Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overbetuwe

Reglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverbetuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023
CiteertitelReglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023
Vastgesteld doorgeattribueerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement van de Rekenkamer Overbetuwe 2010.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81i van de Gemeentewet
  2. Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-11-2023nieuwe regeling

30-10-2023

gmb-2023-474212

2023-061845

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023

De rekenkamer van de gemeente Overbetuwe;

 

gelet op artikel 81i van de Gemeentewet en artikel 11 van de Verordening rekenkamer Overbetuwe 2023;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen

 

Reglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    leden : de leden van de rekenkamer;

  • b.

    raad : de gemeenteraad van de gemeente Overbetuwe;

  • c.

    rekenkamer : de rekenkamer die is ingesteld bij vaststelling van de Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023 op 27 juni 2023;

  • d.

    secretaris : de ambtelijk secretaris van de rekenkamer;

  • e.

    voorzitter : de voorzitter van de rekenkamer.

Artikel 2 Voorzitter

  • 1.

    Tot de verantwoordelijkheden van de voorzitter behoren:

    • a.

      de kwaliteit en de producten van de rekenkamer;

    • b.

      het budget van de rekenkamer;

    • c.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer;

    • d.

      het leiden van de vergaderingen van de rekenkamer;

    • e.

      het doen naleven van dit reglement van orde;

    • f.

      het woordvoerderschap van de rekenkamer;

    • g.

      het binnen de gestelde kaders aangaan van overeenkomsten met derden ter vervulling van de taken van de rekenkamer;

    • h.

      de inhoudelijke aansturing van de secretaris;

    • i.

      hetgeen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Overbetuwe 2023 of dit reglement van orde de voorzitter verder opdraagt.

  • 2.

    Tot de verantwoordelijkheden van de plaatsvervangend voorzitter, die de rekenkamer uit haar midden benoemt, behoren:

    • a.

      de plaatsvervangend voorzitter vervangt de voorzitter bij zijn afwezigheid;

    • b.

      bij vertrek van de voorzitter neemt de plaatsvervangend voorzitter waar, totdat een nieuwe voorzitter is benoemd.

Artikel 3 Leden

Tot de verantwoordelijkheden van de leden behoren:

  • a.

    het in gezamenlijkheid met voorzitter en secretaris vorm geven aan het onderzoeksprogramma, de opzet van afzonderlijk onderzoek, het formuleren van conclusies en aanbevelingen en het jaarlijks uitbrengen van een (kort) verslag van werkzaamheden;

  • b.

    het als lid-rapporteur (mede-)leiding geven aan de uitvoering van een onderzoek (adoptie van een onderzoek).

Artikel 4 Klankbordgroep

  • 1.

    Er is door de raad een klankbordgroep ingesteld.

  • 2.

    Voor de taken van de klankbordgroep wordt verwezen naar artikel 4, vierde en vijfde lid en artikel 5, derde en vierde lid, van de Verordening rekenkamer Overbetuwe 2023.

Artikel 5 Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De secretaris van de rekenkamer is elke vergadering van de rekenkamer aanwezig.

  • 2.

    Bij verhindering van de secretaris zorgt de voorzitter voor zijn vervanging.

  • 3.

    Voor de taken van secretaris wordt verwezen naar artikel 9, tweede lid, van de Verordening rekenkamer Overbetuwe 2023.

  • 4.

    De secretaris kan worden belast met onderzoekswerkzaamheden.

  • 5.

    Tijdens vergaderingen heeft de secretaris een adviserende stem.

Hoofdstuk 2 Vergaderingen

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de rekenkamer worden in beslotenheid gehouden tenzij de rekenkamer anders besluit. De vergaderstukken van de rekenkamer zijn niet openbaar.

  • 2.

    De rekenkamer vergadert zoveel als noodzakelijk is voor de uitvoering van haar taken.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer kunnen de voorzitter verzoeken een extra vergadering uit te schrijven.

  • 4.

    De voorzitter kan, na overleg met de leden van de rekenkamer, een of meer derden uitnodigen om (een deel van de) vergadering bij te wonen en aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 5.

    De agenda wordt voorbereid door de voorzitter en secretaris.

  • 6.

    De leden ontvangen de agenda en de bijbehorende stukken uiterlijk de vrijdag voorafgaand aan de vergadering.

  • 7.

    Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te zenden.

  • 8.

    Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de secretaris of voorzitter weten.

  • 9.

    Bij verhindering van meer dan de helft van de leden, wordt de vergadering geannuleerd of verplaatst.

Artikel 7 Besluiten

  • 1.

    Alle besluiten van de rekenkamer worden genomen bij meerderheid van stemmen, waarbij consensus wordt nagestreefd.

  • 2.

    Bij stakende stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 3.

    De rekenkamer kan, indien geen inhoudelijke behandeling noodzakelijk is, buiten de vergadering besluiten nemen, met dien verstande dat het besluit unaniem dient te zijn.

Artikel 8 Verslaglegging

  • 1.

    De secretaris zorgt zo spoedig mogelijk na afloop van de vergadering voor een concept-verslag en stuurt deze rond voor commentaar. De leden reageren zo spoedig mogelijk op het concept-verslag. Het concept-verslag wordt met eventuele wijzigingen de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 2.

    In het verslag van de vergadering wordt de aanwezigheid van de leden vermeld, een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest en de zakelijke conclusie van het besprokene.

Hoofdstuk 3 Werkwijze en gedragscode

Artikel 9 Werkwijze van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer stelt een Notitie werkwijze op, waarin tenminste wordt vastgelegd wat de werkwijze is bij de voorbereiding, uitvoering en publicatie van haar onderzoeken.

  • 2.

    Eén keer per jaar, bij de vaststelling van het onderzoeksprogramma voor het daarop volgende jaar, gaat de rekenkamer na of de Notitie werkwijze actualisatie behoeft.

  • 3.

    De geactualiseerde Notitie werkwijze wordt vastgesteld door de rekenkamer.

  • 4.

    De geactualiseerde Notitie werkwijze wordt ter informatie verzonden aan de raad en het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10 Gedragscode

  • 1.

    In gevallen waarbij sprake is van belangenverstrengeling of de schijn van belangenverstrengeling kan optreden, zal het betreffende lid zich niet met het onderzoek bezighouden.

  • 2.

    Een rekenkamerlid, secretaris of extern ingehuurde onderzoeker vermijdt politiek of persoonlijk gedrag, dat aan het gezag van de rekenkamer schade kan toebrengen.

  • 3.

    De rekenkamer gaat vertrouwelijk om met informatie over de lopende onderzoeken en zaken die in vergaderingen worden besproken. De rekenkamer onthoudt zich buiten de vergaderingen van inhoudelijke uitspraken over bevindingen van lopend onderzoek.

  • 4.

    De rekenkamer gaat zorgvuldig om met informatie die beschikbaar is gesteld. Indien informatie vertrouwelijk of geheim is, maakt de rekenkamer uitsluitend gebruik van deze kennis als dit voor de invulling van haar taak noodzakelijk is.

Artikel 11 Opdrachtgeverschap

Onderzoekers die door de rekenkamer worden ingehuurd, tekenen waar nodig een geheimhoudingsverklaring of verwerkersovereenkomst.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 12 Uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, besluit de rekenkamer.

Artikel 13 Intrekking oude reglement

Het reglement van de Rekenkamer Overbetuwe 2010 zoals vastgesteld bij besluit op 18 februari 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 15 Citeerartikel

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement van orde rekenkamer Overbetuwe 2023.

Aldus besloten in de vergadering van de rekenkamer Overbetuwe

Van 30 oktober 2023.

DE REKENKAMER VOORNOEMD,

de secretaris,

mr. A.M.P. Raijmakers

de voorzitter,

drs. H.J.J.M. Smeets