Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Groningen

VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER MIDDEN-GRONINGEN 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Groningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER MIDDEN-GRONINGEN 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Midden-Groningen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81k van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-11-2023nieuwe regeling

02-11-2023

gmb-2023-473792

Tekst van de regeling

Intitulé

VERORDENING GEMEENTELIJKE REKENKAMER MIDDEN-GRONINGEN 2023

De raad van de gemeente Midden-Groningen;

Gelet op artikel 81k en 149 van de Gemeentewet;

Na afstemming tussen rekenkamer en auditcommissie op 3 oktober 2023;

 

Besluit vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Midden-Groningen 2023

HOOFDSTUK 1 - ALGEMEEN

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen;

    • b.

      Raad: dit betreft de gemeenteraad van de gemeente Midden-Groningen;

    • c.

      Rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer van Midden-Groningen als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

    • d.

      Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken;

    • e.

      Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

    • f.

      Gemeentelijk bestuursorgaan: de raad van Midden-Groningen, het college van burgemeester en wethouders van Midden-Groningen, de burgemeester van Midden-Groningen (tenzij handelend in zijn hoedanigheid als hoofd van de politie), evenals gemeentelijke commissies waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn gedelegeerd;

    • g.

      Ambtenaar: eenieder die in dienst van de gemeente Midden-Groningen werkzaam is.

 

 

HOOFDSTUK 2 – TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN GEMEENTELIJKE REKENKAMER

Artikel 2. Taak van de gemeentelijke rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van gemeentelijk beleid, alsmede naar de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid (niet zijnde de financiële rechtmatigheid, aangezien dit door de accountant wordt gecontroleerd) van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsook van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • 3.

    De rekenkamer stelt elk jaar voor 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar.

  • 4.

    De rekenkamer heeft de griffier als aanspreekpunt voor de raad.

 

Artikel 3. Secretaris

  • 1.

    Er is een secretaris die de rekenkamer bijstaat. De secretaris is formatief ondergebracht bij de raadsgriffie krachtens artikel 4 van de verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Midden-Groningen.

  • 2.

    De secretaris legt verantwoording over zijn werkzaamheden af aan de rekenkamer.

 

Artikel 4. Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit één onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke leden die door de gemeenteraad van Midden-Groningen worden benoemd.

  • 2.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamer, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De voorzitter en de onafhankelijke leden worden benoemd voor een periode van zes jaren. De gemeenteraad kan een lid of voorzitter herbenoemen.

  • 4.

    Aanvullend op de onverenigbare nevenfuncties zoals vermeld in artikel 81f van de Gemeentewet mag een lid of voorzitter niet wethouder of burgemeester van de gemeente Midden-Groningen of de voorgaande gemeenten zijn geweest.

 

Artikel 5. Eed

Ten aanzien van externe leden is artikel 81g van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

 

Artikel 6. Einde van het lidmaatschap

  • 1.

    De gemeenteraad ontslaat de leden of stelt hen op non-activiteit overeenkomstig hetgeen daarover in het tweede lid van dit artikel is bepaald.

  • 2.

    Het lidmaatschap van lid of voorzitter eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek;

    • b.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap of voorzitterschap van de rekenkamer;

    • c.

      Wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      Indien het bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld;

    • e.

      Wanneer het lid/de voorzitter in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • f.

      Door tijdsverloop van zes jaar.

  •  

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de rekenkamer genieten een vaste maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten. Deze kosten komen ten laste van het in artikel 9 genoemde budget.

  • 2.

    Het “Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden” vormt de basis voor de berekening van de in het eerste lid genoemde maandelijkse vergoeding en tegemoetkoming van de kosten.

  • 3.

    Op basis van de vergoeding voor een raadslid van Midden-Groningen op grond van de in het tweede lid genoemde regeling ontvangt de voorzitter hiervan maandelijks 50% en de leden hiervan maandelijks 35%.

 

Artikel 8. Openbaarheid, geheimhouding

  • 1.

    De rekenkamer is overeenkomstig artikel 183 van de Gemeentewet bevoegd alle documenten die berusten bij het gemeentebestuur te onderzoeken voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 2.

    Om de onderzoeken van de rekenkamer naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamer ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de secretaris en de door de rekenkamer aangewezen deskundigen, overeenkomstig artikel 183 van de Gemeentewet.

  • 3.

    De rapporten van de rekenkamer zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 4.

    De vergaderingen van de rekenkamer worden in beslotenheid gehouden, tenzij de rekenkamer tot openbaarheid besluit.

  • 5.

    Over de punten, in besloten vergadering behandeld, kunnen besluiten worden genomen.

 

Artikel 9. Budget rekenkamer

  • 1.

    Het jaarlijkse budget van de Rekenkamer is vastgesteld op €1,30 per inwoner. De gemeenteraad stelt jaarlijks, na overleg met de rekenkamer, de nodige middelen ter beschikking voor een goede uitoefening van de werkzaamheden van de rekenkamer.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoedingen aan de leden;

    • b.

      Externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • c.

      Eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitoefening van haar taak;

    • d.

      De ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

  • 4.

    Indien er aan het einde van het kalenderjaar een positief saldo is van de middelen die beschikbaar zijn gesteld, kan dit saldo worden overgeheveld om in het volgende kalenderjaar alsnog te worden gebruikt. De gemeenteraad kan hiervoor ten aanzien van de bijdrage van de gemeente een plafond instellen.

 

Artikel 10. Reglement van orde en plaatsvervangend voorzitter

  • 1.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast.

  • 2.

    De rekenkamer zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad.

  • 3.

    De rekenkamer benoemt één van de leden tot plaatsvervangend voorzitter.

 

Artikel 11. Onderzoeksopdracht en bevoegdheden

  • 1.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het beleid van het gemeentebestuur van Midden-Groningen.

  • 2.

    Het werkprogramma van de rekenkamer wordt jaarlijks ter kennis gebracht van de gemeenteraad en voorziet in een evenwichtige verdeling van te plegen onderzoeken.

  • 3.

    De rekenkamer doet tenminste jaarlijks een voorstel welke onderwerpen voor het komende jaar in aanmerking komen voor een onderzoek. Dit voorstel wordt ter kennis gebracht van de gemeenteraad. De rekenkamer stemt vooraf de onderzoekskalender af met de auditcommissie.

  • 4.

    De rekenkamer beslist welke onderwerpen worden onderzocht.

  • 5.

    De rekenkamer kan zogenaamde quickscans uitvoeren welke betrekking hebben op een beperkter terrein of gepaard gaan met kleinere acties dan de onderzoeken die normaliter worden uitgevoerd.

  • 6.

    De rekenkamer kan de gemeenteraad mede gebaseerd op de uitkomsten van de in het vorige lid genoemde quickscans, gevraagd en ongevraagd adviseren.

  • 7.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van een gemeentelijk bestuursorgaan en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek.

  • 8.

    De leden van het gemeentelijke bestuursorgaan en de ambtenaren van de gemeente verstrekken desgevraagd alle inlichtingen die de rekenkamer ter vervulling van haar taak nodig acht.

  • 9.

    De rekenkamer is bevoegd bij de besturen en/of directies van de hierna genoemde organisaties de mondeling en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig heeft voor de uitvoering van het onderzoek. Het betreft:

    • a.

      Openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen waaraan de gemeente Midden-Groningen deelneemt;

    • b.

      Instellingen die een subsidie, lening of garantie van de gemeente ontvangen;

    • c.

      Naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen waarvan de gemeente tenminste 50% van het aandelenkapitaal houdt;

    • d.

      Rechtspersonen die een bij of krachtens de wet geregelde taak uitoefenen en daartoe geheel of gedeeltelijk worden bekostigd uit de opbrengst van bij of krachtens de wet ingestelde heffingen.

  • 10.

    Indien de rekenkamer onderzoek doet bij een gemeenschappelijk orgaan, worden de colleges van andere deelnemende gemeenten hierover geïnformeerd. Ook krijgen andere deelnemende gemeenten na afloop het rapport toegestuurd.

  • 11.

    De rekenkamer kan zich laten bijstaan door deskundigen.

 

HOOFDSTUK 3 – WERKWIJZE VAN DE REKENKAMER

Artikel 12. Verzoeken tot het uitvoeren van onderzoek

  • 1.

    Gemotiveerde verzoeken tot het verrichten van een onderzoek kunnen worden gedaan door:

    • a.

      De gemeenteraad van Midden-Groningen;

    • b.

      Commissies als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet;

    • c.

      Het college van burgemeester en wethouders van Midden-Groningen.

  • 2.

    Inwoners van en organisaties in de gemeente kunnen de rekenkamer gemotiveerd attenderen op onderzoeksonderwerpen.

  • 3.

    Indieners van een gemotiveerd verzoek tot het verrichten van een onderzoek krijgen schriftelijk bericht over wat er met het verzoek wordt gedaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 4.

    De rekenkamer doet geen onderzoek dat krachtens het tweede lid is aangemeld indien:

    • a.

      Het een klacht betreft in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van een bestuursorgaan;

    • b.

      Het een bezwaar betreft in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van een bestuursorgaan;

    • c.

      Het een algemene vraag betreft over het gemeentelijk beleid of de uitvoering daarvan.

 

Artikel 13. Uitvoering van het onderzoek en rapportage

  • 1.

    De rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de onderzoeksopzet in het door haar vastgestelde reglement van orde.

  • 2.

    De rekenkamer kan de verzoeker tot het verrichten van een onderzoek tussentijds informeren over de voortgang van een onderzoek.

  • 3.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, kenbaar te maken of er feitelijke onjuistheden in het concept-rapport staan. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt. Voor de bestuurlijke reactie wordt een termijn van vier weken gehanteerd.

  • 4.

    Na vaststelling door de rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de gemeenteraad aangeboden.

  • 5.

    Overeenkomstig artikel 185a van de Gemeentewet zendt het college de raad jaarlijks een overzicht van de aan het college gedane voorstellen van de rekenkamer, vergezeld van zijn standpunt daaromtrent en van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

  • 6.

    De gemeenteraad stelt in openbaarheid de onderzoeksresultaten en de conclusies en aanbevelingen vast. Hieraan gaat vooraf een behandeling in de betreffende raadscommissie.

 

 

HOOFDSTUK 4 - SLOTBEPALINGEN

Artikel 14. Voorziening en verdere uitwerking

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de rekenkamer de gemeenteraad gehoord.

 

Artikel 15. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘verordening gemeentelijke rekenkamer Midden-Groningen 2023’.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 2 november 2023.

 

De voorzitter,

 

De griffier,