Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dinkelland

Coffeeshopbeleid Dinkelland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDinkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingCoffeeshopbeleid Dinkelland 2023
CiteertitelCoffeeshopbeleid Dinkelland 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Coffeeshopbeleid Dinkelland 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 174 van de Gemeentewet
  3. artikel 13b van de Opiumwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-2023nieuwe regeling

07-11-2023

gmb-2023-483846

858183

Tekst van de regeling

Intitulé

Coffeeshopbeleid Dinkelland 2023

De burgemeester van de gemeente Dinkelland;

 

Overwegende:

Artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

Artikel 174 Gemeentewet;

Artikel 13b Opiumwet;

De regionaal gemaakte afspraken (Twentse gemeenten) ten aanzien van het maximaliseren en concentreren van coffeeshops;

 

Besluit vast te stellen:

Coffeeshopbeleid Dinkelland 2023

Inleiding

De kern van het Nederlandse drugsbeleid is een strikte scheiding tussen de markt voor soft- en harddrugs. Het bezit en het gebruik van harddrugs is in alle omstandigheden verboden.

Het softdrugsbeleid in Nederland is een gedoogbeleid; het voorhanden hebben en verkopen van softdrugs is weliswaar strafbaar maar wordt -onder bepaalde voorwaarden- door het Openbaar Ministerie (OM) niet vervolgd. De verkoop van kleine hoeveelheden softdrugs wordt onder bepaalde voorwaarden gedoogd in alcoholvrije inrichtingen; de “coffeeshops”. Een coffeeshop is een alcoholvrije horeca-inrichting waar handel in en gebruik van cannabisproducten -zijnde softdrugs die op lijst II van de Opiumwet staan- kan plaatsvinden. Om een coffeeshop te mogen exploiteren is een gedoogbeschikking en eventueel een exploitatievergunning op basis van de Algemene plaatselijke verordening (APV) vereist.

 

In algemene zin geldt dat de burgemeester verantwoordelijk is voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid. De burgemeester is het bevoegde bestuursorgaan.

Geen coffeeshops in de Gemeente Dinkelland

Vanuit regionaal gemaakte afspraken wordt voor Dinkelland een ‘nullijn’ gehanteerd.

Deze beleidsregels motiveren de gehanteerde ‘nullijn’.

De overwegingen voor deze beleidsregels zijn de volgende:

 

De Twentse beleidsuitgangspunten in het kort:

  • -

    In Twente wordt een maximum aan het aantal coffeeshops gesteld.

  • -

    Coffeeshops worden geconcentreerd in de drie grote steden (Enschede maximaal negen, Hengelo maximaal drie en Almelo maximaal twee).

  • -

    Voor kleine gemeenten is een nul-beleid afgesproken op basis van het volgende uitgangspunt:

In Twente wordt de norm van één coffeeshop op 15.000 tot 20.000 inwoners met een ondergrens van twee keer de norm (40.000 inwoners) gehanteerd. Om een monopolie positie te voorkomen van een coffeeshophouder geldt een minimum van twee coffeeshops in die gemeenten. In deze norm is rekening gehouden met de aanwezigheid van een omliggend verzorgingsgebied bij de grotere, stedelijke gemeenten.

De gemeente Dinkelland zit met een inwoneraantal van ca. 26.000 inwoners1 ruim onder de gehanteerde ondergrens (40.000 inwoners).

 

Naast deze ondergrens gelden ook de hierna genoemde afwegingen.

 

Plattelandsgemeente

De gemeente Dinkelland bestaat uit elf kleine kernen met een plattelandskarakter.

Een coffeeshop past niet bij het karakter en cultuur van de gemeente Dinkelland en haar inwoners. Er zal in de gemeente dan ook niet snel een maatschappelijk draagvlak te vinden zijn voor de vestiging van een coffeeshop. Op dit moment is er geen coffeeshop gevestigd in de gemeente, er zijn ook geen aanvragen in behandeling.

 

Grensgemeente, drugstoerisme

Het gedoogbeleid in Nederland verbiedt verkoop van softdrugs anders dan aan ingezetenen van Nederland van 18 jaar en ouder2.

De gemeente Dinkelland is een grensgemeente met Duitsland.

Het gedogen van een coffeeshop in de gemeente zal ongetwijfeld leiden tot drugstoerisme uit nabij gelegen Duitse plaatsen met als gevolg de bekende overlast gevende situaties.

‘Toeristen’ en personen onder de 18 jaar moet de toegang worden geweigerd. Het doorverkopen in de nabijheid van coffeeshop wordt ‘straathandel’ genoemd en het toegangsverbod werkt deze handel in de hand. De straathandel in drugs betekent altijd een aantasting van het woon- en leefklimaat.

 

Criminaliteit

Het produceren van softdrugs valt niet onder het gedoogbeleid en is strafbaar. Het gedogen van een coffeeshop staat in direct verband met de illegale levering van de soorten softdrugs (‘achterdeur- problematiek’). Deze leveringen en handel in de nabijheid van een coffeeshop veroorzaken doorgaans een aantasting van een veilig woon- en leefklimaat.

Door een nul lijn te hanteren wordt getracht eventuele productie in onze gemeente te ontmoedigen en overlast te voorkomen doordat er geen afzetmarkt in de directe omgeving voorhanden is.

 

Politiecapaciteit

Naast de controle van de coffeeshop zelf, zal het toezicht op doorverkoop in de omgeving van de coffeeshop extra politie-inzet vergen. De politiecapaciteit in landelijke gebieden is schaars. Het inzetten van extra capaciteit door vestiging van een coffeeshop in dit landelijke gebied is dan ook niet gewenst.

 

Bescherming jeugd

Jongeren zijn een kwetsbare groep waarvan de gevolgen van alcohol- en drugsgebruik verstrekkende gevolgen kunnen hebben op zowel de (geestelijke) gezondheid, het sociale leven als op de school-, werkprestaties. Daarnaast wordt een vroege startleeftijd (<18 jaar) van cannabisgebruik in verband gebracht met een verhoogd risico op het later ontwikkelen van psychische stoornissen, afhankelijkheid/verslaving, gebruik van harddrugs en mogelijke cognitieve stoornissen.

Het weren van coffeeshops uit onze gemeente beoogt een drempel op te werpen zodat jongeren, in hun woonomgeving, niet direct de gelegenheid krijgen om softdrugs te bemachtigen en te gebruiken.

Bestuursrechtelijke maatregelen

Aanvraag tot vestiging van een coffeeshop.

De gemeente Dinkelland kent geen exploitatievergunning in haar Algemeen plaatselijke verordening, hierdoor ontbreekt een toepasbare vergunningensystematiek. Een aanvraag is hierdoor niet mogelijk.

De burgemeester komt de vrijheid toe, om ter bescherming van het woon- en leefklimaat dan wel de openbare orde, geen enkele coffeeshop toe te staan. De burgemeester zal -op basis van deze beleidsregels en de regionale afspraken- voor het vestiging van een coffeeshop, geen gedoogbeschikking verstrekken. Vestiging van een coffeeshop is hierdoor niet mogelijk.

 

Illegale vestiging van een coffeeshop.

Er wordt bestuursrechtelijk opgetreden wanneer een coffeeshop of ander verkooppunt van drugs illegaal wordt gevestigd. De burgemeester zal in beginsel overgaan tot sluiting van een lokaal of woning, wanneer er zich een verkooppunt van drugs vestigt, dan wel aanwezig is. Dit is onder andere vastgelegd in artikel 3 van het Damoclesbeleid Dinkelland 2020 en daar wordt hierbij naar verwezen.

Inwerkingtreding.

Deze beleidsregels treden op de dag na die van bekendmaking in werking.

Intrekken voorgaande beleidsregels

De beleidsregels Coffeeshopbeleid Dinkelland 2021 worden ingetrokken.

Citeertitel.

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Coffeeshopbeleid Dinkelland 2023.

De burgemeester,

J.G.J. Joosten


1

Bron: CBS