Organisatie | Zoeterwoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-11-2023 | nieuwe regeling | 26-10-2023 |
De raad van de gemeente Zoeterwoude;
Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 13 september 2023 en het presidium van 11 oktober 2023;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 83 eerste lid, artikel 107 t/m 107 e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;
Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020;
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
Hieronder vallen in elk geval de volgender taken: a. Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de Instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet; b. Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de Instructie voor de griffier; c. Het voeren van functionerings-en beoordelingsgesprekken met de griffier; d. Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten van werknemers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e lid 2 van de Gemeentewet; e. Het voeren van functionerings-c.q. beoordelingsgesprekken met de werknemers van de griffie; f. Het inhuren van derden binnen en buiten de bestaande formatie/personele budget (incl. uitzendkrachten).
De werkgeverscommissie is bevoegd te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Van alle gesprekken met de griffier wordt een verslag gemaakt door de voorzitter van de werkgeverscommissie. Dit verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.
De werkgeverscommissie vergadert in de regel tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.
De werkgeverscommissie legt jaarlijks verantwoording af van haar werkzaamheden en bevindingen aan de raad via het presidium.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.