Organisatie | Helmond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van de gemeente Helmond tot vaststelling van de Subsidieregeling evenementen Helmond 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling evenementen Helmond 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling evenementen Helmond 2022.
Algemene subsidieverordening Helmond 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2023 | nieuwe regeling | 31-10-2023 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1.1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 1.3. Voorwaarden subsidieverlening
Onverminderd de voorwaarden zoals genoemd in de ASV Helmond 2020 alsmede in de algemene wet bestuursrecht gelden voor subsidieverlening de volgende voorwaarden:
Artikel 2A.1. Deelbudget voor basisevenementen
Voor de in het vorige genoemde basisevenementen, voor zover deze georganiseerd worden in het centrum van Helmond, is binnen het deelbudget voor basisevenementen zoals bedoeld onder lid 1 per evenement een subsidiebudget beschikbaar, waarvan de hoogte jaarlijks door het college van B en W wordt vastgesteld.
Artikel 2A.3. Meerdere aanvragen voor hetzelfde basisevenement
Indien meerdere partijen een subsidieaanvraag indienen voor hetzelfde basisevenement, wordt de subsidie verleend aan die partij die de meeste punten behaalt op grond van het beoordelingskader zoals opgenomen in Bijlage I. Overige partijen ontvangen geen subsidie.
Artikel 2B.1. Deelbudget voor wijkevenementen
Voor de uitvoering en gedurende de looptijd van deze regeling geldt ten aanzien van de subsidie voor wijkevenementen als bedoeld in artikel 1.1. onder s. een deelbudget dat jaarlijks door het college van B en W wordt vastgesteld.
Artikel 2B.3. Voorwaarden voor subsidieverlening
Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd onder artikel 1.3. van deze regeling dienen wijkevenementen voor minimaal 25% van de totale begroting gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan de evenementensubsidie van de gemeente Helmond.
Artikel 2B.4. Beoordeling van aanvragen om subsidieverlening
Volledige aanvragen om subsidieverlening worden behandeld op volgorde van ontvangst.
Artikel 2C.1. Deelbudget voor reguliere evenementen
Voor de uitvoering en gedurende de looptijd van deze regeling geldt ten aanzien van de subsidie voor reguliere evenementen als bedoeld in artikel 1.1. onder p. een deelbudget dat jaarlijks door het college van B en W wordt vastgesteld.
Artikel 2C.2. De subsidieaanvraag
Incidentele subsidies voor reguliere evenementen kunnen worden aangevraagd door organisatoren van zowel gevestigde en semi-gevestigde reguliere evenementen zoals bedoeld in artikel 1.1 onder l. respectievelijk q., als door organisatoren van reguliere evenementen zoals bedoeld in artikel 1.1 onder p. Hierbij geldt dat voor een gevestigd en semi-gevestigd regulier evenement er geen stapeling kan plaatsvinden van meerjarige en incidentele subsidies.
Artikel 2C.3. Voorwaarden voor subsidieverlening
Onverminderd de voorwaarden zoals geformuleerd onder artikel 1.3. van deze regeling dienen reguliere evenementen voor minimaal 33% van de totale begroting gefinancierd te worden uit andere inkomsten dan de evenementensubsidie van de gemeente Helmond. Bijdragen van door de gemeente Helmond gesubsidieerde instellingen in de vorm van bijvoorbeeld activiteitenbudget of te besteden uren kunnen geen deel uitmaken van deze 33%.
Artikel 2C.4. Beoordeling van aanvragen om subsidieverlening
het college over de verdeling van het evenementensubsidiebudget, waarbij binnen elke categorie de volgende verdeling wordt gehanteerd:
indien meerdere aanvragen dezelfde score hebben behaald en honorering van deze aanvragen tot overschrijding van het beschikbare bedrag zou leiden, adviseert de adviescommissie om de subsidie toe te kennen aan het evenement dat van de in dit lid bedoelde evenementen aannemelijkerwijs het hoogste bezoekersaantal trekt.
Indien in het laatste kwartaal van het begrotingsjaar binnen een van de drie deelbudgetten nog middelen resteren, kan het college van B en W besluiten het (verzamelde) restant budget binnen de kaders van het subsidieplafond, toe te kennen aan een voorliggende aanvraag die anders omwille van het overschrijden van het deelbudget afgewezen zou worden.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Helmond van 31 oktober 2023.
Burgemeester en wethouders van Helmond,
de burgemeester,
mevrouw P.J.M.G Blanksma-van den Heuvel
de secretaris,
H.J. de Ruiter
BIJLAGE 1: BEOORDELINGSKADER SUBSIDIEAANVRAGEN EVENEMENTEN
Het versterken van het vestigingsklimaat van Helmond
Evenementen vergroten de levendigheid en de aantrekkelijkheid van de stad. Ze versterken het vrijetijdsaanbod en daarmee het vestigingsklimaat in de stad. Hiermee dragen evenementen indirect bij aan het versterken van de economische positie van Helmond. In meer directe zin versterken evenementen de economie doordat organisatoren producten en diensten afnemen van ondernemers en doordat bezoekers geld uitgeven. Hoe meer bezoekers het evenement bezoeken, hoe beter dat is voor de lokale economie, zeker als deze bezoekers een toeristisch verblijf boeken. Organisatoren steunen de lokale economie ook door zoveel mogelijk lokaal producten en diensten af te nemen en zo mogelijk productmarktcombinaties te ontwikkelen in samenwerking met lokale bedrijven (bijvoorbeeld kortingsacties of verblijfsarrangementen).
Het verbeteren van het imago van Helmond
Evenementen dragen in meerdere of mindere mate bij aan een positieve uitstraling van Helmond naar buiten toe en zorgen voor een verdere verbetering van het imago van onze stad. Uit onderzoek blijkt dat bezoekers die Helmond nog niet kenden, positiever over onze stad gaan denken. We hebben dus belang bij bezoekers van buiten de gemeentegrenzen. Ook vinden we het belangrijk dat Helmond voldoende vertier te bieden heeft voor onze jeugd en jongeren. We willen hen binden aan Helmond, zodat ze -eenmaal volwassen- positief praten over Helmond, Helmond blijven bezoeken of -nog liever- Helmond kiezen als woonplaats.
Het vergroten van de sociale cohesie
Evenementen kunnen bijdragen aan het vergroten van de maatschappelijke verbondenheid binnen en met Helmond. Vrijwilligerswerk speelt een belangrijke rol bij deze verbondenheid, tussen Helmonders onderling en met de stad. En: zonder vrijwilligers geen evenementen! Evenementen zijn er uiteraard voor iedereen. Ook bijvoorbeeld voor personen voor wie het bezoeken van een evenement niet altijd vanzelfsprekend is, zoals mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap. Maar we willen ook simpelweg kleinere evenementen met een wat meer ‘volks’ karakter (bron: Ambitieakkoord Helmond 2022-2026; een sterker Helmond voor iedereen). We willen een inclusieve samenleving zijn en vinden het belangrijk dat alle Helmonders zich welkom voelen bij de Helmondse evenementen.
Algemene indruk evenement en projectplan
We vinden het belangrijk dat nieuwe evenementen kans maken op subsidie. Omdat het voor nieuwe evenementen moeilijk is om direct al een voldoende hoge score te halen om voor subsidie in aanmerking te komen, geven we hen een kickstart. Maar we vinden het ook belangrijk dat bestaande evenementen ervoor zorgen dat ze blijven vernieuwen, om zo aantrekkelijk te blijven of nog aantrekkelijker worden voor hun publiek. Welke maatregelen nemen organisatoren om te voorkomen dat ze over de top van hun levenscyclus geraken en zo te maken krijgen met afnemende belangstelling? Welke vernieuwingen voert de organisatie door? Voor het overige hechten we veel waarde aan een helder projectplan en een complete, transparante, reële en robuuste begroting. Via onze website geven we hier richtlijnen voor.