Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023 |
Citeertitel | Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt de Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2021.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-11-2023 | nieuwe regeling | 09-10-2023 |
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
dat het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat bestuursorganen strafbare activiteiten faciliteren en/of dat onrechtmatig verkregen voordeel wordt gebruikt;
dat de gemeente Meppel alleen zaken wilt doen met integere partijen en wil voorkomen dat de gemeente faciliteert dat strafbare feiten worden gepleegd en/of dat onrechtmatig verkregen voordeel kan worden gebruikt;
dat gemeente Meppel zelf verantwoordelijk is voor de tenuitvoerlegging van de Wet Bibob en dat de Wet Bibob de gemeente Meppel eigen beleidsruimte geeft bij de besluitvorming over het al dan niet toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;
dat een actualisatie van de beleidsregel noodzakelijk is;
Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Algemene plaatselijke verordening (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Algemene subsidieverordening Meppel, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.
De Wet Bibob is een instrument om te beoordelen of partijen waar de gemeente vergunningen en subsidies aan verleent, dan wel overheidsopdrachten aan gunt, dan wel vastgoedtransacties mee aangaat, integer zijn. Het doel van de wet is het voorkomen dat bestuursorganen strafbare feiten faciliteren. Dit gebeurt door een Bibob-toets uit te voeren. Kern van deze toets is het onderzoek naar betrokkene(n) en relevante relaties van betrokkene(n).
1.2 Uitvoering Bibob-toets in afwijking van de beleidslijn
Deze beleidslijn laat onverlet dat al dan niet in afwijking van de hierna volgende bepalingen gemotiveerd tot uitvoering van een Bibob-toets kan worden besloten als de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven.
1.3 Project met meerdere activiteiten
Indien er sprake is van een project met meerdere activiteiten door één betrokkene waarop het bestuursorgaan en/of de rechtspersoon met een overheidstaak een Bibob onderzoek kan uitvoeren, dan zal het Bibob-onderzoek in een zo vroeg mogelijk stadium worden gestart.
1.4 Adviesaanvraag door de gemeente bij het LBB
Aanvullend op eigen onderzoek vraagt het bestuursorgaan danwel de rechtspersoon met overheidstaak het LBB om advies indien:
1.5 Meldingen en tips door de gemeente
Indien sprake is van een zelfstandige gevaarsbeoordeling (zonder advies van het Landelijk Bureau Bibob) of sprake is van een vermoeden dat de betrokkene(n) zich terugtrekt vanwege het toepassen van de Wet Bibob zal de gemeente hiervan melding maken zoals bedoeld in artikel 7a lid 7 en lid 8 van de Wet.
Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen
De toepassing van de wet zal door de gemeente Meppel op de hieronder aangeduide beschikkingen op de in deze beleidsregel voorgeschreven wijze plaatsvinden:
Uitvoering van het eigen Bibob-onderzoek kan bij aanvragen om andere beschikkingen plaatsvinden, voor zover de gemeente op grond van wetgeving daartoe bevoegd is, als
uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van één van de RIEC-partners, informatie van het LBB als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of informatie van het OM of een andere partner als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet en/of;
Uitvoering van het eigen onderzoek blijft in beginsel achterwege (behalve als daartoe aanleiding bestaat) in het geval een aanvraag afkomstig is van een overheidsinstanties, semioverheidsinstantie of woning(bouw)corporatie(s) (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting).
Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij verleende beschikkingen
De gemeente start een eigen onderzoek bij verleende beschikkingen indien:
uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van één van de RIEC-partners, informatie van het LBB als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of informatie van het OM of een andere partner als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
De gemeente kan een eigen onderzoek starten bij een verleende beschikking indien de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente Meppel na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie.
Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies
De gemeente Meppel kan naar aanleiding van een subsidieaanvraag en/of een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de subsidieverordening een eigen onderzoek starten, als:
uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van een van de RIEC-partners, vanuit het LBB afkomstige informatie als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of vanuit het OM of een andere partner ontvangen informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.
Artikel 2.4a Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij de aanvraag van een beschikking
Bij een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt bij aanvragen van een beschikking de daartoe gestelde regels in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) toegepast (Titel 4.1). Bij volharding wordt de gevraagde beschikking buiten behandeling gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.
Artikel 2.4b Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij verleende vergunningen en andere beschikkingen
Bij verleende beschikkingen wordt een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet. Met een weigering wordt gelijk gesteld: het niet (tijdig) voldoen aan een verzoek om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren. Het bestuursorgaan biedt de vergunning- of subsidiehouder ten minste 2 weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Indien niet tijdig wordt voldaan aan het verzoek het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt aan betrokkene overeenkomstig een redelijke termijn gesteld om alsnog aan diens verplichtingen te voldoen. Een verstrekte vergunning of subsidie kan als gevolg van een weigering worden ingetrokken.
Artikel 2.5 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij beschikkingen
In het geval sprake is van ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking niet rechtvaardigen, zal het bestuursorgaan overgaan tot het stellen van voorschriften aan de beschikking die zijn gericht op wegnemen of beperken van het ernstige gevaar. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente de beschikking intrekken.
Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties
In geval van een vastgoedtransactie start de gemeente Meppel tevens een Bibob-onderzoek, indien;
uit eigen ambtelijke informatie, informatie van een RIEC-partner, informatie verkregen van het LBB (artikel 11 en/ of 11a van de wet) en/of informatie verkregen vanuit het OM of een andere partner conform artikel 26 van de wet blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 9, derde lid, van de wet.
sprake is van hoge mate van complexiteit met betrekking tot de bedrijfsstructuur, wat bijvoorbeeld kan blijken uit onnodig veel rechtspersonen en/of complexe structuur van rechtspersonen, gebruik van stichting bij commerciële onderneming, betrokkenheid van buitenlandse rechtspersonen en veel wisselingen in rechtsvorm, functionarissen en/of aandeelhouders;
Artikel 3.2 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties
In de gevolgen van een Bibob-onderzoek dat is gestart nadat de vastgoedtransactie is aangegaan, wordt bij overeenkomst voorzien. In de overeenkomst wordt opgenomen dat deze door de gemeente Meppel kan worden ontbonden, opgezegd, vernietigd of opgeschort als uit een (eventuele) Bibob-onderzoek blijkt dat:
Artikel 3.3 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten
In de aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet voordoet (danwel een situatie zoals bedoeld in artikel 3.5 van deze Beleidsregel).
In geval van een overheidsopdracht start de gemeente een eigen Bibob-onderzoek, indien uit eigen ambtelijke informatie, informatie verkregen van het Landelijk Bureau Bibob (artikel 11 en/ of 11a van de wet), informatie verkregen van het OM of een andere partner op grond van artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van één van de situaties als beschreven in artikel 9, tweede lid, van de wet. De informatie en het eigen onderzoek kan ook betrekking hebben op een onderaannemer.
Artikel 3.5 Gevolgen ontbreken volledig Bibob-formulier
Indien er sprake is van een nieuwe vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet niet of niet volledig ingevuld te retourneren danwel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet aanvullende gegevens te verstrekken aan het LBB, leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.