris.

Openbaar Ministerie,

plaatsvervangend Hoofdofficier van Justitie,

mr. D. ten Boer.

Teamchef Leeuwarden van Politie Fryslân

Dr. M.A. Jacobs,

Commissaris van politie.

TOELICHTING HANDHAVINGSARRANGEMENT HORECA

Horecabeleid

In de gemeente Leeuwarden is in 1997 het horecabeleid geformuleerd en vastgelegd in de Horecanota 1998. Na een evaluatie in 2000 is in december 2002 de “Horecanota gemeente Leeuwarden” vastgesteld.

Eén van de doelstellingen van de horecanota is het terugbrengen van de aan horeca gerelateerde overlast en het bijdragen aan het vergroten van de leefbaarheid en zorg voor veiligheid in met name de binnenstad. Hierbij is een goede handhaving van de regels van groot belang. In de horecanota is aangegeven dat de afspraken op het gebied van handhaving tussen de diverse, bij het horecabeleid betrokken instanties worden vastgelegd in een handhavingsarrangement. Dit arrangement is nu vastgesteld.

Het handhavingsarrangement ziet op de handhaving van de Drank- en Horecawet, de APV (exploitatievergunning) en de Wet op de Kansspelen. Met de politie is eerder de afspraak gemaakt dat de nadruk van de handhaving van deze regelgeving op het bestuursrechtelijke terrein komt te liggen en niet op het strafrechtelijk terrein. Dit vergt minder inspanning van de politie in de verwerking.

Het toezicht op de naleving van de betreffende regelgeving wordt uitgeoefend door de Voedsel en Waren Autoriteit, de gemeentelijk toezichthouders en de politie. De sector Juridische en Veiligheidszaken gaan vervolgens over tot bestuurlijke handhaving.

De handhavingsacties die andere sectoren, zoals milieu en de brandweer, kunnen ondernemen zijn in het arrangement niet meegenomen. Deze sectoren zijn op dit moment al verder op het gebied van handhaving. Het arrangement op zich is hierdoor niet een integraal stuk. In de uitvoering wordt wel integraal gewerkt door middel van de overlegvormen handhavingsoverleg horeca (JVZ, politie, toezichthouders en Milieu) en het coördinatieoverleg handhaving (Bouwen en Wonen, Milieu, Brandweer, Stadstoezicht, JVZ).

Het arrangement is geaccordeerd door het handhavingsoverleg horeca en het driehoeksoverleg.

Vaststelling en inwerkingtreding

Overtredingen van de Opiumwet en de regels over terrassen zijn opgenomen in respectievelijk het handhavingsarrangement bij het coffeeshopbeleid en het terrassenbeleid.

Voor alle overtredingen geldt dat een maatregel als bedoeld in de diverse tabellen een geldigheidsduur heeft van een jaar. Dit betekent dat wanneer binnen een jaar nadat de eerste overtreding is geconstateerd weer een overtreding plaatsvindt, wordt overgegaan naar de volgende stap in de tabel.

Als daartoe aanleiding is door bijvoorbeeld de aard en de ernst van de overtreding of de omstandigheden van het geval, kan gekozen worden voor een ander handhavingstraject dan in het overzicht is aangegeven. Een dergelijke afwijking van het overzicht wordt gemotiveerd.

Dit arrangement wordt vastgesteld door het college en de burgemeester en treedt de dag na de bekendmaking in de Huis aan Huis in werking. Het arrangement wordt geplaatst op de gemeentelijke website. In een volgend horecaoverleg zal het arrangement worden toegelicht. Eveneens wordt hier aandacht aan besteed in de horecanieuwsbrief.

Aldus overeengekomen en ondertekend op 22 november 2007.

De burgemeester van Leeuwarden,

Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,

burgemeester,

secretaris.

Openbaar Ministerie,

plaatsvervangend Hoofdofficier van Justitie,

mr. D. ten Boer.

Politie Fryslân

Teamchef Leeuwarden van Politie Fryslân

Dr. M.A. Jacobs,

Commissaris van politie.