Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zoeterwoude

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZoeterwoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. artikel 156 van de Gemeentewet
  8. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  9. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-11-2023nieuwe regeling

26-10-2023

gmb-2023-468492

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023

De raad van de gemeente Zoeterwoude;

 

Gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie van 13 september 2023 en het presidium van 11 oktober 2023;

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 83 eerste lid, artikel 107 t/m 107 e en artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020;

 

BESLUIT

  • 1.

    Vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd middels delegatiebesluit van 28 maart 2013.

  • 2.

    Hieronder vallen in elk geval de volgender taken: a. Het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier, waaronder de functiebeschrijving en waardering, met uitzondering van de besluiten omtrent het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de vaststelling van de Instructie voor de griffier zoals bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet; b. Het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en de Instructie voor de griffier; c. Het voeren van functionerings-en beoordelingsgesprekken met de griffier; d. Het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten van werknemers van de griffie als bedoeld in artikel 107 e lid 2 van de Gemeentewet; e. Het voeren van functionerings-c.q. beoordelingsgesprekken met de werknemers van de griffie; f. Het inhuren van derden binnen en buiten de bestaande formatie/personele budget (incl. uitzendkrachten).

  • 3.

    De werkgeverscommissie is bevoegd te besluiten dat voor het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 4.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 5.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en twee leden uit de raad, waarvan bij voorkeur met verschillende politieke achtergronden.

  • 2.

    De werkgeverscommissie wijst uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      Indien het raadslidmaatschap eindigt;

    • c.

      Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer in staat is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan de werkgeverscommissie op verzoek van de commissie als adviseur bijstaan.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    Het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    Het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    Het functioneren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met de gemeentesecretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De werkgeverscommissie kan zich op verzoek bij laten staan door een personeelsadviseur en andere deskundigen binnen of buiten de gemeentelijke organisatie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoel in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

 

Van alle gesprekken met de griffier wordt een verslag gemaakt door de voorzitter van de werkgeverscommissie. Dit verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

Artikel 7 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert in de regel tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 8 Verantwoording

De werkgeverscommissie legt jaarlijks verantwoording af van haar werkzaamheden en bevindingen aan de raad via het presidium.

Artikel 9 Medezeggenschap

  • 1.

    De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (Wor).

  • 2.

    Medewerkers op de griffie hebben actief en passief kiesrecht voor de ondernemingsraad. De griffier is hiervan uitgezonderd.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2023.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Zoeterwoude 2013 zoals vastgesteld op 28 maart 2013.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 oktober 2023

De griffier,

G.J. Buijs

De voorzitter,

F.Q.A. van Trigt