Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Molenlanden

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Molenlanden 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMolenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening commissie bezwaarschriften gemeente Molenlanden 2023
CiteertitelVerordening commissie bezwaarschriften Molenlanden 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpRecht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-10-2023vervangt regeling 2021

24-10-2023

gmb-2023-461576

1000884

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Molenlanden 2023

 

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Molenlanden;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Molenlanden over bovenstaand onderwerp;

 

gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;

 

besluiten:

 

Ieder binnen zijn bevoegdheid;

 

vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening Commissie Bezwaarschriften gemeente Molenlanden 2023

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht

  • b.

    bestuursorgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen

  • c.

    bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift

  • d.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden

  • e.

    commissie: commissie bezwaarschriften van de gemeente Molenlanden

  • f.

    secretaris: ambtelijke en organisatorische ondersteuning van de commissie

  • g.

    voorzitter: (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie

Artikel 2. Inleidende bepaling commissie

  • 1.

    Er is een commissie voor de advisering over de beslissing op een bezwaar tegen een besluit van de raad, het college en de burgemeester van de gemeente Molenlanden.

  • 2.

    De commissie is niet bevoegd te adviseren over bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift over belastingen

    • b.

      de Wet waardering onroerende zaken;

    • c.

      de Participatiewet;

    • d.

      de Jeugdwet.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2.

    Het college benoemt, schorst of ontslaat de voorzitter en de leden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden maken geen deel uit van of zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan.

  • 4.

    De voorzitter en de leden ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van hoorzittingen en vergaderingen en voor reiskosten.

Artikel 4. Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een secretaris.

  • 2.

    Het college wijst de secretaris aan. Zo nodig wijst het college plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en een lid van de commissie worden benoemd voor een termijn van maximaal vier jaar. Het is mogelijk dat de voorzitter en een lid van de commissie herbenoemd worden.

  • 2.

    De voorzitter en een lid van de commissie kunnen op elk moment ontslag indienen. Het ontslag deelt de indiener schriftelijk mee aan het college.

  • 3.

    De aftredende of ontslagnemende voorzitter of een lid van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Het bestuursorgaan registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Het bestuursorgaan stuurt het bezwaarschrift en de daarbij ingediende documenten zo snel mogelijk naar de commissie.

Artikel 7. Informele behandeling

  • 1.

    Het bestuursorgaan onderzoekt of de zaak door een informele aanpak kan worden opgelost voordat de zaak formeel in behandeling wordt genomen.

  • 2.

    De informele aanpak start door na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de behandelaar van het bestreden besluit.

  • 3.

    Als het bezwaar door een informele aanpak wordt opgelost, legt het bestuursorgaan de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het bestuursorgaan zo nodig een nieuw besluit.

Artikel 8. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden die volgen uit de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:

    • a.

      verzoeken om een schriftelijke machtiging aan een gemachtigde (artikel 2:1, tweede lid);

    • b.

      stellen van een termijn aan de bezwaarmaker (artikel 6:6);

    • c.

      verzenden van stukken tijdens de behandeling door de commissie (artikel 6:17);

    • d.

      afzien van het horen van bezwaarde en andere belanghebbenden (artikel 7:3) met instemming van de leden van de commissie, onder mededeling aan betrokken partijen;

    • e.

      ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken, dan wel toezenden daarvan aan een belanghebbende (artikel 7:4, tweede lid);

    • f.

      al dan niet op verzoek van een belanghebbende afzien van het op de hoogte stellen van het verhandelde tijdens een hoorzitting van een andere belanghebbende, voor zover geheimhouding om gewichtige reden is geboden (artikel 7:6, vierde lid).

Artikel 9. Overdragen bevoegdheden

De bevoegdheden die volgen uit de hierna genoemde artikelen in deze verordening kan de voorzitter overdragen aan de secretaris:

  • a.

    de bevoegdheden die volgen uit artikel 8 onder a, b, c en e.

  • b.

    het uitvoeren van een vooronderzoek (artikel 10)

  • c.

    het organiseren van een hoorzitting (artikel 11)

Artikel 10. Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit zichzelf of op verzoek van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf een machtiging van het college nodig.

Artikel 11. Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan de gelegenheid krijgen hun standpunt toe te lichten.

  • 2.

    De voorzitter nodigt de betrokken partijen ten minste drie weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de betrokken partijen onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    De voorzitter deelt binnen vijf werkdagen na ontvangst van het verzoek de beslissing op het verzoek mee aan betrokken partijen.

  • 5.

    De voorzitter is in bijzondere omstandigheden bevoegd af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

Artikel 12. Aanwezigheid

Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat de voorzitter en ten minste één lid aanwezig zijn.

Artikel 13. Onpartijdigheid

De voorzitter of een lid van de commissie neemt niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij de onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zo nodig laat de voorzitter of een lid zich vervangen.

Artikel 14. Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De hoorzitting kan achter gesloten deuren plaatsvinden als de voorzitter of een van de aanwezige leden van de commissie het nodig oordeelt of als een belanghebbende daar om verzoekt.

  • 3.

    Als de commissie beslist dat redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

Artikel 15. Handhaving orde

De voorzitter handhaaft de orde tijdens de zitting. Hij is bevoegd maatregelen te nemen wanneer de orde wordt verstoord.

 

Artikel 16. Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb bestaat in principe uit een digitale geluidsopname, die aan bezwaarmaker en andere belanghebbenden op verzoek wordt gestuurd.

  • 2.

    De secretaris maakt op basis van de geluidsopname een schriftelijk verslag wanneer het bestuursorgaan dat nodig acht voor zijn besluitvorming of een gerechtelijke instantie dat verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

  • 3.

    Het schriftelijke verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun functie en houdt een samenvatting in van wat over en weer is gezegd en wat verder tijdens zitting is voorgevallen.

  • 4.

    Het schriftelijke verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17. Nader onderzoek

  • 1.

    Als na afloop van de zitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, verder onderzoek wenselijk is, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de andere leden van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De informatie die uit het onderzoek ontvangen is, wordt aan de betrokken partijen toegezonden.

  • 3.

    De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en het bestuursorgaan kunnen, na verzending van de nadere informatie, schriftelijk reageren binnen een vooraf afgesproken termijn en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 18. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    De voorzitter en de secretaris ondertekenen het advies.

Artikel 19. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift beslist.

  • 2.

    Het bestuursorgaan neemt tijdig het besluit de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, te verdagen als deze termijn ontoereikend is voor het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing op het bezwaar.

  • 3.

    Van een verdagingsbesluit ontvangen betrokken partijen een afschrift.

Artikel 20. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks zo mogelijk voor 1 juni aan de bestuursorganen verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

Artikel 21. Intrekking oude regeling

Tegelijkertijd met de vaststelling van deze verordening, wordt de Verordening commissie bezwaarschriften Molenlanden 2019 ingetrokken.

Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na de datum van bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften Molenlanden 2023

 

Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gehouden op 24 oktober 2023

de griffier,

Marjolein Theunissen

de burgemeester,

Theo Segers