Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
West Betuwe

Organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWest Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOrganisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023
CiteertitelDe organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-11-2023nieuwe regeling

24-10-2023

gmb-2023-467335

2023-090

Tekst van de regeling

Intitulé

Organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023

De raad van de gemeente West Betuwe;

 

gelezen het voorstel van het presidium,

 

besluit:

Organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023

 

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1.

    Raad: de gemeenteraad;

  • 2.

    Voorzitter: voorzitter van de raad of diens plaatsvervanger;

  • 3.

    Burgemeester: de burgemeester in zijn verantwoordelijkheid als bestuursorgaan;

  • 4.

    Griffier: griffier, aangewezen door de raad als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet, of diens plaatsvervanger;

  • 5.

    Fractievoorzitters: de voorzitter van een fractie die zitting heeft in de gemeenteraad;

  • 6.

    Plaatsvervangend raadsvoorzitter: is door de raad verkozen en is tevens voorzitter van het presidium en de agendacommissie;

  • 7.

    Secretaris; gemeentesecretaris, aangewezen door het college als bedoeld in artikel 102 van de Gemeentewet, of diens vervanger;

  • 8.

    Oordeelsvorming: oordeelsvormende vergaderingen zoals bedoeld in artikel 9 van deze verordening;

  • 9.

    Beeldvorming: beeldvormende vergaderingen die georganiseerd worden op de eerste dinsdag van de cyclus;

  • 10.

    Bestuurlijke planning: langetermijnagenda en planningsinstrument van de raad waarmee op gecoördineerde wijze voornemens van de raad ten aanzien van agendering zijn verwerkt in concrete behandeldata voor vergaderingen van de raad;

  • 11.

    Programma’s: de programma’s waarin de begroting is opgedeeld.

Hoofdstuk 1. Bestuurlijke organisatie van de raad

Artikel 2. Organisatie van de vergaderingen

Het reglement van orde en het de Verordening Voorrondes Gemeenteraad regelen de werkwijze van de raad en de (voorbereidende) vergaderingen.

Artikel 3. Plaatsvervangend voorzitter

De raad benoemt een plaatsvervangend voorzitter van de raad.

Artikel 4. Het presidium

  • 1.

    De raad heeft een presidium;

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de fractievoorzitters, of diens plaatsvervangers;

  • 3.

    De plaatsvervangend raadsvoorzitter is voorzitter van het presidium;

  • 4.

    De tweede plaatsvervangend raadsvoorzitter is plaatsvervangend voorzitter van het presidium;

  • 5.

    De raadsvoorzitter en de griffier treden op als adviseurs;

  • 6.

    Het presidium kan een lid van het college dan wel een ambtenaar uitnodigen om bij een agendapunt van de vergadering van het presidium aanwezig te zijn;

  • 7.

    Het presidium kan de gemeentesecretaris verzoeken aanwezig te zijn bij de vergadering van het presidium;

  • 8.

    Het presidium vergadert één keer per kwartaal en daarnaast zo vaak als nodig;

  • 9.

    De vergaderingen van het presidium zijn openbaar, tenzij het presidium anders beslist.

Artikel 5. Het presidium; taakveld

  • 1.

    Het taakveld van het presidium betreft

    • a.

      het doen van inhoudelijke voorstellen over zaken waartoe de raad zelf het initiatief neemt;

    • b.

      aanbevelingen doen aan de raad over de organisatie van de werkzaamheden van de raad, zijn commissies en werk en initiatiefgroepen.

  • 2.

    In het presidium worden besproken:

    • a.

      Actuele zaken;

    • b.

      De interactie, onderlinge verhoudingen en vergadercultuur;

    • c.

      Allerhande zaken aangaande de organisatie en het functioneren van de gemeenteraad.

  • 3.

    Het presidium ziet toe op het functioneren van de agendacommissie.

Artikel 6. Het seniorenconvent

  • 1.

    De raad heeft een seniorenconvent;

  • 2.

    Het seniorenconvent wordt op initiatief van het bestuursorgaan burgemeester bijeen geroepen;

  • 3.

    De voorzitter van de raad is de voorzitter van het seniorenconvent;

  • 4.

    Het seniorenconvent bestaat uitsluitend uit de fractievoorzitters;

  • 5.

    De griffier is als adviseur aanwezig;

  • 6.

    Het seniorenconvent vergadert onder geheimhouding;

  • 7.

    Op initiatief van de burgemeester kunnen collegeleden dan wel ambtenaren uitgenodigd worden voor het seniorenconvent.

Artikel 7. Het seniorenconvent; taakveld

  • 1.

    Het Seniorenconvent fungeert als overlegplatform namens de raad voor politiek gevoelige, vertrouwelijke en spoedeisende kwesties;

  • 2.

    Het Seniorenconvent bespreekt alleen onderwerpen die niet tijdens openbare vergadering van het presidium kunnen plaatsvinden.

Artikel 8. De agendacommissie

  • 1.

    De raad heeft een agendacommissie;

  • 2.

    De plaatsvervangend raadsvoorzitter is tevens voorzitter van de agendacommissie;

  • 3.

    De agendacommissie bestaat uit raadsleden die door de raad zijn benoemd als voorzitters;

  • 4.

    De voorzitter van de raad neemt als adviseur deel aan de vergaderingen van de agendacommissie;

  • 5.

    De griffier is in de vergadering aanwezig en ondersteunt en adviseert gevraagd en ongevraagd de agendacommissie;

  • 6.

    De agendacommissie stelt de onderwerpen vast die tijdens de beeldvorming aan de orde komen;

  • 7.

    De agendacommissie stelt de voorlopige agenda op voor de vergaderingen van de oordeelsvormende voorronde en de raadsvergadering;

  • 8.

    De agendacommissie stelt de bestuurlijke planning op voor de raad. De agendacommissie doet dit in overleg met het college en de ambtelijke organisatie;

  • 9.

    De agendacommissie adviseert de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden. Zij legt jaarlijks een voorstel voor het vergaderschema van de raad ter vaststelling aan het presidium voor;

  • 10.

    In het vergaderschema zoals bedoeld in lid 9 wordt voorzien in:

    • a.

      Beelvormende vergaderingen ten behoeve van beeldvorming;

    • b.

      Oordeelsvormende vergaderingen ten behoeve van oordeelsvorming;

    • c.

      Raadsvergaderingen ten behoeve van besluitvorming.

  • 11.

    De agendacommissie kan in een besloten vergadering overleggen over het agenderen van onderwerpen die vertrouwelijk politiek beraad behoeven.

Artikel 9. De oordeelsvormende voorronde

  • 1.

    De raad heeft per vergadercyclus een oordeelsvormende voorronde, conform artikel 82 van de Gemeentewet;

  • 2.

    De bijzonderheden van de oordeelsvormende voorronde worden beschreven in de verordening op de voorronde vergaderingen van de gemeenteraad West Betuwe 2023.

Artikel 10. De auditcommissie

  • 1.

    De raad heeft een auditcommissie;

    De bijzonderheden rondom de auditcommissie worden geregeld in de ‘Verordening op auditcommissie gemeente West Betuwe’. Deze wordt door de gemeenteraad vastgesteld.

Artikel 11. De werkgeverscommissie

  • 1.

    De raad heeft een werkgeverscommissie;

  • 2.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren;

  • 3.

    De bijzonderheden rondom de werkgeverscommissie worden geregeld in de ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente West Betuwe 2019’. Deze wordt door de gemeenteraad vastgesteld.

Artikel 12. De projectcommissies

  • 1.

    De raad kan op basis van artikel 84 van de Gemeentewet een projectcommissie instellen. Een dergelijke commissie wordt ingesteld als er sprake is van een project:

    • a.

      dat van grote politieke en/of maatschappelijke importantie is;

    • b.

      waarbij verschillende belangen zorgvuldig afgewogen moeten worden;

    • c.

      dat een grote betrokkenheid (kwalitatief en kwantitatief) van een of meerdere bijeenkomsten vergt om het project zorgvuldig voor te bereiden en te evalueren.

Artikel 13. Onderzoekscommissie

De instelling van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet wordt per onderzoek in een apart voorstel geregeld. Als het onderzoek is afgerond, wordt de onderzoekscommissie per raadsbesluit opgegeven.

Hoofdstuk 2. Griffie

Artikel 14. Algemene ondersteuning

De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de leden van de raadscommissies bij hun werkzaamheden. De griffier geeft daarbij gevraagd en ongevraagd advies.

 

De griffie ondersteunt de griffier, de raad, de raadscommissies en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.

Artikel 15. Organisatorische taken griffier

  • 1.

    De griffier geeft leiding aan de griffie;

  • 2.

    De griffier is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de organisatorische inrichting van de griffie;

    • b.

      alle administratieve, secretariële en procedurele handelingen verbonden aan de werkzaamheden van de raad.

  • 3.

    De griffier heeft mandaat om de medewerkers van de griffie te benoemen. Alle procedures met betrekking tot de werving, selectie en benoeming zijn in overeenstemming met de gemeentelijke regelgeving;

  • 4.

    De griffier heeft mandaat om ten aanzien van de tot de griffie behorende ambtenaren;

    • a.

      instructies en dienstopdrachten vast te stellen;

    • b.

      vakantie en verlof te verlenen;

    • c.

      de ontwikkeling, beoordeling en beloning vast te stellen;

    • d.

      disciplinaire maatregelen te nemen.

  • 5.

    Tot de in het vierde lid genoemde bevoegdheid behoort niet:

    • a.

      het beslissen over gemeentelijke FPU-regeling; uitkering functioneel leeftijdsontslag; suppletie;

    • b.

      het beslissen op een bezwaarschrift.

Artikel 16. Beheer

  • 1.

    Voor het verrichten van uitvoerende werkzaamheden m.b.t. de griffie, op het gebied van:

    • a.

      financieel beheer;

    • b.

      personeelsbeheer;

    • c.

      rechtspositie van ambtenaren en raadsleden;

    • d.

      informatievoorziening;

    • e.

      bibliotheekzorg en juridische dienstverlening.

    maakt de griffier afspraken met de secretaris;

  • 2.

    Voor dienstverlening op het terrein van huisvesting, automatisering en overige facilitaire dienstverlening maakt de griffier afspraken met de secretaris.

Artikel 17. Agendering

De griffie ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raadsvergaderingen en beeldvormende en oordeelsvormende vergaderingen.

Hoofdstuk 3. Uitleg regelement

Artikel 18. Uitleg reglement

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.

Artikel 19. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking een dag na datum van bekendmaking.

Artikel 20. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: De organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 24 oktober 2023, nummer 2023-090

de griffier

Hans van der Graaff

de voorzitter

Servaas Stoop

Toelichting op de organisatieverordening voor de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe 2023

Artikel 1. Begripsomschrijving

De begrippen die in deze verordening zijn gebruikt worden nader omschreven.

 

Hoofdstuk 1. Bestuurlijke organisatie van de raad

Artikel 2. Organisatie van de vergaderingen

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 3. Plaatsvervangend voorzitter

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 4. Het presidium

Het presidium is een door de raad ingesteld orgaan en regelt de zaken die de organisatie en het functioneren van de gemeenteraad betreffen. In artikel 5 van de verordening zijn de taken nader omschreven.

 

In het uitoefenen van zijn taken kan het presidium gebruik maken van ondersteuning van het college en of de ambtelijke organisatie.

 

Artikel 5. Het presidium; taakveld

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 6. Het seniorenconvent

Het seniorenconvent is een overlegplatform namens de raad voor politiek gevoelige, vertrouwelijke en spoedeisende kwesties. Het bestuursorgaan burgemeester roept de vergadering bijeen en is tevens de voorzitter van het seniorenconvent.

 

Het seniorenconvent bestaat uitsluitend uit de fractievoorzitters. De leden kunnen niet worden vervangen door andere raadsleden en of vervangers. Bij afwezigheid van een lid van het seniorenconvent informeert de voorzitter achteraf de afwezige fractievoorzitter.

 

Het seniorenconvent vergadert onder geheimhouding. In uitzonderlijke situaties en na overeenstemming in het seniorenconvent kan de beschikbare informatie met opgelegde geheimhouding gedeeld worden met de overige leden van de gemeenteraad.

 

Artikel 7. Het seniorenconvent; taakveld

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 8. De agendacommissie

Vóór deze verordening was de taak van de agendacommissie belegd in het presidium. Met het benoemen van een agendacommissie wordt een orgaan ingesteld dat zich in het bijzonderheid kan concentreren op het proces van besluitvorming van de raad. Tevens wordt met het verbijzonderen van deze taak in deze commissie, een doorgaande lijn van kennisopbouw en intervisie van de voorzitterspoule beoogd.

 

De agendacommissie is een commissie conform artikel 82 van de Gemeentewet. De agendacommissie is samengesteld uit raadsleden. De voorzitters van beeldvormende en oordeelsvormende voorrondes die geen raadslid zijn worden als lid zonder stemrecht aan de agendacommissie toegevoegd. Bij de samenstelling van de agendacommissie wordt naar een zo breed mogelijke vertegenwoordiging van de raadsfracties gestreefd.

 

De werkzaamheden van de agendacommissie worden in artikel 8 van de organisatieverordening beschreven.

 

Artikel 9. De oordeelsvormende voorronde

De oordeelsvormende voorronde van de raad voldoet qua taak en vorm aan de voorwaarden in artikel 82 van de Gemeentewet. Uitgaande van dit gegeven dient een oordeelsvormende vergadering voorgezeten te worden door een raadslid.

 

Artikel 10. De auditcommissie

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 11. De werkgeverscommissie

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 12. De projectcommissies

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 13. De onderzoekscommissie

Geen nadere toelichting.

 

Hoofdstuk 2. Griffie

Artikel 14. Algemene ondersteuning

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 15. Organisatorische taken griffier

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 16. Beheer

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 17. Agendering

Geen nadere toelichting.

 

Hoofdstuk 3.Uitleg reglement

Artikel 18. Uitleg reglement

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 19. Inwerkingtreding

Geen nadere toelichting.

 

Artikel 20. Citeertitel

Geen nadere toelichting.