Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024
CiteertitelSubsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 juli 2025.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2023nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-484822

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel gelet op artikel van Artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet. Artikel 160 lid 1 sub e van de Gemeentewet

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024

Artikel 1 Definitiebepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Agenda Sporten en Bewegen: beleidskader van de gemeente Amsterdam over sporten en bewegen;

  • b.

    Algemene reserve: Het deel van het eigen vermogen waaraan geen bepaalde bestemming is gegeven;

  • c.

    ASA 2023: Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023;

  • d.

    Bestemmingsreserve: het deel van het eigen vermogen waaraan een bepaalde bestemming is gegeven;

  • e.

    College: college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

  • f.

    Continuïteitsreserves: reserves die tot doel hebben de continuïteit van de instelling of voorziening te waarborgen.

  • g.

    Energiekosten: kosten die betaald worden voor de levering van gas, elektra of warmte, zoals die worden doorbelast in servicekosten of accommodatiehuur of de kosten die door de aanvragen met een zelfstandige aansluiting rechtstreeks aan de leverancier worden betaald;

  • h.

    Energiecontract: het contract met de energieleverancier waarin de wijze van prijsbepaling en in sommige gevallen de prijs voor de levering van energie is afgesproken;

  • i.

    Financiële nood: nood ontstaan doordat het eigen vermogen, niet zijnde de bestemmingsreserves, moet worden aangewend om de gestegen energiekosten te kunnen betalen, waarbij financiële verplichtingen niet meer kunnen worden nagekomen;

  • j.

    Sportaanbieder: een rechtspersoon die op grond van zijn statuten of ondernemingsplan een structureel sportaanbod als hoofddoelstelling heeft, met SBI code sport;

  • k.

    SBI-code: Standaard Bedrijfsindeling, een code die uit vier of vijf cijfers bestaat en de activiteit van een bedrijf in het register van de Kamer van Koophandel aangeeft;

  • l.

    Structureel sportaanbod: sportaanbod dat wekelijks wordt aangeboden en minimaal gedurende 32 weken per jaar kan worden beoefend;

  • m.

    Toegenomen energiekosten: totale energiekosten over een periode van 12 maanden gedurende de periode tussen 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024 verminderd met de totale energiekosten van de aanvrager over de periode 1 januari 2019 tot en met 31 december 2019 of een andere vergelijkbare periode van 12 maanden die eindigt in 2021 of later indien de aanvrager niet over geheel 2019 energiekosten heeft gemaakt;

  • n.

    Weerstandsvermogen: de som van de algemene reserve en continuïteitsreserves per 31 december van het boekjaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan.

Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023

De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2023 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel van de regeling

Het doel van de regeling is te voorkomen dat sportaanbieders die in financiële nood geraken als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 juli 2022 en 31 december 2024, hierdoor de activiteiten geheel of gedeeltelijk moeten beëindigen.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan aan sportaanbieders subsidie verlenen voor het jaar 2023 en voor het jaar 2024 als tegemoetkoming voor de toegenomen energiekosten, voor zover hiervoor geen ondersteuning kan worden aangevraagd bij provincie of rijk of deze ondersteuning onvoldoende is.

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

  • 1.

    Voor de kosten als omschreven in artikel 4 van deze subsidieregeling bedraagt de subsidie per aanvraag van een aanvrager maximaal € 15.000,-.

  • 2.

    De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de stijging van de energiekosten die ten laste worden gebracht aan het eigen vermogen met als drempel een minimum weerstandsvermogen van 15%. De stijging van de energiekosten moet gaan over een aaneengesloten periode van 12 maanden tussen 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024, ten opzichte van de energiekosten van het jaar 2019 of een andere vergelijkbare periode van twaalf maanden die eindigt in 2021 of later indien de aanvrager niet over geheel 2019 energiekosten heeft gemaakt.

Artikel 6 Subsidieplafond, berekening hoogte subsidie

  • 1.

    Het college stelt voor de activiteiten die volgens deze subsidieregeling voor subsidie in aanmerking komen de volgende deelplafonds vast:

    • a.

      1 januari 2023 - 31 december 2023: €400.000

    • b.

      1 januari 2024 – 30 juni 2024: €300.000

    • c.

      1 juli 2024 - 31 december 2024: €300.000

  • 2.

    Indien een subsidieplafond voor een tijdvak ontoereikend is, zullen alle bedragen uit de aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen met een gelijk percentage worden verlaagd.

Artikel 7 Aanvrager

Subsidie kan worden aangevraagd worden door:

  • a.

    Sportaanbieders zonder winstoogmerk die structurele sportactiviteiten aanbieden;

  • b.

    Commerciële sportaanbieders die aantoonbaar niet in aanmerking komen voor de rijksregeling TEK en die structurele sportactiviteiten en programma’s aanbieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen, of:

    • a.

      uitvoering geven aan de sportvergoeding Jeugd of de aanpak Senioren;

    • b.

      een subsidie-, of inkooprelatie hebben met de gemeente Amsterdam voor het realiseren van maatschappelijke doelen (gezondheid, kwetsbaarheid, eenzaamheid, integratie); of

    • c.

      partner zijn bij het Amsterdams Sportakkoord.

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

In aanvulling op artikel 6, tweede lid, van de ASA 2023 wordt bij de subsidieaanvraag ingediend:

  • a.

    het formulier energie 2023-2024;

  • b.

    een overzicht van alle aangevraagde steunmaatregelen bij Rijk, provincie of gemeenten ten behoeve van de gestegen energiekosten;

  • c.

    documenten waaruit de volgende informatie blijkt:

    • i.

      energiecontract en huurovereenkomst van locatie;

    • ii.

      eindafrekening energiekosten van de organisatie in het jaar 2019, of een andere vergelijkbare periode van twaalf maanden die eindigt in 2021 of later indien de aanvrager niet over geheel 2019 energiekosten heeft gemaakt;

    • iii.

      de meest recente definitieve jaarrekening, niet ouder dan 2022, waaruit in ieder geval de omvang van de algemene reserve blijkt.

Artikel 9 Aanvraagtermijn

  • 1.

    Een subsidie aanvraag voor de in artikel 6, eerste lid onder a genoemde periode, kan bij het college worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 22 december 2023.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag voor de in artikel 6, eerste lid onder b genoemde periode kan bij het college worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 28 juni 2024.

  • 3.

    Een subsidieaanvraag voor de in artikel 6, eerste lid onder c genoemde periode kan bij het college worden ingediend tot uiterlijk vrijdag 20 december 2024.

  • 4.

    Het college zal op de aanvragen beslissen na afloop van bovengenoemde aanvraagtermijnen.

Artikel 10 Weigeringsgronden

  • 1.

    In aanvulling op artikel 8, eerste lid van de ASA 2023 weigert het college de subsidie te verlenen als de aanvrager niet in financiële nood verkeert.

  • 2.

    In aanvulling op artikel 8, tweede lid van de ASA 2023 kan het college geheel of gedeeltelijk weigeren een subsidie te verlenen als:

    • i.

      onvoldoende informatie beschikbaar is over de energiekosten in het jaar 2019, of een andere vergelijkbare periode van twaalf maanden die eindigt in 2021 of later indien de aanvrager niet over geheel 2019 energiekosten heeft gemaakt en de prognose of energiekosten over 2022, 2023 en of 2024, die voor de aanvrager gelden en hebben gegolden om tot een aannemelijke raming te komen van de te verwachten toename in de energielasten;

    • ii.

      aanvrager al op een andere wijze financieel wordt ondersteund voor de toegenomen energiekosten.

Artikel 11 Looptijd regeling

Deze regeling vervalt van rechtswege op 1 juli 2025.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024

Aldus vastgesteld in de vergadering van zeven november tweeduizend drieëntwintig

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

Bijlage 1 Toelichting

 

Toelichting

 

Algemeen deel

Sportorganisaties zijn hard getroffen door inflatie en snel stijgende energielasten. Om ondersteuning te bieden is de Subsidieregeling noodsteun energiekosten Amsterdamse Sportaanbieders 2023-2024 ontwikkeld.

De regeling maakt het mogelijk om sportorganisaties financieel te ondersteunen in geval er sprake is van financiële nood, waardoor zij hun activiteiten moeten staken of in hun voortbestaan worden bedreigd.

 

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Definitiebepalingen

Sportaanbieders:

Non-profit sportaanbieders kunnen een aanvraag doen. Commerciële sportaanbieders kunnen een aanvraag voor tegemoetkoming doen, indien ze structurele sportactiviteiten en programma’s aanbieden zoals genoemd in de Agenda Sporten en Bewegen of structurele sport- of beweegprogramma’s aanbieden gericht op de volgende doelgroepen:

  • senioren 65 +,

  • mensen met een handicap,

  • jeugd in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar, levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 150% van het sociaal minimum,

  • statushouders of vluchtelingen,

  • kwetsbare jeugd in de leeftijd van 2 tot en met 23 jaar,

  • Amsterdammers waarvan de contributie vergoed wordt vanuit de Sportvergoeding jeugd (het Jeugdfonds Sport en Cultuur Amsterdam en Stadspas Sport) of de aanpak senioren (Senioren Sportfonds) .

Tot slot kunnen sportaanbieders met een subsidie- of inkoop relatie met de gemeente Amsterdam voor het realiseren van maatschappelijke doelen gezondheid, kwetsbaarheid, eenzaamheid en integratie dan wel partner zijn bij het Amsterdams Sportakkoord een aanvraag doen.

 

Artikel 3 Doel van de regeling

Het doel van de regeling is om door middel van het verstrekken van subsidie te voorkomen dat sportorganisaties die in financiële nood geraken hun activiteiten moeten beëindigen, als gevolg van de hogere energiekosten in de periode tussen 1 juli 2022 en 31 december 2024.

Om in aanmerking te komen geldt dat geen compenserende maatregel vanuit Rijk of provincie beschikbaar is of dat deze onvoldoende is. Eventueel later ontvangen compensatie van rijk of provincie moet bij de gemeente worden gemeld.

Voor steekproefsgewijze controle hierop door de gemeente Amsterdam dient correspondentie hierover tot en met 2025 beschikbaar worden gehouden.

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Middelen zijn uitsluitend beschikbaar voor tegemoetkoming van excessieve energiekosten waarbij het weerstandsvermogen ontoereikend is en de continuïteit van de organisatie in gevaar komt.

Middelen zijn zowel beschikbaar voor tegemoetkoming in hogere energiekosten als voor tegemoetkoming van huurlasten die aantoonbaar het gevolg zijn daarvan.

 

Artikel Hoogte van de subsidie

 

Artikel 6 Subsidieplafond, berekening hoogte subsidie

Subsidie kan worden aangevraagd over drie verschillende tijdvakken. Zoals in de algemene inleiding al is aangegeven is gekozen voor het naar rato verdelen van de beschikbare middelen in geval meer wordt aangevraagd dan de hoogte van de subsidieplafonds.

De berekening van het weerstandsvermogen is betreft het resultaat van het eigen vermogen (EV) te delen door het totale vermogen (TV). (EV / TV).

Als een aanvrager als gevolg van de gestegen energiekosten een weerstandsvermogen heeft dat beneden de 15% ligt komt men voor subsidie in aanmerking.

Via het gemeentelijk Sportpunt; sport@amsterdam.nl kunt u het formulier energie 2023-2024 opvragen. Dit formulier bevat een rekentool waarin u een aantal velden moet invullen:

  • De kostenverhoging energie

  • De algemene reserve

  • De continu reserve, voor zover aanwezig

  • De voorziening/bestemmingsreserve, voor zover aanwezig

  • Kortlopende schulden

  • Langlopende schulden

Als de velden zijn ingevuld geeft de rekentool aan of u in aanmerking komt voor subsidie en een indicatie van de hoogte van de subsidie.

Let op! Dit is een indicatie en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

 

Artikel 7 Aanvrager

In artikel 1 is in de begripsomschrijvingen omschreven wat wordt verstaan onder een sportaanbieder. Middelen zijn zowel voor gesubsidieerde als niet- gesubsidieerde organisaties beschikbaar, maar alleen voor organisaties waarvan de activiteiten geheel of merendeels in Amsterdam plaatsvinden.

 

Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens

Het formulier energie 20232024, op te vragen bij het gemeentelijk Sportpunt; sport@amsterdam.nl

onder c:

Voor een aanvrager die meer dan één locatie heeft, geldt dat het energiecontract dan wel de huurovereenkomst van de verschillende locaties dient te worden overgelegd.

 

Artikel 9 Aanvraagtermijn

Om te kunnen beoordelen of de ingediende aanvragen het subsidieplafond overschrijden en het beschikbare bedrag naar rato toe te kennen dienen alle aanvragen voor een bepaalde datum te worden ingediend.

 

Bijlage 2 – SBI-codes

 

8551 Sport- en recreatieonderwijs 85.51

85519 Overig sport- en recreatieonderwijs 85.51.9

9311 Sportaccommodaties 93.11

93111 Zwembaden 93.11.1

93112 Sporthallen, sportzalen en gymzalen 93.11.2

93113 Sportvelden 93.11.3

93119 Overige sportaccommodaties 93.11.9

9312 Buitensport 93.12

93121 Veldvoetbal 93.12.1

93122 Veldsport in teamverband (geen voetbal) 93.12.2

93123 Atletiek 93.12.3

93124 Tennis 93.12.4

93125 Paardensport en maneges 93.12.5

93126 Wielersport 93.12.6

93127 Auto- en motorsport 93.12.7

93128 Wintersport 93.12.8

93129 Overige buitensport 93.12.9

9314 Binnensport 93.14

93141 Individuele zaalsport 93.14.1

93142 Zaalsport in teamverband 93.14.2

93143 Kracht- en vechtsport 93.14.3

93144 Bowlen, kegelen, biljarten e.d. 93.14.4

93145 Denksport 93.14.5

93149 Overige binnensport en omnisport 93.14.9

9315 Watersport 93.15

93151 Zwem- en onderwatersport 93.15.1

93152 Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d. 93.15.2

9319 Overige sportactiviteiten 93.19

93192 Hengelsport 93.19.2

93196 Overkoepelende organen en samen-

werkings- en adviesorganen op het gebied

van sport 93.19.6

93199 Overige sportactiviteiten (rest) 93.19.9