Organisatie | Voorne aan Zee |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inkomensondersteuning kinderopvang Voorne aan Zee 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels Inkomensondersteuning Kinderopvang Voorne aan Zee 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels over tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie 2020 Brielle, de Regeling Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang gemeente Hellevoetsluis 2014 en de Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Westvoorne.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-11-2023 | nieuwe regeling | 31-10-2023 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorne aan Zee;
gelet op artikel 35 Participatiewet, artikel 1.13, artikel 1.6 en artikel 1.7 Wet kinderopvang, artikel 108 en 147 Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders om nadere regels op te stellen voor de tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang die bijdraagt aan het slagen van participatietrajecten of scholing, tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op grond van de sociaal medische indicatie en de minimaregeling peuteropvang;
BELEIDSREGELS INKOMENSONDERSTEUNING KINDEROPVANG VOORNE AAN ZEE 2023
BELEIDSREGELS INKOMENSONDERSTEUNING KINDEROPVANG VOORNE AAN ZEE 2023
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
De belanghebbende maakt voor de aanvraag gebruik van een door de gemeente beschikbaar gesteld (digitaal) aanvraagformulier.
HOOFDSTUK 2: TIJDELIJKE TEGEMOETKOMING KOSTEN KINDEROPVANG SOCIAAL MEDISCHE INDICATIE
Het college stelt door middel van een onderzoek vast of belanghebbende tot de doelgroep tijdelijke tegemoetkoming kinderopvang Sociaal Medische Indicatie behoort. Voor het vaststellen van de noodzaak, hoeveelheid gevraagde uren en de duur van de kinderopvang kan het college een adviseur raadplegen.
De berekenings- en betalingssystematiek van de Belastingdienst over de kinder-opvangtoeslag wordt gebruikt voor de berekening van de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie. Dit betekent dat gerekend wordt met een toetsingsinkomen over het lopende jaar en dat er rekening gehouden wordt met de geldende maximeringen vastgesteld door de Belastingdienst.
HOOFDSTUK 3: BIJZONDERE BIJSTAND KOSTEN KINDEROPVANG
De kosten van de eigen bijdrage aan de reguliere kinderopvang kunnen, wanneer deze kosten noodzakelijk zijn voor werk, scholing of deelname aan een participatietraject, voor bijzondere bijstand in aanmerking komen.
Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels Inkomensondersteuning Kinderopvang Voorne aan Zee 2023.
Deze beleidsregels treden in werking op de dag volgend op de dag van bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de Beleidsregels over tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie 2020 Brielle, Regeling Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang gemeente Hellevoetsluis 2014, Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie Westvoorne.
BELEIDSREGELS INKOMENSONDERSTEUNING KINDEROPVANG VOORNE AAN ZEE 2023
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2: Inlichtingen- en medewerkingsverplichting
Dit artikel is toegevoegd voor zover artikel 17 van de Participatiewet niet van toepassing is.
Uitgangspunt is dat belanghebbende aanvraag doet op door het college beschikbaar gesteld (digitaal) formulier. Slechts bij hoge uitzondering kan gemotiveerd gekozen worden voor een ambtshalve afhandeling.
Bij de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie vindt eerst een brede uitvraag plaats in het Sociaal gebiedsteam. Op basis van deze uitvraag wordt met de inwoner een ondersteuningsplan opgesteld. Om vervolgens in aanmerking te kunnen komen voor de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang dient het daarvoor bestemde formulier te worden ingevuld.
Deze beleidsregels betreft de drie bij de gemeente Voorne aan Zee bekende regelingen over kinderopvang. De doelgroepen en voor iedere specifieke regeling apart beschreven en zijn daarom de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor desbetreffende regeling.
Voor de uitvoering van dit artikel zijn ouders en pleegouders gelijkgesteld. Mocht dit in de uitvoering tot een onwenselijke situatie leiden, dan is altijd maatwerk gevraagd, waarbij het belang van het kind voorop staat.
HOOFDSTUK 2: TIJDELIJKE TEGEMOETKOMING KOSTEN KINDEROPVANG SOCIAAL MEDISCHE INDICATIE
De noodzaak wordt in beginsel vastgesteld door een integraal team van professionals afkomstig uit de uitvoering Participatiewet, Jeugdwet en Wmo. Een medewerker van het sociaal gebiedsteam onderzoekt hiervoor met belanghebbende de bredere hulpvraag en de te bereiken doelen. In zeer complexe aanvragen kan zowel intern als extern advies worden gevraagd.
Deze hulpvraag en doelen worden vastgelegd in een integraal ondersteuningsplan. Een door het college aangestelde casusregisseur ziet erop toe dat gestelde doelen in het ondersteuningsplan binnen de gestelde tijd behaald worden, waarbij ingezet wordt op de eigen problematiek en netwerkvergroting.
In dit artikel worden de weigeringsgronden opgesomd.
Op het moment dat de ouder niet behoort tot de doelgroep zoals in de beleidsregels is omschreven wordt de tegemoetkoming geweigerd. Als de ouders een echtpaar zijn, dienen beide ouders aan de gestelde vereisten te voldoen om in aanmerking te komen voor een tegemoetkoming.
Voorbeelden van adequate voorliggende voorzieningen zijn onder meer:
Het derde lid van dit artikel biedt de mogelijkheid om bij het vaststellen van de ingangsdatum maatwerk toe te passen, bijvoorbeeld in de situatie dat ouders al eerder gestart zijn met kinderopvang zonder beschikking van de gemeente, waarbij toekennen vanaf een later tijdstip gezien de omstandigheden niet wenselijk is.
Er is sprake van maximering in duur van de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie. De regeling wordt in principe voor maximaal 9 maanden toegekend en kan slechts eenmalig worden verlengd met maximaal 3 maanden, na vaststelling van de noodzaak via een herindicering volgens het bepaalde in artikel 9: Noodzaak. Dit betekent dat de regeling wordt vastgesteld voor een afgebakende periode. Als de ondersteuningsdoelen niet gehaald zijn in de maximale periode van 12 maanden of haalbaar zijn, kan slechts in zeer uitzonderlijke gevallen op basis van artikel 19: Hardheidsclausule gemotiveerd een verlenging van de termijn worden overwogen.
De berekenings- en betalingssystematiek van de Belastingdienst over de kinderopvangtoeslag wordt gebruikt voor de berekening tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie. Dit betekent dat gerekend wordt met een toetsingsinkomen over het lopende jaar en dat er rekening gehouden wordt met de geldende maximeringen vastgesteld door de Belastingdienst. Deze zijn voor 2023:
Daarnaast is er sprake van een gemeentelijke maximering in uren, waarover de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie kan worden toegekend voor zowel dagopvang als buitenschoolse opvang:
Voor de berekening van deze gemeentelijke maximeringen wordt gebruik gemaakt van een eigen rekentool. Deze uitkomsten kunnen vervolgens worden ingevuld in de rekentool van de Belastingdienst.
Het toetsingsinkomen wordt vastgesteld op basis van afgegeven beschikkingen toeslagen (huur- en of zorgtoeslag) voor het desbetreffende jaar dan wel wordt berekend met behulp van de rekenhulp in de rekentool toeslagen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hulpmiddel-proefberekening-toeslagen).
Uitgangspunt is dat de tijdelijke tegemoetkoming kosten kinderopvang Sociaal Medische Indicatie rechtstreeks wordt uitbetaald aan belanghebbende, behalve in de situatie dat belanghebbende de gemeente heeft gemachtigd de betalingen rechtstreeks aan de kinderopvanginstelling te doen.
Het derde lid biedt het college de mogelijk om bijvoorbeeld bij multiproblematiek of bij problematische schulden - bij voorkeur wel in overleg met belanghebbende – gemotiveerd de wijze van betaling op een andere manier te regelen dan wel dwingend op te leggen.
Artikel 11: Intrekking, herziening en terugvordering
Behoeft geen nadere toelichting.
Er is gekozen voor een eenvoudig overgangsrecht, waarbij de datum inwerkingtreding van de beleidsregels bepaalt welke beleidsregel geldt.
HOOFDSTUK 3: BIJZONDERE BIJSTAND KOSTEN KINDEROPVANG
Hierbij het geldt het afwegingskader zoals opgenomen in de Beleidsregels bijzondere bijstand Voorne aan Zee 2023. Dit geldt ook voor belanghebbenden die in een wettelijke of minnelijke schuldregeling zitten.
Het derde lid van dit artikel biedt de mogelijkheid om bij het vaststellen van de ingangsdatum maatwerk toe te passen.
Artikel 15: Hoogte van de bijzondere bijstand en wijze van betaling
Behoeft geen nadere toelichting.
Behoeft geen nadere toelichting.
HOOFDSTUK 4: PEUTERREGELING IN NATURA
Artikel 17: Peuteropvang in natura
Met deze beleidsregels wordt de oude regeling, zoals deze bestond in Hellevoetsluis nu ook toegankelijk voor inwoners in Voorne aan Zee.
Voor het overgangsrecht wordt verwezen naar artikel 8 van de Beleidsregels Minimaregelingen Voorne aan Zee 2023. Dit kan spelen bij de ingevoerde vermogenstoets die in de oorspronkelijk Hellevoetse regeling niet was opgenomen.
HOOFDSTUK 5: OVERIGE BEPALINGEN
Behoeft geen nadere toelichting.
Behoeft geen nadere toelichting.
Behoeft geen nadere toelichting.
De intrekking betreft alleen de oude regels over de sociaal medische indicatie. Deze beleidsregel is een aanvulling op de bestaande geharmoniseerde beleidsregels bijzondere bijstand en minima.