Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens gemeente Ermelo 2008 |
Citeertitel | Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie gemeente Ermelo 2008 (GBA beheerregeling 2008) |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Ermelo.
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 14
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-01-2014 | 06-01-2014 | intrekking | 26-08-2015 Elektronisch Gemeenteblad, 20-10-2015 | Onbekend. | |
06-03-2008 | 06-01-2014 | Nieuwe regeling | 14-02-2008 Ermelo's Weekblad | Onbekend |
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
audit: een controle op de integriteit van de persoonsgegevens welke wordt uitgevoerd door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen auditinstelling. De audit bestaat uit onder andere een a-selecte steekproef van actuele en opgeschorte persoonslijsten. De omvang van de steekproef is afhankelijk van het inwonertal van de gemeente;
Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en in die hoedanigheid informatiebeheerder en privacybeheerder. Hij kan de taak van informatiebeheerder en privacybeheerder geheel of gedeeltelijk mandateren aan een of meer door hem aangewezen ambtenaren.
Hoofdstuk 2 - Het informatiebeheer
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders als de verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over de navolgende aspecten die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens te weten:
Hoofdstuk 3 - Het gegevensbeheer
De gegevensbeheerder is bevoegd in overleg met de applicatiebeheerder vanuit de in artikel 9 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven inzake de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten van ingezetenen onderworpen aan een audit door een namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangewezen audit-instelling.
De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen gericht op het welslagen van de eerder vermelde audit.
Hoofdstuk 4 - Het systeembeheer
De systeembeheerder is verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van het toepassingssysteem.
Hoofdstuk 5 - Het applicatiebeheer
De applicatiebeheerder is verantwoordelijk voor:
de technische afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde procedurebeschrijving voor de gemeentelijke basisregistratie;
De applicatiebeheerder beslist -na overleg met de informatiebeheerder en de systeembeheerder- over gehele of gedeeltelijke inwerkingtreding van uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure ‘Uitwijk’.
Hoofdstuk 6 - Het privacybeheer
De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:
de inhoudelijke afhandeling van de periodieke gegevensverstrekking die plaatsvindt op basis van een autorisatiebesluit van de Minister van Binnenlandse Zaken Koninkrijksrelaties, alsmede de systematische gegevensverstrekking die plaatsvindt op grond van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
Hoofdstuk 9 - Het beveiligingsbeheer
De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor het beheer van het Informatiebeveiligingsplan GBA.
De beveiligingsbeheerder is bevoegd om medewerkers van de afdeling Publiekszaken aanwijzingen te geven ten aanzien van beveiligingsvoorschriften, die voortvloeien uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Informatiebeveiligingsplan GBA.
De beveiligingsbeheerder adviseert burgemeester en wethouders rechtstreeks als verantwoordelijke van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens over beveiligingsaspecten die uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en het Informatiebeveiligingsplan GBA voortvloeien.
De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden naast de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens tevens voor het bevroren bevolkingsregister en de in de gemeentelijke basisadministratie aangehaakte gegevens die onder de werkingssfeer van de Wet Bescherming Persoonsgegevens vallen.
De GBA-beheerregeling van 16 juni 2003 wordt ingetrokken met ingang van de datum van in werking treding van deze regeling.
Bijlage 1 Aanwijzing van beheerfunctionarissen
Op grond van artikel 2 van de GBA-beheerregeling de GBA zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:
Als informatiebeheerder is aangewezen de beleidsmedewerker kwaliteit afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.110.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen het hoofd afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.000.
Gegevensbeheer/applicatiebeheer
Als gegevensbeheerder is aangewezen de beleidsmedewerker kwaliteit afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.110.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen het hoofd afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.000
Als applicatiebeheerder Burgerzaken is aangewezen de applicatiebeheerder afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.125
Als gegevensbeheerder is aangewezen de beleidsmedewerker kwaliteit afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.110.
Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:
de GBA/Burgerlijke stand specialist, afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.120.
Als privacybeheerder is aangewezen de de beleidsmedewerker kwaliteit afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.110.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de GBA/Burgerlijke stand specialist, afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.120.
Als systeembeheerder is aangewezen de netwerksysteembeheerder formatienummer 1.4.220.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de netwerksysteembeheerder formatienummer 1.4.220.
Als gegevensverwerkers zijn aangewezen:
De beleidsmedewerker afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.110.
De applicatiebeheerder afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.125.
De GBA/Burgerlijke Stand specialisten afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.120.
De allround medewerkers dienstverlening afdeling Publiekszaken, formatienummer 2.3.140.
Als beveiligingsbeheerder is aangewezen de beleidsmedewerker afdeling Planning en Control, formatienummer 1.5.500.
Als zijn plaatsvervanger is aangewezen de controller afdeling Planning en Control, formatienummer 1.5.400.