Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissie gemeente Krimpenerwaard 2023 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies Krimpenerwaard 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de raadscommissies gemeente Krimpenerwaard 2022.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2023 | nieuwe regeling | 02-11-2023 |
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 2. Instelling raadscommissies
Er zijn door de raad twee raadscommissies ingesteld:
Tijdens vergaderingen in het kader van BOB is elke fractie met maximaal twee leden (raadsleden en/of commissieleden) tegelijk (“aan tafel”) aanwezig.
De commissieleden worden op voordracht van de fracties door de raad benoemd en door de voorzitter beëdigd. Fracties kunnen totaal maximaal vier commissieleden door de raad laten benoemen.
De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet zijn van overeenkomstige toepassing op commissieleden die geen raadslid zijn.
Artikel 9 Aanvullende agenda; vaststellen agenda
Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid onder berusting van de griffier en verleent deze de raads- en commissieleden op verzoek inzage. Ze worden tevens digitaal besloten ter beschikking gesteld.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op een agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Als na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raadscommissie en zo mogelijk door middel van openbare kennisgeving.
Artikel 13. Opening vergadering en quorum
Op een vergadering als bedoeld in het tweede lid is het eerste lid niet van toepassing. Een raadscommissie kan echter over andere aangelegenheden dan die waarvoor de ingevolge het eerste lid niet geopende vergadering was belegd alleen beraadslagen of besluiten, als blijkens de presentielijst meer dan de helft van het aantal fracties tegenwoordig is.
Art. 15 a Bespreking onderwerp
De voorzitter legt desgevraagd aan de vergadering voor of een onderwerp besproken kan worden. Als de meerderheid van de fracties akkoord is, kan dit.
Artikel 17. Deelname aan de beraadslaging door anderen
Een raadscommissie kan op elk moment besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 18. Spreekrecht burgers
Burgers en/of vertegenwoordigers van maatschappelijke of bedrijfsmatige instellingen kunnen in een vergadering het woord voeren (spreekrecht) over onderwerpen die het beleidsterrein van de commissie betreffen, die geagendeerd en niet-geagendeerd zijn. Het spreekrecht van niet-geagendeerde onderwerpen vindt plaats bij het agendapunt spreekrecht. Het spreekrecht voor geagendeerde onderwerpen vindt plaats bij het betreffende agendapunt. Elke inspreker krijgt in eerste termijn maximaal drie minuten het woord.
Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit uiterlijk vier uur voor de aanvang van de vergadering (tenzij de voorzitter oordeelt dat een kortere termijn mogelijk is) aan de commissiegriffier onder vermelding van zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover het woord gevoerd wenst te worden.
De inspreker staat bij de sprekerspost of zit aan tafel bij de vergadering. De inspreker voert het woord, nadat de commissievoorzitter hem dit heeft verleend. De leden kunnen daarna verhelderende vragen stellen. Per inspreker is maximaal tien minuten beschikbaar. Bij meerdere insprekers kan de voorzitter minder tijd per inspreker beschikbaar stellen.
Aan het begin van de oordeelsvormende commissievergadering is er een vragenhalfuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenhalfuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenhalfuur eindigt.
Voorafgaand aan de oordeelsvormende commissie SBBV en R&F vindt een collegespreekuur plaats. Op dit spreekuur kunnen vragen gesteld worden en reactie of ideeën worden meegegeven.
Artikel 20. Handhaving orde en schorsing
Hij roept sprekers tot de orde als deze zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven kunnen door hem het woord ontnomen worden over het aanhangige onderwerp.
Hij kan de raadscommissie voorstellen aan een commissielid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het commissielid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de commissievoorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 22. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Op besloten vergaderingen is deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 24. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de wet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard,
gehouden op 2 november 2023.
de griffier,
dr. M-L van Muijen
de voorzitter,
P. Bouvy – Koene
HOOFDSTUK 1. ALGEMENE BEPALINGEN
De taken van de raadscommissies zijn vastgelegd in artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet. De raadscommissies bereiden de besluitvorming van de raad voor en overleggen met het college van B&W.
Er zijn twee raadscommissies met eigen beleidsterreinen:
De taak om de besluitvorming van de raad voor te bereiden komt tot uitdrukking in de taak advies uit te brengen over een voorstel of onderwerp. De commissie adviseert of een voorstel als hamerstuk, bespreekstuk of als stemverklaringsstuk in de raadsvergadering geagendeerd wordt. De raadscommissie kan ook uit eigener beweging advies aan de raad uitbrengen, ook dit advies kan aanleiding zijn voor besluitvorming in de raad. De taken van de raadscommissie zijn in essentie dezelfde als die van de raad: die van kaderstellend, controlerend en volksvertegenwoordigend orgaan.
De raadscommissie bepaalt evenals de raad haar eigen agenda. Dit betekent dat niet het college maar (de voorzitter van) de raadscommissie bepaalt of een voorstel aan de raadscommissie wordt voorgelegd alvorens het in de raad wordt besproken. Om dit te coördineren is een agendacommissie ingericht. Deze commissie is verantwoordelijk voor de inhoudelijke afstemming van raads- en commissievergaderingen. Veelal zal het echter wel zo zijn dat een onderwerp eerst in een raadscommissie wordt besproken.
In de commissievergaderingen worden dezelfde spreektijden gehanteerd als in de raad.
In de (overige) oordeelsvormende bijeenkomsten worden geen spreektijden gehanteerd.
Artikel 4. Samenstelling; benoeming commissiegriffier
De raad bepaalt de samenstelling van de raadscommissies. Wel schrijft artikel 82, derde lid, van de Gemeentewet voor dat de raad moet zorgen voor een evenwichtige vertegenwoordiging van de in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen. Om dit te bereiken schrijft dit artikel voor dat een raadscommissie bestaat uit een maximum aantal leden per fractie. De verhoudingen in de raadscommissies hoeven overigens blijkens jurisprudentie niet exact overeen te komen met de verhoudingen in de raad.
De commissieleden worden door en uit de raad benoemd, op voordracht van de fracties. Zij hoeven niet op een kieslijst te hebben gestaan. De meerderheid van de raadsleden moet instemmen met de benoeming van een commissielid. De raadsleden zijn vrij in hun afwegingskader om voor of tegen de benoeming te stemmen, uiteraard met inachtneming van de eisen gesteld in de Gemeentewet.
Elke fractie kan zich bij de bespreking van een agendapunt door maximaal twee leden laten vertegenwoordigen, waarvan één per agendapunt het woord mag voeren.
Uit dit artikel volgt dat de leden van een raadscommissie geen raadslid hoeven te zijn. Wel zijn het de fracties die de leden voordragen.
Op grond van dit artikel moeten commissieleden, evenals raadsleden, voldoen aan hetgeen is bepaald in de artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de wet. Dit betekent onder andere dat zij achttien jaar moeten zijn, in de gemeente moeten wonen, over een geldige verblijfstitel moeten beschikken, hun nevenfuncties openbaar moeten maken, geen functie als bedoeld in artikel 13 mogen vervullen. Om te beoordelen of wordt voldaan aan de eisen van de wet, ligt het voor de hand om gebruik te maken van een geloofsbrievenonderzoek. Het verdient aanbeveling dit onderzoek uit te laten voeren door de commissie die voor raadsleden en wethouders het op basis van artikel V 4 van de Kieswet verplichte geloofsbrievenonderzoek uitvoert. De vereisten die onderzocht moeten worden zijn immers gelijk. Dit onderzoek (alleen naar de niet-raadsleden) gaat vooraf aan het raadsbesluit waarmee de commissieleden benoemd worden.
Er is een voorzitterspool ingericht waaruit een voorzitter kan worden aangezocht die de beeldvormende en/of oordeelsvormende vergadering voorzit. De deelnemers aan de pool volgen een training speciaal gericht op het voorzitten van BOB-vergaderingen.
In principe zitten alleen raadsleden dergelijke vergaderingen voor, en niet commissieleden. Bij wijze van uitzondering kan die taak ook vervuld worden door een commissielid. De voorzitter van de beeldvormende commissies en diens plaatsvervangers kunnen zowel uit de raad alsook uit de raadscommissieleden worden benoemd. Om het aanbod van mogelijke voorzitters te vergroten is besloten ook commissieleden voor deze positie in aanmerking te laten komen. ‘
Het (plaatsvervangend) voorzitterschap van de oordeelsvormende commissies blijft voorbehouden aan raadsleden.
Artikel 6. Zittingsduur en vacatures
De zittingsperiode van de commissieleden en de voorzitter is even lang als de zittingsperiode van raadsleden, in principe dus vier jaar. De benoeming eindigt derhalve van rechtswege, de raad hoeft hen niet te ontslaan.
Het lidmaatschap van een raadscommissie eindigt eveneens van rechtswege indien een commissielid niet meer voldoet aan de in artikel 4 gestelde eisen en indien een commissielid is benoemd op voordracht van een fractie die niet meer vertegenwoordigd is in de raad (vijfde lid).
Het commissielidmaatschap eindigt eveneens op voorstel van de fractie die het commissielid heeft voorgedragen. Deze situatie kan zich voordoen in geval van een splitsing van een fractie. De ontstane nieuwe fractie heeft dan overigens op grond van artikel 4 recht op eigen leden.
Artikel 7. De commissiegriffier
De raad is verplicht een griffier te benoemen (art. 100 van de wet). De griffier is in eerste instantie verantwoordelijk voor de bijstand aan de raad. Hij/zij is in principe in elke vergadering van de raad aanwezig. De Gemeentewet eist dat de raad de vervanging van de griffier regelt (art. 107d, lid 1). Ex art. 22 van de wet (verschoningsrecht) is in het derde lid een bepaling opgenomen met betrekking tot het deelnemen van de griffier aan de beraadslaging.
Artikel 8. Oproep en voorlopige agenda
Het eerste lid van dit artikel bepaalt dat de voorzitter een vastgesteld aantal dagen vóór een vergadering de leden van zijn raadscommissie een oproep stuurt, waarin de vergadering wordt aangekondigd. De oproep vermeldt de dag, tijdstip en plaats van de vergadering. Het eerste lid stelt verplicht dat de voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede lid van de wet bedoelde stukken, tegelijkertijd met de oproep aan de leden worden verzonden. De in artikel 25, eerste en tweede lid, bedoelde stukken zijn stukken ten aanzien waarvan geheimhouding is opgelegd. Hier wordt melding van gemaakt op de stukken. Deze kunnen worden ingezien bij de griffier (artikel 9, tweede lid).
Het opstellen van de voorlopige agenda gebeurt door de agendacommissie. De instelling en taken van deze commissie zijn geregeld in het Reglement van orde raad Krimpenerwaard 2023.
In het presidium is gesproken over de wijze van agenderen van ingekomen stukken die op de raadsagenda staan. Dit kan door het ingevulde format “Verzoek tot agendering ingekomen stuk door fractie” ingevuld bij de griffie in te dienen.
Op de agenda staat een vast onderdeel “Mededelingen - gelegenheid voor collegeleden en commissieleden voor het doen van korte mededelingen.” Bij dit agendapunt komen ook gemeenschappelijke regelingen aan de orde komen.
Voor digitale vergaderingen gelden de ‘Afspraken vergaderorde digitale commissievergaderingen’. Deze zijn aanvullend op de Verordening op de raadscommissies.
Artikel 9. Aanvullende agenda; vaststellen agenda
In de dagelijkse praktijk van de gemeente zal het niet altijd mogelijk zijn om ruim voor de commissievergadering een agenda op te stellen, die ook zicht heeft op de actualiteiten. In een dergelijke situatie kan de commissievoorzitter na het verzenden van de oproep zo nodig een aanvullende agenda en stukken rondsturen.
Uiteindelijk bepaalt een raadscommissie zijn eigen agenda. De agenderende rol van een raadscommissie komt tot uitdrukking in het derde lid.
Artikel 10. Ter inzage leggen van stukken
Geïnteresseerden moeten de mogelijkheid hebben om stukken in te zien. Daarom worden alle stukken gelijktijdig met het verzenden van de oproep digitaal verspreid via de gemeentelijke website en ter inzage aangeboden.
De griffier vervult de secretariaatsfunctie ten dienste van de raad. Daarom worden stukken die betrekking hebben op de agenda en de voorstellen van de raadsvergadering en die geheim moeten blijven digitaal - via een besloten systeem – ter beschikking gesteld van de leden. Op verzoek van de leden van de raad kan de griffier inzage aan hen verlenen.
Artikel 11. Openbare kennisgeving
Met dit artikel wordt invulling gegeven aan het voorschrift van artikel 82, vijfde lid, van de wet. Voor wat betreft de wijze van publicatie is aangesloten bij artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb). Hier wordt expliciet vastgelegd in welke dag-, nieuws- of huis-aan-huisbladen de aankondiging van de vergadering van de raad wordt geplaatst. Indien de kennisgeving uitsluitend elektronisch plaatsvindt, dan dient er een grondslag te zijn, zie artikel 3:12 juncto 2:14 van de Awb.
De presentielijst is bedoeld om vast te stellen dat het vergaderquorum aanwezig is.
Artikel 13. Opening vergadering en quorum
Artikel 20 van de wet regelt het vergaderquorum van de raad. Voor de raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de wet. Dit artikel voorziet hierin. Indien meer dan de helft van het aantal fracties aanwezig is en de presentielijst heeft getekend, kan worden vergaderd.
Het derde lid voorziet in een regeling voor een nieuwe vergadering indien het quorum niet bereikt is, anders zou de afwezigheid van leden van een raadscommissie de voortgang van werkzaamheden kunnen belemmeren. Uiteraard staat op het moment dat de voorzitter de nieuwe datum en tijdstip bepaalt nog niet vast op welk moment de schriftelijke oproep uitgaat. Indien er enkele dagen tussen de twee vergaderingen zitten, mag ervan uit worden gegaan dat het mogelijk is om 24 uur van tevoren een schriftelijke oproep te versturen. Overigens ligt het in de rede dat de voorzitter overlegt met de raadscommissie over de datum van een nieuwe vergadering.
Er worden videotulen met ondertiteling gemaakt.
Artikel 15. Advies; geen stemmingen
Het gebruik van het woord ‘beslissen’ in het eerste lid kan de suggestie wekken dat in de commissievergadering ook ‘echte’ Awb-besluiten kunnen worden genomen. Dit is echter niet het geval. Een raadscommissie neemt geen beslissingen maar bereidt de besluitvorming in de raad voor en overlegt met het college en de burgemeester. Alleen in de raadsvergadering kunnen besluiten worden genomen. Wel kan een raadscommissie gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de raad.
Geen nadere toelichting nodig.
Artikel 16. Verloop van het debat
Iedere fractie heeft per vergadering in totaal de beschikking over vijftien minuten spreektijd. Dit is inclusief het stellen van vragen en de tijd die nodig is om aan te geven of een agendapunt het advies hamer- of bespreekstuk krijgt voor de raadsvergadering. Een spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten. Dit verandert niets aan de praktijk dat een portefeuillehouder antwoordt na de inbreng van commissieleden in de eerste en tweede termijn. Een verzoek van een lid van de commissie na afloop van de tweede termijn om nog een reactie te geven, dient de voorzitter niet te honoreren. Indien de raadscommissie van mening is dat na de tweede termijn verdere beraadslaging nodig is kan zij daartoe, uitdrukkelijk en bij meerderheid van de fracties, beslissen.
Het stellen van technische vragen in de eerste of tweede termijn van de Oordeelsvormende vergaderingen is niet toegestaan. In oordeelsvormende vergaderingen worden politieke vragen gesteld. Dit vraagt om een voorzitter die hier scherp op toeziet, een wethouder die deze vragen teruggeeft aan de voorzitter en om leden die elkaar op dit punt durven aan te spreken.
De keuze voor het hanteren van spreektijden zorgt ervoor dat vergaderingen korter duren, de debatten eerlijker verlopen en de vergaderingen en debatten worden kwalitatief beter. Voorwaarde is wel dat de spreektijden strikt worden nageleefd door de voorzitter. Iedere fractie weet aan het begin van de vergadering hoeveel spreektijd er is en maakt zelf de inschatting hoeveel tijd ze aan welk onderwerp willen besteden. Een fractie kan daardoor zorgvuldiger afwegen wat men wil zeggen waardoor de kernboodschap beter tot zijn recht komt: je brengt in korte tijd de meest belangrijke en relevante punten naar voren. Fracties die hun spreektijd volledig hebben benut kunnen niet deelnemen aan de beraadslaging over een agendapunt en/of het advies of een agendapunt als hamer- of bespreekstuk naar de gemeenteraad gaat, ook niet in een later stadium per mail. Het hanteren van spreektijden is ook gestoeld op vertrouwen in fracties en de democratie. Wanneer je als fractie, uitgedaagd door een beperkte spreektijd, een keuze moet maken in de lengte van de bijdrage, moeten de meest belangrijke argumenten daar een plaats in krijgen. Immers bij minder tijd, zal een raadslid het ook zorgvuldiger voorbereiden. Het gaat om de kracht van de argumenten.
Om te voorkomen dat in de raadsvergadering het hele debat uit de commissie opnieuw gevoerd wordt, vraagt de voorzitter aan de leden/fracties die een raadsvoorstel als bespreekstuk willen behandelen in de raad, nauwkeurig en gemotiveerd aan te geven wat de bespreekpunten zijn en noemt deze in zijn samenvatting/advies. Er kan dus niet worden volstaan met de motivatie dat een bepaald beleid niet goed is of een regeling onduidelijk is. De bespreekpunten worden meegenomen in de ‘Besluiten en toezeggingenlijst’ van de desbetreffende commissievergadering. Als het college heeft toegezegd om bestaande vragen (die de reden zouden zijn voor het behandelen als bespreekstuk) voor de raadsvergadering te beantwoorden, kan een raadsvoorstel onder de voorwaarde dat hieraan tijdig voldaan is, door als hamerstuk.
Als er te veel agendapunten op de vergadering staan wordt vooraf besloten gebruik te maken van de uitloopavond. Op die manier kan op tijd afgesloten worden (23.00 uur) en vooraf helderheid over spreektijden geboden worden. Als uitloop nodig is vanwege een 'major issue' kan de tweede avond opnieuw vijftien minuten spreektijd afgesproken worden. Als de agenda slechts afgemaakt moet worden, dan kan er vijf minuten opgeplust worden. Beide opties zijn mogelijk (ter bepaling aan de voorzitter), zolang vooraf duidelijk is waar de fracties in het kader van hun spreektijdverdeling rekening mee moeten/kunnen houden.
Artikel 17. Deelname aan beraadslaging door anderen
Deze bepaling is noodzakelijk in verband met het in artikel 22 van de wet geregelde verschoningsrecht, dat in artikel 82, vijfde lid, van de wet van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op leden van raadscommissies en andere personen die aan de beraadslagingen deelnemen. Het is uiteraard ook mogelijk dat een raadscommissie bepaalt dat een bepaalde functionaris in bepaalde gevallen altijd aan de beraadslaging mag deelnemen. Het gaat in deze bepaling om anderen dan de leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders. Deze hebben op grond van artikel 82, vijfde lid, van de wet de mogelijkheid om aan de beraadslagingen deel te nemen. Op grond van dit artikel kan bijvoorbeeld de secretaris uitgenodigd worden. Uiteraard hebben deze andere sprekers niet dezelfde rechten als de leden. Een andere spreker heeft onder meer geen recht om een voorstel over de spreektijd of over de orde van de vergadering te doen.
Artikel 18. Spreekrecht burgers
Het geven van spreekrecht aan inwoners, belanghebbenden, maatschappelijke organisaties enz. is een manier om hen meer te betrekken bij de besluitvorming van de raad. In de commissievergadering zijn de fracties nog bezig hun mening te vormen.
Indien de inspreker onverwachts niet zelf aanwezig kan zijn, wordt de aangeleverde tekst opgenomen in iBabs.
Indien er ingesproken wordt door een ander dan de aanmelder, dan dient deze aan te geven wie hem/haar vervangt en zijn/haar relatie tot de inspreker is. De woordvoerder van een belangengroep kan namens deze groep inspreken.
De leden 5 sub d en 6 zijn opgenomen nadat in de praktijk is gebleken dat deze - veel voorkomende situaties niet (afdoende) geregeld waren in de verordening.
De voorzitter beoordeelt in overleg met de griffie op basis van alle beschikbare informatie en de onderliggende regelgeving of de inspreker toegelaten wordt.
Fracties worden in de gelegenheid gesteld om vragen te stellen over maximaal twee onderwerpen. In de verordening is opgenomen dat de vragen compact dienen te zijn. Hiermee wordt aangegeven dat per onderwerp wel enkele vragen gesteld kunnen worden, maar dat het aantal vragen per onderwerp beperkt is tot maximaal drie.
Het collegespreekuur is een BOB-instrument. De nadere beschrijving daarvan is als bijlage bij het RvO opgenomen.
Artikel 20. Handhaving orde en schorsing
Artikel 26 van de wet geeft aan dat de voorzitter bij raadsvergadering bevoegd is om de orde te handhaven. Voor de commissievergaderingen ontbreekt een dergelijke bepaling, deze is daarom hier opgenomen. Op basis van het tweede lid kunnen alle sprekers in bepaalde gevallen door de voorzitter tot de orde worden geroepen en kan hen zo nodig over het aanhangige onderwerp het woord ontzegd worden.
Ook kan de voorzitter de vergadering schorsen en bij herhaling van de verstoring van de orde, de vergadering sluiten. In het uiterste geval kan hij een lid het verdere verblijf ontzeggen en hem uit de vergadering doen verwijderen. Indien een lid blijft volharden in zijn gedrag kan hem de toegang tot de vergadering voor ten hoogste drie maanden worden ontzegd. Onder interruptie is overigens niet te verstaan het geven van tekenen van goed- of afkeuring; deze uitingen worden beschouwd als verstoringen van de orde. Voor wat betreft de handhaving van de orde op de publieke tribune wordt verwezen naar artikel 25 van deze verordening.
Om te bevorderen dat leden van raadscommissies zich niet belemmerd voelen om hun mening te uiten bepaalt artikel 82, vijfde lid, van de wet bovendien dat artikel 22 van de wet van overeenkomstige toepassing is op leden van raadscommissies. Hierdoor zijn leden van raadscommissies niet in rechte te vervolgen, aan te spreken of verplicht getuigenis af te leggen over hetgeen zij in de vergadering zeggen of schriftelijk overleggen. Dit geldt voor zowel raadsleden als niet-raadsleden.
Artikel 21. Voorstellen van orde
Ieder lid heeft te allen tijde het recht een voorstel van orde te doen. De beslissing of er inderdaad sprake is van een voorstel van orde is aan de raadscommissie. Over een voorstel van orde wordt direct, zonder beraadslaging, besloten door de raadscommissie. Bij het staken van stemmen is het voorstel niet aangenomen (artikel 32, vierde lid, van de wet is hierop niet van toepassing). Een voorstel van orde betreft bijvoorbeeld het schorsen van de vergadering voor een (overleg) pauze of een voorstel over de (beperking van de) spreektijden van de leden en overige deelnemers aan de commissievergadering.
Artikel 22. Toepassing verordening op besloten vergaderingen
Bij bepalingen die van overeenkomstige toepassing zijn kan onder meer gedacht worden aan de bepalingen omtrent het tijdig verzenden van stukken, het vergaderquorum en voorstellen van orde. De bepalingen van deze verordening zijn echter niet van toepassing, voor zover de toepassing van die bepalingen strijdig is met het besloten karakter van de vergadering. Zo zullen er bijvoorbeeld geen beeld- en geluidsregistraties voor openbaar gebruik gemaakt kunnen worden. Ten aanzien van de stukken die betrekking hebben op een besloten vergadering en het behandelde zal een raadscommissie moeten besluiten of geheimhouding als bedoeld in artikel 86 van de wet wordt opgelegd dan wel opgeheven.
Artikel 23. Verslag besloten vergadering
In onze gemeente is ervoor gekozen om de verslagen digitaal – via een besloten systeem – ter beschikking te stellen in plaats van deze te laten berusten bij de griffier (zoals voorgesteld wordt in tekst model verordening VNG).
Op grond van artikel 82, vijfde lid, van de wet is artikel 23 van de wet van overeenkomstige toepassing. Het vierde lid van artikel 23 van de wet schrijft voor dat van een besloten vergadering een afzonderlijk verslag wordt opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt tenzij de raad en in casu dus een raadscommissie anders beslist.
Artikel 24. Opheffing geheimhouding
Een raadscommissie kan geheimhouding op informatie leggen en die informatie tevens aan de raad verstrekken. De raad kan de geheimhouding die een raadscommissie aan de raad oplegt, opheffen. Wel bestaat er een overlegverplichting, waarmee recht wordt gedaan aan het principe van hoor en wederhoor.
Artikel 25. Toehoorders en pers
Artikel 26, eerste en tweede lid, van de wet regelen dat de voorzitter van de raad toehoorders die de orde verstoren, kan doen vertrekken en bij volharding in hun gedrag de toezegging kan ontzeggen. Voor raadscommissies ontbreekt een dergelijke bepaling in de wet, het derde lid van dit artikel voorziet hierin.
Artikel 26. Geluid- en beeldregistraties
Aangezien de vergaderingen van een raadscommissie in principe openbaar zijn, kunnen radio- en tv-stations geluid- en beeldregistraties maken. Dit is uiteraard niet het geval als het een besloten vergadering betreft.