Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Nadere regels voor de uitgifte van een vergunning voor het zetten van kramen op de markten Westerstraat en Lindengracht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels voor de uitgifte van een vergunning voor het zetten van kramen op de markten Westerstraat en Lindengracht
CiteertitelNadere regels voor de uitgifte van een vergunning voor het zetten van kramen op de markten Westerstraat en Lindengracht
Vastgesteld doorgedelegeerde functionaris
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Marktverordening
  2. Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-11-2023nieuwe regeling

03-10-2023

gmb-2023-469945

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels voor de uitgifte van een vergunning voor het zetten van kramen op de markten Westerstraat en Lindengracht

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum,

 

gelet op artikel 5.2 van de Marktverordening in samenhang met artikel 9, eerste en tweede lid, en bijlage 3, onderdeel G4, van de Verordening op de stadsdelen en het stadsgebied Amsterdam 2022,

 

besluit de volgende nadere regels vast te stellen:

 

Nadere regels voor de uitgifte van een vergunning voor het zetten van kramen op de markten Westerstraat en Lindengracht

Artikel 1
  • 1.

    Er wordt één vergunning verleend voor het plaatsen en verhuren van marktkramen per markt;

  • 2.

    Deze vergunning heeft betrekking op het plaatsen en verhuren van marktkramen op de marktdagen, maandag voor de Westerstraat en zaterdag voor de Lindengracht;

  • 3.

    Deze vergunning zal worden verleend, met ingang van 1 januari 2024, voor een periode van 10 jaar;

  • 4.

    Een vooraankondiging tot het aanvragen van een vergunning is gepubliceerd op de gemeentelijke website;

  • 5.

    Aanvragen voor een kramenzetvergunning kunnen worden ingediend van 9 oktober tot en met 5 november 2023;

  • 6.

    Aanvragen worden niet in behandeling genomen zonder gewaarmerkt uittreksel Kamer van Koophandel;

  • 7.

    De vergunning kan niet worden verleend zonder een kopie van het meeste recente polisblad van de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een meegezonden veiligheidsplan welke is goedgekeurd door de Veiligheidsdiensten;

  • 8.

    De aanvrager dient te kunnen aantonen niet in staat van faillissement te verkeren en dat er geen sprake is van surseance van betaling;

  • 9.

    De lengte van de marktkramen dient vier meter te zijn;

  • 10.

    De aanvrager dient aantoonbaar in staat te zijn de kramen op te bouwen en af te breken binnen de daarvoor gestelde tijdsperioden, met inbegrip van de aan- en afvoer van al het materiaal;

  • 11.

    De aanvrager mag de huurprijzen van de marktkramen en andere voorzieningen jaarlijks niet meer verhogen dan overeenkomt met de stijging van het consumentenprijsindexcijfer van het voorgaande jaar;

  • 12.

    De verdeling van de kramenzetvergunning voor de markten Westerstraat en Lindengracht vindt plaats door middel van een beoordeling door een selectiecommissie aan de hand van de volgende selectiecriteria.

    • a)

      Maatschappelijke betrokkenheid

    • b)

      Omschrijving producten en/of diensten

    • c)

      Logistieke aanpak

    • d)

      Aanpak geluidsoverlast

    • e)

      Duurzaamheidsaspecten

    • f)

      Het aanzien van de markt

    • g)

      Tarieven

    • h)

      Beschikking over opslagruimte in de buurt

  • 13.

    Aan de aanvrager die als beste wordt beoordeeld wordt de kramenzetvergunning verleend;

  • 14.

    Indien meerdere aanvragen een gelijke beoordeling krijgen dan zal de toedeling geschieden op basis van het laagst opgegeven tarief bij die aanvragen;

  • 15.

    Alle aanvragers ontvangen een besluit op hun aanvraag.

Artikel 2 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Aldus besloten op 3 oktober 2023.

Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum,

De voorzitter

Amélie Strens

De secretaris

Wolfgang Hövelmann