Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling sterke sportclubs 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling sterke sportclubs 2023
CiteertitelSubsidieregeling Sterke Sportclubs 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 mei 2024.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2023nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-484990

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling sterke sportclubs 2023

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet en artikel 160 lid 1 onder e van de Gemeentewet

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    Agenda sporten en bewegen: de agenda sporten en bewegen 2019-2022, die een aantal overkoepelende uitgangspunten op het gebied van sportstimulering verbindt en verenigt die zijn vastgesteld in het sportbeleid 2019-2022, het coalitieakkoord 2018-2022: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid’ en de sportvisie 2025 ‘De Sportieve Stad’;

  • b.

    ASA 2023: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;

  • c.

    Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid: alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), hebben de gedragscode sociale veiligheid ondertekend en er is een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld en bekend gemaakt onder de sporters;

  • d.

    sportclub: een vereniging of anders georganiseerde organisatie:

    • a.

      die structureel amateursport aanbiedt aan Amsterdamse burgers; en

    • b.

      waarvan de activiteiten zich afspelen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam of op een locatie die eigendom is van de gemeente Amsterdam; en

    • c.

      die is ingeschreven in de Kamer van Koophandel met een SBI-code zoals genoemd in de bijlage bij deze subsidieregeling;

  • e.

    structureel: sporters gaan een vorm van lidmaatschap aan met de sportclub waarbij zij zich voor een periode van ten minste 12 weken achter elkaar verbinden.

Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2023

De ASA 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel subsidieregeling

Het doel van deze subsidieregeling is sportclubs in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken op de thema’s het op orde brengen van de ‘basis’, het vergroten van de bestuurskracht en het versterken van het technisch kader.

Artikel 4 Hoogte van de subsidie en subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Het college kan een eenmalige subsidie verlenen aan sportclubs van maximaal €5.000 per aanvraag ten behoeve van activiteiten die beogen:

    • a.

      de ‘basis’ van de sportclub op orde te brengen;

    • b.

      de bestuurskracht van de sportclub te vergroten; en/of

    • c.

      het technisch kader van de sportclub te versterken.

  • 2.

    Eén aanvraag kan meerdere activiteiten behelzen.

  • 3.

    Een sportclub kan meer aanvragen indienen tot het maximum van €5.000 per sportclub bereikt is.

Artikel 5 Subsidieplafond

Het college stelt voor de activiteiten volgens deze subsidieregeling het subsidieplafond vast op

€400.000.

Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond

De volledige subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.

Artikel 7 De aanvrager

  • 1.

    Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een sportclub die:

    • a.

      een exploitatiebegroting heeft waaruit onafhankelijkheid van gemeentelijke subsidie of andere gemeentelijke ondersteuning blijkt; en

    • b.

      voldoet aan de Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid.

  • 2.

    Sportclubs die niet de rechtsvorm vereniging hebben, kunnen slechts aanvragen indien, naast de voorwaarden genoemd in artikel 7 lid 1 hierboven, ten minste een van de volgende criteria aantoonbaar van toepassing is op de sportclub:

    • a.

      het sportaanbod van de sportclub richt zich expliciet en actief op een groep Amsterdammers die gemiddeld minder sport en beweegt ten opzichte van het Amsterdamse gemiddelde zoals beschreven in de Agenda sporten en bewegen, zijnde senioren 65+, mensen met een handicap, jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar) levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 150% van het sociaal minimum, statushouders of vluchtelingen, kwetsbare jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 23 jaar);

    • b.

      bij de sportclub sporten Amsterdammers met gebruikmaking van SV Jeugd (het Jeugdfonds Sport en Stadspas Sport) of het Senioren Sportfonds;

    • c.

      de sportclub werkt actief mee in gemeentelijke programma’s die ten doel hebben het realiseren van maatschappelijke doelen zoals genoemd in de Agenda sporten en bewegen, waaronder sport-en beweegstimuleringsactiviteiten- of evenementen.

Artikel 8 Aanvraagtermijn subsidie

Een aanvraag kan tot en met maandag 18 december 2023 worden ingediend.

Artikel 9 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college besluiten een subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren als:

  • a.

    de activiteit naar het oordeel van het college onvoldoende bijdraagt aan het doel van deze subsidieregeling;

  • b.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd al is gestart of heeft plaatsgevonden;

  • c.

    voor de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd financiering op grond van een andere regeling mogelijk is; of

  • d.

    er voor uitvoering van de activiteit een hogere prijs wordt gerekend dan die door het college redelijk wordt geacht.

Artikel 10 Aanvullende verplichting

Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023, dient de aanvrager mee te werken aan het meten van de effecten van deze regeling.

Artikel 11 Vaststelling

De subsidie wordt direct vastgesteld.

Artikel 12 Looptijd regeling

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervalt van rechtswege nadat de laatste subsidie die op basis van deze regeling is vastgesteld of zoveel eerder zodra het subsidieplafond is bereikt, maar in ieder geval op 1 mei 2024.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 november 2023

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage – SBI-codes

 

8551 Sport- en recreatieonderwijs 85.51

85519 Overig sport- en recreatieonderwijs 85.51.9

9311 Sportaccommodaties 93.11

93111 Zwembaden 93.11.1

93112 Sporthallen, sportzalen en gymzalen 93.11.2

93113 Sportvelden 93.11.3

93119 Overige sportaccommodaties 93.11.9

9312 Buitensport 93.12

93121 Veldvoetbal 93.12.1

93122 Veldsport in teamverband (geen voetbal) 93.12.2

93123 Atletiek 93.12.3

93124 Tennis 93.12.4

93125 Paardensport en maneges 93.12.5

93126 Wielersport 93.12.6

93127 Auto- en motorsport 93.12.7

93128 Wintersport 93.12.8

93129 Overige buitensport 93.12.9

9314 Binnensport 93.14

93141 Individuele zaalsport 93.14.1

93142 Zaalsport in teamverband 93.14.2

93143 Kracht- en vechtsport 93.14.3

93144 Bowlen, kegelen, biljarten e.d. 93.14.4

93145 Denksport 93.14.5

93149 Overige binnensport en omnisport 93.14.9

9315 Watersport 93.15

93151 Zwem- en onderwatersport 93.15.1

93152 Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d. 93.15.2

9319 Overige sportactiviteiten 93.19

93192 Hengelsport 93.19.2

93196 Overkoepelende organen en samenwerkings- en adviesorganen op het gebied van sport 93.19.6

93199 Overige sportactiviteiten (rest) 93.19.9

 

Toelichting bij de subsidieregeling

Deze toelichting maakt onderdeel uit van de Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2023.

 

Toelichting bij artikel 3: Doel subsidieregeling

Verenigd sporten is waardevol en belangrijk voor een vitale samenleving. Sterke sportclubs zijn in staat (meer) Amsterdammers structureel aan het sporten en bewegen te krijgen en houden. Daarnaast vervullen sterke sportclubs een grote maatschappelijke rol in de stad. Ze bieden Amsterdammers een sociaal veilige omgeving en maken de wijk leefbaarder. We streven naar zoveel mogelijk van deze ‘gouden partners’ in de stad, waar de basis op orde is en waar plezier en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Clubs die midden in de samenleving staan en die oog hebben voor de veranderende behoeftes van huidige en toekomstige sporters. Daarom investeert gemeente Amsterdam in het vermogen van clubs om zelfstandig, duurzaam te ontwikkelen naar sterkere organisaties.

 

Toelichting bij artikel 4: Hoogte van de subsidie en subsidiabele activiteiten

Activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd moeten beogen op een duurzame manier de ‘basis’ van de sportclub op orde te brengen, de bestuurskracht van de sportclub te vergroten of het technisch kader van de sportclub te versterken. In de aanvraag dient de sportclub duidelijk te maken aan welke van deze drie thema’s de activiteit beoogt bij te dragen. Hieronder geven wij voorbeelden van activiteiten die beogen bij te dragen aan een van de thema’s, maar het staat sportclubs vrij een aanvraag te doen voor een andere activiteit dan de genoemde.

 

Op orde brengen van de ‘basis’

  • a.

    het verbeteren van de sportcultuur;

  • b.

    het inzetten van verenigingsmanagement;

  • c.

    het inzetten van vrijwilligers- of trainerscoördinatie;

  • d.

    het aantrekken of behouden van vrijwilligers;

  • e.

    het inzetten van een juridische of financiële expert;

  • f.

    het aantrekken of behouden van sporters;

  • g.

    het promoten en vergroten van de bekendheid en vindbaarheid van het sportaanbod;

  • h.

    het verhogen van de ouderbetrokkenheid;

  • i.

    het opstarten van structureel sportaanbod voor een nieuwe doelgroep;

  • j.

    het opstarten van structureel sportaanbod op een nieuwe locatie voor zover dat aanbod nog niet in de buurt aanwezig is en van toegevoegde waarde is voor de buurt of stad;

  • k.

    het vergroten van de sociale toegankelijkheid;

  • l.

    het aanschaffen van sportmateriaal;

  • m.

    het wegwerken van de wachtlijst.

Vergroten van de bestuurskracht

  • a.

    het ontwikkelen van individuele bestuursleden;

  • b.

    het ontwikkelen van het team van bestuursleden;

  • c.

    het ontwikkelen van een visie of strategie;

  • d.

    het delen van kennis en kunde met andere sportclubs;

  • e.

    het inhuren van (proces)begeleiding.

Versterken technisch kader

  • a.

    het aantrekken of begeleiden van trainers en coaches;

  • b.

    het verbeteren van de sporttechnische of EHB(S)O kwaliteiten van trainers en coaches;

  • c.

    het verbeteren van de pedagogische en didactische kwaliteiten van trainers en coaches.

Toelichting bij artikel 7: De Aanvrager

 

De rechtsvorm van de aanvrager

In het Amsterdamse sportclublandschap met commercieel en non-profit-aanbod heeft in de visie van de gemeente Amsterdam de sportvereniging een streepje voor. Een sportvereniging is een organisatievorm van burgers voor burgers. Het is democratisch en heeft geen winstoogmerk. Daarnaast biedt structureel lidmaatschap bij een sportvereniging vaak een goede garantie op structureel sporten. Daarom richt deze regeling zich in eerste instantie op het versterken van de Amsterdamse sportverenigingen. We zien tegelijkertijd dat anders georganiseerde, ondernemende, sportclubs in de stad zorgen voor een grotere variëteit voor Amsterdammers om te sporten. Omdat we ondernemende sportclubs die werk willen maken van het ontwikkelen van hun maatschappelijke rol willen stimuleren dat te (blijven) doen, staat deze regeling ook open voor hen. Voor de ondernemende club geldt ten opzichte van de sportvereniging een aanvullende toets op maatschappelijke rol.

 

Toets op voldoende eigen middelen

De gemeente hanteert een beleid dat er op gericht is de middelen in te zetten waar ze nodig zijn. Daarom toetsen we aan de hand van het jaarverslag 2022 of de aanvrager voldoende middelen heeft om de activiteiten zelf te betalen. Een reservering in de begroting voor de ‘1/3 regeling’ en onderhoud, vervanging van materiaal etc. telt hierin niet mee.

 

Duurzame ontwikkeling

De regeling heeft ten doel sportclubs financieel in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken. Daarom toetsen we of de aangevraagde activiteiten voldoende duurzame ontwikkeling beogen en niet alleen een tijdelijke oplossing bieden.

 

Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid

Vanaf 1 januari 2022 moeten alle sportclubs die een samenwerking met de gemeente Amsterdam hebben, voldoen aan de basiseisen voor sociale veiligheid. We hebben deze verplichting ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Het gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling zoals deze regeling valt onder zo'n samenwerking. De aanvrager moet daarom voldoen aan de volgende basiseisen:

  • a.

    alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG);

  • b.

    alle trainers en begeleiders ondertekenen de gedragscode sociale veiligheid; en

  • c.

    de sportclub heeft een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld en heeft deze bekend gemaakt onder haar leden.

Toelichting bij artikel 10: Weigeringsgronden

De aanvraag kan onder andere worden geweigerd als voor de activiteit een andere financieringsmogelijk bestaat, zoals via de subsidieregeling sociale basis, de subsidieregeling aangepast sporten, de subsidieregeling sportevenementen, de subsidieregeling verenigingsaccommodaties buitensport of een andere gemeentelijke subsidieregeling.

 

Voor sportclubs zijn voor de uitvoering van activiteiten op de thema’s van deze regeling ook diverse interventies beschikbaar, zowel binnen als buiten Amsterdam. Er zijn opleidingen, cursussen of workshops waar clubs aan kunnen deelnemen en clubs kunnen gebruik maken van de expertise van professionals, zoals buurtsportcoaches, clubkadercoaches, sportpedagogen of andere thema-experts. Een aantal van deze activiteiten kan aan sportclubs in Amsterdam beschikbaar worden gesteld via door de gemeente reeds gesubsidieerde of ingekochte partners. Sommige interventies worden door andere partners gefinancierd, zoals door sportbonden, NOC*NSF en Sportakkoord II. Indien een aanvraag een dergelijke activiteit omvat, kunnen wij de aanvraag weigeren onder verwijzing naar of aanbod van een van deze andere mogelijkheden.