Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels eenmalige energietoeslag Zaanstad 2023 |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag Zaanstad 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2023 | 01-09-2024 | nieuwe regeling | 31-10-2023 | z7983785 / d370 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
zelfstandige woonruimte: een woonruimte bestemd voor langdurig verblijf en beschikt over een eigen woon/slaapkamer, is voorzien van een eigen keuken met aanrecht, een aan- en afvoer voor water, een aansluitpunt voor een kooktoestel, een eigen wc met waterspoeling en een eigen toegangsdeur heeft, die van binnen en buiten op slot kan.
Artikel 2 Doelgroep eenmalige energietoeslag2023
Personen die in 2023 naar de gemeente Zaanstad zijn verhuisd en daar de energietoeslag 2023 aanvragen komen slechts in aanmerking voor de toeslag indien zij deze niet al hebben ontvangen van de gemeente die zij hebben verlaten. Indien het huishouden slechts een gedeelte bestemd voor 2023 hebben ontvangen, komt het huishouden in aanmerking voor een aanvulling tot de in Zaanstad voor het huishouden geldende maximale energietoeslag .
Artikel 3 Ambtshalve toekenning
Het huishouden dat voldoet aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:
ontvangen de eenmalige energietoeslag 2023 ambtshalve uiterlijk op 1 december 2023.
Het huishouden dat voldoet aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, maar niet in aanmerking komt voor een ambtshalve toekenning van de eenmalige energietoeslag 2023, kan vanaf 1 december 2023 een aanvraag indienen door gebruikmaking van het door het college beschikbaar gestelde (digitale) aanvraagformulier.
Als een huishouden niet in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2023 kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een eenmalige energietoeslag 2023, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Zaanstad, 31-10-2023,
drs. J. Hamming, burgemeester
drs. G. Blom, gemeentesecretaris
De Beleidsregels eenmalige energietoeslag Zaanstad 2023 staan niet op zichzelf, maar zijn gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet en de Beleidsregels gemeentelijke werk- en inkomensvoorzieningen Zaanstad 2019. Dit betekent dat wie niet aan de voorwaarden van de wet of de gemeentelijke beleidsregels voldoet, bijvoorbeeld omdat die persoon op de peildatum geen rechthebbende is of omdat een uitsluitingsgrond geldt, geen aanspraak kan maken op de toeslag. Soms kan dat een hardheid inhouden. Daar voorziet artikel 7 in.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip 'inkomen' wordt in afwijking van het gemeentelijk beleid uitgegaan van drie categorieën tot 140% van de voor huishouden van toepassing zijnde bijstandsnorm. Daarmee wordt afgeweken van het reguliere beleid voor de verlening van bijzondere bijstand, zoals is opgenomen in de Beleidsregels gemeentelijke werk- en inkomensvoorzieningen Zaanstad 2019. Voor deze afwijking zijn twee redenen. De hoge energielasten kunnen ook bij hogere inkomens tot financiële problemen leiden en het door de Rijksoverheid beschikbaar gestelde budget aan de gemeenten is toereikend om de toeslag te verstrekken aan de doelgroep met een laag inkomen tot 120% van de voor huishouden van toepassing zijnde bijstandsnorm.
Inwoners, die wonen in een gebouw voor begeleid wonen of in groepswoningen voor bijvoorbeeld ouderen komen voor de toeslag in aanmerking, als de woonlasten bij hen in belangrijke mate in rekening worden gebracht, zonder dat daar enige compensatie vanuit een voorziening tegenover staat. Van belang daarbij is, dat de kosten voor energie bij de inwoner in rekening wordt gebracht, deze kosten niet op andere wijze worden betaald en specifiek met bedrag in de huurovereenkomst genoemd wordt of op andere wijze expliciet geregeld is, met name ten aanzien van de betalingsverplichting van de inwoner. Indien de kosten voor energie na het ingaan van het huurcontract gewijzigd zijn, dient de inwoner deze wijzigingen te kunnen aantonen en zo nodig ter inzage te overleggen.
In de wet is niet expliciet geregeld hoe moet worden omgegaan met inwoners die verhuizen of verhuisd zijn. Het college is van mening dat inwoners erop mogen vertrouwen dat als zij voldoen aan hun informatieplicht, de gemeente de toeslag niet terugvordert. Ook niet als in de loop van het jaar sprake is van een verhuizing naar een andere gemeente. Vertrouwen in de overheid staat momenteel onder druk. Het college wil dit vertrouwen niet beschamen. In principe zal de toeslag dan ook niet worden herzien of teruggevorderd. Een uitzondering hierop is de situatie waarbij aantoonbaar sprake is van opzettelijke fraude. Bijvoorbeeld door het verzwijgen van informatie, het misleiden van de gemeente bij de aanvraag. Of door op te geven dat men inkomsten heeft, maar niet vermeldt student te zijn en dat er sprake is van inkomsten uit studiefinanciering, of onduidelijk is over de woonsituatie of het verrekenen van de energiekosten met medebewoners.
Hoewel de toeslag ook bedoeld is voor ondernemers met een laag inkomen, wordt er door hen minder vaak een beroep gedaan op de gemeentelijke Minimaregelingen. Daarom willen we op deze plaats uitdrukkelijk aangeven, dat de toeslag ook voor inwoners bedoeld is met een eigen bedrijf of voor hen die als Zzp'er werkzaam zijn. Het inkomen van zelfstandigen kan per maand sterk fluctueren. Vandaar dat voor hen een afwijkende referteperiode van toepassing is. Voor hen geldt als referteperiode het derde kwartaal van 2023. Daarbij moeten de kwartaalaangifte omzetgegevens worden verstrekt. Op basis van deze gegevens wordt de hoogte van het inkomen bepaald. Doet de ondernemer geen kwartaalaangifte omzetgegevens, bijvoorbeeld omdat de ondernemer geen omzetbelasting hoeft te doen of dit jaarlijks doet, dan wordt zo mogelijk op andere wijze het inkomen bepaald. Bijvoorbeeld op basis van facturen en bewijsstukken van de bedrijfskosten komen. Onder bedrijfskosten wordt niet verstaan: investeringen en aflossingen.
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op bij de verwerking van de automatisch te verstrekken toeslag recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die algemene bijstand ontvangen, een uitkering IOAW of IOAZ, bijzondere bijstand ontvangen, waaronder ook wordt begrepen de inwoners die vanwege hun inkomen gratis de ZaansePas ontvangen, algemene bijstand ontvangen van de Sociale Verzekeringsbank; de zogenaamde Aio-gerechtigden, in een schulddienstverleningstraject zitten bij Kredietbank Nederland of WSNP (Wet schuldsanering natuurlijke personen).
Inwoners, die in 2022 recht hadden op een energietoeslag in 2022, maar waarvan de gemeente onvoldoende informatie heeft, worden voor een inkomenstoets aan het Inlichtingenbureau aangeboden. Indien blijkt dat er recht op de toeslag bestaat, wordt ook aan deze inwoners de toeslag ambtshalve verstrekt.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de eenmalige energietoeslag 2023, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Om in deze situaties te voorzien wordt in artikel 5 de mogelijkheid geopend om een toets op hardheid van de voorgenomen afwijzing uit te voeren. De hardheidsclausule in artikel 16 van de Participatiewet voorziet hier niet in.