Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (L)

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (L)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening rekenkamercommissie gemeente Bergen (L) 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2023nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-485012

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023

De raad van de gemeente Bergen,

 

Gelezen het voorstel van het presidium van 28 september 2023;

Gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

Besluit

 

Vast te stellen de

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer;

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 4. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris, de door de gemeenteraad conform Gemeentewet artikel 107 lid 1, aangewezen griffier.

  • 2.

    De assistent griffier is de plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

Artikel 5. Budget

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd binnen het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget uitgaven te doen voor de uitvoering van werkzaamheden van de rekenkamer. Dit budget is bestemd voor de dekking van bestuurs- en onderzoekskosten.

  • 2.

    De rekenkamer legt na afloop van elk kalenderjaar verantwoording af aan de gemeenteraad door middel van een kort verslag van werkzaamheden en verantwoording van de besteding van het budget.

Artikel 6. Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van vergaderingen van de rekenkamer ter hoogte van het bedrag dat commissieleden van de gemeente Bergen (L) ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen, zoals bepaald in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers artikel 3.4.1.

  • 2.

    Daarnaast ontvangen de voorzitter en leden van de rekenkamer een vergoeding voor door hen verricht of begeleid onderzoek (€ 61,30, prijspeil 1 januari 2023), jaarlijks te verhogen met het door het Centraal Bureau voor de Statistiek over het voorafgaande jaar berekende inflatiepercentage.

  • 3.

    Aan de leden van de rekenkamer wordt voorts een vergoeding in de reiskosten verleend conform het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers artikel 3.4.3.

Artikel 7. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks vóór 1 december een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 8. Slotbepalingen

  • 1.

    De Verordening rekenkamercommissie gemeente Bergen (L) 2021 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op dag volgende op die van de bekendmaking van dit besluit.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer Bergen (L) 2023.

Bergen (L), 7 november 2023

I.C. van ’t Hof

De griffier

M.H.E. Pelzer

De voorzitter