Organisatie | Maastricht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling doelgroeparrangementen Jeugd en Onderwijs 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling Doelgroeparrangementen Jeugd en Onderwijs Zuid-Limburg 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | onderwijs |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Doelgroeparrangementen Jeugd en Onderwijs 2023.
Deze regeling vervalt op 31 december 2024.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-11-2023 | nieuwe regeling | 24-10-2023 |
De aanvraag dient in gezamenlijkheid met alle samenwerkingspartner(s) binnen de projectgroep te worden opgesteld. Het schoolbestuur van de desbetreffende school dient formeel de subsidie aan te vragen namens alle samenwerkingspartners. De aanvragende partij blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het nakomen van de voorwaarden, verbonden aan een toegekende subsidie.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die bijdragen aan onderstaand maatschappelijk effect, doel en resultaten.
De doelgroeparrangementen Onderwijs-Jeugdhulp zijn een manier om meer samenhang te creëren in de ondersteuning die vanuit verschillende kolommen en perspectieven geboden wordt: de afspraken voor de ondersteuning worden generiek gemaakt voor de jeugdigen die behoren bij de doelgroep, maar per individuele jeugdige worden de doelen van school en thuis in gezamenlijkheid en gelijkwaardigheid en in bijzijn van ouders in een knooppunt besproken en met elkaar verbonden (in het gezinsplan). In de werkplaats, in school, wordt het gezinsplan afgestemd en verbonden met het plan van school (Duiden en Doen). Door de afspraken voor de ondersteuning voor groepen jeugdigen in één keer collectief te organiseren verminderen we de administratieve lasten en zijn er minder / lichtere individuele arrangementen jeugdhulp c.q. een andere inzet vanuit jeugdhulp nodig. Ook het aantal partners met wie de school de jeugdhulp afstemt, zal daardoor afnemen.
Subsidieverlening heeft tot doel het ontwikkelingsperspectief- inclusief de schoolloopbaan van de jeugdige te bevorderen via een integrale aanpak op school, in de vrije tijd en/of thuis.
De inrichting van de doelgroeparrangementen onderwijs-jeugdhulp hebben als doel het positieve maatschappelijke effect vanuit onderwijs en jeugdhulp te vergroten tijdens en buiten onderwijstijd en is tevens gericht op een aantoonbare afbouw van de kosten waaronder:
Een aanvraag tot subsidieverlening bevat naast de vereisten zoals genoemd in de Awb en ASV de volgende gegevens:
Er kan, conform de Wet op de expertisecentra, artikel 116, lid 1, alleen subsidie worden aangevraagd voor jeugdigen, die op 1 februari 2023 door een samenwerkingsverband toelaatbaar zijn verklaard tot het speciaal onderwijs of voorgezet speciaal onderwijs en volgens het woonplaatsbeginsel woonachtig zijn in één van de deelnemende gemeenten.
Onder jeugdige in het voorgaande lid wordt verstaan: een jeugdige, die deel uitmaakt van de voor dit doel omschreven groep jeugdigen die een school voor speciaal (basis) onderwijs (so/sbo) of voorgezet speciaal onderwijs (vso) bezoekt en die een specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoefte heeft waarvoor een zorgstructuur dient te worden opgezet.
Artikel 7 Kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen
De volgende kosten komen niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 8 Verdelingen kosten per gemeente
De subsidieaanvraag brengt overzichtelijk in beeld: de totaal kosten per leerling, het aantal leerlingen dat op de in artikel 5 genoemde teldatum valt onder de doelgroep per deelnemende gemeente en het gevraagde subsidiebedrag per gemeente.
Beoordeling en beslissing op de aanvraag
Artikel 10 Buiten behandeling stellen van de subsidieaanvraag
Alvorens over te gaan tot buiten behandeling stelling zoals bedoeld in lid 2 en 4, biedt het college de aanvrager een hersteltermijn waarbinnen men het verzuim kan herstellen. Als daaraan binnen de gestelde hersteltermijn niet is voldaan, besluit het college de aanvraag buiten behandeling te stellen. De lengte van de hersteltermijn is zodanig dat de instelling in staat kan worden geacht alle gevraagde gegevens voor afloop van hersteltermijn aan het college aan te leveren
In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en de in artikel 9 van de ASV genoemde weigeringsgronden kan een subsidie vallende onder deze subsidieregeling worden geweigerd als:
Het subsidieplafond is voor de uitvoering van deze subsidieregeling vastgesteld op € 6.106.489,-.
Artikel 13 Verdeling van het subsidieplafond
Alle ingediende aanvragen worden getoetst door een toetsingscommissie. Deze toetsingscommissie beoordeelt of de aanvragen voldoen aan de gestelde eisen. De toetsingscommissie stelt een conceptvoorstel op voor Werkgroep doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp.
Het (deel)plafond per school is gebaseerd op het toegekende bedrag aan de school voor schooljaar 2023 (augustus tot en met december 2023) en wordt omgerekend naar een jaarbedrag. De verdeelsleutel richting de deelnemende gemeenten en JENS wordt berekend aan de hand van de leerlingenaantallen op de teldatum (zie artikel 5, lid 1).
Artikel 14 Beslistermijn aanvraag tot subsidieverlening
Op grond van artikel 8 lid 3 van de ASV beslissen het college van burgemeester en wethouders van gemeente Maastricht binnen 8 weken na ontvangst op de volledige subsidieaanvraag.
Bijzondere criteria en/of voorwaarden subsidieverlening
De subsidieontvanger en de deelnemende gemeenten c.q. JENS dienen tijdig met elkaar in overleg te treden over de deelname van leerlingen aan het desbetreffende doelgroeparrangement. Hierbij gelden onderstaande uitgangspunten:
Als een leerling al deelneemt aan een doelgroeparrangement of de school is (zowel bij toeleiding als bij zittende leerlingen) van mening dat deelname aan een doelgroeparrangement noodzakelijk is, voert de school volgens afspraak hierover een knooppunt overleg waarbij het gemeentelijke jeugdteam c.q. JENS is aangesloten.
Indien een deelnemende gemeente voornemens is om een gemeentelijke beschikking voor een individueel arrangement af te geven ten behoeve van een kind of diens ouders, welk kind staat ingeschreven op een school met doelgroeparrangement neemt deze gemeente contact op met de desbetreffende school en wordt overgegaan tot het organiseren van een knooppunt overleg.
Als er op 1 januari 2024 sprake is van een voortzetting van de doelgroeparrangementen, waarvoor de schoolbesturen een beschikking hebben ontvangen over de periode augustus-december 2023, worden bij aanvang van de nieuwe periode de namen en bsn-nummers gedeeld met het gemeentelijke jeugdteam c.q. JENS. Van de subsidieontvanger wordt verwacht dat tijdig wordt geregeld, dat ouder(s)/verzorger(s) van de betreffende leerling hier schriftelijk toestemming voor hebben gegeven. Als de gemeente hierom vraagt wordt deze toestemmingsverklaring overlegd.
Artikel 18 Subsidievaststelling
De subsidieontvanger dient een aanvraag tot vaststelling in uiterlijk 13 weken nadat het jaar waarvoor een subsidie is ontvangen is afgelopen. De voorwaarden waaraan een aanvraag tot subsidievaststelling moet voldoen staan beschreven in artikel 13 tot 16 van de Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht (ASV).
Artikel 19 Aanvraag subsidievaststelling
In aanvulling op de in de Algemene wet bestuursrecht en de in artikel 15 van de Algemene subsidieverordening 2020 Maastricht (ASV) genoemde vereisten voor een aanvraag tot subsidievaststelling dient een aanvraag ook te worden voorzien van de volgende gegevens:
Artikel 20 Beslistermijn aanvraag tot subsidievaststelling
Overeenkomstig artikel 16 lid 1 van de ASV stelt het college van burgemeester en wethouders een subsidie vast binnen 13 weken na de ontvangst van een aanvraag tot subsidievaststelling.
Aldus besloten door het College van Burgemeester en Wethouders van Maastricht d.d.24 OKTOBER 2023.
De Secretaris,
G.J.C. Kusters
De Burgemeester,
W.A.G. Hillenaar
BIJLAGE 1: Financiële afspraken HLV-gemeenten
De gemeenten Heerlen, Voerendaal en Landgraaf (HLV) zijn inhoudelijk aangesloten op deze subsidieregeling, maar hebben feitelijk een aparte opdracht verstrekt aan JENS voor de basishulp Jeugd aan hun jeugdigen op scholen.
Voor de financiële verrekening van de subsidie die in het kader van deze subsidieregeling aan de subsidieaanvragers wordt verstrekt gelden de volgende afspraken:
Subsidies die worden verstrekt aan een schoolbestuur waarvan de scholen niet zijn gehuisvest binnen het grensgebied van de HLV-gemeenten worden betaalbaar gesteld aan het desbetreffende schoolbestuur. De gemeente Heerlen die fungeert als administratiekantoor van JENS ontvangt voor de kinderen die op grond van het woonplaatsbeginsel vallen onder de verantwoordelijkheid van de HLV-gemeenten een factuur.
Subsidies die worden verstrekt aan het schoolbestuur Adelante worden minus de bijdrage van de HLV-gemeenten betaalbaar gesteld aan dit schoolbestuur. Over de facturatie die betrekking heeft op de inzet van Jeugdhulp aan kinderen die op grond van het woonplaatsbeginsel vallen onder de verantwoordelijkheid van de HLV-gemeenten zijn in onderling overleg tussen JENS en het schoolbestuur separate afspraken gemaakt.
BIJLAGE 2: Begripsomschrijvingen
1. Basisondersteuning onderwijs
Tot de basisondersteuning onderwijs behoren alle ondersteuningsvormen die iedere school in huis heeft. Dit zijn alle binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs overeengekomen preventieve en lichte curatieve interventies die eenduidig gelden voor alle scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs. Iedere school beschrijft haar mogelijkheden in het schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het samenwerkingsverband passend onderwijs stemmen scholen die (gevalideerde) ondersteuningsprofielen af met het doel om op samenwerkingsverbandniveau tot een dekkend netwerk in ondersteuningsaanbod te komen. Streven is jeugdigen met een ondersteuningsbehoefte zoveel mogelijk binnen de basisondersteuning van een school op te vangen.
Een sluitende en gespecificeerde begroting. Voor de uitgaven dient te worden uitgegaan van de feitelijke kosten gebaseerd op de benodigde expertise die nodig is voor de uitvoering van het beoogde doelgroeparrangement. Bij de uitgaven dient ook de wijze waarop cofinanciering vanuit het schoolbestuur en/of samenwerkingsverband wordt vormgegeven te worden vermeld.
3. College van burgemeester en wethouder
Indien door de Stuurgroep Jeugd Zuid-Limburg is ingestemd met de verdeling van de beschikbaar gestelde subsidiemiddelen besluit, overeenkomstig artikel 3 lid 5 van de Centrumregeling verwerving jeugdhulp regio Zuid-Limburg 2019, het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maastricht over de subsidieaanvraag en de aanvraag tot subsidievaststelling.
4. Doelgroeparrangement onderwijs-jeugdhulp
Een arrangement dat zich richt op een groep van jeugdigen met een onderwijs- en zorgbehoefte en diens omgeving, waarin het speciaal (basis)onderwijs of speciaal voortgezet onderwijs niet alleen kan voorzien. De afstemming tussen school en thuis is een wezenlijk kenmerk van het doelgroeparrangement onderwijs-jeugdhulp. De jeugdige en de ouder(s)/verzorger(s) zijn daarin partner. Daar waar arrangementen in een collectieve vorm op school worden geleverd, kan er geen individueel arrangement meer worden ingezet voor dezelfde leerling(en) met hetzelfde doel.
5. Extra ondersteuning onderwijs
Wanneer de basisondersteuning ontoereikend is, is toeleiding naar extra ondersteuning in een gespecialiseerde onderwijsvoorziening aan de orde. Het samenwerkingsverband passend onderwijs bepaalt het onderscheid tussen basis ondersteuning (niveau 1-4) en extra ondersteuning (niveau 5). Binnen dit geheel ontvangt het samenwerkingsverband een budgetfinanciering voor lichte en zware ondersteuning. Het ondersteuningsaanbod varieert van licht en curatief en tijdelijk tot intensief, langdurig of structureel.
Het knooppunt overleg is het verbindingsinstrument tussen kinderopvang, onderwijs en netwerkpartners. Het is bedoeld om integraal beeld te verkrijgen van de leerling en zijn leefomgeving, het vaststellen van de ondersteuningsbehoeften en hierop gebaseerde afspraken over (gelijktijdige en afgestemde) interventies van onderwijs, gemeente en/of zorg gericht op thuis en school. Voor alle leerlingen die deelnemen aan de doelgroeparrangement vindt een knooppunt overleg plaats. Het gemeentelijke jeugdteam sluit bij elk knooppunt aan die door de school wordt georganiseerd vanuit de visie van de doelgroeparrangementen. De afstemming tussen school en thuis is daarnaast een wezenlijk doel van het knooppuntoverleg.
Een plan dat door de subsidieaanvrager wordt opgesteld waarin de inrichting van het doelgroeparrangement onderwijs-jeugdhulp beschreven wordt conform de eisen uit deze subsidieregel
Een door de subsidieaanvrager geformeerde projectgroep die gezamenlijk de aanvraag opstellen. Deze projectgroep bestaat in ieder geval uit:
Elke persoon of organisatie die voor preventie en/of jeugdhulp door de betreffende gemeente of door de deelnemende gemeenten is gecontracteerd voor een of meerdere arrangementen jeugdhulp en voldoet aan de kwaliteitseisen zoals gesteld in de Jeugdwet.
10. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
Schoolbesturen hebben vanaf 1 augustus 2014 de zorgplicht, de middelen en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de wet Passend Onderwijs. Om dit te realiseren werken de schoolbesturen primair onderwijs (po) en voorgezet onderwijs (vo) binnen Zuid-Limburg samen in een samenwerkingsverband Passend Onderwijs.
Alleen voor scholen voor speciaal (basis) onderwijs (so/sbo) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) kan een subsidieaanvraag in het kader van deze subsidieregeling worden ingediend. Deze scholen worden vertegenwoordigd door het schoolbestuur waar de desbetreffende school onder valt.
Het schoolbestuur is het eindverantwoordelijke orgaan voor de beslissingen die in verband met school worden genomen zowel over het onderwijs dat wordt gegeven als over de school als geheel.
13. Schoolondersteuningsprofiel
Het schoolondersteuningsprofiel is een beschrijving van de voorzieningen die zijn getroffen voor leerlingen die ondersteuning behoeven. Het schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de wijze waarop scholen de ondersteuning heeft vormgegeven. Basisscholen beschrijven de basisondersteuning; gespecialiseerde onderwijsvoorzieningen beschrijven de extra ondersteuning.
14. Stuurgroep Jeugd Zuid-Limburg
Vertegenwoordiging van wethouders Jeugdhulp Zuid-Limburg. De Stuurgroep heeft een adviserende rol aan het college van burgemeester en wethouders.
Een subsidieplafond is het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Het subsidieplafond zoals opgenomen in deze subsidieregeling is voor de looptijd van deze subsidieregeling. Bij de bepaling van de hoogte is rekening gehouden met de financiële afspraken die zijn gemaakt met de HLV-gemeenten (zie bijlage 1: financiële afspraken HLV-gemeenten).
Het schoolbestuur van een school voor speciaal onderwijs is verantwoordelijk voor het indienen van de subsidieaanvraag namens alle samenwerkingspartners.
17. Toetsingscommissie doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp
Alle ingediende aanvragen worden getoetst door een toetsingscommissie. De toetsingscommissie
doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp bestaat uit de volgende leden:
18. Werkgroep doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp
De werkgroep doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp beoordeelt het voorstel van de toetsingscommissie. Na de bespreking in de werkgroep doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp wordt het voorstel aan de Stuurgroep Jeugd Zuid-Limburg opgesteld en in het besluitvormingsproces gebracht.
De Werkgroep doelgroeparrangementen onderwijs jeugdhulp bestaat uit de volgende leden: