Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Gemeente Heerlen - Mandaatbesluit van de gemeente Heerlen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Heerlen - Mandaatbesluit van de gemeente Heerlen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg 2023
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpMandaat besluit gemeente Heerlen Rud Zuid limburg

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuw mandaat, oud mandaat van 2016 vervalt

31-10-2023

gmb-2023-482558

OBM-23000232

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Heerlen - Mandaatbesluit van de gemeente Heerlen aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg 2023

Het college van Burgemeester en Wethouders van Heerlen, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Heerlen, elk voor zover bevoegd;

Gelet op:

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

artikel 171 Gemeentewet;

artikel 3:60 Burgerlijk Wetboek;

besluiten vast te stellen:

Mandaat aan de Directeur van de RUD Zuid-Limburg 2023

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    Gemeenteraad: de Gemeenteraad van de gemeente Heerlen.

  • 2.

    Burgemeester en Wethouders: Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerlen.

  • 3.

    Directeur: de Directeur van de RUD Zuid-Limburg.

  • 4.

    RUD Zuid-Limburg: het openbaar lichaam RUD Zuid-Limburg.

  • 5.

    Mandaat: de bevoegdheid om in naam van Burgemeester en Wethouders besluiten als bedoeld in artikel 1:3 eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) te nemen.

  • 6.

    Volmacht: de bevoegdheid om in naam van de gemeente Heerlen privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.

  • 7.

    Machtiging: de bevoegdheid om in naam van Burgemeester en Wethouders feitelijke handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.

  • 8.

    Basistakenpakket: het pakket van taken als opgenomen in artikel 13.12 van het Omgevingsbesluit (Ob).

 

Artikel 2 Mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Burgemeester en Wethouders respectievelijk de burgemeester verlenen mandaat, volmacht en machtiging aan de Directeur overeenkomstig de bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijst, voor zover op de lijst vermelde taken vallen binnen het takenpakket dat door RUD Zuid-Limburg wordt uitgevoerd op grond van het jaarwerkprogramma en/of het basistakenpakket, dan wel hieraan te relateren is.

  • 2.

    De Directeur is bevoegd voor de aangelegenheden in het eerste lid schriftelijk rechtstreeks ondermandaat, subvolmacht en submachtiging te verlenen aan de afdelingshoofden van de RUD Zuid-Limburg, tenzij concreet mandaat in de bij dit besluit behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijst uitdrukkelijk is uitgesloten of ondermandaat op lager niveau is toegestaan.

  • 3.

    Van het verleende mandaat, volmacht en machtiging in de zin van dit besluit wordt geen gebruik gemaakt indien afgeweken wordt van beleid, de gangbare praktijk of het onderwerp maatschappelijk of bestuurlijk omstreden is.

 

Artikel 3 Uitvoering

  • 1.

    De Directeur betrekt bij de uitoefening van de aan hem opgedragen bevoegdheden de relevante door de Gemeenteraad vastgestelde kaders alsmede het door Burgemeester en Wethouders vastgestelde beleid.

  • 2.

    Burgemeester en Wethouders zorgen ervoor dat de Directeur over alle benodigde informatie noodzakelijk voor de uitvoering van het in het eerste lid bepaalde kan beschikken.

  • 3.

    Bij voorgenomen nieuw beleid of beleidswijzigingen vindt afstemming plaats door het college van burgemeester en wethouders met de Directeur.

  • 4.

    Bij (voorgenomen) besluitvorming vindt voorafgaand overleg plaats.

 

Artikel 4 Onvoorziene omstandigheden

In onvoorziene, spoedeisende gevallen, waarin onverwijld handelen is geboden, handelt de gemandateerde in de geest van dit besluit.

 

Artikel 5 Ondertekening

De namens Burgemeester en Wethouders uitgeoefende bevoegdheden worden als volgt ondertekend:

 

Burgemeester en Wethouders van Heerlen

namens dezen,

(handtekening)

(naam)

Directeur van de RUD Zuid-Limburg

 

dan wel indien gebruik wordt gemaakt van (onder)mandaat of (onder)volmacht overeenkomstig artikel 2:

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen

namens dezen,

(handtekening)

(naam)

(functie ondergemandateerde)

 

De namens de gemeente Heerlen in volmacht uitgeoefende rechtshandelingen worden als volgt ondertekend:

 

De burgemeester van Heerlen,

namens deze,

(handtekening)

(naam)

Directeur van de RUD Zuid-Limburg (danwel functie ondergevolmachtigde)

 

Artikel 6 Vervanging

De door het bestuur van de RUD aangewezen plaatsvervanger treedt in alle rechten ingeval van afwezigheid of ontstentenis van de Directeur.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1.

    Het Mandaatbesluit gemeente Heerlen aan Directeur Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (III) d.d. 15 maart 2016, bekendgemaakt in het Gemeenteblad d.d. 1 april 2016, kenmerk 39348, komt te vervallen met het van kracht worden van dit besluit, behoudens voor gevallen waarop het overgangsrecht van de Omgevingswet van toepassing is, zoals vermeld in artikel 9 van dit besluit.

  • 2.

    Dit besluit wordt bekendgemaakt in het Gemeenteblad en treedt in werking na bekendmaking, maar niet eerder dan op de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet.

 

Artikel 8 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit van de gemeente Heerlen aan de Directeur van de

RUD Zuid-Limburg 2023.

 

Artikel 9 Overgangsrecht

Verzoeken en aanvragen ingediend voor de inwerkingtreding van dit besluit worden afgehandeld conform het Mandaatbesluit gemeente Heerlen aan Directeur Regionale Uitvoeringsdienst Zuid-Limburg (III)

d.d. 15 maart 2016, bekendgemaakt in het Gemeenteblad d.d. 1 april 2016, kenmerk 39348.

Voor aanvragen en verzoeken ingediend na inwerkingtreding van dit besluit geldt dit mandaatbesluit onverkort.

 

 

MANDAAT-, VOLMACHT- EN MACHTIGINGSLIJST

 

Algemeen

 

Bevoegdheden en besluiten

Ondermandaat, subvolmacht en submachtiging

A01

Alle besluiten inzake bestuursrechtelijke procedures en het uitvoeren van alle proceshandelingen indien het primaire besluit in mandaat of ondermandaat is genomen.

Uitgezonderd hiervan zijn:

het instellen van (hoger) beroep met uitzondering van het instellen van pro-forma (hoger) beroep;

het instellen van incidenteel (hoger) beroep met uitzondering van het instellen van pro-forma incidenteel (hoger) beroep.

Afdelingshoofd

Ondermandaat niet mogelijk voor besluiten op bezwaarschriften

A02

Het eenmalig dan wel doorlopend machtigen van medewerkers of

externe adviseurs om het bevoegd gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures.

Ondermandaat niet mogelijk

A03

Het aanvragen en verantwoorden van subsidies op basis van regelingen van andere overheidsorganen, het Rijk en de Europese Unie, alsmede het aangaan van uitvoeringsovereenkomsten ter verkrijging van deze subsidies, mits het eigen deel van de gesubsidieerde uitgave in de begroting is opgenomen.

Ondermandaat niet mogelijk

A04

Het nemen van besluiten op grond van de Wet open overheid en de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Afdelingshoofd

A05

Maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en politie.

Afdelingshoofd

 

Uitvoering

 

 

Bevoegdheden en besluiten

Ondermandaat, subvolmacht en submachtiging

U01

Besluiten op enkelvoudige aanvragen om omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten en aanvragen bij of krachtens artikel 5.1, lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b van de Omgevingswet (Ow) en de Awb.

 

Uitgezonderd hiervan zijn besluiten tot het weigeren van omgevingsvergunningen, tenzij:

Het besluit tot weigering van de omgevingsvergunning is gebaseerd op een algemeen verbindend voorschrift of beleidsregel; of

Het besluit tot weigering van de omgevingsvergunning is voorbereid met de reguliere voorbereidingsprocedure van de Awb.

Afdelingshoofd

U02

Besluiten inzake het actualiseren van omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.38 van de Ow.

Afdelingshoofd

U03

Besluiten inzake het intrekken en/of wijzigen van de voorschriften van omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in de artikelen 5.39, 5.40 en 5.41 van de Ow.

Afdelingshoofd

U04

Het voorbereiden van ambtshalve te verlenen revisievergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.43 van de Ow.

Afdelingshoofd

U05

Het beoordelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.4, lid 1 van de Ow, en informatie verstrekt op grond van de informatieplicht.

Afdelingshoofd

U06

Besluiten inzake het stellen van maatwerkvoorschriften en het verbinden van voorschriften aan omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 4.5 van de Ow.

Afdelingshoofd

U07

Besluiten inzake het treffen van gelijkwaardige maatregelen als bedoeld in artikel 4.7 van de Ow.

Afdelingshoofd

U08

Besluiten inzake milieueffectrapportages voor mer-beoordelingsplichtige projecten en voorbereiden van besluiten inzake milieueffectrapportages voor mer-plichtige projecten als bedoeld in paragraaf 16.4.2 van de Ow, voor zover betrekking hebbend op omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten.

Afdelingshoofd

U09

Het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van het RRGS als bedoeld in paragraaf 10.8.1 van het Ob.

Afdelingshoofd

en medewerkers

U10

Uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de PRTR-verordening als bedoeld in paragraaf 10.8.6 van het Ob.

Afdelingshoofd

en medewerkers

U11

Uitvoeren van werkzaamheden op de e-MJV applicatie en IPPC-applicatie inzake PRTR-verslagen, EEP-rapportages en IPPC-gegevens.

Afdelingshoofd

en medewerkers

U12

Uitvoeren van werkzaamheden en nemen van besluiten op grond van de hoofdstukken 10 en 19 van de Wet milieubeheer (Wm), voor zover vallend binnen de basistaken die zijn ondergebracht bij de RUD Zuid-Limburg.

Afdelingshoofd

U13

Het afhandelen van meldingen en nemen van besluiten op grond van het vuurwerkbesluit en de bij of krachtens de Omgevingswet opgenomen regeling voor vuurwerk, voor zover sprake is van een basistaak..

Afdelingshoofd

U14

Besluiten tot het niet behandelen van aanvragen en het afwijzen van aanvragen als bedoeld in de artikelen 4:5 en 4:6 van de Awb.

Afdelingshoofd

U15

Het verkrijgen en gebruiken van:

informatie, die exploitanten van milieubelastende activiteiten

hebben verstrekt via het Loket van de Rijksdienst voor

Ondernemend Nederland;

energieverbruiksgegevens die bij netbeheerders zijn geregistreerd

door exploitanten van milieubelastende activiteiten.

Dit in relatie tot besparing van energie in welke vorm dan ook en de

bijbehorende informatieplicht uit paragraaf 5.4.1 van het Besluit activiteiten Leefomgeving.

 

Afdelingshoofd

en medewerkers

 

Handhaving

 

Bevoegdheden en besluiten

Ondermandaat, subvolmacht en submachtiging

H01

Het aanwijzen van ambtenaren belast met een handhavingsbevoegdheid of -taak (zoals bedoeld in hoofdstuk 18 van de Ow) en toezicht op de naleving op grond van afdeling 18.1 Ow.

Ondermandaat niet mogelijk

H02

Het uitoefenen van toezicht en handhaving op de naleving van het bij of krachtens de Ow en de bij of krachtens de in hoofdstuk 18 genoemde wettelijke bepalingen, voor zover vallend onder de zogenoemde basistaken genoemd in artikel 13.12 Omgevingsbesluit.

Afdelingshoofd

H03

Het voeren van correspondentie in het kader van toezicht en handhaving, waaronder in ieder geval begrepen:

een bezoekbevestigingsbrief;

een waarschuwingsbrief;

een vooraankondiging last onder bestuursdwang of last onder dwangsom;

een vorderingsbrief om informatie in het kader van de controle op de naleving van regelgeving, alsmede de reacties op de in dit kader toegezonden informatie (zoals o.a. bedoeld ondertitel 5.2. van de Awb).

Afdelingshoofd

H04

Het nemen van besluiten over, op grond van vergunningvoorschriften,

te overleggen meldingen rapportages e.d.

Afdelingshoofd

H05

Het treffen van (voorbereidings)handelingen op grond van afdeling 5.3.1 en 5.3.2 van de Awb.

Afdelingshoofd

H06

Besluiten tot het opleggen van een spoedeisende last onder bestuursdwang conform artikel 5:31 van de Awb juncto artikel 19.2 Ow dan wel de schriftelijke bekrachtiging van de mondelinge aanzegging daartoe.

Afdelingshoofd en toezichthouders

H07

Het adviseren in gedogen en het adviseren bij het opstellen van een gedoogverklaring.

Afdelingshoofd

H08

Het nemen van besluiten in bijzondere omstandigheden in de fysieke leefomgeving op grond van:

- afdeling 19.1 OW (ongewoon voorval);

- afdeling 19.2a OW (toevalsvondst van verontreiniging op of in de bodem);

- afdeling 1.3 Ow inzake de zorg voor de fysieke leefomgeving.

 

 

Afdelingshoofd

H09

Voorbereiden van besluiten op verzoeken van derden om bestuursrechtelijk/ handhavend optreden, inclusief de afwijzing van deze verzoeken.

Afdelingshoofd

H10

Het uitoefenen van toezicht en handhaving op de naleving van het Vuurwerkbesluit en de bij of krachtens de Omgevingswet opgenomen regeling voor vuurwerk, voor zover sprake is van een basistaak

Afdelingshoofd

 

 

Heerlen, 31 oktober 2023

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

de burgemeester,

drs. R. Wever

de secretaris,

drs. V.N. Gosselink-Van Dijk

en voor de volmacht:

de Burgemeester van Heerlen,

drs. R. Wever