Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oude IJsselstreek

Verordening gemeentelijke rekenkamer Oude IJsselstreek 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOude IJsselstreek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke rekenkamer Oude IJsselstreek 2023
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer Oude IJsselstreek 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageBijlage: toelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-11-2023nieuwe regeling

26-10-2023

gmb-2023-465485

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamer Oude IJsselstreek 2023

 

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 18 september 2023;

Gelet op de artikelen 81a - 81k en 149 van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T:

 

vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamer Oude IJsselstreek 2023.

 

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • - college: college van burgemeester en wethouders;

  • - rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet;

  • - voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • - Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de

  • beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • - Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde

  • prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • - Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en

  • regelgeving.

     

Artikel 2. Rekenkamer

1. Er is een rekenkamer.

2. De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

 

Artikel 3. Klankbordgroep

1. De raad kan een klankbordgroep instellen die fungeert als het aanspreekpunt voor de rekenkamer.

 

Artikel 4. Herbenoeming

1. De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd.

 

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

1. Een medewerker van de griffie vervult de functie van ambtelijk secretaris van de rekenkamer.

 

Artikel 6. Budget

1. De voorzitter van de rekenkamer is bevoegd binnen zijn budget uitgaven te doen voor de uitvoering van de werkzaamheden van de rekenkamer.

 

Artikel 7. Vergoeding

1. De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vaste maandelijkse vergoeding.

 

2. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 525,-- per maand en voor gewone leden € 375,-- per maand. De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. Voor de eerste maal vindt dit plaats in januari 2024.

 

3. De leden van de rekenkamer ontvangen daarnaast een vergoeding voor hun reiskosten. Dit is maximaal de belastingvrije kilometervergoeding. Kosten van openbaar vervoer worden geheel vergoed.

 

4. Indien de rekenkamer één of meer van haar leden belast met de uitvoering van onderzoek, ontvangen deze leden een uurvergoeding van € 58,00. Dit gebeurt op basis van een expliciet

 

besluit van de rekenkamer. Jaarlijks wordt de vergoeding geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. Voor de eerste maal vindt dit plaats in januari 2024.

 

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

1. De Verordening op de Rekenkamer 2022 wordt ingetrokken.

2. Deze verordening treedt in werking op 1 november 2023.

3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke rekenkamer

Oude IJsselstreek 2023.

 

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Oude IJsselstreek in zijn openbare vergadering

d.d. 26 oktober 2023.

De griffier, M.B.J. Looman

De voorzitter, O.E.T. van Dijk