Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels vergunning deelfietsen en deelscooters gemeente Amersfoort 2024 |
Citeertitel | Nadere regels vergunning deelfietsen en deelscooters 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Nadere regels vergunning deelmobiliteit worden.
Deze nadere regels vervallen op 31 december 2027.
Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-11-2023 | nieuwe regeling | 24-10-2023 |
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening;
overwegende dat het gewenst is nadere regels te stellen voor het verlenen van vergunningen voor het bedrijfsmatig voertuigen op de weg plaatsen ten behoeve van gebruik door derden ; zodat vergunningen kunnen worden verleend met daarbij behorende verplichtingen voor plaatsing van deeltweewielers in de openbare ruimte;
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
elektrische bromfiets: motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een elektromotor met een nominaal maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994;
Artikel 2 Aanwijzing wegen en wegvakken
Als wegen en wegvakken bedoeld in artikel 2:8, vijfde lid van de Verordening, worden aangewezen de wegen en wegvakken zoals opgenomen in Bijlage 1 bij deze nadere regels.
Als de vergunninghouder zijn activiteiten beëindigt, brengt hij de gemeente daarvan onmiddellijk op de hoogte. Bij beëindiging van de vergunning verwijdert de vergunninghouder binnen 1 maand zijn voertuigen uit de openbare ruimte. Als de vergunninghouder de voertuigen niet weghaalt, dan gaat de gemeente over tot het verwijderen van de voertuigen. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zijn voor rekening van de vergunninghouder.
In aanvulling op artikel 1:8 en artikel 2:8 van de Verordening kan het college een vergunning weigeren, als in het ingediende plan van aanpak als bedoeld in artikel 4, onder c niet aannemelijk is gemaakt dat aanvrager kan voldoen aan hetgeen opgenomen is in artikel 2, artikel 4 en de voorschriften die zijn opgenomen in artikel 6.
De vergunninghouder zorgt dat de volgende informatie in de Nederlandse taal voor klanten en anderen makkelijk vindbaar is via de gangbare kanalen, waaronder in ieder geval een website: basisinformatie van de vergunninghouder, contactgegevens en telefoonnummer van de helpdesk inclusief openingstijden.
De vergunninghouder is altijd verantwoordelijk voor het correct stallen/parkeren van de voertuigen en neemt de nodige maatregelen om hinderlijk of foutief geparkeerde voertuigen te voorkomen. De vergunninghouder zorgt ervoor dat 90% van alle voertuigen die toch verkeerd geparkeerd staan, binnen onderstaande tijden zijn gecorrigeerd:
Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. De gemeente stimuleert daarom nieuwe mobiliteitsconcepten zoals deelmobiliteit. De deelvoertuigen leggen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom is volgens de APV een vergunning nodig voor het toelaten van deelmobiliteit in de openbare ruimte. Via de vergunning worden onder meer voorwaarden verbonden aan de dienstverlening en het aantal voertuigen dat een aanbieder neerzet. We stellen onder meer eisen aan het verwijderen van defecte en hinderlijke voertuigen, de klantenservice en het gebruik. Zo willen we de overlast beperken en het gebruik van de voertuigen op straat stimuleren. Ook het verder uitbreiden van de zogeheten hubs voor deelfietsen en deelscooters draagt bij aan het voorkomen van overlast.
ARTIKEL 2 Aanwijzing wegen en wegvakken
De voertuigen mogen in principe overal in de stad geparkeerd worden, volgens het zogeheten free floating systeem. Dat houdt in dat de voertuigen kunnen worden aangeboden binnen het hele servicegebied (gemeentegrens van Amersfoort) met uitzondering van aangewezen wegen en wegvakken. Dit gaat onder meer over drukke gebieden rond stations en winkelcentra. In Bijlage 1 is opgenomen welke wegen en wegvakken het college heeft aangewezen waar je wel/niet mag parkeren en wel/niet mag in- en uitchecken. In de binnenstad hebben we begin 2023 vaste parkeerplekken (hubs) voor de deelfietsen en deelvoertuigen aangelegd en het winkelgebied uitgesloten van parkeren. Ook in het Soesterkwartier, Kruiskamp en De Nieuwe Stad hebben we vaste parkeerplekken voor deelfietsen-/deelscooters aangelegd, in combinatie met het free floating systeem. In de komende jaren komen er meer hubs in de stad. Vooral in de drukke gebieden en bij voorzieningen willen we in eerste instantie hubs gaan aanleggen. Die hubs zullen dan ook toegevoegd worden aan Bijlage 1. In de tussentijd gaan we meer virtuele hubs aanleggen die de aanbieders in hun apps kunnen toevoegen. Dat stimuleert het parkeren op de juiste plekken en voorkomt het parkeren op de stoepen, wat de toegankelijkheid van de stad ten goede komt.
Naast deze gebieden gelden uiteraard de algemene parkeerverboden. In het servicegebied mag een gebruiker het deelvoertuig in- en uitchecken en parkeren (zie witte delen in bijlage 1). Binnen het servicegebied zijn er gebieden aangewezen waar je niet mag parkeren en waarin je niet mag in-/ en uitchecken (zie rood gearceerde delen in bijlage 1). Definitief uitchecken en de dienstverlening stopzetten kan alleen in het (witte) servicegebied.
Een actuele kaart is ook te vinden op www.amersfoort.nl/deelvervoer.
Het college kan de vergunning verlengen met maximaal een jaar, tot uiterlijk 31 december 2027. Aanleiding voor de verlenging kan zijn dat het beëindigen van de vergunning meer nadelige gevolgen heeft dan verlenging. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid dat vergunninghouder na 31 december 2026 nog wel aanbod in regiogemeenten kan plaatsen, terwijl de vergunning in Amersfoort ophoudt te bestaan. Dit heeft voor het gebruik van het deelvervoer in stad en regio nadelige gevolgen. Ook is de deelmobiliteitsmarkt erg in ontwikkeling, denk aan de discussies over samenwerking met het ov en concessies. Wellicht is het dan nodig/efficiënt om de vergunning te verlengen.
In dit artikel zijn de eisen opgenomen om in aanmerking te komen voor een vergunning. Als niet aan deze vereisten wordt voldaan, dan wordt de vergunning geweigerd.
Een aanvraag moet worden gedaan met het aanvraagformulier dat te vinden is op http://www.amersfoort.nl/deelvervoer. De aanvraag gaat vergezeld van een plan van aanpak waarin de aanvrager onder andere aannemelijk maakt dat kan worden voldaan aan de voorschriften die zijn opgenomen in artikel 6. Dit kan door het toevoegen van een onderhoudsplan en herverdelingsplan.
Een aanvraag kan worden geweigerd in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid, de bescherming van het milieu. Dit is opgenomen in artikel 1:8 van de APV. Daarnaast kan de vergunning worden geweigerd:
Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden op wegen of wegvakken die zijn opgenomen in Bijlage 1 als uitgesloten wegen en wegvakken. Een aanvraag wordt geweigerd als de aanvrager de voertuigen wil aanbieden vanaf een vaste locatie (station based) in plaats van free floating met uitzondering van (elektrische) bakfietsen en deels de steps. Ten slotte wordt de vergunning geweigerd als de stukken van artikel 4 niet worden ingediend, nadat de aanvrager twee weken de tijd is gegund om alsnog de ontbrekende/niet complete stukken aan te leveren.
Bovendien moet er worden gehandeld conform die stukken. Gebeurt dit niet dan wordt de vergunning ingetrokken. Dit wordt ook opgenomen in de vergunningvoorschriften.
Kwaliteit van de voertuigen en onderhoudsplan: de voertuigen voldoen aan de wettelijke eisen. De aanvrager heeft een onderhoudsplan waarin staat beschreven hoe de voertuigen worden onderhouden, hoe vaak de voertuigen worden gecheckt op onder meer vandalisme, defecten en accucapaciteit. Ook wordt beschreven welk type voertuig, welke omvang en zwaarte de voertuigen hebben, zodat ze niet makkelijk verplaatst en omgegooid kunnen worden, en de mate waarin de voertuigen vandalisme-/en windbestendig zijn.
Uitstootvrij: de vergunninghouder zorgt ervoor dat de voertuigen die worden ingezet in de stad voor de logistieke operationele werkzaamheden (onder meer het onderhoud en verplaatsing van voertuigen) uitstootvrij aan de uitlaat zijn. De binnenstad van Amersfoort is autoluw. De vergunninghouder is verantwoordelijk voor het aanvragen van een ontheffing voor de autoluwe binnenstad.
Termijn van plaatsing: in uitzonderlijke gevallen kan, in overleg met de gemeente, afgeweken worden van de termijn waarop de voertuigen in de stad geplaatst moeten worden. Dan kan gedacht worden aan bijvoorbeeld leveringsproblemen van de voertuigen, personeelstekort of andere onvoorziene omstandigheden.
Minimaal aanbod in de stad: de vergunninghouder zorgt ervoor dat de voertuigen goed gebruikt worden. Tegelijkertijd zorgt de vergunninghouder ervoor dat in de zomer en ook in de winter voldoende aanbod in de stad aanwezig is. Zo willen we continuïteit in het aanbod en betrouwbaarheid van deelvervoer garanderen. In uitzonderlijke gevallen kan in overleg met de gemeente van de genoemde % in dit artikel afgeweken worden, bijvoorbeeld in geval van te veel stilstand/onvoldoende vraag of onvoorziene omstandigheden.
Herverdeling: om clustering van veel voertuigen te voorkomen waardoor overlast ontstaat, dient er herverdeling plaats te vinden. Ook voor voldoende spreiding over de stad is veelal herverdeling gewenst. In een herverdelingsplan, dat bij de aanvraag wordt ingediend, maakt de vergunninghouder duidelijk op welke wijze de voertuigen worden verspreid over de stad en herverdeeld.
t/m 16. Gemeente Amersfoort hecht veel belang aan toegankelijkheid. Dit betekent ook dat de klantenservice zo toegankelijk mogelijk moet zijn. We gaan er vanuit dat het contact via de Nederlandse taal verloopt, en de app en website voldoen aan de wet digitale toegankelijkheid. Ook is de vergunninghouder bereid de teletolk-dienst toe te staan.
Uitgesloten gebieden: de vergunninghouder biedt de voertuigen alleen aan op locaties waar ze mogen staan. In bepaalde gebieden in de stad, zoals de binnenstad, bij stations en drukke winkelgebieden mogen de deelvoertuigen veelal niet geparkeerd worden of alleen in een hub. Die locaties zijn aangegeven in bijlage 1 bij deze nadere regels.
In Amersfoort geldt over het algemeen het zogeheten ‘free floating systeem’. De voertuigen mogen volgens de geldende parkeer- en verkeersregels overal geparkeerd worden in de stad, met uitzondering van de parkeerplekken die speciaal zijn aangewezen voor deelvervoer, de zogenaamde hubs en de locaties die zijn aangewezen in bijlage 1 bij deze nadere regels.
Parkeren: onder hinderlijk parkeren verstaan we het blokkeren van wegen en stoepen waardoor mensen niet meer hun weg via de reguliere weg kunnen vervolgen. Ook het stallen voor uitritten en uitgangen van bijvoorbeeld appartementencomplexen en garages, valt onder hinderlijk parkeren. Foutief en hinderlijk parkeren gaat ook over de toegankelijkheid van de openbare ruimte/de stoepen. Voorkomen moet worden dat de voertuigen obstakels worden en daarmee overlast voor mensen met een beperking veroorzaken. Het gaat dan om mensen die gebruik maken van een rolstoel of rollator of slechtzienden. De aanbieder neemt in de voorwaarden op dat gebruikers de deelvoertuigen niet hinderlijk mogen parkeren en op de stoep ruimte laten zodat de gebruikers van onder meer een kinderwagen en hulpmiddelen zoals een rolstoel, taststok en rollator langs het deelvoertuig over de stoep kunnen. Gebruikers worden hierover geïnformeerd vóórdat ze gebruik kunnen maken van het voertuig.
Schade openbare ruimte: de vergunninghouder is verantwoordelijk voor het herstellen en reinigen van de openbare ruimte, na bijvoorbeeld brand. Dit betekent dat de locatie goed gereinigd moet worden. Als de stoepen of andere zaken in de openbare ruimte beschadigd zijn, dan dienen het volgens de voorschriften van de gemeente gerepareerd/hersteld te worden of de kosten die gemoeid zijn met het herstel, dient door de vergunninghouder betaald te worden.
Geanonimiseerde data delen: de gemeente ontvangt geen persoonsgegevens maar geanonimiseerde data voor het gebruik van monitoring en evaluatie. Deze data mag de gemeente openbaar bekend maken als die maar niet te herleiden zijn tot een specifiek bedrijf. Dit betekent dat bij één aanbieder van een voertuigcategorie, deze data samengevoegd moeten worden bij bekendmaking
Bij voorkeur wordt het aanbod van de vergunninghouder ook in omliggende gemeenten geplaatst (uiteraard alleen als dit is toegestaan door de desbetreffende gemeenten). Als de voertuigen van de vergunninghouder in de regio beschikbaar zijn, dan mogen er 20% extra voertuigen, bovenop het aantal vergunde voertuigen in Amersfoort komen te staan. De vergunninghouder neemt in het herverdelingsplan op hoe de voertuigen binnen de regio worden herverdeeld.