Organisatie | Steenbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Steenbergen. |
Citeertitel | Controleverordening gemeente Steenbergen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | controleverordening |
Deze regeling vervangt De “Controleverordening gemeente Steenbergen” zoals vastgesteld door de raad op 19 december 2020
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-11-2023 | 01-01-2023 | nieuwe regeling | 26-10-2023 | 2328676 |
De raad van de gemeente Steenbergen;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 september 2023;
gelet op: Artikel 213 van de Gemeentewet en het Besluit accountantscontrole decentrale overheden;
besluit vast te stellen de volgende verordening;
Verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Steenbergen.
Artikel 2 Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3, aanhef onder e kan de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant de posten van de jaarrekening en de posten van de deelverantwoordingen vaststellen waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden en welke rapportagetoleranties hij daarbij moet hanteren. Het auditcommittee adviseert de raad hierover.
Artikel 3 Informatieverstrekking door college
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne auditfunctie van de gemeente en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering van de ambtelijke organisatie.
Artikel 5 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, informatiedragers (zoals computerbestanden) en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig acht. Het college draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.
Het college draagt er zorg voor dat alle organisatie-eenheden zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, zodat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de getrouwheid van de jaarrekening en rechtmatige totstandkoming van de daarin opgenomen baten, lasten en balansmutaties en het gevoerde financiële beheer.
Artikel 6 Overige controles en opdrachten
Voor zover nodig geacht kan het college de door de raad benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden (met betrekking tot rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid) voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad over de verstrekte opdrachten aan de accountant voor specifieke werkzaamheden.
Het college draagt zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd opdracht te geven aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeente is.
Het college draagt zorg voor de verantwoording aan derden en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant, indien dit in het belang is van de gemeente.
Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door het college niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.
Steenbergen, 26 oktober 2023
De raad voornoemd,
De griffier, De Burgemeester
R.A.J. Defilet. MA P.P. van den Belt MBA
Bijlage bij de Controleverordening gemeente Steenbergen
Dit controleprotocol heeft enerzijds als doel om aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, normstellingen en goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de jaarrekeningcontrole en anderzijds om aanwijzingen te geven aan het college over de reikwijdte van de controle, normstellingen en toleranties voor het opstellen van de rechtmatigheidsverantwoording.
over de te hanteren verantwoordingsgrens, rapportagetoleranties voor de controle op de rechtmatigheidscontroles en de daarvoor geldende normstellingen.
over het opnemen en toelichten van geconstateerde onrechtmatigheden in de paragraaf bedrijfsvoering in de jaarrekening.
over de reikwijdte van de accountantscontrole, de materialiteit en de daarvoor geldende normstellingen, rapporteringtoleranties en verantwoordingsgrenzen voor de controle van de jaarrekening.
Te hanteren toleranties door de accountant
Bij het controleren van de jaarrekening hanteert de accountant bepaalde grensbedragen, ook wel gedefinieerd als de omvang, die een fout bedrag in de jaarrekening mag hebben, zonder dat het oordeel van de gebruiker hierdoor wordt beïnvloed. De grenzen zijn gebaseerd op het thans geldende Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado).
Te hanteren verantwoordingsgrens voor de rechtmatigheidsverantwoording door het college.
In lijn met de Financiële verordening 2023 gemeente Steenbergen wordt de verantwoordingsgrens gesteld op 1%. Dit sluit aan op het materialiteitsbegrip voor de accountantscontrole zodat zowel het college (en interne controle) en de externe accountant met dezelfde procentuele grens werken. Dat sluit aan bij de handelwijze in voorgaande jaren.
Een verantwoordingsgrens van 1% betekent dat fouten en onduidelijkheden, die de grens van (indicatief) € 700.000 overtreffen, moeten worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording.
Te hanteren rapportagegrens voor de toelichting van onrechtmatigheden in de paragraaf Bedrijfsvoering
Eveneens in lijn met de Financiële verordening worden alle geconstateerde fouten en onduidelijkheden van € 50.000 of hoger, toegelicht in de paragraaf Bedrijfsvoering. Dat bedrag is in lijn met het bedrag dat ook in voorgaande jaren is opgenomen in het controleprotocol. Ook voor de getrouwheid wordt een grens gehanteerd van € 50.000.