Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zevenaar

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen Zevenaar

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZevenaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement automatische incasso gemeentelijke belastingen Zevenaar
CiteertitelIncassoreglement gemeentelijke belastingen Zevenaar
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Incassoreglement gemeentelijke belastingen Zevenaar vastgesteld dd 15 mei 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. Invorderingswet 1990
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-11-2023nieuwe regeling

24-10-2023

gmb-2023-467141

Z/18/304497

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen Zevenaar

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar;

 

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is nadere regels vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen;

 

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek, de Gemeentewet, de Invorderingswet 1990, de bepalingen in de belastingverordeningen onroerende-zaakbelastingen, rioolheffing, afvalstoffenheffing, reclamebelasting en precariobelasting en de Leidraad invordering ;

 

besluit:

 

vast te stellen het volgende:

 

Reglement automatische incasso gemeentelijke belastingen Zevenaar

Artikel 1 – Begripsomschrijving

  • 1.

    Automatische incasso: het door of namens de gemeente afschrijven van een bedrag van de bankrekening van een belastingschuldige ten gunste van de gemeente Zevenaar.

  • 2.

    Aanslag: een aanslag gemeentelijke belastingen al dan niet verenigd op één aanslagbiljet.

  • 3.

    Aanslagbiljet: het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen door middel waarvan aanslagen gecombineerd kunnen worden opgelegd.

  • 4.

    Vermindering/ontheffing: verlaging van de formele belastingschuld.

  • 5.

    Machtiging: een schriftelijke of digitale doorlopende machtiging van de belastingschuldige aan de gemeente Zevenaar om verschuldigde gemeentelijke belastingbedragen van zijn bankrekening af te schrijven.

  • 6.

    Belastingschuldige: natuurlijk – of rechtspersoon die is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Zevenaar.

  • 7.

    Termijnbedrag: bedrag waarvoor ter betaling van een termijn aan de bank van de belastingschuldige een verzoek tot automatische incasso wordt gedaan.

  • 8.

    Afschrijvingstijdvak: periode verdeeld in maanden vanaf het moment waarop de eerste termijn wordt afgeschreven en eindigend op de laatste incassotermijn van het aanslagbiljet.

  • 9.

    Invorderingsambtenaar: de ambtenaar, bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet.

Artikel 2 – Doel automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de betaling van de belastingschulden te spreiden en door middel van maandelijkse termijnen te incasseren. De termijnen zijn vastgesteld in de - in de aanhef genoemde - verordeningen.

Artikel 3 – Deelname automatische incasso en doorlopende machtiging

  • 1.

    Om deel te kunnen nemen aan het automatisch incasseren van belastingbedragen moet de belastingschuldige de gemeente Zevenaar hiertoe gemachtigd hebben.

  • 2.

    Aanmelden voor de automatische incasso kan schriftelijk of op de wijze vermeld op www.zevenaar.nl. De machtiging moet zijn gedateerd en ondertekend door belastingschuldige.

  • 3.

    De machtiging geldt voor onbepaalde tijd en geldt voor de – in de aanhef genoemde - belastingverordeningen.

  • 4.

    De machtiging geldt ook voor aanslagen, welke na aanmelding voor de automatische incasso aan de belastingschuldige worden toegezonden.

  • 5.

    Aanslagbiljetten met een totaalbedrag vanaf € 30.000,00 komen niet voor automatische incasso in aanmerking.

  • 6.

    De invorderingsambtenaar kan deelname weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

Artikel 4 – Termijnen

  • 1.

    Aanslagen, moeten worden betaald in zoveel gelijke maandelijkse termijnen als in de betreffende belastingverordening is vastgesteld.

    • a.

      Tenzij in de betreffende belastingverordening anders is bepaald, worden de verschuldigde bedragen automatisch geïncasseerd in acht gelijke termijnen.

    • b.

      Tenzij in de betreffende belastingverordening anders is bepaald geldt, dat de verschuldigde bedragen automatisch geïncasseerd worden in twee gelijke termijnen indien het totaalbedrag van het aanslagbiljet minder dan € 50,00, of tussen de € 10.000,00, en € 30.000,00 bedraagt.

  • 2.

    Bij het van toepassing zijn van de voorgaande leden vervalt de eerste termijn op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    Indien een machtiging wordt afgegeven na dagtekening van de aanslag wordt het aantal termijnen gelijkgesteld aan het resterend aantal termijnen binnen het afschrijvingstijdvak.

  • 4.

    Ingeval van lid 3 wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid van het aantal nog te vervallen incassotermijnen binnen het afschrijvingstijdvak.

  • 5.

    Het in lid 4 gestelde, geldt ook als:

    • a.

      een gedeeltelijke kwijtschelding, vermindering of ontheffing op de aanslag is verleend;

    • b.

      een betaling buiten de automatische incasso heeft plaatsgevonden.

    • c.

      een automatische incasso van een termijnbedrag eenmaal niet slaagt.

Artikel 5 – Overlijden

  • 1.

    Bij overlijden van de belastingschuldige wordt de automatische incasso niet beëindigd.

  • 2.

    Op verzoek van de erven wordt de automatische incasso beëindigd.

Artikel 6 – Echtscheiding / verhuizing

De automatische incasso eindigt niet door echtscheiding, ontbinding van een partnerschapsregistratie of samenlevingsovereenkomst, het uit elkaar gaan van partners of verhuizing.

Artikel 7 – Wijziging rekeningnummer

  • 1.

    Wijzigingen betreffende het rekeningnummer waarvan afgeschreven wordt moeten schriftelijk of op de wijze vermeld op www.zevenaar.nl door de belastingschuldige te worden gemeld aan de invorderingsambtenaar van de gemeente Zevenaar.

  • 2.

    Wijzigingen van het rekeningnummer moeten uiterlijk de 15e dag van de maand zijn ontvangen door de invorderingsambtenaar.

  • 3.

    Voor wijzigingen van het rekeningnummer die na de 15e dag van de maand binnenkomen kan niet gegarandeerd worden dat de wijziging is verwerkt voordat de incasso-opdracht van dezelfde maand wordt opgestart.

  • 4.

    De wijziging van het rekeningnummer wordt niet door de invorderingsambtenaar bevestigd.

Artikel 8 – Terugboeken van een termijn

Als belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, kan hij binnen de daarvoor gestelde termijn en op de door de bankinstelling gevraagde wijze, opdracht geven het termijnbedrag terug te laten boeken.

Artikel 9 – Ontbindende voorwaarden

  • 1.

    De automatische incasso wordt beëindigd indien:

    • a.

      de automatische incasso van een aanslag twee – al dan niet achtereenvolgende - termijnen binnen een afschrijvingstijdvak:

      • -

        niet succesvol uitgevoerd kan worden,

      • -

        gestorneerd of teruggestort is;

    • b.

      na de eerste poging blijkt dat een volgende incasso op voorhand onmogelijk is. Hieronder wordt begrepen de verstrekte machtiging betreft een niet-bestaand bankrekeningnummer, een geblokkeerde bankrekeningnummer of een beëindigd bankrekeningnummer;

    • c.

      de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zou belemmeren.

  • 2.

    De invorderingsambtenaar stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van het niet kunnen uitvoeren van een automatische incasso en van het beëindigen ervan.

  • 3.

    De invorderingsambtenaar stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte indien voor toekomstige aanslagen een nieuwe machtiging verleend moet worden.

Artikel 10 – Beëindiging automatische incasso

  • 1.

    De automatische incasso kan op verzoek van de belastingschuldige schriftelijk of op de voorgeschreven wijze vermeld op www.zevenaar.nl worden beëindigd;

  • 2.

    Indien de belastingschuld na het beëindigen of ontbinden van de automatische incasso nog niet geheel is voldaan, geldt de betaaltermijn voor niet-automatische betalingen overeenkomstig de belastingverordeningen;

  • 3.

    Wanneer de in het tweede lid genoemde betaaltermijn is verstreken moet de resterende belastingschuld onmiddellijk betaald worden.

Artikel 11 – Algemene Termijnenwet

De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in voorgaande leden gestelde termijnen.

Artikel 12 – inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    Het incassoreglement gemeentelijke belastingen Zevenaar vastgesteld dd 15 mei 2018 wordt ingetrokken met ingang van de in het eerste lid genoemde dag van inwerkingtreding. Het oude reglement blijft van toepassing totdat dit reglement in werking treedt.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Incassoreglement gemeentelijke belastingen Zevenaar’.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Zevenaar van 24 oktober 2023,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zevenaar

de secretaris,

Daniëlle Jansen

de burgemeester,

Lucien van Riswijk