Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lopik

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLopik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Lopik 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-11-2023nieuwe regeling

31-10-2023

gmb-2023-479579

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023

De raad van de gemeente Lopik;

 

gelezen het voorstel van de griffier van 7 september 2023;

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders

  • -

    rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • -

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Begeleidingscommissie

  • 1.

    Er is een begeleidingscommissie voor de rekenkamer.

  • 2.

    De begeleidingscommissie bestaat uit twee raadsleden door en uit de raad te benoemen.

Artikel 4. Herbenoeming

De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

Artikel 5. Ondersteuning van de rekenkamer

De rekenkamer kan besluiten een deel van de werkzaamheden en ondersteuning te laten uitvoeren door een secretaris/onderzoeker en de kosten hiervan ten laste te brengen van het budget genoemd in artikel 6, mits dit niet ten koste gaat van het uitgangspunt tot het uitbrengen van één onderzoeksrapport op jaarbasis.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd, binnen zijn budget, uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Het budget wordt jaarlijks geïndexeerd.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per maand.

  • 2.

    De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 200,- per maand en voor gewone leden € 150,- per maand.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer ontvangen een vergoeding van € 75,-- per uur exclusief BTW voor onderzoekswerkzaamheden en secretariële werkzaamheden die door hen worden verricht.

  • 4.

    De maandelijkse vergoeding is inclusief reiskosten, met uitzondering van de reiskosten die voortvloeien uit samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers en reiskosten uit onderzoekswerkzaamheden die door de leden van de rekenkamer zelf worden ondernomen.

  • 5.

    De reiskosten die direct samenhangen met het uitvoeren van onderzoekswerkzaamheden door de leden en reiskosten die betrekking hebben op de samenwerking met één of meerdere andere rekenkamers worden vergoed met € 0,28 per kilometer.

  • 6.

    De vergoedingen genoemd in lid 2 en 3 van dit artikel worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden.

Artikel 8. Jaarplan en jaarverslag

De rekenkamer stelt vóór 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Daarnaast informeert de rekenkamer de raad in het vierde kwartaal van ieder jaar over de keuze en planning van onderzoeken voor het volgende jaar.

Artikel 9. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer die door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 november 2023 onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Lopik 2014’, zoals vastgesteld bij besluit van 17 december 2013.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer gemeente Lopik 2023.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op

31 oktober 2023,

de griffier,

MW. MR. G.M.G. DOLDERS

de voorzitter,

DR. L.J. DE GRAAF