Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023
CiteertitelBeleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling is tevens vastgesteld door de burgemeester.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2021.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
  2. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Alcoholwet
  4. Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
  5. Jeugdwet
  6. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  7. Algemene Plaatselijke Verordening Meppel
  8. Algemene subsidieverordening gemeente Meppel
  9. Aanbestedingswet 2012
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-11-2023nieuwe regeling

09-10-2023

gmb-2023-482920

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

overwegende

 

dat het doel van de Wet Bibob is het voorkomen dat bestuursorganen strafbare activiteiten faciliteren en/of dat onrechtmatig verkregen voordeel wordt gebruikt;

 

dat de gemeente Meppel alleen zaken wilt doen met integere partijen en wil voorkomen dat de gemeente faciliteert dat strafbare feiten worden gepleegd en/of dat onrechtmatig verkregen voordeel kan worden gebruikt;

 

dat gemeente Meppel zelf verantwoordelijk is voor de tenuitvoerlegging van de Wet Bibob en dat de Wet Bibob de gemeente Meppel eigen beleidsruimte geeft bij de besluitvorming over het al dan niet toepassen van de uit deze wet voortvloeiende bevoegdheden;

 

dat een actualisatie van de beleidsregel noodzakelijk is;

 

Gelet op het bepaalde in de Wet Bibob en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht, alsook de relevante bepalingen in de Alcoholwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Algemene plaatselijke verordening (m.b.t. gemeentelijke vergunningen), de Algemene subsidieverordening Meppel, de Aanbestedingswet 2012 en het Burgerlijk Wetboek.

 

Besluiten vast te stellen:

 

Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023.

 

Paragraaf 1 Algemeen

Inleiding

De Wet Bibob is een instrument om te beoordelen of partijen waar de gemeente vergunningen en subsidies aan verleent, dan wel overheidsopdrachten aan gunt, dan wel vastgoedtransacties mee aangaat, integer zijn. Het doel van de wet is het voorkomen dat bestuursorganen strafbare feiten faciliteren. Dit gebeurt door een Bibob-toets uit te voeren. Kern van deze toets is het onderzoek naar betrokkene(n) en relevante relaties van betrokkene(n).

1.1 Begripsbepalingen

  • 1.

    De begripsbepalingen in artikel 1 lid 1 van de Wet Bibob zijn van overeenkomstige toepassing op deze beleidsregel, tenzij daarover in lid 2 anders is bepaald.

  • 2.

    In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

    • a.

      bestuursorgaan: de burgemeester onderscheidenlijk het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

    • b.

      Bibob-vragenformulier: een formulier gebaseerd op de regeling als bedoeld in artikel 7a lid 5 van de wet;

    • c.

      eigen (Bibob-)onderzoek: zelfstandig (voor)onderzoek door de gemeente, als bedoeld in artikel 7a van de wet;

    • d.

      Landelijk Bureau Bibob (hierna LBB): het Bureau bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur, zoals bedoeld in artikel 8 van de wet;

    • e.

      OM: Openbaar Ministerie;

    • f.

      rechtspersoon met een overheidstaak: de gemeente Meppel;

    • g.

      RIEC: het Regionaal informatie- en Expertise Centrum, het regionaal samenwerkingsverband zoals bedoeld in artikel 28 lid 2 onder d van de wet;

    • h.

      Subsidieverordening: Algemene subsidieverordening Meppel.

    • i.

      Wet: de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob);

  • 3.

    Waar in deze beleidsregel “gemeente Meppel” wordt genoemd, wordt hiermee zowel het bestuursorgaan als -wanneer van toepassing- de rechtspersoon met een overheidstaak bedoeld.

1.2 Uitvoering Bibob-toets in afwijking van de beleidslijn

Deze beleidslijn laat onverlet dat al dan niet in afwijking van de hierna volgende bepalingen gemotiveerd tot uitvoering van een Bibob-toets kan worden besloten als de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven.

1.3 Project met meerdere activiteiten

Indien er sprake is van een project met meerdere activiteiten door één betrokkene waarop het bestuursorgaan en/of de rechtspersoon met een overheidstaak een Bibob onderzoek kan uitvoeren, dan zal het Bibob-onderzoek in een zo vroeg mogelijk stadium worden gestart.

1.4 Adviesaanvraag door de gemeente bij het LBB

Aanvullend op eigen onderzoek vraagt het bestuursorgaan danwel de rechtspersoon met overheidstaak het LBB om advies indien:

  • a.

    na het eigen onderzoek vragen ontstaan of bestaan over de integriteit van de betrokkene en/ of zijn potentiële, huidige of voormalige Bibob-relaties als bedoeld in artikel 3, vierde lid van de Wet;

  • b.

    na het eigen onderzoek vragen blijven bestaan over de bedrijfsstructuur van aan de uitvoering van de beschikking te verbinden onderneming(en);

  • c.

    na het eigen onderzoek vragen blijven bestaan over de financiering van de aan de betreffende beschikking te verbinden activiteiten;

  • d.

    het LBB de gemeente adviseert om ten aanzien van een betrokkene advies aan te vragen, zoals bedoeld in artikel 11 van de wet;

  • e.

    de gemeente van het OM of een ander bestuursorgaan of rechtspersoon met een overheidsopdracht een tip heeft ontvangen als bedoeld in artikel 26 van de Wet.

1.5 Meldingen en tips door de gemeente

  • 1.

    Indien sprake is van een zelfstandige gevaarsbeoordeling (zonder advies van het Landelijk Bureau Bibob) of sprake is van een vermoeden dat de betrokkene(n) zich terugtrekt vanwege het toepassen van de Wet Bibob zal de gemeente hiervan melding maken zoals bedoeld in artikel 7a lid 7 en lid 8 van de Wet.

  • 2.

    De gemeente zal gebruik maken van haar tipbevoegdheid als bedoeld in artikel 26 van de Wet indien hier aanleiding toe is.

  • 3.

    De gemeente zal op verzoek de informatie verkregen op grond van de Wet verstrekken aan andere gemeenten en/ of rechtspersonen met een overheidstaak zoals bedoeld en onder de voorwaarden als genoemd in artikel 28 lid 2 onder m van de Wet.

 

Paragraaf 2 Publiekrechtelijke beschikkingen

Artikel 2.1 Toepassingsbereik bij nieuwe beschikkingen

De toepassing van de wet zal door de gemeente Meppel op de hieronder aangeduide beschikkingen op de in deze beleidsregel voorgeschreven wijze plaatsvinden:

  • 1.

    Uitvoering van het eigen Bibob-onderzoek, vindt in ieder geval plaats bij elke aanvraag voor een beschikking als bedoeld in:

    • a.

      artikel 3 lid 1 van de Alcoholwet (Alcoholwetvergunning);

    • b.

      artikel 3 lid 2 van de Alcoholwet (Alcoholwetvergunning para commerciële rechtspersonen, als bedoeld in artikel 4 Alcoholwet) waarbij de exploitatie van de horeca-activiteiten niet in eigen beheer plaatsvinden;

    • c.

      de aanvraag als bedoeld in artikel 30a van de Alcoholwet (bijschrijving leidinggevende op de Alcoholvergunning);

    • d.

      artikel 30b van de Wet op de kansspelen; (speelautomatenvergunning)

    • e.

      artikel 2:11, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Meppel; (horecaexploitatie vergunning);

    • f.

      artikel 2:11, tweede lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Meppel; (exploitatievergunning coffeeshop);

    • g.

      artikel 3:3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Meppel (prostitutiebedrijven en escortbedrijven);

    • h.

      artikel 2:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening Gemeente Meppel (exploitatievergunning speelgelegenheid).

  • 2.

    Uitvoering van het eigen Bibob-onderzoek vindt bij onderstaande aanvragen voor een beschikking plaats als zij vallen onder één of meer van de in Bijlage 1 genoemde risicocategorieën:

    • a.

      de aanvraag als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (omgevingsvergunning bouwactiviteit);

    • b.

      de aanvraag als bedoeld in artikel 2.9 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Meppel (evenementenvergunning).

  • 3.

    Uitvoering van het eigen Bibob-onderzoek kan bij aanvragen om andere beschikkingen plaatsvinden, voor zover de gemeente op grond van wetgeving daartoe bevoegd is, als

    • a.

      uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van één van de RIEC-partners, informatie van het LBB als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of informatie van het OM of een andere partner als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet en/of;

    • b.

      zij vallen onder één of meer van de in Bijlage 1 genoemde risicocategorieën.

  • 4.

    Uitvoering van het eigen onderzoek blijft in beginsel achterwege (behalve als daartoe aanleiding bestaat) in het geval een aanvraag afkomstig is van een overheidsinstanties, semioverheidsinstantie of woning(bouw)corporatie(s) (die op grond van de Woningwet zijn aangewezen als toegelaten instellingen voor de volkshuisvesting).

Artikel 2.2 Toepassingsbereik bij verleende beschikkingen

  • 1.

    De gemeente start een eigen onderzoek bij verleende beschikkingen indien:

    • a.

      sprake is van een melding als bedoeld in artikel 2:25 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (wijziging tenaamstelling) en de activiteit(en) waar deze beschikking op ziet in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie;

    • b.

      uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van één van de RIEC-partners, informatie van het LBB als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of informatie van het OM of een andere partner als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.

  • 2.

    De gemeente kan een eigen onderzoek starten bij een verleende beschikking indien de verstrekte beschikking betrekking heeft op een activiteit, dat op basis van een daartoe genomen besluit van de gemeente Meppel na de verstrekking van de beschikking, in Bijlage 1 is aangewezen als een risicocategorie.

Artikel 2.3 Toepassingsbereik bij subsidies

De gemeente Meppel kan naar aanleiding van een subsidieaanvraag en/of een reeds verleende subsidie zoals bedoeld in de subsidieverordening een eigen onderzoek starten, als:

  • 1.

    de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd valt onder één of meer van de in de Bijlage 1 genoemde risicocategorieën en/of;

  • 2.

    uit eigen ambtelijke informatie, informatie afkomstig van een van de RIEC-partners, vanuit het LBB afkomstige informatie als bedoeld in artikel 11 van de wet en/of vanuit het OM of een andere partner ontvangen informatie als bedoeld in artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet.

Artikel 2.4a Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij de aanvraag van een beschikking

Bij een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt bij aanvragen van een beschikking de daartoe gestelde regels in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) toegepast (Titel 4.1). Bij volharding wordt de gevraagde beschikking buiten behandeling gesteld ingevolge artikel 4:5 van de Awb.

Artikel 2.4b Weigering volledig invullen Bibob-vragenformulieren bij verleende vergunningen en andere beschikkingen

Bij verleende beschikkingen wordt een weigering om het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, beschouwd als een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet. Met een weigering wordt gelijk gesteld: het niet (tijdig) voldoen aan een verzoek om de Bibob-vragenformulieren volledig ingevuld te retourneren. Het bestuursorgaan biedt de vergunning- of subsidiehouder ten minste 2 weken om de Bibob-vragenformulieren ingevuld te retourneren. Indien niet tijdig wordt voldaan aan het verzoek het Bibob-vragenformulier volledig ingevuld te retourneren, wordt aan betrokkene overeenkomstig een redelijke termijn gesteld om alsnog aan diens verplichtingen te voldoen. Een verstrekte vergunning of subsidie kan als gevolg van een weigering worden ingetrokken.

Artikel 2.5 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij beschikkingen

  • 1.

    Het bestuursorgaan gaat in beginsel over tot een negatief besluit op de aanvraag op de beschikking, indien uit het eigen onderzoek en een eventueel daarop afgegeven advies van het LBB blijkt, dat er sprake is van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet.

  • 2.

    Het bestuursorgaan verbindt bij mindere mate van gevaar aan de beschikking in beginsel voorschriften die gericht zijn op het wegnemen of beperken van een dergelijk gevaar.

  • 3.

    In het geval sprake is van ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de wet waarbij de ernst van de strafbare feiten weigering of intrekking niet rechtvaardigen, zal het bestuursorgaan overgaan tot het stellen van voorschriften aan de beschikking die zijn gericht op wegnemen of beperken van het ernstige gevaar. Indien niet wordt voldaan aan een op grond van deze bepaling gegeven voorschrift, kan de gemeente de beschikking intrekken.

 

Paragraaf 3 Privaatrechtelijke transacties

Artikel 3.1 Toepassingsbereik bij vastgoedtransacties

  • 1.

    De gemeente Meppel kan de wet toepassen bij vastgoedtransacties waarbij de gemeente Meppel partij is.

  • 2.

    De gemeente start een eigen onderzoek ten aanzien van een vastgoedtransactie indien het vastgoedobject gebruikt wordt of gaat worden voor één of meer activiteiten die genoemd zijn in Bijlage 1 als risicocategorie of als blijkt dat de contractpartij (mede) actief is in één de risicocategorieën.

  • 3.

    In geval van een vastgoedtransactie start de gemeente Meppel tevens een Bibob-onderzoek, indien;

    • a.

      uit eigen ambtelijke informatie, informatie van een RIEC-partner, informatie verkregen van het LBB (artikel 11 en/ of 11a van de wet) en/of informatie verkregen vanuit het OM of een andere partner conform artikel 26 van de wet blijkt dat mogelijk sprake is van een gevaar als bedoeld in artikel 9, derde lid, van de wet.

    • a.

      sprake is van hoge mate van complexiteit met betrekking tot de bedrijfsstructuur, wat bijvoorbeeld kan blijken uit onnodig veel rechtspersonen en/of complexe structuur van rechtspersonen, gebruik van stichting bij commerciële onderneming, betrokkenheid van buitenlandse rechtspersonen en veel wisselingen in rechtsvorm, functionarissen en/of aandeelhouders;

    • b.

      sprake is van exceptioneel financieel risico voor de gemeente Meppel.

Artikel 3.2 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij vastgoedtransacties

  • 1.

    De gemeente zal in beginsel overgaan tot het afbreken van de onderhandelingen, indien uit het eigen onderzoek en/of een eventueel daarop afgegeven advies van het LBB blijkt dat ten minste één van de onderstaande situaties zich voordoet:

    • a.

      er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat de vastgoedtransactie mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten;

    • b.

      er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat in of met de onroerende zaak waar de vastgoedtransactie betrekking op heeft, mede strafbare feiten zullen worden gepleegd;

    • c.

      er is sprake van feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat betrokkene in relatie staat tot ernstige strafbare feiten die naar het oordeel van de gemeente een integriteitsrisico vormen (ongeacht de mate van gevaar);

    • d.

      er is sprake van feiten en omstandigheden die er op wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging van de vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd.

  • 2.

    In de gevolgen van een Bibob-onderzoek dat is gestart nadat de vastgoedtransactie is aangegaan, wordt bij overeenkomst voorzien. In de overeenkomst wordt opgenomen dat deze door de gemeente Meppel kan worden ontbonden, opgezegd, vernietigd of opgeschort als uit een (eventuele) Bibob-onderzoek blijkt dat:

    • a.

      er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat de vastgoedtransactie mede zal worden gebruikt om uit gepleegde strafbare feiten verkregen of te verkrijgen, op geld waardeerbare voordelen te benutten;

    • b.

      er is sprake van ten minste een mindere mate van gevaar dat in of met de onroerende zaak waar de vastgoedtransactie betrekking op heeft, mede strafbare feiten zullen worden gepleegd;

    • c.

      er is sprake van feiten en omstandigheden die erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat betrokkene in relatie staat tot ernstige strafbare feiten die naar het oordeel van de gemeente een integriteitsrisico vormen (ongeacht de mate van gevaar);

    • d.

      er is sprake van feiten en omstandigheden die er op wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging van de vastgoedtransactie een strafbaar feit is gepleegd.

  • 3.

    Bij een vastgoedtransactie zal in beginsel geen Bibob-onderzoek plaatsvinden, in het geval sprake is van een transactie met een van de volgende partijen:

    • a.

      Een overheidsinstantie;

    • b.

      Een semi-overheidsinstantie;

    • c.

      Een toegelaten woningcorporatie.

Artikel 3.3 Toepassingsbereik bij overheidsopdrachten

  • 1.

    De gemeente Meppel kan de wet toepassen bij overheidsopdrachten zoals bedoeld in de Aanbestedingswet 2012, dan wel bij een overeenkomst zorg vanuit de Jeugdwet en/of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015.

  • 2.

    In de aanbestedingsdocumenten wordt een integriteitsclausule opgenomen op basis waarvan kan worden overgegaan tot uitsluiting van de inschrijvende partij indien zich een van de situaties zoals bedoeld in artikel 9 tweede lid van de Wet voordoet (danwel een situatie zoals bedoeld in artikel 3.5 van deze Beleidsregel).

  • 3.

    In de af te sluiten overeenkomsten zal een integriteitsclausule worden opgenomen waarin wordt aangegeven dat de overeenkomst kan worden ontbonden indien één van de situaties zoals bedoeld in artikel 9, tweede lid van de Wet zich voordoet.

  • 4.

    In geval van een overheidsopdracht start de gemeente een eigen Bibob-onderzoek, indien uit eigen ambtelijke informatie, informatie verkregen van het Landelijk Bureau Bibob (artikel 11 en/ of 11a van de wet), informatie verkregen van het OM of een andere partner op grond van artikel 26 van de wet, blijkt dat mogelijk sprake is van één van de situaties als beschreven in artikel 9, tweede lid, van de wet. De informatie en het eigen onderzoek kan ook betrekking hebben op een onderaannemer.

  • 5.

    In geval van een overheidsopdracht kan een Bibob-onderzoek worden gestart wanneer er sprake is van een overheidsopdracht die betrekking heeft op de activiteiten die gerelateerd kunnen worden aan de risicocategorieën zoals benoemd in Bijlage 1.

Artikel 3.4 Gevolgen van een Bibob-onderzoek bij overheidsopdrachten

  • 1.

    In geval van een inschrijving op een overheidsopdracht, kan de informatie uit het Bibob-onderzoek dienen als onderbouwing van een of meerdere uitsluitingsgronden als genoemd in de Aanbestedingswet 2012;

  • 2.

    Bij overeenkomsten als bedoeld in de Jeugdwet en/ of de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 kan de informatie uit het Bibob-onderzoek aanleiding zijn om de overeenkomst niet aan te gaan, dan wel te ontbinden.

Artikel 3.5 Gevolgen ontbreken volledig Bibob-formulier

Indien er sprake is van een nieuwe vastgoedtransactie of een overheidsopdracht zal de weigering van betrokkene om de formulieren (inclusief de gevraagde bescheiden) als bedoeld in artikel 7a, vijfde lid van de Wet niet of niet volledig ingevuld te retourneren danwel de weigering om ingevolge artikel 12 lid 3 van de Wet aanvullende gegevens te verstrekken aan het LBB, leiden tot het niet sluiten van de vastgoedovereenkomst of het niet gunnen van de overheidsopdracht.

 

Paragraaf 4 Invoering

Artikel 4.1 Intrekken oude beleidsregel

  • 1.

    De beleidslijn voor de toepassing van de Wet Bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur 2021, vastgesteld op, wordt ingetrokken.

Artikel 4.2 Invoeringsdatum

  • 1.

    Deze beleidsregel is vastgesteld door de burgemeester respectievelijk het college van burgemeester en wethouders op 9 oktober 2023 en treedt in werking op 10 oktober 2023.

Artikel 4.3 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Beleidsregel Wet Bibob gemeente Meppel 2023”.

Aldus vastgesteld op 9 oktober 2023.

De burgemeester,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Burgemeester

Secretaris