Organisatie | Haarlem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Tijdelijk cameratoezicht Voortingplantsoen |
Citeertitel | Tijdelijk cameratoezicht Voortingplantsoen |
Vastgesteld door | burgemeester |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2023 | 09-01-2024 | nieuwe regeling | 10-11-2023 |
dat ik op grond van artikel 2.77 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), juncto artikel 151c Gemeentewet, de bevoegdheid heb om te kunnen besluiten tot plaatsing van camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats als dat naar mijn oordeel noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde;
De openbare orde op het Voortingplantsoen is de afgelopen jaren rondom de jaarwisseling ernstig verstoord als gevolg van het afsteken van zwaar illegaal vuurwerk, overlast en vernielingen. Ook is dit jaar gebleken dat er meermalen zwaar illegaal vuurwerk is afgestoken.
Ter handhaving van de openbare orde op bovengenoemde locatie is door handhaving en politie gericht ingezet om de overlast en de verstoringen van de openbare orde terug te dringen. Ook is er inzet gepleegd door buurtwerk. Dit heeft niet geleid tot een substantiële vermindering van de ordeverstoringen en de overlast.
Het inzetten van cameratoezicht is, in aanvulling op de bestaande maatregelen, noodzakelijk ter handhaving van de openbare orde. Het belang van een effectieve handhaving van de openbare orde enerzijds en de daarmee gepaard gaande mogelijke inperking van het recht op privacy anderzijds zijn tegen elkaar afgewogen. In die afweging moet aan het algemene belang om de verstoring van de openbare orde te herstellen meer gewicht worden toegekend dan aan het belang om geen inmenging te dulden in de privacy.
Tegen dit besluit kan bezwaar worden gemaakt bij de burgemeester van Haarlem, postbus 511,2003 PB Haarlem. Het bezwaarschrift dient ingediend te worden binnen zes weken gerekend vanaf de dag dat dit besluit bekend is gemaakt. Het bezwaarschrift dient ten minste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.
U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via de website van gemeente Haarlem (https://www.haarlem.nl/bezwaar-tegen-gemeentelijk-besluit).
U heeft hiervoor een elektronische handtekening (DigiD) nodig.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de uitvoering van het besluit niet op. Wanneer u bezwaar maakt kunt u op grond van artikel 8:81 van de Algemene Wet Bestuursrecht, bij de President van de Arrondissementsrechtbank in Haarlem, sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het adres is: Arrondissementsrechtbank te Haarlem, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.