Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling sterke sportclubs 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 mei 2024.
artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2023 | nieuwe regeling | 07-11-2023 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Agenda sporten en bewegen: de agenda sporten en bewegen 2019-2022, die een aantal overkoepelende uitgangspunten op het gebied van sportstimulering verbindt en verenigt die zijn vastgesteld in het sportbeleid 2019-2022, het coalitieakkoord 2018-2022: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid’ en de sportvisie 2025 ‘De Sportieve Stad’;
Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid: alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), hebben de gedragscode sociale veiligheid ondertekend en er is een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld en bekend gemaakt onder de sporters;
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2023
De ASA 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is sportclubs in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken op de thema’s het op orde brengen van de ‘basis’, het vergroten van de bestuurskracht en het versterken van het technisch kader.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
De volledige subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.
Sportclubs die niet de rechtsvorm vereniging hebben, kunnen slechts aanvragen indien, naast de voorwaarden genoemd in artikel 7 lid 1 hierboven, ten minste een van de volgende criteria aantoonbaar van toepassing is op de sportclub:
het sportaanbod van de sportclub richt zich expliciet en actief op een groep Amsterdammers die gemiddeld minder sport en beweegt ten opzichte van het Amsterdamse gemiddelde zoals beschreven in de Agenda sporten en bewegen, zijnde senioren 65+, mensen met een handicap, jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar) levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 150% van het sociaal minimum, statushouders of vluchtelingen, kwetsbare jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 23 jaar);
Artikel 8 Aanvraagtermijn subsidie
Een aanvraag kan tot en met maandag 18 december 2023 worden ingediend.
In aanvulling op artikel 8, tweede lid, van de ASA 2023 kan het college besluiten een subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren als:
Artikel 10 Aanvullende verplichting
Naast de verplichtingen op grond van artikel 9 en 10 van de ASA 2023, dient de aanvrager mee te werken aan het meten van de effecten van deze regeling.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 7 november 2023
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
8551 Sport- en recreatieonderwijs 85.51
85519 Overig sport- en recreatieonderwijs 85.51.9
93112 Sporthallen, sportzalen en gymzalen 93.11.2
93119 Overige sportaccommodaties 93.11.9
93122 Veldsport in teamverband (geen voetbal) 93.12.2
93125 Paardensport en maneges 93.12.5
93127 Auto- en motorsport 93.12.7
93129 Overige buitensport 93.12.9
93141 Individuele zaalsport 93.14.1
93142 Zaalsport in teamverband 93.14.2
93143 Kracht- en vechtsport 93.14.3
93144 Bowlen, kegelen, biljarten e.d. 93.14.4
93149 Overige binnensport en omnisport 93.14.9
93151 Zwem- en onderwatersport 93.15.1
93152 Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d. 93.15.2
9319 Overige sportactiviteiten 93.19
93196 Overkoepelende organen en samenwerkings- en adviesorganen op het gebied van sport 93.19.6
Toelichting bij de subsidieregeling
Deze toelichting maakt onderdeel uit van de Subsidieregeling Sterke Sportclubs 2023.
Toelichting bij artikel 3: Doel subsidieregeling
Verenigd sporten is waardevol en belangrijk voor een vitale samenleving. Sterke sportclubs zijn in staat (meer) Amsterdammers structureel aan het sporten en bewegen te krijgen en houden. Daarnaast vervullen sterke sportclubs een grote maatschappelijke rol in de stad. Ze bieden Amsterdammers een sociaal veilige omgeving en maken de wijk leefbaarder. We streven naar zoveel mogelijk van deze ‘gouden partners’ in de stad, waar de basis op orde is en waar plezier en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Clubs die midden in de samenleving staan en die oog hebben voor de veranderende behoeftes van huidige en toekomstige sporters. Daarom investeert gemeente Amsterdam in het vermogen van clubs om zelfstandig, duurzaam te ontwikkelen naar sterkere organisaties.
Toelichting bij artikel 4: Hoogte van de subsidie en subsidiabele activiteiten
Activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd moeten beogen op een duurzame manier de ‘basis’ van de sportclub op orde te brengen, de bestuurskracht van de sportclub te vergroten of het technisch kader van de sportclub te versterken. In de aanvraag dient de sportclub duidelijk te maken aan welke van deze drie thema’s de activiteit beoogt bij te dragen. Hieronder geven wij voorbeelden van activiteiten die beogen bij te dragen aan een van de thema’s, maar het staat sportclubs vrij een aanvraag te doen voor een andere activiteit dan de genoemde.
Op orde brengen van de ‘basis’
Vergroten van de bestuurskracht
Toelichting bij artikel 7: De Aanvrager
De rechtsvorm van de aanvrager
In het Amsterdamse sportclublandschap met commercieel en non-profit-aanbod heeft in de visie van de gemeente Amsterdam de sportvereniging een streepje voor. Een sportvereniging is een organisatievorm van burgers voor burgers. Het is democratisch en heeft geen winstoogmerk. Daarnaast biedt structureel lidmaatschap bij een sportvereniging vaak een goede garantie op structureel sporten. Daarom richt deze regeling zich in eerste instantie op het versterken van de Amsterdamse sportverenigingen. We zien tegelijkertijd dat anders georganiseerde, ondernemende, sportclubs in de stad zorgen voor een grotere variëteit voor Amsterdammers om te sporten. Omdat we ondernemende sportclubs die werk willen maken van het ontwikkelen van hun maatschappelijke rol willen stimuleren dat te (blijven) doen, staat deze regeling ook open voor hen. Voor de ondernemende club geldt ten opzichte van de sportvereniging een aanvullende toets op maatschappelijke rol.
Toets op voldoende eigen middelen
De gemeente hanteert een beleid dat er op gericht is de middelen in te zetten waar ze nodig zijn. Daarom toetsen we aan de hand van het jaarverslag 2022 of de aanvrager voldoende middelen heeft om de activiteiten zelf te betalen. Een reservering in de begroting voor de ‘1/3 regeling’ en onderhoud, vervanging van materiaal etc. telt hierin niet mee.
De regeling heeft ten doel sportclubs financieel in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken. Daarom toetsen we of de aangevraagde activiteiten voldoende duurzame ontwikkeling beogen en niet alleen een tijdelijke oplossing bieden.
Amsterdamse basiseisen voor sociale veiligheid
Vanaf 1 januari 2022 moeten alle sportclubs die een samenwerking met de gemeente Amsterdam hebben, voldoen aan de basiseisen voor sociale veiligheid. We hebben deze verplichting ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Het gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling zoals deze regeling valt onder zo'n samenwerking. De aanvrager moet daarom voldoen aan de volgende basiseisen:
Toelichting bij artikel 10: Weigeringsgronden
De aanvraag kan onder andere worden geweigerd als voor de activiteit een andere financieringsmogelijk bestaat, zoals via de subsidieregeling sociale basis, de subsidieregeling aangepast sporten, de subsidieregeling sportevenementen, de subsidieregeling verenigingsaccommodaties buitensport of een andere gemeentelijke subsidieregeling.
Voor sportclubs zijn voor de uitvoering van activiteiten op de thema’s van deze regeling ook diverse interventies beschikbaar, zowel binnen als buiten Amsterdam. Er zijn opleidingen, cursussen of workshops waar clubs aan kunnen deelnemen en clubs kunnen gebruik maken van de expertise van professionals, zoals buurtsportcoaches, clubkadercoaches, sportpedagogen of andere thema-experts. Een aantal van deze activiteiten kan aan sportclubs in Amsterdam beschikbaar worden gesteld via door de gemeente reeds gesubsidieerde of ingekochte partners. Sommige interventies worden door andere partners gefinancierd, zoals door sportbonden, NOC*NSF en Sportakkoord II. Indien een aanvraag een dergelijke activiteit omvat, kunnen wij de aanvraag weigeren onder verwijzing naar of aanbod van een van deze andere mogelijkheden.