Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

De verordening op de Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDe verordening op de Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023
CiteertitelVerordening op de Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de instelling, de bevoegdheid en de samenstelling van de commissie ter uitvoering van de rekenkamerfunctie 2019 (Verordening Rekenkamercommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2019).

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81a van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-2023nieuwe regeling

24-10-2023

gmb-2023-484275

Tekst van de regeling

Intitulé

De verordening op de Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023

De raad van de gemeente Wijk bij Duurstede;

gelezen het voorstel van de werkgroep verordeningen;

gelet op artikel 81a en 149 van de Gemeentewet en het visiedocument Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023;

besluit vast te stellen de Verordening op de rekenkamer 2023.

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    rekenkamer: de rekenkamer van gemeente Wijk bij Duurstede;

  • e.

    gemeente; de gemeente Wijk bij Duurstede

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter, die niet woonachtig zijn in de gemeente.

  • 3.

    De rekenkamer heeft tot taak onderzoek te doen als bedoeld in artikel 182 Gemeentewet.

Artikel 3. Auditcommissie

  • 1.

    Volgens art. 2 lid 1k van de Verordening op de auditcommissie is de auditcommissie aangewezen om contact te onderhouden met de rekenkamer namens de gemeenteraad.

  • 2.

    Volgens art. 3 van deze verordening kan de rekenkamer worden uitgenodigd om deel te nemen aan de beraadslagingen van de auditcommissie.

  • 3.

    De rekenkamer heeft minimaal twee keer per jaar overleg met de auditcommissie.

Artikel 4. Benoeming en herbenoeming

  • 1.

    Gemeentewet artikel 81c is van toepassing op de benoeming van de rekenkamerleden, incl. de voorzitter.

  • 2.

    De benoeming vindt plaats voor een periode van zes jaar, waarna de mogelijkheid bestaat tot een eenmalige herbenoeming voor eenzelfde periode.

  • 3.

    De auditcommissie kan de rekenkamerkandidaat voor de benoeming of herbenoeming aan de raad aanbevelen.

Artikel 5. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    Gemeentewet artikel 81d is van toepassing op het ontslag en non-activiteitstelling van de leden van de rekenkamer.

Artikel 6. Eed en integriteit

  • 1.

    De leden van de rekenkamer geven een overzicht van de openbare betrekkingen die zij bekleedt. Deze kunnen niet in strijd zijn met artikel 81f en 81h van de wet.

  • 2.

    Alvorens de leden de functie uitoefenen leggen ze in de vergadering van de raad de voorgeschreven eed of belofte af als bedoeld in artikel 81g van de wet.

Artikel 7. Budget

  • 1.

    Het lid van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, vierde lid van de wet.

Artikel 8. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor de onderzoekuren een vergoeding van €60 per uur.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 250 per maand en voor overige leden € 190 per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

  • 3.

    De bovengenoemde vergoedingen genoemd in lid 1 en 2 komen ten laste van het budget van de rekenkamer.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding.

Artikel 9. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer vergadert zoveel zij nodig acht, met inachtneming van het beschikbare budget.

  • 2.

    De rekenkamer vergadert in beslotenheid, de rapporten en verslagen zijn openbaar.

  • 3.

    Voor uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 4.

    De rekenkamer voert ex-ante en ex-post onderzoeken uit met een lokaal karakter.

  • 5.

    De raad evalueert twee jaarlijks met de rekenkamer over het (wederkerig) functioneren.

  • 6.

    De rekenkamerleden kunnen uitgenodigd worden bij de beraadslaging van de voorbespreking.

  • 7.

    De rekenkamer kiest een onderzoeksonderwerp die valt onder de volgende selectiecriteria. Het onderzoek moet;

    • gaan over een onderwerp dat behoort tot de taken van de gemeente; het gemeentebestuur is politiek en/of juridisch aanspreekbaar voor haar optreden op het betreffende terrein;

    • een maatschappelijk belang hebben en/of een financieel belang.

    • een toegevoegde waarde hebben en bruikbare resultaten op te leveren in de vorm van aanbevelingen

    • toekomstgericht zijn;

    • de risico’s (financieel, juridisch, imago, politiek en dergelijke) in beeld brengen die de gemeente ten aanzien van het onderzoeksonderwerp loopt;

    • positief onderscheidend zijn t.o.v. andere onderzoeken incl. interne doelmatigheidsonderzoeken (doordat het onderwerp niet eerder is onderzocht, er andere elementen onderzocht zijn of andere onderzoeken minder diepgaand/kwalitatief minder goed zijn uitgevoerd);

    • aantoonbaar maatschappelijke gevolgen hebben; het gaat niet over incidentele gebeurtenissen; het onderzochte beleid heeft een duurzaam karakter en raakt burgers;

    • betrekking hebben op de doelmatigheid, doeltreffendheid of rechtmatigheid van (de uitvoering van) het beleid

    • gaan over een beleid dat het gemeentebestuur kan bijstellen; het moment van rapporteren stelt de gemeenteraad in staat de uitkomsten mee te nemen bij kaderstellende besluiten; het onderzoekt leidt tot nieuwe inzichten en heeft een leereffect;

    • onder de bevoegdheid van de rekenkamer vallen en het onderzoek moet, naast de toereikendheid van middelen, uitvoerbaar zijn.

  • 8.

    De raad wordt met een raadsvoorstel in gelegenheid gesteld een oordeel te vellen over de aanbevelingen van de rekenkamer.

Artikel 10 Reglement van orde en onderzoeksprotocol

Conform artikel 81i Gemeentewet stelt de rekenkamer een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Daarnaast stelt de rekenkamer een onderzoeksprotocol op. Beide stukken zendt zij na vaststelling ter kennisneming naar de raad.

Artikel 11. Ambtelijke secretaris

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris is organisatorisch ondergebracht bij de griffie en valt rechtspositioneel onder de griffier.

  • 3.

    De secretaris draagt samen met de voorzitter zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers.

Artikel 12. Monitoring aanbevelingen

  • 1.

    Voor het college is artikel 185a van de gemeentewet van toepassing.

  • 2.

    De griffie verstrekt de raad voor een overzicht op het Raadsinformatiesysteem van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 13. slotbepaling

  • 1.

    De ‘Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Wijk bij Duurstede houdende regels omtrent de instelling, de bevoegdheid en de samenstelling van de commissie ter uitvoering van de rekenkamerfunctie 2019 (Verordening Rekenkamercommissie gemeente Wijk bij Duurstede 2019)’ wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking één dag na de bekendmaking

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Rekenkamer Wijk bij Duurstede 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Wijk bij Duurstede op 24 oktober 2023

De raad voornoemd,

J.P. de Groot

Griffier

I.P. Meerts

voorzitter